2018-09-17, 19:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, MV hade alltså missat att uppgiften om cykeltjejerna kom från skrikvittnet, och lade i stället fram en egen hypotes om att cykeltjejerna kunde vara något som SD hade tagit upp i förhör som egna alibivittnen (se spoiler):

Tack för att du tog fram inläggen.
Det blir bra mycket tydligare då vad MV verkligen skrivt.
Citera
2018-09-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Om de stämmer att HD ordnade sitt ESTA i bilen på väg till flygplatsen så talar väl det emot att resan skulle varit planerad.
Har spekulerats i om detta var anledningen till att de inte kom in i USA, att HD inte hunnit få sitt ESTA.
Några spekulerar i att SD inte kom in pga pågående utredning.
Tror inte vi får klarhet i detta innan en ev FUP

Finns vissa oklarheter kring denna resa tycker jag. Om den var inplanerad sedan länge och gällde just deltagande i specifikt detta geocache-event antar jag att både anmälning och betalning skall ha skett relativt långt i förväg med tanke på det stora antalet deltagare från flera världsdelar. Flygbokning också. Kanske ingick allt som ett PresentPaket? Maffig gåva i så fall.

Då är det väl ytterst förvånande att allt inte var väl förberett långt i förväg. Som inresevisum?

Men visst, misstag kan ske......
Citera
2018-09-17, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, MV hade alltså missat att uppgiften om cykeltjejerna kom från skrikvittnet, och lade i stället fram en egen hypotes om att cykeltjejerna kunde vara något som SD hade tagit upp i förhör som egna alibivittnen (se spoiler):

Lås inte fast i er dessa två tonårstjejer. Kan ha funnits flera i samma område eller att olika vittnesmål placerat dom på olika platser vid olika tidpunkter. Jag säger inte att min hypotes håller men jag bygger den på lite mera information än vad som kommit fram i tråden.
Och därmed kan Dalaan sett dessa tonårstjejer vid den uppgivna adressen. Men det blir tveksamheter när man identifierat all samtalstrafik i området. Der skulle betyda att deras mobiler var båda avstängda eller urladdade precis samtidigt. Vilket i sig minskar sannolikheten. Man jobbar hela tiden med vittnesuppgifter och får flytta runt på pusslet.
Citera
2018-09-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Uppgav inte MV att SD lämnat olika uppgifter i förhör?

Kanske kan det vara så att han blivit motbevisad och då berättat om cykeltjejerna (efter att ha läst om dessa i tråden).

Edit: Inlägget från MV citerat i nästa inlägg.

Var det inte så att MV hävdade först att SD lämnat oriktiga uppgifter (att han inte haft kontakt med LW under den dagen) och när jag ifrågasatte detta (visste att detta inte stämde) så backade MV och sa att det var tidpunkten SD hade svävat på i förhören. MV skrev då att det kan vara svårt att vara exakt om man inte har en referens, typ tv-program eller liknande.

Angående cykeltjejerna, som MV så storsint la upp att SD hänvisat till. Jag hittar inget från dalaan att dom skulle stött på cyklister när dom var ute, som dom skrev initialt. Däremot nu långt efter säger dom att denna uppgift kom till polisen via dom. Som jag tolkar det just den platsen.

Tror ni att SD skulle placera sig själv ute i området, så mordplatsen är mellan sig själv och dessa vittnen som han då skulle hänvisa till? Förstår inte detta, kan ni förklara detta?!

Dessutom så med efterlysningen så kom dessa vittnen på tapeten och förhören var ju långt innan. Hur ska SD kunnat då plockat upp dessa uppgifter.
Citera
2018-09-17, 20:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Lås inte fast i er dessa två tonårstjejer. Kan ha funnits flera i samma område eller att olika vittnesmål placerat dom på olika platser vid olika tidpunkter. Jag säger inte att min hypotes håller men jag bygger den på lite mera information än vad som kommit fram i tråden.
Och därmed kan Dalaan sett dessa tonårstjejer vid den uppgivna adressen. Men det blir tveksamheter när man identifierat all samtalstrafik i området. Der skulle betyda att deras mobiler var båda avstängda eller urladdade precis samtidigt. Vilket i sig minskar sannolikheten. Man jobbar hela tiden med vittnesuppgifter och får flytta runt på pusslet.

Vet du om den kvinna som besökte en trädgårdsmarknad i Karlslund och som berättade om att hon sett en person utanför sitt fönster mordkvällen, är funnen?

Det verkar lite konstigt att denna kvinna inte lämnat sina otroligt viktiga uppgifter tidigare, och även nu senare när efterlysningen kommit.

Hon borde ju rimligen ha ventilerat dessa uppgifter med fler personer än dessa på marknaden...

Och det får mig att tänka på att kanske inte bara denna tant kanske är rädd för att lämna vittnesuppgifter...
Citera
2018-09-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoing
Hur kommer det sig att du antog att han var hemma?
Och intressant att du förvränger andras vittnesmål. Hur mycket vet du egentligen om det och hur involverad är du med SD/HD/JG?

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
MGM har troligtvis lämnat sin version till EGT, att han var hemma den kvällen.
Intressanta uppgifter som nu kommit fram att han inte var hemma hela kvällen.

Hoppas detta får en lösning snart!

Nä, men jag vet att han uppgivit att han inte har alibi.
Kan faktiskt inte minnas nu om det var en egen tanke eller ett uttalande från någon att han var hemma. Kan varit ett hjärnspöka känns det som nu. Min partner är tyvärr utomlands nu, men återkommer i frågan om hen minns detaljen.
Citera
2018-09-17, 20:22
Medlem
Det diskuteras huruvida Dalaan skrivit om de två tjejerna tidigare...jag har också läst tråden från början, utan att vara inloggad, och jag tror mig bestämt minnas att han nämnde att de sett två tjejer när de var ute och letade.
Citera
2018-09-17, 20:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Även jag tror mig ju minnas detta. Då kanske jag inte har tappat förståndet trots allt?

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Var det inte så att MV hävdade först att SD lämnat oriktiga uppgifter (att han inte haft kontakt med LW under den dagen) och när jag ifrågasatte detta (visste att detta inte stämde) så backade MV och sa att det var tidpunkten SD hade svävat på i förhören. MV skrev då att det kan vara svårt att vara exakt om man inte har en referens, typ tv-program eller liknande.

Angående cykeltjejerna, som MV så storsint la upp att SD hänvisat till. Jag hittar inget från dalaan att dom skulle stött på cyklister när dom var ute, som dom skrev initialt. Däremot nu långt efter säger dom att denna uppgift kom till polisen via dom. Som jag tolkar det just den platsen.

Tror ni att SD skulle placera sig själv ute i området, så mordplatsen är mellan sig själv och dessa vittnen som han då skulle hänvisa till? Förstår inte detta, kan ni förklara detta?!

Dessutom så med efterlysningen så kom dessa vittnen på tapeten och förhören var ju långt innan. Hur ska SD kunnat då plockat upp dessa uppgifter.

ModsestyBlaiser frågade oss i tråden 7/9

"God afton!
Förbarma er över en förtids-senil, men visst fick Dalaan frågan om de sett någon när de körde runt i området, och hen svarade att de endast såg två yngre tjejer gå på någon paralellgata? Minns detta extremt väl eftersom jag tyckte de också borde ha hört skriken. Men efter att ha läst ikapp dagens inlägg verkar ingen annan ha läst detta och hittar inte heller inlägget. Är det jag som totalt har tappat greppet, närminnet och förståndet!?
"

https://www.flashback.org/p65183337#p65183337

Lite senare:

"Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det tror jag också. Skrev inte skrikvittnet att de enda de såg ute var några unga tjejer?
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag har ett svagt minne av det.

Typ någonting om att "vi såg ingenting förutom..."

Efter att skrikvittnet varit his polisen
så raderades några av hens inlägg.

ModestyBlaiser:

"Även jag tror mig ju minnas detta. Då kanske jag inte har tappat förståndet trots allt?"

https://www.flashback.org/p65218695#p65218695

Så det verkar som att Modestyblaiser, hoppsann och Glouriouslife verkar ha något slags minne av ett tidigare inlägg av dalaan om tjejerna.

Detta skulle vara ett tidigt inlägg av dalaan som några tror kan vara raderat.
Citera
2018-09-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
ModsestyBlaiser frågade oss i tråden 7/9

"God afton!
Förbarma er över en förtids-senil, men visst fick Dalaan frågan om de sett någon när de körde runt i området, och hen svarade att de endast såg två yngre tjejer gå på någon paralellgata? Minns detta extremt väl eftersom jag tyckte de också borde ha hört skriken. Men efter att ha läst ikapp dagens inlägg verkar ingen annan ha läst detta och hittar inte heller inlägget. Är det jag som totalt har tappat greppet, närminnet och förståndet!?
"

https://www.flashback.org/p65183337#p65183337

Lite senare:

"Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det tror jag också. Skrev inte skrikvittnet att de enda de såg ute var några unga tjejer?
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag har ett svagt minne av det.

Typ någonting om att "vi såg ingenting förutom..."

Efter att skrikvittnet varit his polisen
så raderades några av hens inlägg.

ModestyBlaiser:

"Även jag tror mig ju minnas detta. Då kanske jag inte har tappat förståndet trots allt?"

https://www.flashback.org/p65218695#p65218695

Så det verkar som att Modestyblaiser, hoppsann och Glouriouslife verkar ha något slags minne av ett tidigare inlägg av dalaan om tjejerna.

Detta skulle vara ett tidigt inlägg av dalaan som några tror kan vara raderat.

Detta kanske moderatorn kan spåra upp, om det finns några raderade inlägg. Kan ju kanske vara nått som polisen styrt över med?!
Jag minns det inte, men det kan ju raderats mellan mina besök i tråden.

Frågan kvarstår, om vi leker med tankern att SD läste en (för närvarande osynligt) inlägg, som löd nått liknande som ovan beskrivit som "vi såg ingenting förutom..."
Hur skall SD kunna använda denna uppgift i ett försvar som MV antyder?
Det placerar honom bort mot MP/FP.
Tidpunkten som polisens efterlysning gäller är ju 23:45 - 00:15. Dalaan gick ut och ringde operatören 23:47, så den tidpunkten stämmer mot att det är Dalaans cykeltjejer som efterlyses och inte som MV skriver att det kanske finns fler mobillösa tjejer som leder varsin cykel en måndag kväll just på dessa gator...
Citera
2018-09-17, 20:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Du vet alltså att SD inte lämnat oriktiga uppgifter. Du vet alltså vilka uppgifter som är riktiga, och du vet exakt allt som SD sagt i förhör. Inte illa!
Citera
2018-09-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Du vet alltså att SD inte lämnat oriktiga uppgifter. Du vet alltså vilka uppgifter som är riktiga, och du vet exakt allt som SD sagt i förhör. Inte illa!
Det sa jag inte, det var sakfrågan om han haft kontakt med LW den aktuella dagen.
Är det mer illa att jag vet det eller om MV vet det? Det är MV som fick backa från sitt påstående, som egentligen enbart syftade på att svartmåla SD till att ljugit i förhöret i denna sakfråga.

Jag håller som sagt fortfarande SD relativt högt som GM, men utesluter inte andra GM. Det finns klara luckor åt båda hållen. Det är inte SD som ska i fängelse, det är mördaren.

Jag må då uppfattas som proSD, men det är nog bara för att alla andra genomlyser alla aspekter och tar upp massa teorier om honom, så min tid behöver jag inte ägna åt att titta över SD:s förehavande eller ageranden. Jag har tyvärr lite mer nu på SD än som framkommit här. Inget konkret på något vis, men ord som han har uttalat senaste tiden om händelsen som inte kan stämma känner vi. Det kan vara feltolkningar eller övertolkningar med. Låt mig ha detta ett tag, utan massa frågor. När tiden känns rätt så kanske jag skriver om det.

Återkommer snart med en min starkaste känsla på GM (eftersom jag än inte vet om han är utesluten som GM av polisen, inte fått några hintar genom våra kanaler inom geocaching, tyvärr).
Citera
2018-09-17, 21:23
Medlem
Citat:

Förstår inte vad du menar med storsint? Att dela med sig av vad man har för uppgifter är väl ändå inte att vara storsint.
Senast redigerad av Osamaj 2018-09-17 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in