2018-11-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
projektet ser ut att vara peabs BRF SLOTTSALLÉN 1. Projektsidan säger att försäljning pågår, men inga lägenheter till salu går att finna varken där eller på hemnet? Har de dragit tillbaka hela projektet? (eller sålt slut - vilket känns osannolikt om hela huset står färdigt utan inflyttade..)?

Skulle ha haft inflytt Q3 i år...

Det var ju spännande. Tittade hur det skulle se ut. Osexigt. Blir nog hyreskaserner av alltihopa. Skulle inte vilja lägga pengar på att köpa något så där tråkigt i en oerhört tråkig miljö även om de försöker snylta på Hagas kungliga glans.

Undrar när vi får se medierna bevaka spökbyggen runt Stockholm? Borde inte vara svårt att göra. Bara ta fram byggplanerna och åka runt. Mycket kan man kartlägga via datorn dessutom. Men de vill väl inte trampa byggmaffian på tårna
2018-11-29, 12:52
Medlem
Hemfosa har knoppat av sin buslåda Nyfosa. VDn Jens Engwall frustade av entusiasm att ge sig in i svåra projekt. Nu har han möjligheten. Göra hyreskaserner av Peabs Ulriksdalsprojekt, hitta ett smidigt sätt att göra lyxiga hyreslägenheter av 79@Park.

Jag tor att det finns efterfrågan på dyra hyreslägenheter på bra områden. Att visa sådant boende för att locka experter på korttidskontrakt 1-3 år kan vara det som avgör om de ids flytta till Stockholm. Ingen vill själv köpa en jättedyr lägenhet för att bo i några år. Kan inte tänka mig att utländska experter skulle vara mindre kräsna än svenska, som i alla fall på min tid krävde allt möjligt för att flytta familjen utomlands.

https://petrusko.blogspot.com/2018/11/fastighetssnack-med-jens-engwall.html?spref=tw
2018-11-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Varför nedåt?

Införs marknadshyror kommer det plötsligt att finnas gott om hyresrätter att välja på i alla prisklasser. Då kommer man inte längre tvingas att köpa bostadsrätt. Klart att det har en prispåverkan.

Så snart alternativ finns tror jag dessutom att många som befinner sig i toppen av bostadspyramiden med bostadsrätter de haft länge med låga eller obefintliga lån skulle kunna komma på iden att sälja och ta hem pengarna.

Börjar du närma dig pensionsåldern och säljer villan för att flytta in i en bostadsrätt får du högre kostnader och måste fortfarande ha kapitalet låst i en bostad. Säljer du villan för ett par miljoner och flyttar in i en modern hyresrätt så har du plötsligt en massa pengar som räcker för att täcka hyran resten av livet och som du dessutom kan resa för.

Det finns ju en massa mångmiljonärer som faktiskt inte har särskilt mycket att leva på varje månad eftersom hela kapitalet är bundet i bostaden.
2018-11-29, 13:19
Medlem
radarpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Införs marknadshyror kommer det plötsligt att finnas gott om hyresrätter att välja på i alla prisklasser. Då kommer man inte längre tvingas att köpa bostadsrätt. Klart att det har en prispåverkan.

Så snart alternativ finns tror jag dessutom att många som befinner sig i toppen av bostadspyramiden med bostadsrätter de haft länge med låga eller obefintliga lån skulle kunna komma på iden att sälja och ta hem pengarna.

Börjar du närma dig pensionsåldern och säljer villan för att flytta in i en bostadsrätt får du högre kostnader och måste fortfarande ha kapitalet låst i en bostad. Säljer du villan för ett par miljoner och flyttar in i en modern hyresrätt så har du plötsligt en massa pengar som räcker för att täcka hyran resten av livet och som du dessutom kan resa för.

Det finns ju en massa mångmiljonärer som faktiskt inte har särskilt mycket att leva på varje månad eftersom hela kapitalet är bundet i bostaden.

De blir inte mångmiljonärer baserat på ett fiktivt marknadsvärde på deras nuvarande bostad. Lika lite som OP kan räkna in vinsten från en framtida försäljning av floppade projekt på en död marknad.
2018-11-29, 13:37
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hemfosa har knoppat av sin buslåda Nyfosa. VDn Jens Engwall frustade av entusiasm att ge sig in i svåra projekt. Nu har han möjligheten. Göra hyreskaserner av Peabs Ulriksdalsprojekt, hitta ett smidigt sätt att göra lyxiga hyreslägenheter av 79@Park.

Jag tor att det finns efterfrågan på dyra hyreslägenheter på bra områden. Att visa sådant boende för att locka experter på korttidskontrakt 1-3 år kan vara det som avgör om de ids flytta till Stockholm. Ingen vill själv köpa en jättedyr lägenhet för att bo i några år. Kan inte tänka mig att utländska experter skulle vara mindre kräsna än svenska, som i alla fall på min tid krävde allt möjligt för att flytta familjen utomlands.

https://petrusko.blogspot.com/2018/11/fastighetssnack-med-jens-engwall.html?spref=tw
Det är det andra tornet av Norra tornen som är OPs sorgebarn. 79&Park är det bara ca tio lägenheter som OP måste rea bort. I Hagastaden har de kanske 35 procent osålt och där finns det stora risker för avhopp av de övriga 65 procenten om priserna fortsätter ner och köparna kan hitta juridiska skäl.

I övrigt håller jag med dig. Vill bara skicka Engwall till rätt objekt...
2018-11-29, 13:42
Medlem
Larasofts avatar
Glöm inte bort möjligheten att förvärva en fastighet och hyra ut lägenheter till bolag vars anställda behöver bostad. Kan vara lukurativt och administrativt smidigt.
2018-11-29, 13:44
Medlem
Larasofts avatar
Kan en ny regering backa bandet genom att ge direktiv som underlättar att ta bort skuldkvotstak och amortering? Lyfter branschen då i kombination med höjd Rot/Rut?
2018-11-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Jodå, sök på ulriksdal, banmästargatan och kolonnvägen

Kan ju inte vara så jättelångt från brf Derby sedan håller dom väl på att kämpa med att sälja vid Järva också?

3 områden med mycket nyproduktioner så nära varann.

Friends, mall of Scandinavian, fy fan vad det byggts I Solnaområdet
2018-11-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Jodå, sök på ulriksdal, banmästargatan och kolonnvägen
Ja, ok, ”inga” var en överdrift, 4 begagnade finns på hemnet...

Frågan kvarstår dock om det verkligen är slutsålt, eller om de dragit tillbaka kvarvarande osålda lägenheter?
2018-11-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det är det andra tornet av Norra tornen som är OPs sorgebarn. 79&Park är det bara ca tio lägenheter som OP måste rea bort. I Hagastaden har de kanske 35 procent osålt och där finns det stora risker för avhopp av de övriga 65 procenten om priserna fortsätter ner och köparna kan hitta juridiska skäl.

I övrigt håller jag med dig. Vill bara skicka Engwall till rätt objekt...

Det glädjer mig att 79&Park verkar gå åt. Har nu tagit några till utlänningar förbi 79&Park och samma wowande som första gången. Annars hör man bara artigt hmmmande då jag visat stan. Norra tornen har inte väckt något intresse alls från utlänningarna.
2018-11-29, 15:18
Medlem
Rolig intervju med Ingrid Westman från Friendly Building https://friendlybuilding.se/. Bygglädje! Vackra hus säljer.

https://tessin.se/blogg/fastighetsprofilen-ingrid-westman/
2018-11-29, 19:07
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sthlms problem bygger på att det knappt byggts ny vägkapatictet sedan 60 talet, med få undantag.
Gällande bostäder så var det “ brist” fram till bostadskraschen på 90 talet. Sen var det helt plötsligt ingen brist under en period.
Mycket av hysterin kring bostadsmarknaden kommer av media och bostadsindustrin.
Någon egentlig brist för de med arbete och inkomst existerar inte.
Är ju större klyftor rent ekonomiskt i Stockholm däremot, tror det spär på missnöjet också. Stockholm har väl i särklass högst löner i Sverige, särskilt när det kommer till "högutbildade" yrken. Samtidigt som många studenter och låginkomsttagare kämpar omkring med löner som kanske skulle funka i övriga Sverige. Jag hade då inte vela försöka ta mig in på Stockholms bostadsmarknad med 25000 brutto.

Det är inte riktigt så enkelt däremot, jag och en kompis flyttade till Göteborg för några år sen. Vi sökte då en lägenhet att bo tillsammans i och trots att vi båda hade fast jobb och kunde tänka oss betydligt högre hyror än de flesta så gick det inget vidare. Bara halvkassa andra hands kontrakt lyckades vi få tag på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in