Citat:
Ja, det är lite väl mycket begärt. Ironiskt nog är de som litar minst på vetenskap ofta de med högst förväntningar av vad som borde kunna presteras. Det ser man exempelvis bland kreationister också... Att de kräver en förklaring till hur livet uppstod exempelvis (trots att evolutionsteorin inte har det scopet). Kan man inte svaret, måste det givetvis vara gud, är deras ståndpunkt mellan raderna. Läs gärna min Edit i inlägget ovan, om du inte gjort det redan.
Se gärna min edit också. Jag lade till en våglängd och motsvarande vågnummer och frekvens.
Ja, att sampla med 2 x 20 THz eller mer (0,025 picosekunders samplingsperiod) vore kanske lite väl tufft!

Det finns hur mycket som helst av fysik och validering genom mätningar. Jag störs lite av IPCC-felintervallet på "klimatkänsligheten" (jämviktsdito) 3±1,5°C som jag tycker borde kunna vara mindre, t.ex. 3±0,5°C.
Att förneka växthuseffekt eller att mänskliga utsläpp av CO2 påverkar klimatet har IMO fler tänkbara förklaringar. Jag tror de vanligaste är:
– Okunnighet.
– Egna mål och ideal utgör grunden för värderingar som sedan formar åsikter. Även om t.ex. vetenskap.
I mina ögon är det ändå långt från att inte tycka om vetenskapliga resultat till att underkänna dom därför att dom inte stämmer med mina ideal och mål. Jag tänker nog främst på naturvetenskap, eftersom det är vad jag kan bäst.
I den mån mål och ideal handlar om livsstil så har jag viss förståelse för hur det kan bli så. Personligen försöker jag alltid skilja på fakta och värderingar, men så är jag ju också naturvetare långt in i själen!

Den här tråden blandar ju ofta klimatvetenskap och klimatpolitik och det ser jag som i hög grad olika saker även om inriktningen är:
1. Se till att veta exakt vad som håller på att hända.
2. Utvärdera konsekvenser för natur, människor och djur.
3. Vidta lämpliga åtgärder som står i proportion till dom konsekvenser som ska förhindras.
När man lyssnar på t.ex. Trump så säger han att han tycker att USA gör mer än nödvändigt och att det är i Asien som dom ska vidta åtgärder.
Alla kan ju säga att dom inte behöver göra något utan att det är alla andra som ska vidta åtgärder.
Personligen tycker jag att Sverige ska vara ett föregångsland och se till att vara nära fossilfritt om t.ex. 17 år, ca 2035. Genom att vara föregångare på alla områden, inklusive förnybar energiproduktion och hög effektivitet i all energianvändning kommer vi att bli en viktig exportnation när det gäller att exportera kunskap och teknik till dom som inte varit lika snabba som vi med att göra det som måste göras.
Oj, det blev långt, men jag hoppas huvuddragen i mina tankar gick fram...
–
Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-29 kl. 00:37. Anledning: korr.
Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-29 kl. 00:37. Anledning: korr.