2018-08-03, 13:06
Medlem
Scrapers avatar
Naturligtvis kan man hitta mobbning i många mördares bakgrund. Frågan är om det är vanligare än hos övrig befolkning. Tycker iofs att Rosamunds påstående att det finns gott om mördare som gör det av ren djävulskap (utan trauma el diagnos tolkar jag det som) är betydligt mer häpnadsväckande. Tacksam för forskning som ger stöd till detta, hittar ingen svensk sådan forskning (för jag antar att du är svensk?) via Google.
Citera
2018-08-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Tacksam om Rosamund kan PM:a mig några av de vetenskapliga artiklar hen författat avseende mobbning och dess följder (mord, självmord, etc). Naturligtvis med maskerat namn.
Men det är ett mord som ska diskuteras.
Skribenternas egna erfarenheter må vara viktiga men inte det centrala.

Tror aabsolut att en mobbad person kan bli djupt påverkad av mobbning.
Att begå mord, är inte det vanliga bland mobboffer. Vad som fick MGM att begå detta onödiga mord är fortfarande en gåta.
(Mobbare har däremot mycket aggression inombords, som är drivkraften i att mobba.
Mobbarna fortsätter hela livet att förtrycka och nersabla andra. Det är en självklar sanning.)
Citera
2018-08-03, 13:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorpan22
Vet fortfarande inte varifrån du fått det att R ignorerade honom, står ju klart o tydligt att hon nästan va hans enda vän.
Och det kommer ifrån en som gått i skolan ihop med dem.
Men det kanske inte ingår att läsa i forskning i psykologi.😉
Om han flyttat till Fagersta efter gymnasiet så har han bott där ett tag, tror definitivt att MGM o BO's vägar korsats förut.
Hade han bara valt en random människa den tiden på dygnet kunde det blivit vem som hellst.
Då den cykelbanan tunneln trafikeras flitigt av skiftarbetare som antingen börjar 05.36 el 05.50 på industrierna som ligger på andra sidan.
Frågan är bara vilken tid han gjorde det då larmet kom in 05.23, så tror absolut inte att det va en random människa han bestämt sig för.

Men det är bara mina teorier, och allt jag läst om R så verkar nog hon inte höra till den gruppen som varken har varit elak emot honom eller nobbat honom snarare tvärt om.

Det framkom SENARE att hon var hans vän. Jag spekulerade innan vi fick denna information. Så är det på Flashback att man ibland spekulerar fel tills man får mer information.
Det är bara att gå vidare.
Citera
2018-08-03, 13:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Naturligtvis kan man hitta mobbning i många mördares bakgrund. Frågan är om det är vanligare än hos övrig befolkning. Tycker iofs att Rosamunds påstående att det finns gott om mördare som gör det av ren djävulskap (utan trauma el diagnos tolkar jag det som) är betydligt mer häpnadsväckande. Tacksam för forskning som ger stöd till detta, hittar ingen svensk sådan forskning (för jag antar att du är svensk?) via Google.

Nej som det framgått flera gånger i andra trådar är jag fr USA och bara här sedan 2 år därav min dåliga svenska. Och därför jag svarade dig att du bör söka på engelsk forskning. Ang. mördare som mördar för just djävulskap d.v.s. motiv som t.ex. få ut pengar ur livförsäkring, bara få veta hur det känns att mörda m.m. och är s.k. "brats" som tidigare levt priviligierade liv där man inte hittar någon som helst förklaring till mordet, det finns det gott om iaf i USA.
Det kanske är därför jag ser denna MGM i ett annat ljus en vad ni gör. Vi har ju alla olika bakgrund och erfarenheter i livet.
Citera
2018-08-03, 13:40
Medlem
Så, nu kan även jag skriva i den här tråden. Det var jag som skickade PM till moderator med information om JF. Informationen har jag fått tag i genom att ha hört mig för med folk som bor i min gamla hemstad Fagersta, några av dom har ganska bra koll.

Ska försöka räta ut några frågetecken som det fortfarande spekuleras här i tråden.

* JF har inte bott i Fagersta sen gymnasiet. Han flyttade in i lägenheten på Sjövägen tidigt 2018 eller sent 2017.

* Han var inte inne på Hamnkrogen under helgen efter mordet. Han har varit i området runt omkring. Flera personer har sett honom på vägen hem. Ingen har sett honom i krogmiljö förut heller.

* Flertalet unga personer beskriver honom som snäll, men speciell. Även vuxna personer som har pratat med honom beskriver honom som snäll, men speciell.

* Han ska ha haft flertalet knivar i sin väska, vid olika tillfällen.

* Även fast Fagersta är en liten stad så är den ganska avlång. Att en nyinflyttad Västanforsbo(JF) ska känna en kvinna(bo) uppe på stan känns inte jättetroligt.

* Satanist, djävulsdyrkare som nån stolle skrev. Glöm det. Beskrivningen om jätten i ”möss och människor” som nån gjorde tidigare känns närmare. De personer som har stött på honom beskriver honom som väldigt stor.

* Att JF ska ha langat alkohol och tobak i stor utbredning.

*Får känslan av en väldigt speciell och ensam man som gjorde allt för att få någon form av vänner.
Citera
2018-08-03, 13:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Varför ska jag vänta med att yttra mig till vi har mer information? Jag spekulerar och funderar som alla andra redan från början i olika trådar. Som bekant hade vi obefintlig information i början och då är det möjligt att spekulera fel. Mycket vanligt på FB. Jag ska inte behöva vänta till att all information är tillgänglig i det här fallet för att kunna yttra mig som om vore jag på jobbet.
Men snälla du.. det handlar inte om att spekulera, det står var och en fritt. Det handlar om att du hade en förutfattad mening på bas av ingenting till sakfakta som du uppenbart drog för höga växlar kring.
Du pekade med full hand på denna tjej och det är det fetade folk reagerar på:
Att hon ignorerade honom och var nonchant, att hon inte var trevlig, att hon borde veta bättre, att hon borde skämmas samt insinuerar att hon tog bort honom som vän för att det inte skulle synas.
Kan vi återgå till trådens ämne nu - denna tjej har intet med saken att göra öht. Det har blivit alldeles för stor affär om hennes roll i det hela på bas av inte ett jävla dugg i stort sett.

Att mobbing sen är en riskfaktor, speciellt i samband med vad som kallas en skör personlighet, har du däremot helt rätt i. Det är dock allt som oftast komplext, mer komponenter inblandade om det går så långt som till mord.
Citat:
Jag har en känsla av att de flesta av hans kontakter med andra människor såg ut så här. Han hälsade och ville gärna få vänner men det blev aldrig något. Bara nonchalans och ignorerande. Hemskt.
Citat:
Enligt en postare som kände MGM i högstadiet var han snäll och omtänksam men hade ingen social kompetens eller dylikt. Jag tror därför inte att han var hotfull o.s.v. under skoltiden så att Ronja hade anledning att vara rädd för honom. Snarare tänker jag att hon visste att han var "speciell" och mobbad under skoltiden och det borde gett henne ännu mer motivation att vara trevlig och snäll när han kontaktade henne.
Betänk att hon nu är en vuxen på 28 år och borde veta bättre än att behandla en svagare människa på detta vis. Man får väl hoppas på att hon skäms och därför unfriendade honom nu så att det inte längre skulle synas hur hon ignorerade honom.
Citera
2018-08-03, 13:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanientes
Så, nu kan även jag skriva i den här tråden. Det var jag som skickade PM till moderator med information om JF. Informationen har jag fått tag i genom att ha hört mig för med folk som bor i min gamla hemstad Fagersta, några av dom har ganska bra koll.

Ska försöka räta ut några frågetecken som det fortfarande spekuleras här i tråden.

* JF har inte bott i Fagersta sen gymnasiet. Han flyttade in i lägenheten på Sjövägen tidigt 2018 eller sent 2017.

* Han var inte inne på Hamnkrogen under helgen efter mordet. Han har varit i området runt omkring. Flera personer har sett honom på vägen hem. Ingen har sett honom i krogmiljö förut heller.

* Flertalet unga personer beskriver honom som snäll, men speciell. Även vuxna personer som har pratat med honom beskriver honom som snäll, men speciell.

* Även fast Fagersta är en liten stad så är den ganska avlång. Att en nyinflyttad Västanforsbo(JF) ska känna en kvinna(bo) uppe på stan känns inte jättetroligt.

* Satanist, djävulsdyrkare som nån stolle skrev. Glöm det. Beskrivningen om jätten i ”möss och människor” som nån gjorde tidigare känns närmare. De personer som har stött på honom beskriver honom som väldigt stor.

*Får känslan av en väldigt speciell och ensam man som gjorde allt för att få någon form av vänner.

Tack så mycket för all information.
Det har tidigare nämnts om ett flertal knivrån i staden. Vet du när dessa började?
Jag funderar på om BO blev rånad men vägrade lämna ifrån sig sina saker och kanske därför blev dödad?
Citera
2018-08-03, 13:48
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Fick PM från en nyreggad, om Ronja, ta det för var det är:

Citat:
Det har mycket riktigt inte varit någon lätt skolgång för JF. Ronja har inget med detta att göra. Hon har alltid varit vänlig mot alla och stått upp för dom som behandlats illa. Vilket också framkommit i tråden. Det är det vi är uppfostrade till, så någon dålig uppfostran har vi verkligen inte fått.

Ronja har mycket riktigt haft kontakt med JF för ungefär en månad sen. Det handlar dock inte om att hon skulle ha ignorerat honom. Och även om så vore fallet så är det fullt förståeligt när man har ett hektiskt liv. Det är definitivt ingen anledning för någon att gå och mörda någon annan. Hon har dock av personliga skäl valt att inte upprätthålla kontakten med honom.

Och tvärtemot vad vissa skriver så tar man visst skada av att bli utpekad på dethär viset i ett mordfall. Det är inte kul när främlingar skriver hemska antaganden om en, rotar runt på ens Facebook och jagar efter en i PM. Det om något borde klassas som mobbning och förföljelse.

Vi svarar gärna på frågor om folk undrar något mer om denna totalt meningslösa konversation.
Citera
2018-08-03, 13:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scanientes

Tack för information och en sammanställning av dina PM samt övrigt som framkommit i tråden.
Vet du nåt mer om hans mer privata sfär? Har han nånsin uttalat tankar kring hämnd? Överdrivet intresse för nån film som kan ha intresserat, vissa musiktexter? Alltså inspirerats till nåt på bas av att vara utanför i samhället och udda.
Citera
2018-08-03, 13:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men snälla du.. det handlar inte om att spekulera, det står var och en fritt. Det handlar om att du hade en förutfattad mening på bas av ingenting till sakfakta som du uppenbart drog för höga växlar kring.
Du pekade med full hand på denna tjej och det är det fetade folk reagerar på:
Att hon ignorerade honom och var nonchant, att hon inte var trevlig, att hon borde veta bättre, att hon borde skämmas samt insinuerar att hon tog bort honom som vän för att det inte skulle synas.
Kan vi återgå till trådens ämne nu - denna tjej har intet med saken att göra öht. Det har blivit alldeles för stor affär om hennes roll i det hela på bas av inte ett jävla dugg i stort sett.

Att mobbing sen är en riskfaktor, speciellt i samband med vad som kallas en skör personlighet, har du däremot helt rätt i. Det är dock allt som oftast komplext, mer komponenter inblandade om det går så långt som till mord.

Alla spekulerar fel i början av trådar. Det är bara att gå vidare. Det är lätt att nu med facit i hand se att det var fel men så här är det på FB.
Det är ju ni som håller denna missuppfattning som gjordes INITIALT i tråden levande när ni fortsätter skriva om det FORTFARANDE!
GÅ vidare nu så att hennes namn glöms bort.
Citera
2018-08-03, 14:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Alla spekulerar fel i början av trådar. Det är bara att gå vidare. Det är lätt att nu med facit i hand se att det var fel men så här är det på FB.
Det är ju ni som håller denna missuppfattning som gjordes INITIALT i tråden levande när ni fortsätter skriva om det FORTFARANDE!
GÅ vidare nu så att hennes namn glöms bort.
Du har fortsatt försökt släcka brasan med bensin.
PM som skickats till mod. nyss sammanfattar ganska väl folks reaktioner i tråden sen du kom med dina antaganden på felaktig grund. Det finns risker med spekulationer är sensmoralen och det var långt innan beskrivning om hennes relation till MGM som reaktionerna kom i tråden.

Över till ämnet som inte är en stackars tjej som råkar ha kontaktats av mördaren.
Som jag även skrev har du rätt i att svår och mångårig mobbing är en riskfaktor - men det är lika komplext som seriemördare - det råder inte konsensus på en enda faktor även om man klart kan se mönster i händelser.
Med det inte sagt att denna är en SM för det är det minsta jag tror. Det var en jämförelse om forskning kring mord.
Senast redigerad av develi 2018-08-03 kl. 14:03.
Citera
2018-08-03, 14:03
Medlem
Citat:
Tack så mycket för all information.
Det har tidigare nämnts om ett flertal knivrån i staden. Vet du när dessa började?
Jag funderar på om BO blev rånad men vägrade lämna ifrån sig sina saker och kanske därför blev dödad?

Nej. Har jag väldigt svårt att tro att han har med att göra. Finns gott om andra invånare i stan som sysslar med det.

Fagersta har alltid varit en tuff och skitig stad, som toppat diverse listor på rån, misshandelsfall osv. Enda anledningen att Fagersta har sjunkit på listorna de senaste tiden är den totalt obefintliga närvaron av polis.

FagerstaPosten har flyttat till Västerås och det finns inte några lokala journalister längre. Vilket gör att nyhetsrapporteringen har minskat.
Däremot har en ideel lokal nyhetssida startat på Facebook nyligen som rapporterar om allt. Skulle tro att det gör att folk uppfattar att det ska ha skett mer rån, misshandlar osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in