2018-11-30, 11:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Hur menar du? Om min vännina/anhörig var mördad så skulle då jag trycka med alla medel på polisen för att få reda på hur det går i utredningen. Hur nära de är till att åtala den misstänkte till exempel, då jag kommer vara väldigt mån om att en gärningsman blir ställd inför rätta a.s.a.p.

Kan tänka mig att polisen kan meddela mig till slut att "tyvärr det ser ut som att vår nuvarande MGM är sanningsenlig i förhör och vi har svårt att få bevis mot honom" eller dylikt.

Naturligtvis är man som nära vän intresserad av hur utredningen går.

Men att en polis med insyn (eller mer) i utredningen läcka något direkt till en misstänkts nära vänner, det är ju som att läcka direkt till den misstänkte.

Man kan helt enkelt inte som polis med insyn i fallet, diskutera det med vittnen och olika inblandade när man är i en privat situation. Då får man helt enkelt hänvisa till att man inte kan göra det av "sekretess skäl".

Nu vet jag inte om jag tror på denna uppgift att en polis har sagt detta. Men om det skulle stämma, att man diskuterar fallet privat med inblandade, då är det mycket allvarligt.

En person som är så nära bekant med LW och SD som det verkar här, är ju ett vittne. Denna person borde ha blivit förhörd.

Jättekonstig tråd det här.
Citera
2018-11-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj, nu känns det som att det kommer ny information. Eller är det mest spekulationer?

Dels funderar jag på att du skriver om att LW inte ville med till USA, men också det du skriver att hon hade svårt att bryta med SD. Vet du detta, har hon berättat det för dig, eller har någon annan berättat det? Eller menar du det som en spekulation?

Sedan känner jag igen den där kommentaren om att det var LW tyckte det var spännande med SD så länge han var gift, men inte sedan när HD ville skiljas. Kanske jag har frågat dig förut, men jag undrar om det också.

Här funderar jag på om det är säkert att LW och SD fortsatte sin relation (på ett sexuellt och ömsesidigt sätt) efter anmälningarna och defriendandet på FB? I mina ögon känns det märkligt att LW inte tar tillbaka sin anmälan om allt fortgår som tidigare, dvs på en ömsesidig basis.

Jag tänker också att det kan finnas flera förklaringar runt att LW ville helt bryta när skilsmässan kom på tal. Det kan vara så att HD fick veta om den pågående otroheten och LW tyckte att det var dags att sätta stopp för allt då. Nu satte hon ner foten på allvar?

Det ringer hela tiden i mina öron att LW vid den första anmälan om ofredande (det var väl rubriceringen?) att hon ville ta tillbaka sin anmälan, inte för att det hon berättat hade förändrats, men för att annars skulle situationen bara förvärras.

Man undrar ju hur? Vad tänkte LW då?

Jag var lite otydlig angående USA resan, det var en spekulation huruvida SD ville att LW skulle följa med eller inte då HD verkar varit ovetandes om resan.
Allt annat är fakta, de träffades då HD sov eller hade caching som ursäkt. LW har beskrivits som "relationsmissbrukare", hade väldigt svårt att bryta relationer hon egentligen inte ville ha.
Ja det var definitivt inte "spännande" längre för LW då hoten från SD blev otäckare och efter att hon hade berättat för HD om deras affär.

De fortsatte med sin affär även efter anmälan, det var tydligen mest JG som blev upprörd och vände henne ryggen. Hade JG satt ned foten och förklarat för SD att En man slår inte kvinnor, brutit med SD och förklarat för sina bekanta varför, så kanske den här historien inte behövt sluta såhär.
SD fick ju av JG, P*eter N'ren, Sar* S*lling och Lind* Tor.... mer eller mindre godkänt att fortsätta misshandla, ofreda och hota LW.

Jag skulle vilja se dessa ta sitt ansvar för vad som hänt, men de gör dom inte, tvärtom. Så jag hoppas att lagens långa arm når även dessa på ett eller annat sätt.
Citera
2018-11-30, 11:55
Medlem
Citat:
Av citaten ovan förstår jag att du mer än har "god kännedom" om båda.
Du beskriver ingående hur SDs och LWs relation sett ut, att SD inte har hotat någon på HDs avdelning, vilken kontakt SD hade med LW på måndagen och att polisen blivit medvetna om det på tisdag fm och att "inget som tyder på att SD ljugit om detta i förhör enligt min källa inom polisen", hur LW loggar/inte loggar och varför, att hon varit bortrest men inte velat berätta var hon hade varit....

Och, du har en källa inom polisen, som berättar för dig att det inte finns något som tyder på att SD ljuger....

Det känns väldigt obehagligt att polisen läcker på ett privat plan till en person som står så nära de två det handlar om; LW och den misstänkte.

Vad mer har läckt (om det har läckt) och hur nära står du egentligen de inblandade???

Och MV:s redogörelser om att SD skulle ljugit i förhör, utökade avspärrningar för att någon stod utanför LW o.s.v...
Det om något är väl läckage från utredningen.

Infon att SD faktiskt inte skulle ljugit i förhör kan nog komma från TR...
Som går hand i hand med varför åklagaren misslyckades så totalt!
Citera
2018-11-30, 11:59
Medlem
Citat:
Hur menar du? Om min vännina/anhörig var mördad så skulle då jag trycka med alla medel på polisen för att få reda på hur det går i utredningen. Hur nära de är till att åtala den misstänkte till exempel, då jag kommer vara väldigt mån om att en gärningsman blir ställd inför rätta a.s.a.p.

Kan tänka mig att polisen kan meddela mig till slut att "tyvärr det ser ut som att vår nuvarande MGM är sanningsenlig i förhör och vi har svårt att få bevis mot honom" eller dylikt.

Och om det visar sig vara UW eller någon annan anhörig som är skyldig och inte SD, hur bra är det då att berätta om utredningen?
Citera
2018-11-30, 12:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och om det visar sig vara UW eller någon annan anhörig som är skyldig och inte SD, hur bra är det då att berätta om utredningen?

Det är knappast någon stor läcka att meddela anhörig/vännina att man inte har tillräckliga bevis mot MGM. Det sade de i Efterlyst igår också och det förstår nog alla med tanke på att SD är på fri fot. Och man kan visst som anhörig kräva både ett och annat, i synnerhet om man drar i alla medel som jag sade i förra inlägget, exempelvis kontakter inom polis, rättsväsende, politiken m.m.
Citera
2018-11-30, 12:53
Medlem
Citat:
Oj, nu känns det som att det kommer ny information. Eller är det mest spekulationer?

Dels funderar jag på att du skriver om att LW inte ville med till USA, men också det du skriver att hon hade svårt att bryta med SD. Vet du detta, har hon berättat det för dig, eller har någon annan berättat det? Eller menar du det som en spekulation?

Sedan känner jag igen den där kommentaren om att det var LW tyckte det var spännande med SD så länge han var gift, men inte sedan när HD ville skiljas. Kanske jag har frågat dig förut, men jag undrar om det också.

Här funderar jag på om det är säkert att LW och SD fortsatte sin relation (på ett sexuellt och ömsesidigt sätt) efter anmälningarna och defriendandet på FB? I mina ögon känns det märkligt att LW inte tar tillbaka sin anmälan om allt fortgår som tidigare, dvs på en ömsesidig basis.

Jag tänker också att det kan finnas flera förklaringar runt att LW ville helt bryta när skilsmässan kom på tal. Det kan vara så att HD fick veta om den pågående otroheten och LW tyckte att det var dags att sätta stopp för allt då. Nu satte hon ner foten på allvar?

Det ringer hela tiden i mina öron att LW vid den första anmälan om ofredande (det var väl rubriceringen?) att hon ville ta tillbaka sin anmälan, inte för att det hon berättat hade förändrats, men för att annars skulle situationen bara förvärras.

Vill bara kommentera det fetade med en fundering.

När man läser tråden här får man en bild av att många håller SD om ryggen. Om de då umgås i samma kretsar kan man tänka sig att LW fått kommentarer om att det var onödigt eller överdrivet att anmäla, "så farligt var det väl ändå inte". Särskilt om de fortsatte att umgås. Med den bakgrunden kan hon känt sig tvingad att ta tillbaka sin anmälan. Det kostade för mycket socialt. (spekulation)
Citera
2018-11-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaianaMaui
Jag skriver bara saker jag kan stå för så det är klart jag har belägg. LW var på ett event i Örebro i våras som hon valde att inte logga anledningen till just detta vet jag inte. Hon var även bortrest ett par dagar i höstas då hon inte heller loggade något online eftersom hon inte ville berätta var hon hade varit.
Lakritseventet som LW enligt VaianaMaui skulle ha varit på måste vara https://www.geocaching.com/geocache/GC7K9BQ_lakritsdagen-2018

Finns det några belägg för att hon skulle ha varit där? Jag hittar inga bilder därifrån, ingen har nämnt hennes närvaro i loggarna.

Jag har gått igenom ett 30-tal event hon deltagit på. På inget av dessa har hon loggat ett annat datum än övriga deltagare. Att hon skulle sparat eventet för att fylla en lucka ser jag därför som osannolikt. Om hon ville undanhålla för någon att hon varit där kan det knappast varit en geocachare då hon antagligen kände alla som var där. Med en så stor bekantskapskrets tror jag inte hon hade kunnat undanhålla det för någon alls.

Så varför skulle hon ha varit där utan att logga sitt deltagande?

Har du VaianaMaui något som styrker dina påståenden om det här eventet och resan hon ska ha gjort? Hur vet du att hon utövade geocaching på resan om hon inte har loggat något på nätet?
Citera
2018-11-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
För övrigt intressant att SD för andra gången på kort tid skriver att han behöver låna någon annans bil för att ge sig ut på sina burkletarturer.

Varför tar han inte sin egen bil? Använder HD den till största delen numera? Är den konstant sönder? Eller har polisen tagit in den för ytterligare undersökning
Ja, vad har hänt med bilen..
Som jag minns det fick han ju tillbaka den🤔
Är den numera bortsåld eller rent utav demolerad på närmaste bilskrot, måhända vill han inte behålla den pg.a de många minnen med LW och de nattliga biläventyren
Citera
2018-11-30, 13:03
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vad får dig att tro att GM är missbrukare? LW hade inga sådana i sin nära krets, vad jag vet.
Du antyder att GM använder narkotika och lider av det, jag tror du är helt fel ute här. Mordet har alla kännetecken på ett svartsjukedrama, en osund och ohälsosam relation som de inblandade inte förmådde bryta.
Det gick överstyr både två och tre gånger innan den arge övergivna SD slår ihjäl LW.

Det finns ingenting som tyder på att det var någon annan GM än SD, hans uppträdande efteråt där han kontaktar allt och alla t.o.m HDs arbetskamrater tyder hos mig på att han är skyldig.
Hans totala likgiltighet för hur andra känner och mår när han oannonserad dyker upp på event förstärker bilden av att han har en osund förmåga att alltid se till sig själv, i alla lägen.

SD och LW tyckte det var spännade att smita iväg på nätterna, cacha och ligga hos LW eller i visningslägenheter och annat.
Efterhand blev det inte lika roligt när SD började förfölja LW, ofreda och hota. Likväl hade hon förtvivlat svårt att bryta med SD, likt så många andra kontrollerade kvinnor i samma situation.
När SD och HD skulle skiljas var det helt plötsligt varken roligt eller spännande längre, LW är inte den första älskarinnan som ville bryta i detta skede.

När så resorna, Norgeresan där LW skulle iväg med någon annan och hon inte ville med till USA blev för mycket för SD.
Det är inte svårare än såhär, ett tyvärr vanligt kvinnomord i sverige ser oftast ut så. Liksom det ofta är så att BO anmält förövaren tidigare men han har gått fri att fortsätta, ofreda, misshandla.

Ett drogmissbruk kan tyvärr länge vara svårt att avslöja då tecknen på det kan vara subtila/diffusa.

Ja, jag gissar att GM nyttjar illegala substanser. Det skulle kunna förklara de aningen motsägelsefulla egenskaper/handlingar jag tillskriver henom (utifrån det ynkligt lite vi hittills vet): okontrollerat raseri i kombination med planerande t.ex.

Drogen, som hittills bakbundit GM:s (eventuella) samvete, kommer dock framöver att avslöja henom, tänker jag.

Mitt drogresonemang är givetvis ren spekulation. Viktigt att poängtera.
Citera
2018-11-30, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Och MV:s redogörelser om att SD skulle ljugit i förhör, utökade avspärrningar för att någon stod utanför LW o.s.v...
Det om något är väl läckage från utredningen.

Infon att SD faktiskt inte skulle ljugit i förhör kan nog komma från TR...
Som går hand i hand med varför åklagaren misslyckades så totalt!

Jag utgår lite från tanken på vilka motiv de två postarna kan ha i tråden.

Vad gäller MV har jag gått bakåt på fb och kollat historik. Där finns inlägg långt innan LWs mord och då i olika krim- trådar. Personen verkar ha god kännedom om hur utredningar bedriv, polisarbete, förhörsmetoder mm. Generellt sett mer än de flest skribenter i tråden.

Motivet till att släppa info till tråden kan vara flera. Jag vet inte vilket det är, men några som jag kan tänka på är (om personen har verklig info från utredningen vill säga):

- att vilja skapa diskussion runt info som personen släpper och på så sätt kanske få information från vittnen eller andra inblandade som inte kommit fram i förhör.

- polisen har som en del av strategin i utredningen att "fiska" i tråden

- Fb är ju ett anonymt forum och någon kanske vågar ta bladet från munnen...

- skapa oro hos gm, genom att visa att man vet mer om honom än han kanske vill tro

- om personen är en del av den tidigare utredningen som nu blivit flyttad, kan personen vilja skada utredningen

Personligen tror jag att MV har haft insyn från den tidiga utredningen och att h*n har fortsatt möjlighet att få information från någon med insyn. Jag har väldigt svårt att tro att någon med flit vill skada en utredning så till den milda grad att en mördare går fri, utan tror att personen enbart släpper sådant som inte kan skada utredningen.
Inte heller tror jag att om personen inte håller SD som trolig gm (dvs en person som man tror är oskyldig), skulle vilja skada en person som har familj på ett så allvarligt sätt som man gör genom att lägga upp delar av utredningen på fb.

Att tingsrätten skulle säga till mgm att han inte ljuger, att han talar sanning låter inte sannolikt. Vet inte hur du menar med "Infon att SD faktiskt inte skulle ljugit i förhör kan nog komma från TR.."
Om någon slirar på sanningen genom att som det verkar "undanhålla info", glida på tidpunkter mm, är det besvärande för den misstänkte, men knappast tillräckligt för att häkta någon på sannolika när det inte är en uppenbar lögn, som att man har ljugit helt och hållet om konversationen på mordkvällen.

Och hur skulle postaren här veta att det är sanningsenligt om det kommer TR, dvs direkt från mgm? För det var väl bara han som var med på förhandlingen?

Däremot har postaren VaianaMaui inte bara ett suspekt namn, ingen historik utan också en agenda som är otydlig för mig. Jag tror att personen känner de inblandade väl och att målet är att föra talan för att SD är oskyldig. Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska tro, vad är sant/icke sant? Personen har en egen agenda eftersom h*n är vän med de inblandade.
Citera
2018-11-30, 13:15
Medlem
Citat:

Att hon drog tillbaka anmälan visar att hon kände till MGMs kapacitet, utan tvekan. Han hade högst troligt redan visat tendenserna. Tyvärr var det ett misstag hon gjorde när hon ändrade sig.
Citera
2018-11-30, 13:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är knappast någon stor läcka att meddela anhörig/vännina att man inte har tillräckliga bevis mot MGM. Det sade de i Efterlyst igår också och det förstår nog alla med tanke på att SD är på fri fot. Och man kan visst som anhörig kräva både ett och annat, i synnerhet om man drar i alla medel som jag sade i förra inlägget, exempelvis kontakter inom polis, rättsväsende, politiken m.m.

Men läckan bestod inte i att man meddelade att man inte hade tillräckliga bevis enligt postaren, utan:

"SD hade digital kontakt med LW på måndagen. Detta blev polisen medvetna om redan på tisdag lunch. Finns inget som tyder på att SD ljugit om detta i förhör enligt min källa inom polisen."

https://www.flashback.org/p65958372#p65958372
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in