2018-11-29, 10:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Du har nog rätt, som du påpekar så är detta med all säkerhet ett sk. relationsmord och det är ju helt ofarligt att vittna. Sedan tror jag inte deras vittnesmål kommer vara avgörande. Det har gått för lång tid och detaljer har fallit bort, även om de kommer ihåg att de såg en man gåendes vid den aktuella tidpunkten kommer inte det att binda SD till brottet. Är det SD då som är GM? Ja, i min värld helt klart.

Kanske deras vittnesmål inte är lika viktigt längre för att det har gått så lång tid.

Men dalaans har klockslag bra dokumenterat tack vare deras samtal till 112 och att de samtidigt var ute och körde.

Om tjejerna kan hittas, så sätter det dom på en geografisk plats på en viss tidpunkt. Om de sett något, även om det är länge sedan är det värdefullt. Säg att de såg någon som sprang längs planket? Det är ju inget man ser varje dag. Nu tror jag inte just det, men ett exempel. Däremot om de såg någon vid bron, kanske de inte minns det.

Men om mgm säger att han såg dom gåendes vid Videvägen, då får ju tjejerna en annan innebörd i pusslet. Allt beroende på när han berättade det.

Kom detta vittnesmål från mgm om tjejerna vid första förhöret, eller kom det plötsligt vid ett senare förhör?
Citera
2018-11-29, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror problemet är det motsatta: att alltför många mobiler har varit aktiva i området under det aktuella tidsfönstret och det är anledningen till att det inte är så lätt att bara 'plocka fram' dessa två personer i mängden.
Eller har du, genom källor med insyn eller på annat vis, fått dig redovisat att 'inga mobiler' alls har rört på sig i området?

Ja kanske existerar de inte. Eller kanske var det cykeltjuvar som av den anledningen inte vill höra av sig till polisen.

Några citat från Moralensväktare i frågan:

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Du är inne på ett intressant spår. Men om du kommer ihåg så efterlyser man även 2 tjejer som skulle vart ute och gått i området. Nu är det bara min hypotes. Men dom två tjejerna är någonting som SD uppgivit att han skulle ha stött på när han själv var ute. Och det för att slå sönder utredarens påstående att SD skulle rört sig via motorvägen upp bakom cykelväg och genom skogen till hemmet. När det gäller den äldre kvinnan så har hon enligt uppgift lämnat information som rör SD och det skulle vara till nackdel för SD om hon kom fram.

Varför har jag då den här hypotesen? 🤔
Jo, för polisen vet exakt vilka mobiltelefoner som varit aktiva i området och skulle dessa två tonåringar vara ute och gå utan sina mobiler.
Nää, det är verkligen inte troligt. Och man har kollat upp samtliga nummer och kartlagt dom. Så det skulle betyda att det rört sig två tonårstjejer genom det aktuella området utan mobiler. Som ingen har sett eller hört.
Föga troligt! Därav min tro att SD lämnat uppgifter om dessa två tonårstjejer för att skapa sig ett alibi.

Vi får avvakta och se i förundersökningen.

Citat:
Jag kan inte gå in mera i detaljer på varför jag har den här hypotesen. Då jag samtidigt skulle röja saker som endast mördaren vet. Men vi får avvakta om dessa två tonårstjejer ger sig till känna. Det är isåfall några som väljer att röra sig ute mitt i natten utan sina mobiler.

Citat:
Du försöker krångla till någonting som inte behöver vara så osannolikt.
Om man spårar mobiltelefoner så är det självklart inte bara i kvarteret utan man tar omkring liggande master med för att se ett rörelsemönster på samtliga som rört sig i området. Sen kan polisen kontakta var och en i efterhand för att kontrollera vad dom gjorde i området och om dom uppmärksamma någonting annorlunda eller avvikande.

Nu har inte polisen kunnat spåra dessa två tonårstjejer och man har inger spår på två mobiler som man inte identifierat så då blir min naturliga tanke att detta inte stämmer utan det kan vara ett villospår.

Citat:
Lås inte fast i er dessa två tonårstjejer. Kan ha funnits flera i samma område eller att olika vittnesmål placerat dom på olika platser vid olika tidpunkter. Jag säger inte att min hypotes håller men jag bygger den på lite mera information än vad som kommit fram i tråden.
Och därmed kan Dalaan sett dessa tonårstjejer vid den uppgivna adressen. Men det blir tveksamheter när man identifierat all samtalstrafik i området. Der skulle betyda att deras mobiler var båda avstängda eller urladdade precis samtidigt. Vilket i sig minskar sannolikheten. Man jobbar hela tiden med vittnesuppgifter och får flytta runt på pusslet.

Citat:
Dom kan mycket väl befunnit sig i området men utan påslagna mobiler. Och det är inte så att flera vittnen iakttagit dessa två tonårstjejer.
Citera
2018-11-29, 10:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men om mgm säger att han såg dom gåendes vid Videvägen, då får ju tjejerna en annan innebörd i pusslet. Allt beroende på när han berättade det.

Kom detta vittnesmål från mgm om tjejerna vid första förhöret, eller kom det plötsligt vid ett senare förhör?
Det är inte SD som har sett cykeltjejer:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Citera
2018-11-29, 10:37
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Kanske deras vittnesmål inte är lika viktigt längre för att det har gått så lång tid.

Men dalaans har klockslag bra dokumenterat tack vare deras samtal till 112 och att de samtidigt var ute och körde.

Om tjejerna kan hittas, så sätter det dom på en geografisk plats på en viss tidpunkt. Om de sett något, även om det är länge sedan är det värdefullt. Säg att de såg någon som sprang längs planket? Det är ju inget man ser varje dag. Nu tror jag inte just det, men ett exempel. Däremot om de såg någon vid bron, kanske de inte minns det.

Absolut att de kan ha sett någon sprungit, men hur skulle det kunda binda SD eller annan i så fall? Det var väl mörkt vid tillfället.
Citera
2018-11-29, 10:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är inte SD som har sett cykeltjejer:

Men skojar du nu?
Jag har ju bara några inlägg upp länkat till dalaans inlägg.
Citera
2018-11-29, 10:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Absolut att de kan ha sett någon sprungit, men hur skulle det kunda binda SD eller annan i så fall? Det var väl mörkt vid tillfället.

Vi vet ju inte vad polisen har i kikaren.
Kanske är det att SD har placerat sig på den andra sidan. Eftersom tjejerna har setts av dalaan, så kan SDs eventuella vittnen stämma isf.

Men att de skulle minnas hur en person såg ut i mörkret eller ens kanske att en person kommer gåendes på denna sida, det är tveksamt. Det håller jag med om.

Vi får väl se vad som sägs i Efterlyst (eller i en framtida FUP).
Citera
2018-11-29, 10:50
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Vi vet ju inte vad polisen har i kikaren.
Kanske är det att SD har placerat sig på den andra sidan. Eftersom tjejerna har setts av dalaan, så kan SDs eventuella vittnen stämma isf.

Men att de skulle minnas hur en person såg ut i mörkret eller ens kanske att en person kommer gåendes på denna sida, det är tveksamt. Det håller jag med om.

Vi får väl se vad som sägs i Efterlyst (eller i en framtida FUP).
Ja, Efterlyst blir spännande i kväll!
Citera
2018-11-29, 10:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tror problemet är det motsatta: att alltför många mobiler har varit aktiva i området under det aktuella tidsfönstret och det är anledningen till att det inte är så lätt att bara 'plocka fram' dessa två personer i mängden.
Eller har du, genom källor med insyn eller på annat vis, fått dig redovisat att 'inga mobiler' alls har rört på sig i området?

Ja kanske existerar de inte. Eller kanske var det cykeltjuvar som av den anledningen inte vill höra av sig till polisen.

Jag uttryckte mig fel, det fanns säkert andra mobiler i området. Det är dock inte svårt att spåra samtliga och kunna utesluta dem som varandes cykeltjejerna. Tror jag.
Citera
2018-11-29, 11:42
Medlem
Ursprungligen postat av KSP
Det finns alltså omständigheter som initialt pekar mot att denna individ kan ha något att göra med kvinnans död.

Avsaknad av alibi
Lämnat felaktiga uppgifter i förhör
Ljugit eller hållit undan information i förhör
Vittnesuppgifter
Fynd
Historik

Citat:
Ser att tråden återigen fastnat i fel resonemang som egentligen är "värdelöst vetande" i sammantaget.

Citat:
Vad är det som talar för att SD skulle ha lämnat felaktiga uppgifter eller undanhållit något i förhör? Och vilka vittnesuppgifter och fynd du syftar på?

Dessa 2 poster som du lagt in och som du nu vill ha svar på är tagna ur ett annat sammanhang som handlade om min spekulation över eventuella orsaker som misstänkliggör SD som en potentiell gärningsperson i utredningens ögon.
Dessutom har du missat citera hela resonemanget vilket numer saknar själva syftet i det citerade, men jag skall vara övertydlig och försöka svara återigen på din fråga (det fetade).

Eftersom jag inte har insyn i denna utredning kan jag endast spekulera och det gör jag utifrån mina erfarenheter inom det aktuella ämnet.

Vad som generellt kan väcka misstankar mot enskild person i en brottsutredning är b. la. följande (ett axplock som jag hänvisade till);

Historik
Har man ett belastningsregister sedan tidigare eller figurerat i brottsutredning, anmält våldsbrott eller blivit dömd samt friad i rättegångar tidigare kan man svart på vitt se att denna person har problem med rättvisan och förekommer flera gånger i polisens system. Är denna individ även dömd för våldsbrott, vet man att det är en person som har aggressionsproblematik mm.

Fynd
Säkrade fynd och spår från brottsplatser som pekar mot person indikerar att vederbörande befunnit sig på platsen. Digniteten på fyndet beror till stor del av plats (kropp, FP, MP, BP, annat materiel) för fyndet och vad själva fyndet består av (blod, saliv, sperma mm.)

Avsaknad av alibi
Saknar bevisning eller kan inte bevisa var den MT befann sig vid vissa tidpunkter

Vittnesuppgifter
Annan person pekar ut den MT i förhör t. ex.

Felaktiga uppgifter
MT talar osanning under förhör och blir överbevisad stärker inte direkt den MT förtroende

Ovan punkter är något som förhörsledare upplever dagligen, så det vore inte märkvärdigt utifall även herr davidsson hamnar i samma kända klunga som så många andra mördare före honom.

Detta är m.a.o. spekulationer utifrån mina erfarenheter som framkommer om man läser hela posten i tråden. Räcker detta svar?
Citera
2018-11-29, 12:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det finns alltså omständigheter som initialt pekar mot att denna individ kan ha något att göra med kvinnans död.

Avsaknad av alibi
Vittnesuppgifter
Fynd
Historik

Detta är m.a.o. spekulationer utifrån mina erfarenheter som framkommer om man läser hela posten i tråden. Räcker detta svar?
"Avsaknad av alibi" stämmer säkert, annars hade han väl knappast varit skäligen misstänkt. "Historik" finns ju också, eftersom LW tidigare hade anmält honom för misshandel:
https://www.metro.se/artikel/gw-om-misstänkt-i-lena-fallet-därför-bedömer-polisen-honom-som-intressant

Sedan finns det också flera samstämmiga uppgifter här i tråden om att han skall ha chattat med LW under mordkvällen.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-29 kl. 12:25.
Citera
2018-11-29, 12:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Om två personer setts i området vid tiden för mordet
och de efterlystes men inte hörde av sig
så borde de väl ses som misstänkta?
Citera
2018-11-29, 12:47
Medlem
Citat:
"Avsaknad av alibi" stämmer säkert, annars hade han väl knappast varit skäligen misstänkt. "Historik" finns ju också, eftersom LW tidigare hade anmält honom för misshandel:
https://www.metro.se/artikel/gw-om-misstänkt-i-lena-fallet-därför-bedömer-polisen-honom-som-intressant

Sedan finns det också flera samstämmiga uppgifter här i tråden om att han skall ha chattat med LW under mordkvällen.

Avsaknad av alibi
Vittnesuppgifter
Fynd
Historik

Likaväl som min input ska ifrågasättas bör väl MV:s ifrågasättas. Jag tänker givetvis på detta med att SD skulle ljugit i förhör och liknande.
Lite konstigt är att ingen reagerar på det ologiska med det påståendet, när SD båda sagt och visat sin konversation redan på morgonen/FM till poliser och anhöriga. Ska han då gå in i förhör och ljuga om det? Ni tycker att det verkar logiskt och att det MV skriver stämmer då?

I listan på orsaker att SD hålls sannolik så vet vi inget om fynd eller vittnesuppgifter. Däremot saknar jag på listan att han fanns i området, samt den lilla parentesen att han hade förmågan.

Han har rakt av erkänt omständigheterna att han saknar alibi och var i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in