2018-11-21, 20:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Okej jag läste igen och det är en fortbildning för de som redan är utbildade läkare, psykologer m.m.

Hon bör vara kompetent annars hade de högutbildade som hon är handledare åt reagerat omedelbart.
Suck nr 2.
BÖR är rätt ord, ÄR hon.. är min frågeställning sett till resonemang i FUP.
Citera
2018-11-21, 21:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Suck nr 2.
BÖR är rätt ord, ÄR hon.. är min frågeställning sett till resonemang i FUP.

Hon är kompetent i annat fall hade de läkare, psykologer och andra välutbildade yrkesgrupper inte velat ha henne som handledare. Hon hade således inte kunnat behålla en sådan tjänst.

Eller tror du att du är mer kompetent att bedöma hennes kompetens korrekt utifrån en enda FUP?
Citera
2018-11-21, 21:09
Bannlyst
14 åringen hävdar att han blev tvingad av 28 åringen men hur fan kan man få stånd o våldtäkts mörda en okänd kvinna liksom om man är helt tvingad till det? Han kommer tyvärr slippa straff tror jag.

I övrigt känns detta både märkligt o groteskt. Konstigt att detta fall ändå ej har fått större publicitet, el ba jag som missat?

Samtidigt går alltså Aro ut med att snubben hette Johan. Etniska svenskar som gruppvåltar (även om det bara var en duo) är väl ändå mycket sällsynt? Att det var en 14 åring o en 28 åring känns ju ej mer normalt liksom. Att sexbaserade seriemördare o pyskopater mycket väl kan vara vita är ju ingen hemlighet men att här i Sverige ge sig på en främling på detta viset känns ändå skumt. Har ej läst hela tråden men vilken koppling hade gärningsmännen till varandra(28 åringen var ju nyinflyttad)?

dom både var vita svenskar etc? Tydligen var 28 åringen en typisk förlorare (så det var ej frågan om nån Hanibal Lektor s.a.s.). Tycker att dom är en skam på alla vis. Dom förstör även för den nationella rörelsen då detta bevisar att även etniska svenskar kan gruppvåldta o knivmörda en på överfalls maner mm.
Senast redigerad av anonym-skribent 2018-11-21 kl. 21:12.
Citera
2018-11-21, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Hon är kompetent i annat fall hade de läkare, psykologer och andra välutbildade yrkesgrupper inte velat ha henne som handledare. Hon hade således inte kunnat behålla en sådan tjänst.

Eller tror du att du är mer kompetent att bedöma hennes kompetens korrekt utifrån en enda FUP?
Vill ha? Det är väl kurs i privat regi som sen formulerar ord kring de som är anlitade.
På ren svenska:
Jag kan lova dig att det (tyvärr) finns legitimerat patrask rent allmänt och jag ställer mig som sagt ytterst tveksam till utövande via det resonemang som förekommer i FUP.
Jag bedömer henne utifrån det hon säger och inte enbart via att hon har en yrkestitel som du tycks göra.
Att detta som ses i FUP vore en tillfällig svacka betvivlar jag starkt.
Vad jag är kompetent till via yrkeserfarenhet ämnar jag dock inte gå in på.

Nog om detta för att inte överfokusera på henne då tråden handlar om ett mord.

Edit.
Återigen är det insatserna kring JF som ifrågasätts - att det rör sig om fritidssysselsättning, att det inte förmedlas andra kontaktnät. Att brodern tar stort ansvar vs att JF inte beskrivs som varken mogen eller stabil, att det diskuteras högre studier som målsättning som i sig är frågan om han ens klarar eller om det snarare riskera ge mer frustration eller prestationsångest.
Om sen nån annan blir lycklig i hennes samvaro - fine for me.
Senast redigerad av develi 2018-11-21 kl. 21:38.
Citera
2018-11-21, 21:51
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-skribent
14 åringen hävdar att han blev tvingad av 28 åringen men hur fan kan man få stånd o våldtäkts mörda en okänd kvinna liksom om man är helt tvingad till det? Han kommer tyvärr slippa straff tror jag.

I övrigt känns detta både märkligt o groteskt. Konstigt att detta fall ändå ej har fått större publicitet, el ba jag som missat?

Samtidigt går alltså Aro ut med att snubben hette Johan. Etniska svenskar som gruppvåltar (även om det bara var en duo) är väl ändå mycket sällsynt? Att det var en 14 åring o en 28 åring känns ju ej mer normalt liksom. Att sexbaserade seriemördare o pyskopater mycket väl kan vara vita är ju ingen hemlighet men att här i Sverige ge sig på en främling på detta viset känns ändå skumt. Har ej läst hela tråden men vilken koppling hade gärningsmännen till varandra(28 åringen var ju nyinflyttad)?

dom både var vita svenskar etc? Tydligen var 28 åringen en typisk förlorare (så det var ej frågan om nån Hanibal Lektor s.a.s.). Tycker att dom är en skam på alla vis. Dom förstör även för den nationella rörelsen då detta bevisar att även etniska svenskar kan gruppvåldta o knivmörda en på överfalls maner mm.

För det första var det bara en av gärningsmännen som våldtog.

Din reflektion i övrigt kan vara något av det mest felknullade jag läst.
Citera
2018-11-22, 07:18
Medlem
Citat:

Jag har en känsla av att JF hade vägrat kontakt med psykiatrin. Min uppfattning är att JF började hos Monica på sin brors begäran efter att han själv fått hjälp av henne under två års tid.

Det tror jag också. De som har störst behov av psykiatrin brukar vara de som är minst villiga att söka sig dit.
Citera
2018-11-22, 11:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Det tror jag också. De som har störst behov av psykiatrin brukar vara de som är minst villiga att söka sig dit.

Med facit i hand borde han ju klart lotsats dit. Men före den händelsen där han hotade klasskamraten verkar det ändå som att det flyter på hyfsat för JF. Någon slags funktionshinder har han väl men i en del fall är det kanske inte är så framträdande, att det märks först när jämnåriga 'växer i från' honom. Det kanske varit tydligare om han inte hade mobbats?
Citera
2018-11-22, 11:16
Medlem
Rättegången ska väl börja i nästa vecka, tror jag.

Undrar vilket straff JF får? Han har ju trots allt inte bara jagat ifatt och mördat en för honom helt okänd kvinna, han har ju också groomat och lotsat en 14-årig pojke till att bli våldtäktsman och fått honom att se på medan mordet begicks.
Citera
2018-11-22, 12:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Med facit i hand borde han ju klart lotsats dit. Men före den händelsen där han hotade klasskamraten verkar det ändå som att det flyter på hyfsat för JF. Någon slags funktionshinder har han väl men i en del fall är det kanske inte är så framträdande, att det märks först när jämnåriga 'växer i från' honom. Det kanske varit tydligare om han inte hade mobbats?
Ja, det vore intressant att veta mer om hans beteende innan han kollapsar då han är förälskad i tjejen, skriver kärleksbrev. Han säger själv att han hade en flickvän som 15 åring.
Han går ett helt år innan han skriver hotbreven. Jag antar att han upplever som ett väldigt nederlag (förnedring, kränkning) och reagerar som en vulkan - det är som om alla uppdämda emotioner genom åren (troligen mobbing grundskola) väller ut som lava och han ska hämnas. Det ter sig som en trigger.

Han säger själv att han väljer att ge sig på svagare (fysiskt) och nämner syster och mamman.
Senast redigerad av develi 2018-11-22 kl. 12:58.
Citera
2018-11-22, 12:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Rättegången ska väl börja i nästa vecka, tror jag.

Undrar vilket straff JF får? Han har ju trots allt inte bara jagat ifatt och mördat en för honom helt okänd kvinna, han har ju också groomat och lotsat en 14-årig pojke till att bli våldtäktsman och fått honom att se på medan mordet begicks.

Det kan möjligtvis bli livstid? Särskilt om man beaktar den aspekten med 14-åringen. Tonåringen är antagligt ett drägg i gryende men ännu inte straffmyndig trots allt. Det finns ju en förslagenhet och planering som även framträder i hur han drar in 14 åringen i sina planer, bjuder på sprit etc?
Jag är tveksam till att han bedöms så knäpp att han döms till rättspsykiatrisk vård. Däremot kan det nog hända att han hamnar på rättspsyk efter han varit i fängelse en vända, tror det finns viss sucidrisk eller att han klappar igenom mentalt på annat sätt.
Citera
2018-11-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kan möjligtvis bli livstid? Särskilt om man beaktar den aspekten med 14-åringen. Tonåringen är antagligt ett drägg i gryende men ännu inte straffmyndig trots allt. Det finns ju en förslagenhet och planering som även framträder i hur han drar in 14 åringen i sina planer, bjuder på sprit etc?
Jag är tveksam till att han bedöms så knäpp att han döms till rättspsykiatrisk vård. Däremot kan det nog hända att han hamnar på rättspsyk efter han varit i fängelse en vända, tror det finns viss sucidrisk eller att han klappar igenom mentalt på annat sätt.

Jag hoppas ju att det blir livstid. Troligen dömer tingsrätten honom till livstid, eller möjligen till sluten psykiatrisk vård.

Hovrätten mildrar otroligt gärna både gärningsbeskrivningen och straffet för den som överklagar. Men om hovrätten inte anser att JF:s brott är värt livstid, då skulle jag vilja veta hur de resonerar.
Citera
2018-11-22, 13:09
Medlem
Citat:
Undrar vilket straff JF får?

Sluten rättspsykiatrisk vård låter som en rimlig åtgärd, men stod det inte i någon tidigare post här att den initialt undersökningen visade att han inte hade lidit av någon psykisk störning när mordet skedde? Hur hårt brukar rätten ta på sådant i tidigare fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in