2018-08-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om tiden började i och med universum, vilket den gjorde enligt universums definition, så fanns det inget "före".
Hur vet du det?
Detta universums tid kanske inte är det enda. Det kanske inte ens är det enda universumet.
Citera
2018-08-05, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nu rörde du till det rejält.
Jaså säger du det.
Citera
2018-08-05, 08:20
Medlem
Citat:
Hur vet du det?
Detta universums tid kanske inte är det enda.
Nu är det du som hänvisar till något övernaturligt.
Citat:
Det kanske inte ens är det enda universumet.
Du får inbilla dig vad du vill. Jag har med min gudsbild hittills inga problem med ateismens starkaste invändningar såsom evolutionsteorin, teodiceproblemet eller Guds ursprung samtidigt som den för min del besvarar andra stora frågor som bb och finetuningen utan att behöva införa andra universum och utan att hävda att det kommit till utan orsak och utan att krocka med någon verklighet eller vetenskap och utan att behöva postulera ett "före" tiden.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-08-05 kl. 08:40.
Citera
2018-08-05, 11:18
Medlem
Citat:
Nu är det du som hänvisar till något övernaturligt.
Du får inbilla dig vad du vill. Jag har med min gudsbild hittills inga problem med ateismens starkaste invändningar såsom evolutionsteorin, teodiceproblemet eller Guds ursprung samtidigt som den för min del besvarar andra stora frågor som bb och finetuningen utan att behöva införa andra universum och utan att hävda att det kommit till utan orsak och utan att krocka med någon verklighet eller vetenskap och utan att behöva postulera ett "före" tiden.
Vad hänvisade jag till ??

Ja, din Gudsbild svarar på det mesta. Så?
Citera
2018-08-05, 11:30
Medlem
Citat:
Vad hänvisade jag till ??
Eftersom universum innefattar all tid så... Postulerar du något annat som inte är universums tid så är detta något som inte existerar i vår natur. Alltså något övernaturligt.
Citat:
Ja, din Gudsbild svarar på det mesta. Så?
Det var just detta som var mitt argument. Förklaringskraften.
Citera
2018-08-05, 11:35
Medlem
Citat:
Eftersom universum innefattar all tid så... Postulerar du en annan slags tid som inte är universums tid så är detta något som inte existerar i vår natur. Alltså något övernaturligt.
Det var just detta som var mitt argument. Förklaringskraften.
Är alla andra eventuella universum alltså övernaturliga? Det visste jag inte. Och återigen, vad hänvisade jag till?

Du kan ta bort ”kraften” från det ordet. Kanske ”förklaring” också, när jag tänker efter.
Citera
2018-08-05, 11:50
Medlem
Citat:
Är alla andra eventuella universum alltså övernaturliga? Det visste jag inte. Och återigen, vad hänvisade jag till?
Du kan inte hänvisa till en tid utanför universum eftersom universum per definition omfattar all tid. Försöker du med det så behöver det i så fall vara en slags tid i någon annan dimension och då har du dragit in det övernaturliga.
Citat:
Du kan ta bort ”kraften” från det ordet. Kanske ”förklaring” också, när jag tänker efter.
Jag behöver inte ta bort någonting alls.
Citera
2018-08-05, 12:05
Medlem
Citat:
Du kan inte hänvisa till en tid utanför universum eftersom universum per definition omfattar all tid. Försöker du med det så behöver det i så fall vara en slags tid i någon annan dimension och då har du dragit in det övernaturliga.
Hur vet du att universum omfattar all tid? Jag säger inte att du har fel, jag vill bara veta hur du vet att ingen annan tid någonsin existerat. Och att inget annat universum existerat?
Det finns många olika hypoteser om multiversum, att vårat universum ”kommer ur ett annat universum”, och liknande. Detta är ett pågående arbete, men du vet alltså att de har fel?
Jobbar de alltså med övernaturliga saker?
Citera
2018-08-05, 12:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Men för att hänvisa till en gud måste man först påvisa en gud. Därför kan du göra det lättare för dig genom att i så fall ta bort enbart en komponent, dvs. Gud.

Då astrofysik och trosövertygelse om guds existens inte riktigt harmonierar - ställ dig frågan varför en vetenskap som astrofysik inte går under kategorin humaniora, eller teologi eller ingår i exegetik.

Var någonstans i världen ses Bibeln som kurslitteratur för ämnena fysik kemi eller biologi eller matematik?

Det är en reell värld och en imaginär värld. Sedan är "guden" också personifierad. Fysiker talar inte om atomer som små personer eller att det förekommer någon stor-atom som vet allt och har planer för de övriga kemiska bindningarna.. det blir extremt långsökt att ordleka som du gör och samtidigt försöka ge det legitimitet, eller tillskriva det bevisvärde.

Metafysisk fantasifull spekulation, det kan ge mening åt dig på subjektiva planet, i att få vältra sig i uppehållande substitut med eller mot andra , men bevisvärde?
Jag ser inte ett spår av ens begynnande substans som skulle stödja tron om "guds existens" utifrån vad du skrivit. Det har kanske ett känslovärde för dig och er gudstroende, och som sådant, i så fall... berättigat att ni underhåller sådan uppblåst retorik.
Citera
2018-08-05, 12:28
Medlem
Citat:
Hur vet du att universum omfattar all tid? Jag säger inte att du har fel, jag vill bara veta hur du vet att ingen annan tid någonsin existerat. Och att inget annat universum existerat?
Det finns många olika hypoteser om multiversum, att vårat universum ”kommer ur ett annat universum”, och liknande. Detta är ett pågående arbete, men du vet alltså att de har fel?
Jobbar de alltså med övernaturliga saker?
Jag förstår i och med min gudsbild att detta är det enda universumet och det är det enda möjliga. Det finns ingenting som har observerats som motsäger detta.
Citera
2018-08-05, 12:33
Medlem
Citat:
Jag förstår i och med min gudsbild att detta är det enda universumet och det är det enda möjliga. Det finns ingenting som har observerats som motsäger detta.
Spelar det någon roll, då din Gud heller inte observerats? Det du förstår genom din gudsbild är ganska irrelevant, då det bara är en åsikt.
Som jag förstått så finns det förklaringar/modeller för multiversum som håller, men de är inte bevisade.
Citera
2018-08-05, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Men för att hänvisa till en gud måste man först påvisa en gud. Därför kan du göra det lättare för dig genom att i så fall ta bort enbart en komponent, dvs. Gud.

Då astrofysik och trosövertygelse om guds existens inte riktigt harmonierar - ställ dig frågan varför en vetenskap som astrofysik inte går under kategorin humaniora, eller teologi eller ingår i exegetik.

Var någonstans i världen ses Bibeln som kurslitteratur för ämnena fysik kemi eller biologi eller matematik?

Det är en reell värld och en imaginär värld. Sedan är "guden" också personifierad. Fysiker talar inte om atomer som små personer eller att det förekommer någon stor-atom som vet allt och har planer för de övriga kemiska bindningarna.. det blir extremt långsökt att ordleka som du gör och samtidigt försöka ge det legitimitet, eller tillskriva det bevisvärde.

Metafysisk fantasifull spekulation, det kan ge mening åt dig på subjektiva planet, i att få vältra sig i uppehållande substitut med eller mot andra , men bevisvärde?
Jag ser inte ett spår av ens begynnande substans som skulle stödja tron om "guds existens" utifrån vad du skrivit. Det har kanske ett känslovärde för dig och er gudstroende, och som sådant, i så fall... berättigat att ni underhåller sådan uppblåst retorik.
Har du följt diskussionen så har du sett att jag inte försöker bevisa Gud. Jag bevisar bara att det finns en förklaringskraft gentemot det observerbara i den gudsbild som jag har. Den bilden skiljer sig från de gängse teologiska förklaringarna. Enligt mig så krockar andra kristna gudsbilder mot verkligheten och det behövs verkligt snirkliga bortförklaringar på enkla frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in