2018-12-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ja detta är fruktansvärt och enormt tragiskt.

Jag tänker bl.a så här.

JF var den som bestämde utav de två.

EH (14-åringen) var bra full enligt JF.
EH var nog egentligen inte redo på att ett mord skulle ske i verkligheten.
Men EH verkade tycka det var coolt att snacka om det och våldtäkt.
Jag tror aldrig EH gjort något om inte JF blivit arg på honom när han "banga" då hon gick förbi.
EH kanske hade vågat ringa 112 om inte JF hotat honom till döden efter de lämnat henne.
Synd att 14-årige EH träffade denna JF.

Nja, jag tycker de som har svårt att svälja att ungen själv kommit på vad han skall göra bör läsa igenom hela fupen. Det ter sig som extremt osannolikt att Johan skulle vara den som bestämde över kidsen, snarare körde de med honom och utnyttjade honom som spritlangare. Ungen är en vanelögnare (intygas av morsan) och man kan avläsa hur hans rishög till farsa preppat honom inför förhöret. Så glöm det, Johan ville mörda, grabben ville våldta.
Citera
2018-12-15, 11:37
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gohira
Nja, jag tycker de som har svårt att svälja att ungen själv kommit på vad han skall göra bör läsa igenom hela fupen. Det ter sig som extremt osannolikt att Johan skulle vara den som bestämde över kidsen, snarare körde de med honom och utnyttjade honom som spritlangare. Ungen är en vanelögnare (intygas av morsan) och man kan avläsa hur hans rishög till farsa preppat honom inför förhöret. Så glöm det, Johan ville mörda, grabben ville våldta.

Det jag skriver om är att EH inte behövt vara inblandad i ett mord i så ung ålder.
Att han skulle våldta förr eller senare skulle inte förvåna mig.
I den situationen de var i innan mordet så tolkar jag helt klart som att JH är den som bestämmer.
Citera
2018-12-15, 11:42
Medlem
Citat:
Det jag skriver om är att EH inte behövt vara inblandad i ett mord i så ung ålder.
Att han skulle våldta förr eller senare skulle inte förvåna mig.
I den situationen de var i innan mordet så tolkar jag helt klart som att JH är den som bestämmer.

Visst, kan mycket väl tänkas att han inte trodde det skulle bli mord på riktigt men jag är övertygad om att han åtminstone ville våldta och det är ju illa nog... Att gå från vaginalt till att sätta satsen i munnen är väl knappast nåt man får för sig under hot, och om det varit under hot skulle han ju nämnt att J instruerade honom till det. Så nej, ungen är ett svin, tråkigt såklart, men långt ifrån osannolikt i det här fallet.
Citera
2018-12-15, 14:29
Medlem
Citat:

Jag tänker bl.a så här.

Jag tror aldrig EH gjort något om inte JF blivit arg på honom när han "banga" då hon gick förbi.
EH kanske hade vågat ringa 112 om inte JF hotat honom till döden efter de lämnat henne.

Det hade gått illa för den grabben ändå med den uppväxten han har fått. Att det är okej att slå kvinnor och supa ner sig när man har barn att ta hand om. Pappan är ett odjur som tror sig vara stor i stan men det enda han gör att skämma ut sig. Och vi ska inte tala om resten av familjen!!!
Citera
2018-12-15, 15:12
Medlem
develis avatar
Citat:

Jag tänker bl.a så här.

Ja, att JF är drivande part framgår tydligt och är den som suktat efter mord.
Den andra är sugen på våldtäkt, tycker väl de är helcoola...
Men full och börjar backa. Inte lika tuff när han först ser henne. Men Johan manar på, hotar till o med som han själv berättar.
Med på mord ställer jag mig dock väldigt tveksam till. Där kan väl JFs autism ha kickat in, han tror de är rörande eniga som två BFF och väldigt fixerad på att mörda med nån favvo kniv.
Han kör sitt race när den andre är klar.

Vidrigt rakt igenom.
Citera
2018-12-15, 15:22
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hans familj har försörjt honom. Han har aldrig behövt göra ett handtag utöver de timmar samhällstjänst han tvingats till.

Hans jätteduktiga terapeut tyckte att han skulle gå på danskurs i stället för att söka jobb, eftersom det finna så många konstiga typer bland de arbetssökande på af.

Höll på att trilla av stolen när jag läste vad terapeuten sagt. Gå på danskurs???

Det terapeuten menar är alltså att muppen ska skriva upp sig på en danskurs och därmed låta främmande kvinnor ovetandes agera någon slags försöksdocka för honom och hans djupa problematik???

Fyfan säger jag bara. Ska man gå på danskurs så fordrar det att man hyser en stor respekt för sin danspartners integritet. Att få vara så nära en okänd person av motsatt kön kräver ett ömsesidigt förtroende, som man absolut inte får bryta.

Bara tanken på att min danspartner har andra avsikter än att lära sig dansa får mig att tappa danssuget totalt. Jag blir äcklad. Man raggar absolut INTE på en danskurs, eller någon annan kurs heller för den delen. Sök upp en dejtingsajt istället, och acceptera att ingen vill ha dig om du inte får napp där.

Jävla skit terapeut, byt jobb!! hoppas hon skäms så inåt helvete. Och muppen, må han aldrig komma ut i samhället igen... vad är det för jävla skum familj han kommer ifrån, är dom lågbegåvade hela bunten?
Senast redigerad av Lalande 2018-12-15 kl. 15:29.
Citera
2018-12-15, 15:43
Medlem
Lalandes avatar
Måste säga att pojken, den lilla muppen, är en stor jävla TÖNT som inte kan erkänna vad han har gjort. Kan man våldta någon så ska man fan kunna stå för det senare i ett polisförhör. Oavsett om man är 14, 34 eller 54 år.

Föräldrarna är ju den värsta typen av WT-föräldrar som troligtvis aldrig fört djupa samtal med honom eller lärt honom sätta ord på sina känslor genom uppväxten.
Jag tycker att det framkommer ganska tydligt under förhöret att han blir ställd när han ombeds att förklara vad han känner eller vad han upplevt. Han verkar inte ha ordförråd som täcker det han vill uttrycka och vägrar därför konsekvent att gå in på det svåra ämnet med hänvisning till att han skäms.

Han utrycker sig precis som en 14-åring som inte läst många böcker eller samtalat om något annat än dataspel under sitt liv. Tragisk människa. Verkar finnas ett stort överflöd av dessa värdelösa pojkar.
Senast redigerad av Lalande 2018-12-15 kl. 16:01.
Citera
2018-12-15, 16:01
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Höll på att trilla av stolen när jag läste vad terapeuten sagt. Gå på danskurs???

Det terapeuten menar är alltså att muppen ska skriva upp sig på en danskurs och därmed låta främmande kvinnor ovetandes agera någon slags försöksdocka för honom och hans djupa problematik???

Fyfan säger jag bara. Ska man gå på danskurs så fordrar det att man hyser en stor respekt för sin danspartners integritet. Att få vara så nära en okänd person av motsatt kön kräver ett ömsesidigt förtroende, som man absolut inte får bryta.

Bara tanken på att min danspartner har andra avsikter än att lära sig dansa får mig att tappa danssuget totalt. Jag blir äcklad. Man raggar absolut INTE på en danskurs, eller någon annan kurs heller för den delen. Sök upp en dejtingsajt istället, och acceptera att ingen vill ha dig om du inte får napp där.

Jävla skit terapeut, byt jobb!! hoppas hon skäms så inåt helvete. Och muppen, må han aldrig komma ut i samhället igen... vad är det för jävla skum familj han kommer ifrån, är dom lågbegåvade hela bunten?

Nu finns ju hela historien att läsa i förundersökningsprotokollet, men sammanfattningsvis kan man säga så här:
JFs bror hade en samtalskontakt av någon anledning, och JF blev rekommenderad att gå till henne också, eftersom han inte mådde så bra. Den här terapeuten visste att JF varit dömd för att ha hotat att sexmörda en tjej i gymnasiet, men i övrigt så hade nog mest i uppdrag att hjälpa JF få lite rätsida på livet.
Den här terapeuten såg JFs familj som det stora problemet, och tyckte att JF behövde frigöra sig (ett rimligt antagande på sätt och vis, eftersom familjen försörjde honom och gav honom husrum vid 27 års ålder). Hon tyckte (med rätta) att det var bekymmersamt att JF hängde med yngre pojkar och langade sprit och cigaretter åt dom, och hotade att kontakta socialen om det fortgick. Hon ville hjälpa JF att komma vidare i livet, men hon tyckte inte att JF skulle skriva in sig på AF och söka ett jobb. Det berodde dels på att hon trodde att JF skulle komma i kontakt med för många personer med missbruksproblem på AF, dels på att hon kände någon som jobbade på AF som sagt att de organiserade om där just nu och att det var väldigt rörigt. I stället tyckte denna terapeut att JF skulle fokusera på att få upp sina social skills. Detta genom att fullfölja någon sorts kurs på Öland (som jag tror att han åkte på), men också genom att gå just en danskurs för att våga ta kontakt med tjejer.
Nu blev det ju sexmord i stället för danskurs, och det var ju lite olyckligt.

Den här terapeuten är absolut inte att förväxla med någon myndighetsperson, så jag vet inte om jag tycker att hon kan hållas ansvarig i någon större utsträckning. Men hennes människokännedom kanske jag inte skulle ge så mycket för. I förhöret i FUP avfärdar hon JF som mordmisstänkt, trots att han erkänt med att säga "Det finns hundratals som erkänt Palmemordet också!". När hon fick veta att JF och en annan person synts på mordplatsen i någon sorts mörk förklädnad så viftade hon bort det med att de mycket väl kan ha varit ute och "lekt".
Citera
2018-12-15, 16:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Han utrycker sig precis som en 14-åring som inte läst många böcker eller samtalat om något annat än dataspel under sitt liv.

Ok, men nu verkar du vara den med problemet här tycker jag. Hur många skönlitterära verk ska man ha tagit till sig innan fjorton års ålder för att kvalificera som fullvärdig människa i din värld?
Senast redigerad av Hovslättsmannen 2018-12-15 kl. 16:09.
Citera
2018-12-15, 16:09
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Nu finns ju hela historien att läsa i förundersökningsprotokollet, men sammanfattningsvis kan man säga så här:
JFs bror hade en samtalskontakt av någon anledning, och JF blev rekommenderad att gå till henne också, eftersom han inte mådde så bra. Den här terapeuten visste att JF varit dömd för att ha hotat att sexmörda en tjej i gymnasiet, men i övrigt så hade nog mest i uppdrag att hjälpa JF få lite rätsida på livet.
Den här terapeuten såg JFs familj som det stora problemet, och tyckte att JF behövde frigöra sig (ett rimligt antagande på sätt och vis, eftersom familjen försörjde honom och gav honom husrum vid 27 års ålder). Hon tyckte (med rätta) att det var bekymmersamt att JF hängde med yngre pojkar och langade sprit och cigaretter åt dom, och hotade att kontakta socialen om det fortgick. Hon ville hjälpa JF att komma vidare i livet, men hon tyckte inte att JF skulle skriva in sig på AF och söka ett jobb. Det berodde dels på att hon trodde att JF skulle komma i kontakt med för många personer med missbruksproblem på AF, dels på att hon kände någon som jobbade på AF som sagt att de organiserade om där just nu och att det var väldigt rörigt. I stället tyckte denna terapeut att JF skulle fokusera på att få upp sina social skills. Detta genom att fullfölja någon sorts kurs på Öland (som jag tror att han åkte på), men också genom att gå just en danskurs för att våga ta kontakt med tjejer.
Nu blev det ju sexmord i stället för danskurs, och det var ju lite olyckligt.

Den här terapeuten är absolut inte att förväxla med någon myndighetsperson, så jag vet inte om jag tycker att hon kan hållas ansvarig i någon större utsträckning. Men hennes människokännedom kanske jag inte skulle ge så mycket för. I förhöret i FUP avfärdar hon JF som mordmisstänkt, trots att han erkänt med att säga "Det finns hundratals som erkänt Palmemordet också!". När hon fick veta att JF och en annan person synts på mordplatsen i någon sorts mörk förklädnad så viftade hon bort det med att de mycket väl kan ha varit ute och "lekt".

Tack för ditt utdrag. Jag har också läst hela fup, precis som du, men skulle tycka att det vore intressant att veta mer om JF’s bakgrund och familjebild. Vad har format honom till att bli så extremt efterbliven?

Jag fick intrycket att terapeuten såg deras möten endast som något tillfälligt fram till att han träffar en mer beständig psykolog eller samtalspartner, så nej hon är ingen myndighetsperson som hade något större ansvar över honom. Men jag tycker fortfarande att hennes bristande omdöme och nonchalans som framgår i förhöret är helt makalöst.
Citera
2018-12-15, 16:17
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ok, men nu verkar du vara den med problemet här tycker jag. Hur många skönlitterära verk ska man ha tagit till sig innan fjorton års ålder för att kvalificera som fullvärdig människa i din värld?

Fånigt ställd fråga. Jag tycker inte att man behöver plöja Proust i den åldern. Det räcker att man gör sina hemläxor och läser ungdomslitteratur regelbundet. Det framgår ju tydligt att han har svårigheter med att uttrycka sig, lägg till att det går ”bökigt i skolan” enligt pappan. ”Bra betyg” men på sista tiden flera F (ändå låter dom honom ränna ute på nätterna).
Så här är det, ett ordförråd kommer inte gratis. Det krävs att man läser, skriver och samtalar för att det ska utvecklas. Jag tvivlar på att hans språk ligger i nivå med genomsnittet. Det är sorgligt och ska bara belastas hans föräldrar som låtit detta förfall fortgå.
Senast redigerad av Lalande 2018-12-15 kl. 16:21.
Citera
2018-12-15, 16:18
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Killen sade att han kommit upp i 140 med cykel på motorväg till polisen också.

Men slapp böter från polisen som stoppade honom med orden "din dödslängtan är straff nog".
FUP:en är jävligt tragisk läsning på många sätt, men bjuder på en del ofrivillig humor då och då.
På sid 391 t ex berättar Johan hur han blev kontaktad av fyra malmögangstrar och fick uppdraget att köra flyktbilen vid ett bankrån. Bilen var en trimmad Chevrolet stationsvagn av sjutiotalsmodell och han genomförde uppdraget med bravur, trots avsaknad av körkort. Johan brände upp bilen, inkasserade 20 lax och tog tåget hem till Falun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in