2018-11-27, 15:31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej, jag är inte människoföraktande. Däremot så föraktar jag i stort vuxna människor som villigt låter sig luras och sedan inte har vare sig självinsikt eller vilja att ta ansvar för konsekvenserna av sina egna handlingar och val.

Och om det nu visar sig vara halva befolkningen som "hamnar på gatan" så får det väl bli så.

Amerikanerna får tvätta sin egen skitiga byk och lämpligen börja med att visa upp Trumpkultisternas personliga öden som avskräckande exempel, så kanske (tveksamt) de lär sig som nation om vad kan hända när man lägger makten i händerna på sådana som Trump.

Eller så slits nationen kanske i stycken om klyftorna och hatet Post-Trump när recessionen gjort sitt visar sig sitta för djupt. Inget icke-amerikaner kan göra något åt heller.
Nåja. Ekonomin går som på räls, flertalet handelsavtal är underskrivna, industrin återflyttas, arbetslösheten är rekordlåg, inga nya krig har startats, gränserna är säkrare än på länge. Jag tror de gladeligen tar dessa "konsekvenser". Vad tror du?

Vilka konsekvenser ser du? . Trumpofobernas alternativa verklighet är lite lätt psykotisk.

Och dessutom har du ju redan påstått att nedgången kommer bli GLOBAL. Trump är ju, än så länge, inte världshärskare. Det inser du va?

Du är uppenbarligen förblindad av hat, även om du kallar det förakt. Det är lite synd då du annars skulle kunna vara en vettig person.

De över 630 attackerna mot republikaner och deras väljare visar klart och tydligt vilka som bär på hat.
Citera
2018-11-27, 15:50
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Själv kunde jag inte bry mig mindre om Trumpväljare som hamnar i rännstenen med sina familjer. De får ta ansvar fullt för sina felbedömningar och godtrogenhet och som jag skrev tidigare, äta upp sina MAGA-kepsar om det kniper.

Och det här med hat och känslomässiga värderingar i förhållande till Trump som du och andra envisas med att konstant projicera på Trumpmotståndare är bara tröttsamt. Jag föraktar Trump, hatet är det ni och du som äger och ger uttryck för.

Dvs det är inte jag och andra som delar mina åsikter som konstant ger uttryck för att vilja fängsla, tortera och avrätta de som ni uppfattar som politiska meningsmotståndare. Som jag skrev, du/ni är bara tröttsamma i ert mindervärdeskomplex och hat.
Citat:
Trump´s kärnväljare i allmänhet och den Trumpetande, lågutbildade arbetarklassen i rostbältet/mellanvästern i synnerhet är inte intellektuelt förmögna till "genomskådande" på något plan.

De har blivit blåsta och när smällen väl kommer är det försent.

Dvs när nedgången kommer och de ställs inför faktum, får börja gå från sina överbelånade hus och hem med sina familjer, så kommer de högljutt och allt mer desperat att förvänta sig att Trump (som han lovat igen och igen), räddar dem.

Att staten kliver in och räddar dem från deras egen idioti, för nu passar det.

Lycka till med det.

Men, som jag skrev tidigare, kunde jag personligen inte bry mig mindre om MAGA-packets vidare öden, och om man följer den allmänna opinionen i USA så står det tämligen klart att deras egna landsmän på andra sidan partilinjerna i mångt och mycket delar den uppfattningen.

Tack för intressanta inlägg. Jag undrar:
Hur motiverar du att du vill förakta istället för hata kompetenschefen Trump som besegrade GOP, DNC med deras massmedia, och blev Boss of Bosses på första försöket? Det är väl rimligare att hata honom, även om du känner att hat är en politiskt inkorrekt känsla.

Vilka felbedömningar har den vita arbetarklassen gjort?

Varför betonar du staten ifall Trump har lovat att hjälpa dem? Du verkar tycka att de på något sätt är inkonsekventa ifall de förväntar sig en politik som hjälper dem. Hur så?
Citera
2018-11-27, 16:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Förstår nu att dina problem ligger i läskunnigheten. Jag har inte påstått att GM går bra utan att de visat starka siffror (det senaste kvartalet) vilket är en avsevärd skillnad.
Är starka siffror en tillbakagång på ~11%, så går det jätte bra för GM

Varför blir du förvånad att det som sker med stålindustrin och strafftullar, är det som skedde sist också?
Finns det inget som påpekat eller berättat om historian innan och hur det gick senaste gången det var såna här ståltullar?

Och tänk om man hade satsat alla dessa pengar i att modernisera stålindustrin, än artificiellt ändra den, där det inte ens är möjligt, då man är hopplöst föråldrade.
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Kinas ekonomi fortsatter att sakta in:

China's industrial profits slow for sixth month, seen weakening further

https://www.reuters.com/article/uk-china-economy-industrial-profits-idUKKCN1NW04P?utm_campaign=trueAnthem:+Trending+Co ntent&utm_content=5bfce21404d301401ca7a330&utm_med ium=trueAnthem&utm_source=twitter

President Donald Trump och President Xi Jinping kommer att motas i Buenos Aires under G-20
Som GM´s och pga ståltullar?
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Åh, det var ju nästan ett rakt igenom vettigt och intressant inlägg från dig. Jag visst väl att du hade det inom dig. Lite provokation så kom det fram!

Jag är fullt medveten om att en inbromsning i ekonomin är att vänta. Tack vare Trump har den skjutits upp en tid, men enligt min bedömning lär krisen inträffa under mitten av nästa år. Som tur är, har ju Trump lockat tillbaks massvis med företag som förlagt produktionen i USA, istället för i exempelvis Kina. Detta gör att USA kommer stå sig ganska väl i den kommande nedgången.

Det lustiga är att "ni" skenheliga jävlar kommer, trots att du själv skriver att det väntas en GLOBAL nedgång, skylla de svårigheter som då uppstår på Trump. Det är ett av många uttryck för det hyckleri som är genomgående bland "er".

Detta lär ju bli ett politiskt problem för USA, men jag tror väljarna är kapabla att genomskåda de som sitter och hetsrunkar till drömmar om ekonomisk kollaps och att de inser att dessa skadeglada nollor inte är någonting alls att luta sig mot när stormen viner.

Jag förstår dock inte varför du anser att kriminella demokrater inte ska fängslas. Någon tortyr har jag aldrig förespråkat, inte ens vad gäller terrorister (då det är kontraproduktivt). Jag är dessutom motståndare till allt vad dödsstraff heter. Du är välkommen att bevisa motsatsen genom att rota igenom mina inlägg.

OBS: Att ge straffrihet åt personer som kör över demonstranter som blockerar trafiken ser jag inte som att "straffa" utan som en naturlig konsekvens av "liberal" dumhet.
Men vi står nu här med MAGA, så blir det precis omvänt.
Ståltullarna har kostat på rejält för USA, och verkar nu ensamt sänka GM.
Men det är väl bra för USA, för det är ju alla effekter av dålig politik har vi märkt.
Citera
2018-11-27, 16:18
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men vi står nu här med MAGA, så blir det precis omvänt.
Ståltullarna har kostat på rejält för USA, och verkar nu ensamt sänka GM.
Men det är väl bra för USA, för det är ju alla effekter av dålig politik har vi märkt.
Jag vet att du har svårt att ta till dig av information, men GM håller alltså på med en omstrukturering där de ska sluta tillverka små personbilar och istället fokusera på SUV:s, elbilar och självkörande bilar. Det har ingenting med handelskriget att göra.

All info visar att det är Kina som drabbas hårdast av handelskriget, som för övrigt är nödvändigt för att återföra tillverkningsindustri till USA så de står sig starka inför kommande lågkonjunktur.

Nu ska vi se, Frikorts-Klyban, hur många gånger du upprepar samma inlägg den här gången. Jag tippar på fem.

Edit: Försök nu att läsa detta. Använd google translate om du måste.

Citat:
DETROIT (Reuters) - General Motors Co said on Monday it will cut production of slow-selling models and slash its North American workforce because of a declining market for traditional gas-powered sedans, shifting more investment to electric and autonomous vehicles.
https://www.reuters.com/article/us-gm-restructuring-idUSKCN1NV1NB
Senast redigerad av Japhy 2018-11-27 kl. 16:21.
Citera
2018-11-27, 16:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag vet att du har svårt att ta till dig av information, men GM håller alltså på med en omstrukturering där de ska sluta tillverka små personbilar och istället fokusera på SUV:s, elbilar och självkörande bilar. Det har ingenting med handelskriget att göra.

All info visar att det är Kina som drabbas hårdast av handelskriget, som för övrigt är nödvändigt för att återföra tillverkningsindustri till USA så de står sig starka inför kommande lågkonjunktur.

Nu ska vi se, Frikorts-Klyban, hur många gånger du upprepar samma inlägg den här gången. Jag tippar på fem.
Märker det blir total panik för dig nu.
Finner inte du det rätt skoj att exakt det vi sa skulle ske, nu sker med dessa ståltullar???
Eller har du glömt av vad vi sa och att man redan prövat detta en gång, och då fick bush komma med socialbidrag för företag även den gången pga ståltullar.
Är du historielös?
Citera
2018-11-27, 16:24
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Märker det blir total panik för dig nu.
Finner inte du det rätt skoj att exakt det vi sa skulle ske, nu sker med dessa ståltullar???
Eller har du glömt av vad vi sa och att man redan prövat detta en gång, och då fick bush komma med socialbidrag för företag även den gången pga ståltullar.
Är du historielös?
1.

Fast nu beror ju dessa uppsägningar på att GM omstrukturerar och går bort från bensindrivna småbilar till SUV:s, elbilar och självkörande bilar. Trumps handelskrig fungerar utmärkt. Alla utredningar visar på en ytterst marginell effekt för USA och en stora konsekvenser för Kinas ekonomi. Att du vill leva i det förgångna må så vara. Vi andra lever i nuet.

Citat:
DETROIT (Reuters) - General Motors Co said on Monday it will cut production of slow-selling models and slash its North American workforce because of a declining market for traditional gas-powered sedans, shifting more investment to electric and autonomous vehicles.
https://www.reuters.com/article/us-gm-restructuring-idUSKCN1NV1NB
Senast redigerad av Japhy 2018-11-27 kl. 16:28.
Citera
2018-11-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Men lilla vän att GM gick bra var ju en lögn, dem gick 11% back, och att dem hamnade på vinst i kvartalet berodde på detta

GM swung to a profit during the quarter from last year’s loss, which stemmed from the company’s sale of its European business to Groupe PSA

Att bli förnedrad måste vara något du verkligen tänder på

Snarare du som visat din brist på verklighetsförankring. GM har varit konkursmässiga och överlevt pga statliga investeringar. Sätt dig in i saker istället för att tro dig skaffa "kunskaper" genom att googla så ska du se att det går bättre för dig i framtiden.
Citera
2018-11-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Deras vinst berodde inte på ökad bilförsäljning detta kvartalet. Du ljuger och lever i din fantasivärld som vanligt.

Var har jag påstått vinst berott på ökad bilförsäljning? Tvärtom om har jag skrivit att man ställer om vilka fordon man ska satsa på.
Citera
2018-11-27, 21:30
Medlem
Citat:
Dvs förklara gärna vad du har för belägg för dina hemsnickrade påståenden som milt sagt inte verkar gå ihop med GM´s egna kvartalsrapporter, prognoser och balansräkningar?

Källor enligt ovan:

https://eu.freep.com/story/money/cars/general-motors/2018/11/26/democrats-sherrod-brown-tim-ryan-blast-cuts/2115399002/

https://www.marketwatch.com/story/gm-slammed-by-tariffs-as-steel-and-aluminum-costs-soar-2018-07-25

Lol, det var inget sådant i ditt inlägg eller länkar. Bara massa lösryckta citat och sedan påhitt om att det är "GM´s egna kvartalsrapporter, prognoser och balansräkningar".

Du kan börja med pressreleaserna om kvartalsrapporterna innan du ger dig på kvartalsrapporterna. Förstår inte grejen med att fake-posta, googla lite och klippa och klistra på zergrush-manér. Det ger ingen kunskap utan visar endast att man man inte har något annat intresse för det man diskuterar endast än att trolla.

https://media.gm.com/content/dam/Media/gmcom/investor/2018/apr/general-Motors-2018-Q1-earnings.pdf

https://media.gm.com/content/dam/Media/gmcom/investor/2018/jul/General-Motors-2018-Q2-Earnings.pdf

https://media.gm.com/content/dam/Media/gmcom/investor/2018/oct/earnings/General-Motors-Q3-2018-Earnings-Press-Release.pdf
Citera
2018-11-27, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Var har jag påstått vinst berott på ökad bilförsäljning? Tvärtom om har jag skrivit att man ställer om vilka fordon man ska satsa på.

Var ska man tillverka dessa nya sorts fordonen på för ställe då? Är vi säkra på att det ens är i USA?

För om det inte är i USA så är det ju inte vinst för USA men du kanske har rätt i att de snart startar upp dem igen i USA. Är det på samma ort så funkar det ju.

Jag ställer mig lite tvekande till att det är i de orterna de ska starta upp detta, eller ens i USA. Jag kan ha helt fel men jag tänker mig att ett företag av den här storleken är mån om hur folk ser på dem. De bör i så fall meddela det rätt snart så att synen på GM blir positiv.

Jag förstår i så fall inte hur de tänker. Men de här ställena ska avvecklas inom ett år så uppstarten av nya fabriker borde ha påbörjats. Eller är allt fortfarande på planeringsstadiet?

Mycket frågetecken kring det här tycker jag.
Citera
2018-11-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Var ska man tillverka dessa nya sorts fordonen på för ställe då? Är vi säkra på att det ens är i USA?

För om det inte är i USA så är det ju inte vinst för USA men du kanske har rätt i att de snart startar upp dem igen i USA. Är det på samma ort så funkar det ju.

Jag ställer mig lite tvekande till att det är i de orterna de ska starta upp detta, eller ens i USA. Jag kan ha helt fel men jag tänker mig att ett företag av den här storleken är mån om hur folk ser på dem. De bör i så fall meddela det rätt snart så att synen på GM blir positiv.

Jag förstår i så fall inte hur de tänker. Men de här ställena ska avvecklas inom ett år så uppstarten av nya fabriker borde ha påbörjats. Eller är allt fortfarande på planeringsstadiet?

Mycket frågetecken kring det här tycker jag.

GM har tidigare uttalat serieproduktion för elfordon som genererar vinst 2020/21 men det tror jag är för optimistiskt. Tar tid och kostar stora pengar att lansera nya modeller innan det ger avkastning. Om du tycker det är många frågetecken så är det nog för att du inte känner fordonsindustrin tillräckligt bra. Detta är "vardag" för de som befinner sig inom industrin. Fake-postare försöker få det till något exceptionellt. Men grundproblemet är ändå Obama-administrationens hanterande av GM. Samma scenario har vi även sett i andra länder där stater gått in i biltillverkare. Tack och lov gjorde inte den svenska regeringen detsamma i SAAB.
Citera
2018-11-28, 02:15
Medlem
Hursomhelstings avatar
Trump gör rätt som skyddar amerikanskt.
Globalismen med sin outsourcing känns bra i det korta loppet för att varor blir billigare, man kan exportera som amerikanskt utan att behöva betala dom högre kostnaderna i hemlandet vilka äter på vinsten osv.
Men att det finns ett pris som vi inte ser, produktion arbeten skatteintäkter försvinner och landet börjar att stagnera ekonomiskt och socialt vilket inte bekymrar en globalist, dom är nutidens absoluta elit och kan välja i stort hela världen.

Med den liberala anarkokapitalismen så skapades också en enorm plagierings industri där merparten är sådana lokaliteter som kapitalisten har dumpat för en ännu billigare tillverkning, allt står kvar och kunskapen finns och plagiaten sköljer in över Väst, "idioternas" hämnd så att säga.

Nu är även råkapitalisten djupt oroad då saken gått varvet runt och pockar honom självt i baken och att han kan inte göra något åt situationen då hela stater som Kina backar upp verksamheten.

Kvalitet vad fan är det? Det är utseende och pris som gäller och någon har tagit upp det amerikanska stålets sämre kvalitet mot vårt eget, ja det skiter väl dom i, lite mer bara så håller det och att det är en amerikansk produkt tillverka i USA och även jag som konsument ser hellre detta före den "badge engineering" av kinesisk tillverkat som råder idag och som gör ett fåtal aktörer ofantligt rika och dessutom våra länder som väldigt sårbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in