2018-11-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det är klart det inte är så enkelt som jag lite raljerande skriver, men då byggde man bort bristen på 3rok och nu har man byggt bort bristen på bostadsrätter i lyxsegmentet. Det är ingen brist på motorväg mellan Eskilstuna och Södertälje men det är brist på motorväg mellan Stockholm och Södertälje.

Allt är i grund och botten rätt fram och enkelt, menar jag. Sedan kan man såklart nyansera detaljerna, men de stora dragen är enkla och tydliga.

Det fetade är ett uppenbart falskt påstående. I så fall skulle det vara trängsel på alla vägar. Lita inte på vad samhällsvetenskapliga forskare häver ur sig utan att vara extremt kritisk. Särskilt om de tolkar sin forskning på ett uppenbart orimligt sätt och extrapolerar det till annorlunda fall. Att ny trafik induceras stämmer rimligen, men bara till någon slags gräns.

Det är liknande med hyresrätter. Bara för att hyresmarknaden i säg någon halvtrist Stockholmsförort är mättad (ett i dagsläget komiskt scenario), hindrar det inte hyresvärdar i mer åtråvärda delar av stan att fortsätta bygga och göra tråkförorten ännu mindre åtråvärd genom att priserna på båda ställena går ner genom att utbudet ökar.

När marknadspriset på att hyra en lägenhet understiger kostnaderna att hyra ut den gentemot att låta den stå tom så mycket att det är mer värt låta den stå tom, kommer den förmodligen inte att hyras ut utan stå tom. Det är ungefär samma koncept som att det inte är trafikstockning hela vägen till Arvjidsjuar. Även om det finns oförbrukade resurser i form av ledigt vägutrymme, så finns det ingen anledning för de flesta att köra där för körandets skull. Det kostar nämligen pengar att köra bil.
Men det är ju trängsel på alla attraktiva vägar där många människor vill åka varje dag? Det finns inga vägar in eller ut ur Stockholm som inte har tät trafik i rusningstid. Folk kör ju inte bil på vilken väg som helst för åkandets skull. De väljer mellan pendeltåget och bilen till jobbet, och jämviktsläget för mängden bilar går där det blir jobbigare och mer tidsödande att sitta i bilköer än att ta pendeltåget. Det fungerar såhär i alla världens storstäder.

Du kan absolut förbättra trafikläget genom att bygga vägar. Jag är inte emot vägbyggen, tvärtom, men man måste se på det nyktert. Stockholm kommer aldrig att nå en punkt där det inte är trängsel på attraktiva vägar i rusningstid. Om vi inte avgiftsbelägger dessa vägar.

Jag pratar fortfarande inte om det totala behovet av bostäder och att det skulle finnas ett inducerat behov för vilken bostad som helst. Jag menar bara att den ”upplevda bostadsbristen” handlar uteslutande om bostäder där man i dagsläget inte kan bygga bort problemet, av politiska skäl (hyresreglering).
Senast redigerad av aw 2018-11-26 kl. 21:32.
2018-11-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag menade inte att antyda att det skulle finnas ett inducerat oändligt behov av bostäder överlag (jag var nog otydlig).

Jag menar att givet att man prisreglerar attraktiva hyresrätter, och inte bara social housing, så skapar man ett nästan oändligt behov av de attraktiva hyresrätterna.

Därför kommer det fortfarande att stå 500.000 människor i kö för en lägenhet i innerstaden även om man bygger 250.000 nya hyresrätter längre ut i länet. Kön till hyresrätter i Stockholm har inget samband med antalet bostadslösa, utan det speglar rakt av antalet invånare i stan som är eventuella spekulanter på en attraktiv hyresrätt på rätt address, om den erbjuds. Du kan alltså omöjligen bygga bort bostadskön i Stockholm, eftersom merparten inte köar till det som byggs.

Det enda sättet att få lediga hyreslägenheter i innerstaden är att minska incitamenten för att bo där, t.ex. genom att höja bostadskostnaden. Eller genom att bygga extremt mycket bostäder utanför staden som är så bra och så mycket billigare att det inte går att motstå.

Ok, detta håller jag med om. Tyvärr driver ju inte ens moderaterna marknadshyra så det lär inte ske i närtid.

Jag tycker det stora problemet med Stockholmsbostadsmarknad inte är bristen på tillgängliga hyresrätter innanför tullarna utan att det i princip är brist på ledig hyresrätter i hela Stockholms län oavsett läge och hyra.
2018-11-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Tvärtom. Man får 500 kr när den löses in, så köper du den för <500 kr går du med vinst när den löses in. Du får även utdelning 4 gånger per år, på just nu 12.50 kr per gång (fram tills inlösen sker). Att priset understiger 500kr innebär rimligen att det finns inräknat en viss risk för att inlösen inte kommer kunna ske (OP får slut på pengar), och det finns de som hellre tar 430 kr nu, än att riskera att få 0 kr i framtiden.

Ahh, då är jag med lite mer

Vad händer om priset ökar till mer än 500kr? Kan det hända? Höjer man inlösensnivån då?
2018-11-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Svenskan rotade vidare i OPs projekt Skurusundsbryggan:

https://www.svd.se/oscar-properties-kritiseras-borde-inte-vara-tillatet

Oj...luftslottet blir bara större.

De måste kallt ha räknat med att bygget ska kunna genomföras.

Orderingång och sales är två helt skilda saker. De må ha "sålt" till en bostadsförening(där styrelsen är de själva ) men det är en föreningen som aldrig kommer kunna betala "fakturan".

Att de inte kan betala "fakturan" blir å andra sidan ett icke problem då husen aldrig byggs och föreningen får ingen leverans av vad de beställt.

OP måste mao skriva ned sin orderingång rejält.
2018-11-26, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Ok, detta håller jag med om. Tyvärr driver ju inte ens moderaterna marknadshyra så det lär inte ske i närtid.

Jag tycker det stora problemet med Stockholmsbostadsmarknad inte är bristen på tillgängliga hyresrätter innanför tullarna utan att det i princip är brist på ledig hyresrätter i hela Stockholms län oavsett läge och hyra.
Mm, just hyresrätter finns det ju ett enormt stort behov av. Det kan nog dock vara så att efterfrågan på överjävligt dyra hyresrätter bara hålls uppe av att det saknas en fungerande hyresmarknad i övrigt. I kombination med prisbubblan på ägda marknaden.

Det är faktiskt ganska vanligt med olika former av hyrestak ute i världen, och jag är inte egentligen motståndare till en viss reglering av hyrorna inom ett område. Jag tycker dock att hyrestaket skulle diversifieras av efterfrågan, snarare än idiotfaktorer som om det ingår en diskmaskin eller parkettgolv. Alltså att man hade ett högt satt hyrestak på Östermalm, och ett lågt satt hyrestak i Akalla. Men ändå ett tak, för att undvika ockerhyror från oseriösa hyresvärdar.
2018-11-27, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det fetade är ett uppenbart falskt påstående. I så fall skulle det vara trängsel på alla vägar. Lita inte på vad samhällsvetenskapliga forskare häver ur sig utan att vara extremt kritisk. Särskilt om de tolkar sin forskning på ett uppenbart orimligt sätt och extrapolerar det till annorlunda fall. Att ny trafik induceras stämmer rimligen, men bara till någon slags gräns.

Hur definierar du samhällsvetenskap och varför skulle resultatet av deras arbete vara mer bias? Artikeln som aw länkade är skriven av bland annat Lena Smidfelt Rosqvist och hon har alltså en akademisk bakgrund från Lund, civilingenjörsexamen och en doktor(trafikplanering), 10 års forskande på området, sammanlagt 15 år i Lund innan hon blev Head of research för Trivector.

Edit:
Detta är för övrigt en kul rubriksättning

Citat:
Tunneln blev för bra – fler tar bilen

När Norra länken byggdes var tanken att den skulle lätta upp trafiken och minska köerna.
I stället ökade trafiken och köerna är kvar. Enligt Trafikverket kan en sista pusselbit i länken göra stor skillnad.

[...]

Kraftigt ökad trafik på Roslagsvägen

En förklaring till köeländet är också att trafiken ökat med så mycket som 20-24 procent på Roslagsvägen, jämfört med tre år tidigare, visar mätningar från Trafikverket. Paradoxalt nog kan förklaringen vara just Norra länken.

– Norra länken har gjort att det blir kortare restider och då blir det fler som åker bil, säger Sofia Heldemar till Mitt i.

Ytterligare en förklaring är att tunnlarna fått bilpendlare från nordostkommunerna att byta rutt.
– En del av de som tidigare tog Bergshamraleden har omfördelats och börjat välja Roslagsvägen för att köra vidare söderut. Men det är en önskvärd effekt eftersom Bergshamraleden är hårt belastad.

Den första etappen av tunnlar vid Roslagstull och Norrtull invigdes 2014. Då ingick även Galaxtunneln för färd från Norrtull till Roslagsvägen.
2015 öppnade Soltunneln vid Roslagstull som gjorde det möjligt att åka tunnel även från Roslagsvägen mot Essingeleden och i våras öppnade den sista delen av tunnelsystemet – tunnlarna vid Karolinska.
https://mitti.se/nyheter/trafik/tunneln-fler-bilen/
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-11-27 kl. 00:19.
2018-11-27, 07:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mm, just hyresrätter finns det ju ett enormt stort behov av. Det kan nog dock vara så att efterfrågan på överjävligt dyra hyresrätter bara hålls uppe av att det saknas en fungerande hyresmarknad i övrigt. I kombination med prisbubblan på ägda marknaden.

Det är faktiskt ganska vanligt med olika former av hyrestak ute i världen, och jag är inte egentligen motståndare till en viss reglering av hyrorna inom ett område. Jag tycker dock att hyrestaket skulle diversifieras av efterfrågan, snarare än idiotfaktorer som om det ingår en diskmaskin eller parkettgolv. Alltså att man hade ett högt satt hyrestak på Östermalm, och ett lågt satt hyrestak i Akalla. Men ändå ett tak, för att undvika ockerhyror från oseriösa hyresvärdar.
Har man en fri hyressättning så kommer utbudet öka kraftigt. Folk kommer kunna välja vart man vill hyra. På Östermalm blir det dyrt, i Kista billigare och i Rinkeby billigast.
Sen kan givetvis nyprod bli dyr oavsett.
Det vi har nu är just hyrestak genom reglering.
2018-11-27, 07:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Hur definierar du samhällsvetenskap och varför skulle resultatet av deras arbete vara mer bias? Artikeln som aw länkade är skriven av bland annat Lena Smidfelt Rosqvist och hon har alltså en akademisk bakgrund från Lund, civilingenjörsexamen och en doktor(trafikplanering), 10 års forskande på området, sammanlagt 15 år i Lund innan hon blev Head of research för Trivector.

Edit:
Detta är för övrigt en kul rubriksättning

https://mitti.se/nyheter/trafik/tunneln-fler-bilen/
Skitsnack, köerna norrut och söderut försvann genom norra länken. Däremot blir det köer på den befintliga kapaciteten.
Tidigare var det köer på Lidingövägen och genom Lill-jansskogen.
Det som händer är att Sthlms stad skyndar sig att begränsa körutrymmet inne på Lidingövägen och Valhallavägen. Sålunda skapar man nya köer trots en lägre trafikvolym.
Att Roslagstull får köer är inte så underligt då två motorvägar med flera filer matar trafik till en rondell.
Det du skriver är ett typexempel på de lögner som så kallade ” trafikforskare” sprider.
2018-11-27, 08:02
Medlem
Var på visning igår igen. En 2a på Kungsholmen, 43kvm. Detta var andra visningen. Jag lade ju upp en förening för nån vecka sen som jag fick hjälp att kolla och beräkna låningsgrad på av många i tråden.

Det som slog mig var att den lägenheten var jag i princip ensam på under visningen.
Tillbaka till igår, jag kom 5min efter att visningen börjat och då var det 3st par som var där inne och kollade, och det bara fylldes på med fler hela tiden. Lägenheten var jättefin med stora gamla fönster men låg på bottenvåningen. Precis utanför gatan.

Enligt mäklaren var 8st intresserade från första visningen. Är det så svårt att låna nu samt spara ihop till kontantinsatsen att par väljer att flytta in på 43kvm?! Jag hade nog blivit galen om jag och min tjej bodde på 43kvm.

En annan sak som slog mig var att 95% av alla som var på visningen, inkl mäklaren, pratade skånska. Var lite komiskt i det hela. Får se om det drar igång en budgivning idag. Kan inte riktigt förstå hur det kunde vara sånt jäkla intresse för denna på markplan/bv och nästan helt dött på den andra lägenheten.

MVH
2018-11-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Var på visning igår igen. En 2a på Kungsholmen, 43kvm. Detta var andra visningen. Jag lade ju upp en förening för nån vecka sen som jag fick hjälp att kolla och beräkna låningsgrad på av många i tråden.

Det som slog mig var att den lägenheten var jag i princip ensam på under visningen.
Tillbaka till igår, jag kom 5min efter att visningen börjat och då var det 3st par som var där inne och kollade, och det bara fylldes på med fler hela tiden. Lägenheten var jättefin med stora gamla fönster men låg på bottenvåningen. Precis utanför gatan.

Enligt mäklaren var 8st intresserade från första visningen. Är det så svårt att låna nu samt spara ihop till kontantinsatsen att par väljer att flytta in på 43kvm?! Jag hade nog blivit galen om jag och min tjej bodde på 43kvm.

En annan sak som slog mig var att 95% av alla som var på visningen, inkl mäklaren, pratade skånska. Var lite komiskt i det hela. Får se om det drar igång en budgivning idag. Kan inte riktigt förstå hur det kunde vara sånt jäkla intresse för denna på markplan/bv och nästan helt dött på den andra lägenheten.

MVH

Att mäklare börjat hyra in sina vänner och bekanta för att öka "intresset" på sina lägenheter tror jag inte är helt ovanligt idag, allt för att låtsas som att marknaden fortfarande är het. Så om de flesta, inkl. mäklaren, pratade skånska kan du ge dig fan på att de kände varandra. Inte så vanligt med skåningar på visningar i Sthlm (och då har jag varit på ett hundratal..)

Förövrigt så ja, en del par flyttar in i sådana lägenheter idag. Rätt vanligt faktiskt bland de som köper sin första lägenhet tillsammans.
2018-11-27, 09:51
Medlem
FI har släppt sin stabilitetsrapport.

Ekonomin i Sverige och globalt är fortsatt stark men visar tecken på avmattning. Räntor har varit låga under en längre tid. Det har resulterat i ett högt risktagande och stigande tillgångspriser. Det gör att riskerna i det finansiella systemet är förhöjda. Samtidigt är motståndskraften i det svenska finansiella systemet överlag tillfredsställande. Men en fortsatt hög skuldtillväxt som drivs på av utlåning och investeringar kopplade till bostäder och kommersiella fastigheter kräver vaksamhet.

Kan läsas här

https://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/stabilitetsrapporter/2018/stabiliteten-i-det-finansiella-systemet-20182/
2018-11-27, 09:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Veidekke: Affärsmodellen för bostäder byggde på amorteringsfrihet

Veidekkes VD Lennart Weiss medger de facto att bostadsutvecklarnas affärsmodell byggde på att hushållen ständigt skulle höja sina skulder och slippa amortera. Detta i en replik till Finansinspektionens Erik Thedéen.

"Man ska teckna sig för en mycket dyr lägenhet och flytta in om två år. Det är en otroligt bra affärsmodell när alla tror att priserna ska gå upp men när priserna inte går upp, och den förväntan förändras, då tecknar sig inte folk på de här kontrakten och då går det inte att bygga"

https://cornucopia.cornubot.se/2018/11/veidekke-affarsmodellen-for-bostader.html
En ytterst tveksam affärsmodell att låntagare inte skall amortera sina skulder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in