2018-11-29, 20:43
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har han inte fått medhjälp till mord också i åtalet?

Han visar ingen direkt ånger i förhören, mer än att han tycker synd om sig själv, han står inte för sina gärningar eller berättar något som föranlett brottet eller sina tankar kring det.
Låtsas att han inte minns etc.

Nej tyvärr jag utläser ingen sorg över offret och eller sina gärningar mot henne, den här ynglingen är starkt påhejad av sin pappa ang polishat och även visst kvinnohat.
Han skyller allt på den äldre personen och tar inget eget ansvar.
Han kommer begå fler grova brott mot kvinnor i framtiden garanterat!
Han är varken obegåvad eller efterbliven utan kallhamrad redan nu, socialt arv som kommer uppbringa fler offer.
Citera
2018-11-29, 20:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej jag hittar inget protokoll från obduktionen heller, och jag ströläser FU eftersom. Har ju inte följt fallet tidigare. Men kan åklagaren konstatera att hon låg så länge efter en grov våldtäkt och sedan blir skuren i halsen för att dö , så finns inget annat än livstid. Hur den unge tas om hand handlar väl om LVU typ och den verkar ju helt jävla störd. Båda planerade detta även om den yngre då inte ville döda, så ville han våldta. Ehh, vad fan är det för nötter som ränner runt i samhället. Jag mår illa.
Lyckas ÅK förmedla det som står i förhören (hur han beter sig likaväl vad som skett) så är det livstid, no doubt för min del. Det är ett jävla lidande för henne på BP, med vad hon tror en pistol mot skallen..
Ja precis, överfallet är överlagt även om jag funderar på att den yngre är lurad av JF gällande själva mordet. De är ju klädda för överfall, JF har en Balaklava över ansiktet, sett av flertal vittnen.
JF säger att han först försökte lura henne att den yngre var full (vilket han var, satt och hängde på en bänk) och behövde till sjukhuset så han är mer än strategisk. Det var nåt gräsområde, JF försökte stoppa henne innan viadukten.
Det är då den yngre ångrar sig. JF säger att han pratade om att hon var hjälplös, obeväpnad eller hur det nu var. JF påstår då att han ändå kommer åka dit bara för att det är planerat. Efteråt är han inte nöjd med den yngres beteende som mår illa.. JF visar stort förakt mot hans reaktioner.
Citera
2018-11-29, 20:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lyckas ÅK förmedla det som står i förhören (hur han beter sig likaväl vad som skett) så är det livstid, no doubt för min del. Det är ett jävla lidande för henne på BP, med vad hon tror en pistol mot skallen..
Ja precis, överfallet är överlagt även om jag funderar på att den yngre är lurad av JF gällande själva mordet. De är ju klädda för överfall, JF har en Balaklava över ansiktet, sett av flertal vittnen.
JF säger att han först försökte lura henne att den yngre var full (vilket han var, satt och hängde på en bänk) och behövde till sjukhuset så han är mer än strategisk. Det var nåt gräsområde, JF försökte stoppa henne innan viadukten.
Det är då den yngre ångrar sig. JF säger att han pratade om att hon var hjälplös, obeväpnad eller hur det nu var. JF påstår då att han ändå kommer åka dit bara för att det är planerat. Efteråt är han inte nöjd med den yngres beteende, han mår illa.. JF visar stort förakt mot hans reaktioner.

Han verkar avundsjuk på sina syskon som är civilingenjör och
operationssköterska. Han är ju ingenting då anger han. Lite smått som han stör sig på.

Citat:
Mt: Nej det kan jag lova dig att jag skulle göra slut på det så fort som möjligt jag skulle alltså
försöka träffa typ i halspulsådern men jag blev ju stressad när hon skrek och då hugg då tog
jag bara första bästa hugget så att jag höll kniven så här ungefär så för att jo såret blev vad
heter det ja lodrätt mot halsen, det andra blev ju snett uppåt och det andra blev ju liksom snett
ner så att tanken var inte att jag skulle hugga henne ända eller långt bak här så jag gick ju hela
kniven in, jag gick över parerstången till och med, så jag hade väl bladet är mellan 8-1O cm
något sådant det är väl så långt ungefär tror jag att det är
Fhl: Du vred också på varje hugg och så
Mt: Ja så att jag gjorde liksom såren större alla tre, det största som blev det var ju det första
hugget det var det som blev störst sår men och sen andra vred jag en del och sen det tredje det
vred jag inte lika mycket men lite grann så att

Han vet alla detaljer om hur det såg ut och hur det gick till. Inte direkt sönderstressad som i huggit i ren frenesi. Resonerar med sig själv om att hon skrek så det blev värre att motstå dödandet. Men säger också att han nog hade dödat ändå även om hon var lugn.
Citera
2018-11-29, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Han verkar avundsjuk på sina syskon som är civilingenjör och
operationssköterska. Han är ju ingenting då anger han. Lite smått som han stör sig på.

Han vet alla detaljer om hur det såg ut och hur det gick till. Inte direkt sönderstressad som i huggit i ren frenesi. Resonerar med sig själv om att hon skrek så det blev värre att motstå dödandet. Men säger också att han nog hade dödat ändå även om hon var lugn.
Japp. Han är avundsjuk. Han säger att mamman och pappan säger att han inte ska jämföra sig med dem. Därför verkar det märkligt om han via terapeuten ska pushas till högre studier i mitt tycke. Han kan ju inte ta nederlag, är extremt lättkränkt och han har uppenbara studiesvårigheter. Försökte ta mopedkörkort tre ggr. enligt P7an.
Här är delar av det jag skrev om förut:
(FB) Fagersta: Nella Olander mördad under viadukt 2018-07-27

Ja, den yngre nämner detta också, lugnet:

"Johan var ganska lugn. Det var det som var det konstigaste med allt. Det verkade vardagligt för honom. Sen när han kom hem gick han bara och la sig som att det inte var någonting."
Citera
2018-11-29, 22:00
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
För vanligt folk är han allvarligt sjuk och dom här RPU ger jag ingenting för.

Hoppas du förstår vad RPU är till för. Den är till för att se om GM är så störd att han inte kan hållas ansvarig fullt ut för sitt brott.
Om han betraktats som allvarligt psykiskt störd i RPU så hade han dömts till vård och eventuellt varit fri efter ett tag om han skött sig. Är det vad du föredrar, eller?

Vad du eller jag tycker är sjukt är ointressant för juridiken.
Citera
2018-11-29, 22:03
Bannlyst
Fan är det som händer i Sverige. 14 åring som våldtar en kvinna (med vetskapen om att 28 åringen sen vill döda etc)? Sen en annan fjortis o en sextonåring som slår ihjäl en hemlös Känns som nån jävla Clock work orange på steroider (dessutom svenska ynglingar som beter sig vidrigt). Assa tänker man ens på sex i den åldern(ej ens byxmyndig för fan)? Hur kunde denna fjortis övermanna o fullborda ett samlag på en fullvuxen kvinna.
Hjälpte Johan till? För visst var hon ej knivhuggen under våldtäkten?

Hur fick detta omaka par kontakt (nån som vet)?
Citera
2018-11-29, 22:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hoppas du förstår vad RPU är till för. Den är till för att se om GM är så störd att han inte kan hållas ansvarig fullt ut för sitt brott.
Om han betraktats som allvarligt psykiskt störd i RPU så hade han dömts till vård och eventuellt varit fri efter ett tag om han skött sig. Är det vad du föredrar, eller?

Vad du eller jag tycker är sjukt är ointressant för juridiken.

Efter ett tag fri är förlegat och bestäms av domstolen. Nej, jag anser att det är humbug med RPU, så hade du fler frågor om det?

Eller vänta nu du tror det vilar på någon vetenskap? Så att vi har inte kommit till otillräknelig än så länge även om det hade behövts. Här döms man alltså till antingen eller så att säga.
Senast redigerad av Moosky 2018-11-29 kl. 22:29.
Citera
2018-11-29, 22:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Efter ett tag fri är förlegat och bestäms av domstolen. Nej, jag anser att det är humbug med RPU, så hade du fler frågor om det?

Eller vänta nu du tror det vilar på någon vetenskap? Så att vi har inte kommit till oräknelig än så länge även om det hade behövts. Här döms man alltså till antingen eller så att säga.
Tyckandet lägger jag mig inte i men vad är alternativet blir en följdfråga?
Är det rättmedicinalverket du värjer dig emot? Blir de inte enigheter eller frågor så tar ju Rättsliga rådet över.
Citera
2018-11-29, 22:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Tyckandet lägger jag mig inte i men vad är alternativet blir en följdfråga?
Är det rättmedicinalverket du värjer dig emot? Blir de inte enigheter eller frågor så tar ju Rättsliga rådet över.

När man först har en RPU som påstår att människan inte är allvarligt psykiskt störd för att sedan köras över av tex rättsliga rådet som allvarligt psykiskt störning, så anser jag att det inte är tillförlitligt. Jag tappade allt förtroende i och med Breivik kan man säga, sen kom pedofilkillen på dagiset och då var det spiken i kistan för min del. Man litar på det här lite för mycket enligt min åsikt då.
Citera
2018-11-29, 22:28
Medlem
develis avatar
Citat:
När man först har en RPU som påstår att människan inte är allvarligt psykiskt störd för att sedan köras över av tex rättsliga rådet som allvarligt psykiskt störning, så anser jag att det inte är tillförlitligt. Jag tappade allt förtroende i och med Breivik kan man säga, sen kom pedofilkillen på dagiset och då var det spiken i kistan för min del. Man litar på det här lite för mycket enligt min åsikt då.
Jo, men vad är alternativet funderade jag. Det är givet att det finns fall som är svårbedömda, det finns givetvis diagnoser som flyter in i varann, speciellt personlighetsstörningarna och rättsliga rådet har väl funktionen att som överinstans göra sin bedömning. Jag ser det som en säkerhetsbedömning snarare, second opinion.
Citera
2018-11-29, 22:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jo, men vad är alternativet funderade jag. Det är givet att det finns fall som är svårbedömda, det finns givetvis diagnoser som flyter in i varann, speciellt personlighetsstörningarna och rättsliga rådet har väl funktionen att som överinstans göra sin bedömning. Jag ser det som en säkerhetsbedömning snarare, second opinion.

Nej, det ser så här ut och det är liksom det som finns, men jag litar inte på det direkt eftersom man faktiskt har skickat psykiskt sjuka till fängelse och dom har suttit på psykavd pga deras sjukdom.

En RPU utredning/ bedömning där man i ett team kommer fram till att någon inte anses vara allvarligt psykiskt störd, och sedan körs över av rättsliga rådet pga att någon överprövar visar faktiskt på att det inte är säkra kort. OM nu ingen hade överprövat så hade personen inte fått något slutgiltigt.
Nåja jag står fast vid min åsikt, men vi kanske inte ska dra den i långbänk utan återgå till snubben här som verkar vara långt ifrån psykiskt frisk.
Citera
2018-11-29, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det ser så här ut och det är liksom det som finns, men jag litar inte på det direkt eftersom man faktiskt har skickat psykiskt sjuka till fängelse och dom har suttit på psykavd pga deras sjukdom.

En RPU utredning/ bedömning där man i ett team kommer fram till att någon inte anses vara allvarligt psykiskt störd, och sedan körs över av rättsliga rådet pga att någon överprövar visar faktiskt på att det inte är säkra kort. OM nu ingen hade överprövat så hade personen inte fått något slutgiltigt.
Nåja jag står fast vid min åsikt, men vi kanske inte ska dra den i långbänk utan återgå till snubben här som verkar vara långt ifrån psykiskt frisk.
Vi behöver inte dra det i långbänk men jag ställer mig frågande till alternativet:
med tre steg från P7a, RPU (teamutredning under 4 veckor) och rättsliga rådet om det behövs.
Det är personal på rättsmedicinverket som givetvis har erfarenhet.

Om han verkar vara "långt ifrån psykiskt frisk" tror jag knappast noviser på fb bedömer bättre och det är hur han mådde då han begick gärningen. Han ter sig rakt inte hallucinera eller dylikt under förhör utan berättar osedvanligt detaljerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in