2018-11-30, 09:14
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag tror nog det finns fler än du tror.
Jag kan själv på rak arm räkna upp minst tre stycken killar, men inga jag tänker nämna här i tråden då jag är rätt säker på att ingen av dom är inblandade i denna härva.

Är inte människor i princip kidnappning? Jag känner och känner till mängder av allehanda kriminellt folk och pundare men jag kan då inte på rak arm komma på en enda person jag vet som kidnappat någon.
Citera
2018-11-30, 09:35
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Lägg upp plz.

http://www.bilddump.se/bilder/20181130092848-80.67.192.140.jpg
Citera
2018-11-30, 09:56
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Är inte människor i princip kidnappning? Jag känner och känner till mängder av allehanda kriminellt folk och pundare men jag kan då inte på rak arm komma på en enda person jag vet som kidnappat någon.
Människorov är när man berövar en annan människa dess frihet och den människan inte har något att säga till om det. Det händer ofta i de sammanhang där någon är skyldig någon annan pengar och inte kan/vill betala sin skuld.
Att den som har pengar att kräva in då med våld/hot om våld t.ex trycker ner den som är skyldig pengar i en bagagelucka på en bil och sen kör runt och försöker få den personen att hosta upp pengarna på ena eller andra viset, det klassas som människorov.

Det behöver alltså inte handla om en "klassisk" kidnappning där man rövar bort en oftast rik oskyldig människa och sen kräver dennes familj på lösensumma, men vill du kalla det för kidnappning så är det helt ok för min del.
Citera
2018-11-30, 10:36
Medlem
valuta på skärmdumpen, euro och usd
Citera
2018-11-30, 10:47
Medlem
Spelar ingen roll om han lyckades göra 50k på en dag eller mer. Har han 0 riskhantering går det åt pipsvängen förr eller senare ändå. Lite som att en roulette-spelare fortsätter sätta pengar på rött gång efter gång.
Citera
2018-11-30, 11:02
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Människorov är när man berövar en annan människa dess frihet och den människan inte har något att säga till om det. Det händer ofta i de sammanhang där någon är skyldig någon annan pengar och inte kan/vill betala sin skuld.
Att den som har pengar att kräva in då med våld/hot om våld t.ex trycker ner den som är skyldig pengar i en bagagelucka på en bil och sen kör runt och försöker få den personen att hosta upp pengarna på ena eller andra viset, det klassas som människorov.

Det behöver alltså inte handla om en "klassisk" kidnappning där man rövar bort en oftast rik oskyldig människa och sen kräver dennes familj på lösensumma, men vill du kalla det för kidnappning så är det helt ok för min del.

Nja. 4 kap 1 § brottsbalken om människorov ställer krav på ett av två möjliga rekvisit för att ett bortförande skall klassas som just människorov och inte olaga frihetsberövande. Det ska antingen röra sig om ett uppsåt att skada eller utöva utpressning gentemot personen.

Övriga fall där man för bort eller låser in någon och på så sätt gör att denne inte kan röra sig fritt, 4 kap 2 § brottsbalken, olaga frihetsberövande, normalgraden. Finns också "mindre grovt" olaga frihetsberövande.
Citera
2018-11-30, 11:18
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-limer
Nja. 4 kap 1 § brottsbalken om människorov ställer krav på ett av två möjliga rekvisit för att ett bortförande skall klassas som just människorov och inte olaga frihetsberövande. Det ska antingen röra sig om ett uppsåt att skada eller utöva utpressning gentemot personen.

Övriga fall där man för bort eller låser in någon och på så sätt gör att denne inte kan röra sig fritt, 4 kap 2 § brottsbalken, olaga frihetsberövande, normalgraden. Finns också "mindre grovt" olaga frihetsberövande.
Jag får väl dra en liten "rövarhistoria" då för att illustrera hur det kan gå till när man blir dömd för människorov.
En person som är skyldig en mängd andra kriminella blir lurad till ett ställe under förespegling att det finns lätta pengar att göra där.
På platsen blir han misshandlad och sen nedtryckt i ett bagageutrymme, för att sedan få spendera runt 1 vecka ihoptejpad i bagageutrymmet på dagarna och i en låst container i ett industriområde på nätterna.
Under dagtid så skjutas han runt till diverse ställen för att försöka lösa de skulder han har, ända till dess att polis ingriper och fritar mannen.
I detta läget blir man dömd för människorov, och påstår någon något annat så bör man nog vända sig till rättsväsendet och påtala att ett fel har begåtts.

Alla juridiska termer och paragrafer överlåter jag åt er som uppenbarligen känner till mer om det än mig, men lite praktisk erfarenhet av den kriminella världen har jag, och händelser likt den jag beskrivit förekommer påfallande ofta, även om inte alla blir föremål för juridiska påföljder.

Det jag ville ha sagt är endast att de i denna tråd som tror att människorov är en ovanlighet bland svenska kriminella tror fel, även fast olika grader av olaga frihetsberövande, likt det du beskriver, förmodligen är ännu större.
Senast redigerad av IbrahimZlatanovic 2018-11-30 kl. 11:21.
Citera
2018-11-30, 11:24
Medlem
Vi kan nog avskriva alla kidnappare, Terminators, Rovdjur och Aliens.
ENDA lösa ryktet kom från BB själv, varav hon korkade upp och hade event efter det. (Ryktet kom från/via EXPRESSEN... Jävligt pålitlig källa!!)
Finns inget som tyder på att han har nån större hotbild över sig.

HJ har själv (förmodar det är hans ord på blogggranskaren?) att han inte haft samröre med kriminella.
Samt vad skulle ligga högst upp på din prio lista om du hamnat i denna sits?
Se till att bli av med apan från axeln!

Sorry Boys, HJ skrattar nog gott åt era fantasier om att Scarface skulle va ute efter honom när han läser detta!
Senast redigerad av Slim-m 2018-11-30 kl. 11:36. Anledning: tillägg
Citera
2018-11-30, 11:32
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slim-m
Vi kan nog avskriva alla kidnappare, Terminators, Rovdjur och Aliens.
ENDA lösa ryktet kom från BB själv, varav hon korkade upp och hade event efter det.
Finns inget som tyder på att han har nån större hotbild över sig.

HJ har själv (förmodar det är hans ord på blogggranskaren?) att han inte haft samröre med kriminella.
Samt vad skulle ligga högst upp på din prio lista om du hamnat i denna sits?
Se till att bli av med apan från axeln!

Sorry Boys, HJ skrattar nog gott åt era fantasier om att Scarface skulle va ute efter honom när han läser detta!

Skulle du skratta om du tappat 10+ miljoner?
Citera
2018-11-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Skulle du skratta om du tappat 10+ miljoner?
Har inte dom bekymrena!
Men hade jag dessa bekymmer skulle jag iaf inte låta nån annan hantera dom!
Och nej! Hade inte anlitat nån gorilla för att hantera sånt iom jag inte litar på nån!
Citera
2018-11-30, 12:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Är det uteslutet att han skickade en "polare" för att mjuka upp blondinen så att hon slantade för att han inte skulle råka illa ut då?
Nej, det tror jag inte. Hampus väl bara sagt att den person som besökte Isabella och frågade efter honom var ostraffad och presenterade sig med namn. Samt att besöket skedde dagtid.
Därav min spekulation om att det kan ha handlat om en delgivningsman.
Men du kan ha rätt.

Isabella upplevde besöket som hotfullt och skrämmande, men det är inte det samma som att vemsomhelst skulle ha upplevt det så. Om det hade varit hotfullt "på riktigt" borde hon väl ha kontaktat polisen i stället för att skriva om det på bloggen? Tänker att det är ju ändå små barn inblandade som de vuxna måste värna.
Citera
2018-11-30, 12:55
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nej, det tror jag inte. Hampus väl bara sagt att den person som besökte Isabella och frågade efter honom var ostraffad och presenterade sig med namn. Samt att besöket skedde dagtid.
Därav min spekulation om att det kan ha handlat om en delgivningsman.
Men du kan ha rätt.

Isabella upplevde besöket som hotfullt och skrämmande, men det är inte det samma som att vemsomhelst skulle ha upplevt det så. Om det hade varit hotfullt "på riktigt" borde hon väl ha kontaktat polisen i stället för att skriva om det på bloggen? Tänker att det är ju ändå små barn inblandade som de vuxna måste värna.
Sett till handlingarna, kostnader m.m., sa verkar det troligaste att livvakten overdrev, sa att han kunde spela hjalte och aka utomlands pa betald arbetstid, mojligen med lite extra betalt trygghetsarbete
BB ville inte ta nagra risker, och vem vet, det kanske fanns en fling innan
Mr Livermore klantade till det, och far betala dubbest upp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in