2018-11-29, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så atomer är som köttbullar, därför finns Gud. Vare sig du vill det eller inte. Magnifikt resonerande! Jag är då övertygad.

I nästa avsnitt av Atomer och Köttbullar så berättar demotrams hur man härleder allt man inte förstår till att Gud gjorde det, utan att passera Gå.

den här posten förtjänar förstasidan. Det bästa jag har läst på länge. Sep demonterar en hel teori från en fanatiker med två meningar like a boss

får jag låna texten för min signatur? slänger in ditt namn givetvis
Citera
2018-11-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilka universum jämför du med?
Hur skulle att universum se ut som inte var skapat av en intelligent agent?

skulle se ut Oförusägbart, oordnat,
Citera
2018-11-30, 00:03
Medlem
Citat:
Så atomer är som köttbullar, därför finns Gud. Vare sig du vill det eller inte. Magnifikt resonerande! Jag är då övertygad.

I nästa avsnitt av Atomer och Köttbullar så berättar demotrams hur man härleder allt man inte förstår till att Gud gjorde det, utan att passera Gå.

Det är verkligen nåt grovt fel på dig.
Nej atomer är inte som köttbullar. Det är en liknelse som du helt väljer medvetet eller av dumhet nonchalera.

En atom består av olika komponenter som just utgör en atom. Komponenterna måste vara som de är för att en atom ska existera och bete sig som den gör. Ingredienserna i en atom är beroende av en medvetande agent som handlar precis som köttbullar är beroende av en medveten agent som handlar.

Förstår du inte liknelsen är allt hopp ute för din del.
Citera
2018-11-30, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
den här posten förtjänar förstasidan. Det bästa jag har läst på länge. Sep demonterar en hel teori från en fanatiker med två meningar like a boss

Tänk en gång till lillen!

En atom består av tre partiklar ( ingredinser, komponenter) neotroner, protoner och elektroner.
En köttbulle består av flera olika ingredinser (partiklar, komponenter) kött, salt, kryddor.

Precis som en köttbulle är beroende av en medveten agent för att rätt mängd salt, kött ska tillsättas så också behöver en atom en medveten agent för att rätt antal partiklar ska tillsättas.

Detta är ingen teori. Detta är en liknelse. din lille! ...... Albert A!
Citera
2018-11-30, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Tänk en gång till lillen!

En atom består av tre partiklar ( ingredinser, komponenter) neotroner, protoner och elektroner.
En köttbulle består av flera olika ingredinser (partiklar, komponenter) kött, salt, kryddor.

Precis som en köttbulle är beroende av en medveten agent för att rätt mängd salt, kött ska tillsättas så också behöver en atom en medveten agent för att rätt antal partiklar ska tillsättas.

Detta är ingen teori. Detta är en liknelse. din lille! ...... Albert A!
Du får nog jobba lite på dina liknelser. Du kan inte jämföra något du vet är skapat med något du inte vet om det är skapat eller ej.
Citera
2018-11-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du får nog jobba lite på dina liknelser. Du kan inte jämföra något du vet är skapat med något du inte vet om det är skapat eller ej.
Det är just det som är meningen med liknelsen, nämligen att använda oss av analogi.

Faktum är att:
Guld
Silver
järn
metall
vatten
osv
är beroende av att rätt antal och sort partiklar på atomnivå sammansätts. T.ex. vatten består av två föreningar liksom Guld, silver osv har sina specifika föreningar på atomnivå. Det är dessa föreningar som jag kallar för ''ingdedinser'' för att konkretisera och göra det lätt att förstå.
SÅ prescis som en köttbulle består av olika föreningar, t.ex. salt, vatten, kött osv och inte hur som helst utan i rätt mängd och på rätt sätt så också är Guldatomer föreningar av specifika komponenter, inte hur som helst utan i rätt mängd och sort. I både fallen är en medveten agent nödvändig eftersom i både fallen behövs en medveten handling för att åstadkommas. Detta är så simpelt att förstå.
Citera
2018-11-30, 11:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue

Tack. Gör vad du vill med det.
Citera
2018-11-30, 11:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är verkligen nåt grovt fel på dig.
Nej atomer är inte som köttbullar. Det är en liknelse som du helt väljer medvetet eller av dumhet nonchalera.

En atom består av olika komponenter som just utgör en atom. Komponenterna måste vara som de är för att en atom ska existera och bete sig som den gör. Ingredienserna i en atom är beroende av en medvetande agent som handlar precis som köttbullar är beroende av en medveten agent som handlar.

Förstår du inte liknelsen är allt hopp ute för din del.

Atomer är inte alls som köttbullar fast om jag inte förstår din liknelse är allt hopp ute för min del.
Vilket hopp det handlar om är oklart men om du menar min förmåga att rulla köttbullar blir jag rätt besviken. Köttbullar som är så gott och universumbeskrivande.

Så om jag förstår dig rätt så menar du att atomer liksom köttbullar kräver en kock eftersom de består av olika beståndsdelar och beståndsdelar kan inte fogas samman om inte någon är där och petar in dem. Ungefär hur träd inte kan växa utan att någon är där och sträcker ut dem och limmar fast barr, löv, kottar och andra finurliga grejer? Är det så du menar?
Citera
2018-11-30, 11:29
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
skulle se ut Oförusägbart, oordnat,

Exakt vilken funktion skulle saknas?
Citera
2018-11-30, 12:27
Medlem
Citat:
Atomer är inte alls som köttbullar fast om jag inte förstår din liknelse är allt hopp ute för min del.
Vilket hopp det handlar om är oklart men om du menar min förmåga att rulla köttbullar blir jag rätt besviken. Köttbullar som är så gott och universumbeskrivande.

Så om jag förstår dig rätt så menar du att atomer liksom köttbullar kräver en kock eftersom de består av olika beståndsdelar och beståndsdelar kan inte fogas samman om inte någon är där och petar in dem. Ungefär hur träd inte kan växa utan att någon är där och sträcker ut dem och limmar fast barr, löv, kottar och andra finurliga grejer? Är det så du menar?
Grattis! Du nuddar men är inte riktigt där, först hade du det sen började du släppa greppet när du uttalade dig om trädet men hey, lugnt! Det är därför jag är här. Jag ska bilda dig.

Ja, du börjar att nudda en aning av förståelse gällande min liknelse. Olika komponenter som ska sammanfogas på ett visst sätt för att utgöra en helhet för att uppfylla ett syfte kräver en medveten agent och en medveten handling.

Gällande trådet; Du är så ute och cyklar! Ett täd är precis som en atom, precis som köttbullar också är beståedne av olika komponenter, d.v.s. syre, vatten, kol, luft osv allt detta får trådet att bete sig annorlunda än t.ex. en köttbulle. Det finns information i ett träd att bete sig på ett visst sätt. Det är utstakad för ett träd hur det ska bete sig. Precis som din dator innehåller information som datorn beter sig efter.

En ännu bättre liknelse är Ikea möbler som ligger huller om buller. Delarna skulle aldrig sammanfogas utan en medveten agent som handlar medvetet. Precis som grundämnen, guld, silver osv skulle aldrig delarna sammanfogas utan en medveten agent. Detta är så tydligt så simpelt.
Citera
2018-11-30, 12:28
Medlem
Citat:
Exakt vilken funktion skulle saknas?

Varfri funktion

Universum skulle inte bete sig förutsägbart. det skulle inte vara möjligt att studera natuten.
Citera
2018-11-30, 12:31
Medlem
Citat:
Tack. Gör vad du vill med det.

Jag råder också dig att byta signatur. Du skulle göra bort dig betydligt mindre än vad du gör nu med din signatur. Jag skulle våga svära på att du inte har någon aning om vad vetenskap är, hur kunskap erhålls och vilka dilemman det föreligger för oss människor att erhålla kunskap om verkligheten, om det nu finns en given verklighet.

Så din signatur exponerar din okunnighet. Förstår man vetenskap så är man väldigt ödmjuk för att det enda svaret vetenskapen ger oss är ''ni kommer aldrig få se hela sanningen''. ''Ni kan bara betrakta sanningen ur ett givet perspektiv och missa alla andra perspektiv'' Hade du förstått vetenskap hade du inte haft citatet som din signatur.

Så byt för ditt eget bästa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in