Citat:
Sir.|65725376]Ber om ursäkt för det sena svaret.
Godtagen.
Citat:
Hur vet du då att bevisen för gud finns i den fysiska verkligheten? Borde inte denna "vetskap" förutsätta att du faktiskt kan visa upp, eller i alla fall förklara vad dessa bevis består utav?
Jag menar, om du verkligen kan se dessa s.k bevis, då kan det väl inte vara så jäkla svårt att berätta vilka dem är?
Bevisen är inte lika med bevis som i forskningsmässiga sammanhang. Du måste skilja på detta. Du kan inte hitta bevis på Gud genom att hänvisa till forskningsmässiga metoder. Det kommer inte att funka. Gud stor över vetenskapen Gud underordnas inte vetenskapen.
Citat:
Då kan man ju fråga sig varför du i så fall tror på gud? Ett försanthållande är per definition irrationellt om det saknar evidens.
Läs väldigt sakta vad du frågar. Du menar med din fråga att en tro behöver evidens, vilket är ett felaktigt påstående. Jag tror på Gud. Evidens skulle innebära att du VET, istället för tro på Gud. Gud kan inte bevisas med de metoder du använder för att komma fram till hur en atom fungerar eller hur dina organ fungerar. Bara det att du kan studera naturen vetenskapligt och att du har ett medvetande är bevis på Gud, inte bevis som i forskning kom ihåg detta.
Citat:
Hur vet du det om du inte kan presentera bevisen? Eller menar du att du kan se bevisen, men inte presentera dem? Det är helt omöjligt för dig att skriva vilka dessa bevis i den fysiska verkligheten faktiskt är, eller?
Och om så är fallet, varför skulle någon ta ditt påstående på allvar? Tron på det påståendet blir i så fall också per definition irrationellt.
Se ovan. Bevisen är medvetande, studerandet av naturen, för att kunna studera naturen måste naturen vara ordnad och förutsägbar. För att ordningen ska råda behövs en personlig agent. Det är väldigt enkelt att förstå.
Citat:
Fullkomligt irrelevant.
Och du har i massvis av poster försökt göra just detta med diverse saker och det har samtliga gånger visat sig vara logiska felslut snarare logiska resonemang.
se ovan
Citat:
Det verkar som att du än en gång har presenterat ett logisk felslut. Du förutsätter att en gud har skapat den fysiska verkligheten och tror därför att den fysiska verkligheten bevisar att gud finns.
Det är ett cirkelresonemang. Enligt exakt samma ickelogik så kan jag säga "Jag kan inte bevisa att osynliga enhörningar finns, men bevisen för dem finns i den fysiska verkligheten". Det räcker med att jag förutsätter att en osynlig enhörning har skapat den fysiska verkligheten och vips har jag med hjälp av ett cirkelresonemang "bevisat" att osynliga enhörningar finns och att de skapat världen
.
Absolut inte! Du gör en feltolkning av det hela. En Gud har skapat denna fysiska verklighet på grund av det jag har skrivit ovan.
Citat:
EDIT: Ditt påstående att bevisen för gud finns i den fysiska verkligheten men att du inte kan bevisa gud, blir ologiskt eller fullkomligt irrelevant hur man än vrider och vänder på det. För om du kan presentera bevisen för gud som du menar finns i den fysiska verkligheten och de faktiskt bevisar gud, då stämmer inte ditt påstående, ty då kan du ju visst bevisa gud.
Om du å andra sidan kan presentera bevisen som finns i den fysiska verkligheten men att dessa "bevis" INTE bevisar att gud finns, då är det per definition inte bevis för gud och då faller ditt påstående igen.
Och om det verkligen är som du säger att du inte kan presentera bevis för guds existens, men att de de facto finns i den fysiska verkligheten, så blir ditt påstående totalt irrelevant i förhållande till trådens ämne (och dessutom ett uppenbart skrattretande desperat försök att försöka komma undan det faktum att du inte har ett skvatt att komma med)
Vad pratar du om? Bevis erhålls med hjälp av vetenskapliga metoder. Dessa metoder kan du inte tillämpa på Gud. Gud kan inte underordnas vetenskapen. De bevisen jag pratar om är medvetande, ordningen i naturen, alla slags föda, frukter, osv osv, varje område i naturen är ordnat och denna orndingen är beroende av en personlig agent. Vi vet av erfarenhet att ordningen uppstår inte utan en medveten handling. Exakt vilken del av detta är svårt att förstå?
Citat:
Sedan skulle jag vilja lägga till en sak som förespråkare för intelligent design kan ha nytta av att lära sig:
Ni pekar alltid på sådant som är eller ni menar är komplext och menar att det p g a dess komplexitet måste vara skapat. Det finns såklart flera fel med att göra detta, men en sak som är ganska komiskt är det faktum att det tvärtom är simplicitet som uppvisas i de fall vi vet att något är designat, inte komplexitet. Komplexitet manifesterar sig när det är en naturlig process som "skapat".
Komplexitet och simpliciter är begrepp som du tar upp. Du pratar om förespråkare för intelligent design som en grupp, vilket är fel. Du kan inte prata för hur en hel grupp bestående av olika individer tror och tänker. Inte en endaste chans att alla förespråkare av intelligent design tänker lika. Det DU kan ha nytta av att lära dig är att inte tala om hur ett helt kollektiv tänker och tycker. Just nu har du en diskussion med mig, som en enskild person och det är vad som gäller, allt annat är irrelevant i sammanganhet.
Komplexitet ''manifesterar'' sig? Bra ordval! lite sarkastisk.
Hela univdersum är väldigt simpelt faktiskt, allt är uppbyggt av atomer och följer enkla naturliga lagar men likväl är detta beroende av en personlig intelligentagent, detta enligt vår mänskliga förnuft och erfarenhet. Vi kan enligt vår natur, och med detta menar jag, vår förmåga att resonera, tänka, reflketera, forska, kalkylera osv osv, hävda att alltet är beroedne av en personlig intelligent agent. Frågar du varför? så är svaret: eftersom universum är byggt och beter sig på ett sätt som kräver en personlig intillegnt agent. Allt detta är inte så koplext att förstå. Det är logiskt, enkelt och simplet.
Precis som du måste ha rätt ingridienseroch ETT MEDVETANDE för att laga goda, ätbara, formbara köttbullar, på samma sätt behövs rätt ingredienser och ETT medvetande för att en atom ska skapas, för att grundämnen ska skapas behövs rätt ingredinser. Du kan inte få goda, ätbara, formbara köttbullar om inte ett medvetande har insikt om hur mycket salt, kryddor, kött som behövs för att göra ätbara köttbullar, vad som göras och hur det ska göras för att de ska bli runda och fina, vad som behövs för att de ska stekas osv. På samma sätt behövs ett medvetane som måste avgöra hur silver, Guld, järn, vatten, och andra grundämnen som allt är uppbyggt av behöver och bestämma mått osv. Väldigt väldigt enkelt att förstå. Gud är på riktigt vare sig du vill det eller inte.