2018-11-29, 23:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
So? Lagstiftningen är ju inte vetenskap även om man ofta tar hänsyn till vetenskapen i utformingen av lagstiftningen. Med detta menar jag inte att på något sätt nedvärdera lagstiftaren men lagstiftning är trots allt en produkt som i vårt land tillkommer efter en omröstning bland människor som valts till sitt ämbete. Du menar väl inte att du anser att politiker borde få rösta om vilka diagnoser någon ska anses ha? Gäller det i såfall bara psykiska sjukdomar? Man kanske kan utrota cancer, vi väljer politiker som beslutar att det inte finns eller vad?

Citat:
Det har gått 20 år sedan mannen dömdes för en rad sexbrott och ett sexualsadistiskt mord. Det kan visserligen ifrågasättas om han lider av en "allvar-lig psykisk störning" men han ska ändå inte släppas fri. Det slog kammarrätten fast. Högsta förvaltningsrätten säger nu nej till att pröva fallet.

Från början blev straffet livstids fängelse men Socialstyrelsens rättsliga råd bedömde att hans "tvångsmässiga avvikelser var av den grad som betraktas som en psykisk störning" och påföljden ändrades därför i Högsta domstolen till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
http://www.dagensjuridik.se/2018/02/allvarlig-psykisk-storning-kan-ifragasattas-hos-sexmordare-ska-anda-fortsatta-vardas-efter-2

He he han är inte allvarligt psykiskt störd men måste ändå vårdas. Så dom får ihop det ändå på något sätt. Så i just detta fallet är jag tämligen glad att man inte bedömde personen efter dagens regler där han absolut varit ute för länge sedan. > Så lagstiftningen anger alltså vem som är riktigt sjuk och då räcker det inte med sexualsadister med mord i bagaget. Hahhahahahahahaha...Han har frisknat till.
Citera
2018-11-30, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.dagensjuridik.se/2018/02/allvarlig-psykisk-storning-kan-ifragasattas-hos-sexmordare-ska-anda-fortsatta-vardas-efter-2

He he han är inte allvarligt psykiskt störd men måste ändå vårdas. Så dom får ihop det ändå på något sätt. Så i just detta fallet är jag tämligen glad att man inte bedömde personen efter dagens regler där han absolut varit ute för länge sedan. > Så lagstiftningen anger alltså vem som är riktigt sjuk och då räcker det inte med sexualsadister med mord i bagaget. Hahhahahahahahaha...Han har frisknat till.
Äterkopplar till den person det handlar om.
Utöver den rättsmedicinska bedömningen om hur han var vid gärningstillfället/om han handlat under påverkan av en allvarlig psykisk störning - så framkommer den här bilden av JF i tidigt skede. Han låter inte direkt förvirrad, psykotisk, hallucinerande eller med vanföreställningar.

I inledande förhör redogör han klart och tydligt för händelseförlopp. Han åberopar själv ytterligare ett förhör, för han vill erkänna. Han ger en redogörelse som är flera timmar lång, detaljerad. Hans advokat får instruktioner från honom att inte diskutera detaljer och motiv i media. Advokaten säger fortsättningsvis att han mår förhållandevis bra och att han känner en lättnad över att ha erkänt.
Citat:
– Det var ett ganska långt förhör, kanske tre timmar. Då berättade han väldigt detaljerat och sammanhängande om hela händelseförloppet och hur han dödade den här kvinnan. Han hade uppsåt att döda, sade hans advokat Thomas Carlstedt då.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/smabarnsmamma-mordad-och-valdtagen-i-gangtunnel/
Senast redigerad av develi 2018-11-30 kl. 00:10.
Citera
2018-11-30, 00:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Äterkopplar till den person det handlar om.
Utöver den rättsmedicinska bedömningen om hur han var vid gärningstillfället så framkommer den här bilden av JF i tidigt skede. Han låter inte direkt förvirrad, psykotisk, hallucinerande eller med vanföreställningar.

I inledande förhör redogör han klart och tydligt för händelseförlopp. Han åberopar själv ytterligare ett förhör, för han vill erkänna. Han ger en redogörelse som är flera timmar lång, detaljerad. Hans advokat får instruktioner från honom att inte diskutera detaljer och motiv i media. Advokaten säger fortsättningsvis att han mår förhållandevis bra och att han känner en lättnad över att ha erkänt.

Nej, det är han förmodligen inte heller efter vad jag kan läsa i förhören. Däremot ställer man sig frågan oavsett i lagens mening om han är frisk. Som tur är har han dödat efter 1 juli vilket ser ut att rendera till livstid i och med grova våldtäkten och oerhört långt lidande innan hon till slut fick somna in.
En utdragen procedur som kostar när det gäller straffpåföljden. Han är säkert nöjd för han vill väl själv inte vårdas om jag förstått det rätt. Man kan för all del vara lätt bakom men anses vara frisk i lagens mening precis som Eklund tex.

Det var den yngre som ringde och tjallade va? Men dom hade ju hans DNA också vilket fick honom att skita på sig i förhör. Så var det stämningsansökan du fick texten om förblödningen eller?
Citera
2018-11-30, 00:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det är han förmodligen inte heller efter vad jag kan läsa i förhören. Däremot ställer man sig frågan oavsett i lagens mening om han är frisk. Som tur är har han dödat efter 1 juli vilket ser ut att rendera till livstid i och med grova våldtäkten och oerhört långt lidande innan hon till slut fick somna in.
En utdragen procedur som kostar när det gäller straffpåföljden. Han är säkert nöjd för han vill väl själv inte vårdas om jag förstått det rätt. Man kan för all del vara lätt bakom men anses vara frisk i lagens mening precis som Eklund tex.
RPU:s uppgift, som citerats, ska besvara två frågor:
- Om personen vid brottstillfället handlade under påverkan av en allvarlig psykisk störning.

- om personen fortfarande lider av en allvarlig psykisk störning.

"– Allvarlig psykisk störning är ett juridiskt begrepp som återfinns i brottsbalken, det är inte en medicinsk diagnos."
Citat:
Det var den yngre som ringde och tjallade va? Men dom hade ju hans DNA också vilket fick honom att skita på sig i förhör.
Den yngre ringde och erkände att han var med vid gärningstillfället vilket är en jävla tur så att han greps så snabbt då det är ett spaningsmord.

Att kalla det för att tjalla är rent patetiskt när det gäller en så farlig person.

Ja, det är stämningsansökan. Varsågod.
Senast redigerad av develi 2018-11-30 kl. 00:19.
Citera
2018-11-30, 00:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Den yngre ringde och erkände att han var med vid gärningstillfället vilket är en jävla tur så att han greps så snabbt då det är ett spaningsmord.

Att kalla det för att tjalla är rent patetiskt när det gäller en så farlig person.

Ja, det är stämningsansökan. Varsågod.

Ligger stämningsansökan i tråden? Eller är den inte upplagd?

Citat:
jag tyckte xxxxxxx på ett sätt gjorde han rätt som ringde och berätta allting då men samtidigt just då tyckte jag att han var en svikare tyckte jag en tjallare han var en tjallare eftersom han ringde och berättade men efterhand så tänker man att det var ju bra ändå

Så den yngre tjallade alltså trots att han inte ville berätta om sin egen våldtäkt och att han var med och planerade det här. På inrådan av någon annan person ringde han ser det ut som i FU i alla fall. Så på helt eget bevåg var det nog inte. Han verkar lika sjuk i skallen som den andre, och jag tror inte på hans sk rädsla utan det här var planerat. Det är nog efter detta som han blir rädd istället om vad som kan hända. Den bör väl socialtjänsten placerat på någon slags vårdplacering som det så fint heter.
Citera
2018-11-30, 01:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ligger stämningsansökan i tråden? Eller är den inte upplagd?
Delar ligger i tråden, om den är upplagd vet jag inte.
Målnr. är B 3666-18 om du vill engagera dig.
Citat:
Så den yngre tjallade alltså trots att han inte ville berätta om sin egen våldtäkt och att han var med och planerade det här. På inrådan av någon annan person ringde han ser det ut som i FU i alla fall. Så på helt eget bevåg var det nog inte. Han verkar lika sjuk i skallen som den andre, och jag tror inte på hans sk rädsla utan det här var planerat. Det är nog efter detta som han blir rädd istället om vad som kan hända. Den bör väl socialtjänsten placerat på någon slags vårdplacering som det så fint heter.
Han erkänner för anhörig, polis kontaktas.
Ingen av dem är troligen med i ett DNA-register. Vid ett spaningsmord hade det blivit masstopsning i Fagersta med omnejd. Den ena är 14 år och hade troligen inte ingått i första urvalet, den andre avsätter inget DNA på BP. Han sätter nämligen på sig en handske när han vränger fram strupen på henne.
Tick tack, tick tack.

Redan samma natt är JF ute på stan med förstärkt attityd. Han möter ett par personer och känner makt över att han har sin kniv med sig och han tänker att de inte skulle vara så kaxiga om de visste vem han var.

Vem som är "sjuk i skallen" har jag ingen susning om, diagnos finns det säkerligen.
Just nu väntar jag på domen efter att ha följt fallet från dag 1 med stort intresse.
Lycka till med FUP som du har påbörjat, det är intressant läsning.
Citat:
jag tyckte xxxxxxx på ett sätt gjorde han rätt som ringde och berätta allting då men samtidigt just då tyckte jag att han var en svikare tyckte jag en tjallare han var en tjallare eftersom han ringde och berättade men efterhand så tänker man att det var ju bra ändå
JF låter lätt besviken.
Själv hade han tänkt sig att det skulle rulla på som vanligt med lite skådespeleri.

Sms direkt efter mordet som om inget speciellt hänt. Återupptar en diskussion om snus till en kille:
"Om du har 40 kronor idag så tar jag dom idag. Har inte tid imorgon."

Sms några timmar till en annan grabb senare då nyheten når media:
"Morrnmorron. Har du hört vad fan som hänt i Fagersta?"

"På fredagen när jag vaknade upp så då ja spelade förvånad över allting att hon hittats död och sådant jag visste ju att hon var död, eller sagt hon var i stort sett död när jag stack därifrån, när vi stack därifrån så att jag och jag satt faktiskt och tänkte att skönt att hon har dött för att då kan hon ju inte avslöja vilka det var jag är väl lite hänsynslös kanske men så tänkte jag då"

"och sen fortsatte fredagen som vanligt jag käkade lunch och allting sådant där, gick ut och tog en promenad och spelade musik sådant som jag gör varje dag och sen så pratade jag med morsan och farsan på dagen (..)"
Senast redigerad av develi 2018-11-30 kl. 01:29.
Citera
2018-11-30, 01:05
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Delar ligger i tråden, om den är upplagd vet jag inte.
Målnr. är 5000-K921028-18 om du vill engagera dig.
Han erkänner för anhörig, polis kontaktas.
Ingen av dem är troligen med i ett DNA-register. Vid ett spaningsmord hade det blivit masstopsning i Fagersta med omnejd. Den ena finns det inget DNA på BP. Han sätter nämligen på sig en handske när han vränger fram strupen på henne.
Tick tack, tick tack.

Redan samma natt är JF ute på stan med förstärkt attityd. Han möter ett par personer och känner makt över att han har sin kniv med sig och han tänker att de inte skulle vara så kaxiga om de visste vem han var.

Vem som är "sjuk i skallen" har jag ingen susning om, diagnos finns det säkerligen.
Just nu väntar jag på domen efter att ha följt fallet från dag 1 med stort intresse.
Lycka till med FUP som du har påbörjat, det är intressant läsning.

Nä, det kan inte var målnumret utan B 3666-18 är målnumret. Och då tar jag ut den för det är av stor betydelse för fallet.
Citera
2018-11-30, 01:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Nä, det kan inte var målnumret utan B 3666-18 är målnumret. Och då tar jag ut den för det är av stor betydelse för fallet.
Du har så rätt så, dubbelkollade med FUP.
Citera
2018-11-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Fast bedömningarna om allvarliga psykiska störningar kan väl i viss mån bero på att de kan gå i skov?

Hoppas att jag inte får en varning för off topic för detta, men jag minns ett fall (från 1980-talet?) där en man blev helt frikänd av en svensk tingsrätt trots att han hade begått både mord och våldtäkt (mot två olika personer). Domstolen ansåg nämligen att mannen hade lidit av en tillfällig galenskap när han begick sina brott.

Mannen hävdade i sitt försvar att han hade druckit alkohol för första gången i sitt liv, och alkoholen hade gjort honom temporärt galen. Han hade rusat in på en vårdcentral, slitit tag i en sjuksköterska och våldtagit henne, och sen hade han rusat ut igen, fått tag i en annan person och slagit ihjäl honom. Mannen greps nästan omedelbart efteråt.

Men mannen hävdade i sitt försvar att han hade druckit alkohol och blivit galen av det, och han hade inte vetat hur alkoholen skulle påverka honom, eftersom han aldrig hade smakat alkohol tidigare.

En rättspsykiatrisk undersökning visade att mannen var fullt psykiskt frisk. Domstolen drog slutsatsen att mannen verkligen hade blivit galen av alkoholen, och det var inte hans fel att han hade begått mord och våldtäkt, eftersom han inte kunde veta i förväg hur alkoholen skulle påverka honom. Jag tror till och med att domen fastställdes i hovrätten.

Off topic som sagt, men lite intressant. I fallet med JF tror jag inte att domstolen kommer att dra slutsatsen att han var temporärt galen när han mördade Nella Olander. För vilken förklaring skulle JF kunna hitta på som (bort)förklaring till att han plötsligt blev galen och just därför mördade Nella Olander?
Senast redigerad av Egnatankar 2018-11-30 kl. 09:22.
Citera
2018-11-30, 09:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Off topic som sagt, men lite intressant. I fallet med JF tror jag inte att domstolen kommer att dra slutsatsen att han var temporärt galen när han mördade Nella Olander. För vilken förklaring skulle JF kunna hitta på som (bort)förklaring till att han plötsligt blev galen och just därför mördade Nella Olander?
Jag begriper inte ens varför detta vädras då JF erkänt i både förhör och nu i rätten och ger motiv till varför han mördat Nella. Han har tydligt och detaljerat beskrivit händelseförlopp både innan, under och efter gärningen.
Han säger sig vara införstådd med långt straff i förhör.
Citat:
Erkänner i rättegången: Jag mördade Nella, 28
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/erkanner-i-rattegangen-jag-mordade-nella-28/
Senast redigerad av develi 2018-11-30 kl. 09:39.
Citera
2018-11-30, 09:45
Medlem
Citat:
Jag begriper inte ens varför detta vädras då JF erkänt i både förhör och nu i rätten och ger motiv till varför han mördat Nella. Han har tydligt och detaljerat beskrivit händelseförlopp både innan, under och efter gärningen.
Han säger sig vara införstådd med långt straff i förhör.

Du har rätt, och det var off topic.

Jag menade bara att rätten möjligen skulle kunna anse att JF hade blivit temporärt galen. Men du har rätt, det finns ingen anledning att tro det, och det skulle knappast gå att argumentera för det.
Citera
2018-11-30, 09:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Du har rätt, och det var off topic.

Jag menade bara att rätten möjligen skulle kunna anse att JF hade blivit temporärt galen. Men du har rätt, det finns ingen anledning att tro det, och det skulle knappast gå att argumentera för det.
Han är en av de få som släpper så mycket detaljer så som skett. Han verkar nöjd, jag ser inte nån ånger i förhör - det är som om han utfört ett dagsverke, mission completed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in