Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Vill inte få varning för tjafs, så fattar mig kort:
Jag har INTE jämfört illdådet i Åmsele med dödandet i Hjärsta
per se.
Jag påpekade i all stillhet att det skulle ha kunnat räckt med att LW från sitt fönster under paketinslagning upptäckte att nån försökte stjäla en cykel från dem. Ty så startade trippelmordet i Åmsele: från fönstret såg familjen hur en av husets cyklar fördes bort. I analogi med den händelsen och vad det ledde till, skissade jag på ett likartat scenario när det gäller LW. Fick i tråden veta att inga cyklar saknades, så då släppte jag det.
Kontot
EGT förde idag upp frågan om det kunde ha varit nåt från uteplatsen som förts bort och att LW kunde ha upptäckt det. Vad jag replikerade går att läsa.
Vill inte vara otrevlig mot dig, men när du skriver om att Åmselehändelsen är så unik, så att den rimligen inte skulle kunna hända en gång till, låter du som Tage Danielsson när han talar om sannolikheten för att Harrisburgkatastrofen skulle kunna inträffa.
FYI: Cykelstölder är vanliga, även i Örebro. Filmen 'Cykeltjuven' från 1948 har 8.3 på IMdB. Med det kan vi sluta oss till att cykelstölder plågat mänskligheten i mer än 70 år..

Men det finns väl ingenting som tyder på att det skulle ha varit en cykelstöld? Eller någon annan stöld?
- Fattas något utanför hemmet?
- Var inte cyklarna låsta?
- Varför skriker inte LW högt efter tjuvarna? Eller sprang hon tyst efter dom? Hela vägen till planket?
- Varför skulle de springa mot planket? Sprang de med cykeln (ev låst)
- Har någon annan person hört/sett något?
- Om det inte saknas något, skulle tjuvarna ställt tillbaka allt, precis på sin plats? Dvs kånkat tillbaka låst cykel?
- Kom de med eller utan bil?
- Hade de inga mobiler på sig/avstängda?
- Vart tog de sig sedan förmodligen blodiga utan att någon har sett dom?
På det har vi en skäligen misstänkt person som har mer i bagaget än vad vi vet. Enligt ÅK skulle det kunna räcka till skäligen.
Tror inte på cyeltjuvar som mördar LW.