Citat:
Men det är ju trängsel på alla attraktiva vägar där många människor vill åka varje dag? Det finns inga vägar in eller ut ur Stockholm som inte har tät trafik i rusningstid. Folk kör ju inte bil på vilken väg som helst för åkandets skull. De väljer mellan pendeltåget och bilen till jobbet, och jämviktsläget för mängden bilar går där det blir jobbigare och mer tidsödande att sitta i bilköer än att ta pendeltåget. Det fungerar såhär i alla världens storstäder.Det är klart det inte är så enkelt som jag lite raljerande skriver, men då byggde man bort bristen på 3rok och nu har man byggt bort bristen på bostadsrätter i lyxsegmentet. Det är ingen brist på motorväg mellan Eskilstuna och Södertälje men det är brist på motorväg mellan Stockholm och Södertälje.
Allt är i grund och botten rätt fram och enkelt, menar jag. Sedan kan man såklart nyansera detaljerna, men de stora dragen är enkla och tydliga.
Det fetade är ett uppenbart falskt påstående. I så fall skulle det vara trängsel på alla vägar. Lita inte på vad samhällsvetenskapliga forskare häver ur sig utan att vara extremt kritisk. Särskilt om de tolkar sin forskning på ett uppenbart orimligt sätt och extrapolerar det till annorlunda fall. Att ny trafik induceras stämmer rimligen, men bara till någon slags gräns.
Det är liknande med hyresrätter. Bara för att hyresmarknaden i säg någon halvtrist Stockholmsförort är mättad (ett i dagsläget komiskt scenario), hindrar det inte hyresvärdar i mer åtråvärda delar av stan att fortsätta bygga och göra tråkförorten ännu mindre åtråvärd genom att priserna på båda ställena går ner genom att utbudet ökar.
När marknadspriset på att hyra en lägenhet understiger kostnaderna att hyra ut den gentemot att låta den stå tom så mycket att det är mer värt låta den stå tom, kommer den förmodligen inte att hyras ut utan stå tom. Det är ungefär samma koncept som att det inte är trafikstockning hela vägen till Arvjidsjuar. Även om det finns oförbrukade resurser i form av ledigt vägutrymme, så finns det ingen anledning för de flesta att köra där för körandets skull. Det kostar nämligen pengar att köra bil.
Allt är i grund och botten rätt fram och enkelt, menar jag. Sedan kan man såklart nyansera detaljerna, men de stora dragen är enkla och tydliga.
Det fetade är ett uppenbart falskt påstående. I så fall skulle det vara trängsel på alla vägar. Lita inte på vad samhällsvetenskapliga forskare häver ur sig utan att vara extremt kritisk. Särskilt om de tolkar sin forskning på ett uppenbart orimligt sätt och extrapolerar det till annorlunda fall. Att ny trafik induceras stämmer rimligen, men bara till någon slags gräns.
Det är liknande med hyresrätter. Bara för att hyresmarknaden i säg någon halvtrist Stockholmsförort är mättad (ett i dagsläget komiskt scenario), hindrar det inte hyresvärdar i mer åtråvärda delar av stan att fortsätta bygga och göra tråkförorten ännu mindre åtråvärd genom att priserna på båda ställena går ner genom att utbudet ökar.
När marknadspriset på att hyra en lägenhet understiger kostnaderna att hyra ut den gentemot att låta den stå tom så mycket att det är mer värt låta den stå tom, kommer den förmodligen inte att hyras ut utan stå tom. Det är ungefär samma koncept som att det inte är trafikstockning hela vägen till Arvjidsjuar. Även om det finns oförbrukade resurser i form av ledigt vägutrymme, så finns det ingen anledning för de flesta att köra där för körandets skull. Det kostar nämligen pengar att köra bil.
Du kan absolut förbättra trafikläget genom att bygga vägar. Jag är inte emot vägbyggen, tvärtom, men man måste se på det nyktert. Stockholm kommer aldrig att nå en punkt där det inte är trängsel på attraktiva vägar i rusningstid. Om vi inte avgiftsbelägger dessa vägar.
Jag pratar fortfarande inte om det totala behovet av bostäder och att det skulle finnas ett inducerat behov för vilken bostad som helst. Jag menar bara att den ”upplevda bostadsbristen” handlar uteslutande om bostäder där man i dagsläget inte kan bygga bort problemet, av politiska skäl (hyresreglering).
Senast redigerad av aw 2018-11-26 kl. 21:32.
Senast redigerad av aw 2018-11-26 kl. 21:32.

) men det är en föreningen som aldrig kommer kunna betala "fakturan".