Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vi behöver inte dra det i långbänk men jag ställer mig frågande till alternativet:
med tre steg från P7a, RPU (teamutredning under 4 veckor) och rättsliga rådet om det behövs.
Det är personal på rättsmedicinverket som givetvis har erfarenhet.
Om han verkar vara "långt ifrån psykiskt frisk" tror jag knappast noviser på fb bedömer bättre och det är hur han mådde då han begick gärningen. Han ter sig rakt inte hallucinera eller dylikt under förhör utan berättar osedvanligt detaljerat.
Noviser på Flashback har en uppfattning och den är solklar gällande
tramsiga RPU. I mina ögon kommer den här snubben
aldrig framstå som frisk. Psykiskt sjuk i allvarlig mening. Livsfarlig för att vistas ute öht.
Här visar sig allt som rör humbug och gissningar som kallas rättspsykiatrisk undersökning.
Dom har svårt att bestämma sig.
Citat:
FAKTA
Slutsats 1: Psykotiskt och otillräknelig
■Enligt den första rättspsykiatriska undersökningen, rapport 1, lider Behring Breivik av paranoid schizofreni och han skulle därför bara kunna dömas till vård.
Slutsats 2: Inte psykotisk och tillräknelig
■Enligt den andra rättspsykiatriska undersökningen, rapport 2, är han frisk och kan därmed dömas till fängelse.
Slutsats 3: Inte psykotisk
■ Randi Rosenqvist är rådgivare på Ila-fängelset där Breivik sitter häktad och hon har gjort en utredning om honom (Rosenqvistrapporten, nedan). Hon har mött honom två gånger.