Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Atomer är inte alls som köttbullar fast om jag inte förstår din liknelse är allt hopp ute för min del.
Vilket hopp det handlar om är oklart men om du menar min förmåga att rulla köttbullar blir jag rätt besviken. Köttbullar som är så gott och universumbeskrivande.
Så om jag förstår dig rätt så menar du att atomer liksom köttbullar kräver en kock eftersom de består av olika beståndsdelar och beståndsdelar kan inte fogas samman om inte någon är där och petar in dem. Ungefär hur träd inte kan växa utan att någon är där och sträcker ut dem och limmar fast barr, löv, kottar och andra finurliga grejer? Är det så du menar?
Grattis! Du nuddar men är inte riktigt där, först hade du det sen började du släppa greppet när du uttalade dig om trädet men hey, lugnt! Det är därför jag är här. Jag ska bilda dig.
Ja, du börjar att nudda en aning av förståelse gällande min liknelse. Olika komponenter som ska sammanfogas på ett visst sätt för att utgöra en helhet för att uppfylla ett syfte kräver en medveten agent och en medveten handling.
Gällande trådet; Du är så ute och cyklar! Ett täd är precis som en atom, precis som köttbullar också är beståedne av olika komponenter, d.v.s. syre, vatten, kol, luft osv allt detta får trådet att bete sig annorlunda än t.ex. en köttbulle. Det finns information i ett träd att bete sig på ett visst sätt. Det är utstakad för ett träd hur det ska bete sig. Precis som din dator innehåller information som datorn beter sig efter.
En ännu bättre liknelse är Ikea möbler som ligger huller om buller. Delarna skulle aldrig sammanfogas utan en medveten agent som handlar medvetet. Precis som grundämnen, guld, silver osv skulle aldrig delarna sammanfogas utan en medveten agent. Detta är så tydligt så simpelt.