Citat:
Ursprungligen postat av
X-limer
Nja. 4 kap 1 § brottsbalken om människorov ställer krav på ett av två möjliga rekvisit för att ett bortförande skall klassas som just människorov och inte olaga frihetsberövande. Det ska antingen röra sig om ett uppsåt att skada eller utöva utpressning gentemot personen.
Övriga fall där man för bort eller låser in någon och på så sätt gör att denne inte kan röra sig fritt, 4 kap 2 § brottsbalken, olaga frihetsberövande, normalgraden. Finns också "mindre grovt" olaga frihetsberövande.
Jag får väl dra en liten "rövarhistoria" då för att illustrera hur det
kan gå till när man blir dömd för människorov.
En person som är skyldig en mängd andra kriminella blir lurad till ett ställe under förespegling att det finns lätta pengar att göra där.
På platsen blir han misshandlad och sen nedtryckt i ett bagageutrymme, för att sedan få spendera runt 1 vecka ihoptejpad i bagageutrymmet på dagarna och i en låst container i ett industriområde på nätterna.
Under dagtid så skjutas han runt till diverse ställen för att försöka lösa de skulder han har, ända till dess att polis ingriper och fritar mannen.
I detta läget blir man dömd för människorov, och påstår någon något annat så bör man nog vända sig till rättsväsendet och påtala att ett fel har begåtts.
Alla juridiska termer och paragrafer överlåter jag åt er som uppenbarligen känner till mer om det än mig, men lite praktisk erfarenhet av den kriminella världen har jag, och händelser likt den jag beskrivit förekommer påfallande ofta, även om inte alla blir föremål för juridiska påföljder.
Det jag ville ha sagt är endast att de i denna tråd som tror att människorov är en ovanlighet bland svenska kriminella tror fel, även fast olika grader av olaga frihetsberövande, likt det du beskriver, förmodligen är ännu större.