2018-11-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag visste det !!!!
Tjohooo !! (gubben har inte blivit senil.. he he)

Tack snälla,
Och från Elli09 också.
Jag visste att jag fått det från nånstans.

Sen om det är korrekt från Elli09 vet jag/vi såklart inte, men jag har heller
ingen anledning att inte tro på den uppgiften.
Det är säkert sant.

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Det var den här artikeln jag läste och tolkade fel om intyget som kom in i augusti. Utreddes Moa under hela hösten då? Nån som vet?
Citera
2018-11-26, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vet du om någon journalist gräver i detta?

Vad är skandalen? Jag frågar inte av sarkasm och jag hör till dem som inte betvivlar att me kan medföra ett enormt lidande.

Om jag förstått pm:et rätt hade Agnes varit sjuk länge, men blev kraftigt försämrad strax före jul. Moa hade insjuknat under våren 2017 och snabbt försämrats under hösten så att hon också var sängliggande till stora delar i december. I mitten av augusti lämnades hennes läkarintyg in till skolan. Är det möjligt att den läkare/klinik som gett Moa diagnos i mitten av augusti plötsligt nekat henne vård, ifrågasatt hennes diagnos och nekat hjälp till familjen om hennes mående drastiskt försämrades i sept-okt-nov trots anpassad skolgång? Har du fått info att det var så?

Jag är helt förvissad att det finns journalister som gräver i detta och har inte sjukvården själva lämnat ärendet till IVOs granskning kommer det ske efter att artiklarna och dokumentärerna kommer.

Skandalen? Den ligger i att vi har en patientgrupp som enligt svensk sjukvård består av ca 0.4% av befolkningen (40k i Sverige) där stora delar av dessa inte får den vård de behöver. I Skåne där läget är särskilt allvarligt och där regionen kritiserats för sin bristfälliga och godtyckliga vård, motsvarar det ungefär 5000 personer. Två av dem var Agnes och Moa.

Att de båda erhöll en diagnos är ingen garant för att de fick en god vård. Om familjen efter diagnosen mötte personal som hade samma inställning som en del här i tråden som lindar in sig i paragraf- och regelrytteri, har som som grundinställning att folk simulerar för att bli sjukskrivna, menar att flickorna i själva verket hade nån annan diagnos eller tom ifrågasätter diagnosens existens, lär denna läkare kunnat gjort livet till ett helvete för familjen.

Därför - och troligen pga av ovanstående - är det bra att Hälso- och sjukvårdsnämnden riktar stark kritik mot Region Skånes bristande rutiner och riktlinjer för omhändertagandet av patienter med ME/CFS och dessutom kräver att de ska utveckla ett vårdprogram som inkluderar ansvarsfördelning och remissrutiner. Detta är ett sätt att att hålla okunniga, godtyckliga och narcissistiska läkare i nackskinnet, så att de inte får möjlighet att fortsätta sitt korståg mot patientgruppen. Det är bara att böja nacken och med vacker tass anpassa sig och om detta inte sker, anmälas för tjänstefel.

Lex Agnes och Moa
Citera
2018-11-26, 17:32
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Jag är helt förvissad att det finns journalister som gräver i detta och har inte sjukvården själva lämnat ärendet till IVOs granskning kommer det ske efter att artiklarna och dokumentärerna kommer.

Skandalen? Den ligger i att vi har en patientgrupp som enligt svensk sjukvård består av ca 0.4% av befolkningen (40k i Sverige) där stora delar av dessa inte får den vård de behöver. I Skåne där läget är särskilt allvarligt och där regionen kritiserats för sin bristfälliga och godtyckliga vård, motsvarar det ungefär 5000 personer. Två av dem var Agnes och Moa.

Att de båda erhöll en diagnos är ingen garant för att de fick en god vård. Om familjen efter diagnosen mötte personal som hade samma inställning som en del här i tråden som lindar in sig i paragraf- och regelrytteri, har som som grundinställning att folk simulerar för att bli sjukskrivna, menar att flickorna i själva verket hade nån annan diagnos eller tom ifrågasätter diagnosens existens, lär denna läkare kunnat gjort livet till ett helvete för familjen.

Därför - och troligen pga av ovanstående - är det bra att Hälso- och sjukvårdsnämnden riktar stark kritik mot Region Skånes bristande rutiner och riktlinjer för omhändertagandet av patienter med ME/CFS och dessutom kräver att de ska utveckla ett vårdprogram som inkluderar ansvarsfördelning och remissrutiner. Detta är ett sätt att att hålla okunniga, godtyckliga och narcissistiska läkare i nackskinnet, så att de inte får möjlighet att fortsätta sitt korståg mot patientgruppen. Det är bara att böja nacken och med vacker tass anpassa sig och om detta inte sker, anmälas för tjänstefel.

Lex Agnes och Moa

Flickorna blev mördade. De avled inte av någon sjukdom.
Citera
2018-11-26, 17:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram

/..../

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hej, jag skulle vilja ställa en enda fråga: var ö h t någon i familjen drabbad av fysisk sjukdom?

Vet du ”Fogelram” - det är lite tråkigt att du inte besvarar våra inlägg och frågor till dig.

Det här är ett diskussionsforum. Om alla bara skriver ner text liksom på plakat, men inte svarar någon annan blir det rätt torftigt. Då kan man ju skriva insändare någonstans i stället eller gå med en skylt på ryggen.

Vill du få gehör för dina åsikter - och det verkar du ju vilja eftersom du skriver med emfas - skulle det underlätta om du gav några svar eller redogjorde för hur du tänker.
Det behöver inte vara så utförligt, är ju inte Rocket Sciense, men lite mera uppgifter behövs nog om man ska kunna förstå vad du menar.

Ställer därför samma fråga till dig som ”Reviews” - fanns det överhuvudtaget någon kroppsligt sjuk person bland familjemedlemmarna i villan i Bjärred?
Citera
2018-11-26, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jo. De avled till följd av psykiska sjukdomar hos föräldrarna.
Tror du att flickorna hade varit döda idag om alla i familjen varit kärnfriska?
Citera
2018-11-26, 17:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott

Tack för den klargörande meningen.

Om någonting kommer att utredas eller har brustit är det sannolikt faktumet att ingen har stoppat mördarna, om signalerna fanns.

Barnen med läkarintyg och diagnoser vars föräldrar säkert har tjatat och stått på sig för hjälp, har antagligen i vart fall på pappret och formellt fått den hjälp som Region Skåne har att erbjuda. Kanske otillräcklig eller erbjuden på fel sätt, men det är inte detsamma som att det skett en allvarlig vårdskada, som är det som IVO utreder.

Barnen dog inte på grund av en sjukdom, eller för att sjukvården gav dem fel medicin eller opererade fel. De blev mördade.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-26 kl. 18:00.
Citera
2018-11-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ja du Rumbledoll, du blandar och ger. Ena stunden blundar du för verbala övergrepp på sjuka och svaga, andra gånger kallar du skribenters teorier för "crazy" och beskriver andra som "självbelåtna, arroganta romantiserande mördarbeundrare", för att nu undra om varför vissa inte tillåter en att uttrycka sin åsikt...?! Det kanske är så att det bara är vissa åsikter som du tycker man borde få säga emot? Kan det vara de som du inte delar månne?

I mitt tycke är det värsta som uttryckts i den här tråden, det som riktats mot sjuka och drabbade eftersom det ger en fingervisning om vad föreliggande familj kanske fick erfara under deras vårdsökande. När man tittar runt på nätet och även i denna tråd, är de verbala övergreppen på en utsatt patientgrupp alldeles förfärliga. Addera då att det närmaste sjukhus som familjen bodde, har fått svidande kritik för sitt usla och inkonsekventa omhändertagande av samma patientgrupp som flickorna tillhörde, så har vi viktigare saker för oss än att peka finger åt varandra. Särskilt när man som du inte sopat rent framför egen dörr.

Öppna en kvalificerad ME/CFS-mott. i Region Skåne!
Lex Agnes och Moa
Nu ser jag hur du opererar. Du lägger in ett inlägg från mig där jag skriver till armstark och lägger till ordet mördarbeundrare....
När det gäller elli så tyckte jag det var lite konstigt att hon kallade olika teorier crazy när hon själv kommit med en variant där Hanna under en längre tid förgiftat barnen och gjort dom sjuka. Kan ju vara så men nog låter det crazy och då borde man vara öppen för andras crazy tankar.
Mot dig kan man inte vinna så jag lägger ner där.
Citera
2018-11-26, 18:08
Medlem
Citat:

Lex Agnes och Moa

Bra att det grävs! Och din poäng om bristande vård för me-patienter har framkommit i tråden! Och vi alla förstår att du är arg på människor som inte tar me på allvar!

Men ditt case om att familjen möttes av hånfulla läkare med fördomar om me och att Agnes och Moa nekades vård trots att de var sängliggande, eventuellt deprimerade, kanske suicidala och hade fruktansvärda smärtor är svårt att ta på allvar när du inte vet om det var så.

Att sen koppla ihop bristande vård för me-patienter med två mord och två självmord är enligt mig problematiskt.

Blev familjen nekad vård? Vilken vård sökte man? Tackade föräldrarna nej till några vårdinsatser?

Det skulle väl teoretiskt sett vara möjligt att flickorna fick den behandling de behövde, men att föräldrarna inte fick den vård de inte insåg att de behövde. Typ stöd hos psykolog eller sjukskrivning och medicinering mot depression.

Har du information om familjens vårdkontakter som du inte kan dela här?
Citera
2018-11-26, 18:14
Medlem
Ok - om vi nu enas om att sjukvården har begått alla tänkbara fel och knäckt familjen, så att föräldrarna inte orkade leva. Då är det sjukvårdens "fel" att familjen inte finns i dag. Sjukvården bär all skuld och jag ifrågasätter inte det. Jag låter mig övertygas av alla tidigare inlägg. Det handlade om sjukvårdens dåliga förståelse, dåliga bemötande och dåliga vård. En vårdskandal, helt enkelt.

Kan man ändå ställa frågan: vad gjorde att just dessa föräldrar blev så knäckta? Jag träffar ofta människor som upplevt de mest fasansfulla umbäranden, men som ändå väljer att leva vidare - de lever vidare utan familjemedlemmar som de förlorat och med alla de skador och funktionsnedsättningar som de själva och deras överlevande barn har fått. Vad är det som gör att en del människor, mot alla odds, väljer livet medan någon annan ger upp?

Det måste ju finnas någon form av skyddsmekanismer - både inom personen och i den omgivande miljön - som gör att en del lever vidare? Det vore väl bra om man kunde identifiera dessa skyddsmekanismer. En stark tro (religion) skulle så klart kunna vara ett skydd - men vad mer?
Citera
2018-11-26, 18:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ok - om vi nu enas om att sjukvården har begått alla tänkbara fel och knäckt familjen, så att föräldrarna inte orkade leva. Då är det sjukvårdens "fel" att familjen inte finns i dag. Sjukvården bär all skuld och jag ifrågasätter inte det. Jag låter mig övertygas av alla tidigare inlägg. Det handlade om sjukvårdens dåliga förståelse, dåliga bemötande och dåliga vård. En vårdskandal, helt enkelt.

Kan man ändå ställa frågan: vad gjorde att just dessa föräldrar blev så knäckta? Jag träffar ofta människor som upplevt de mest fasansfulla umbäranden, men som ändå väljer att leva vidare - de lever vidare utan familjemedlemmar som de förlorat och med alla de skador och funktionsnedsättningar som de själva och deras överlevande barn har fått. Vad är det som gör att en del människor, mot alla odds, väljer livet medan någon annan ger upp?

Det måste ju finnas någon form av skyddsmekanismer - både inom personen och i den omgivande miljön - som gör att en del lever vidare? Det vore väl bra om man kunde identifiera dessa skyddsmekanismer. En stark tro (religion) skulle så klart kunna vara ett skydd - men vad mer?

Förslag på suicicid och fillicidskyddsmekanismer:

Andra barn - för vilka man lever vidare.
Moral - man mördar helt enkelt inte - då lever man vidare för levande barns skull.
Partner - den andra föräldern som kan hålla en under armarna eller en partner som älskar en
Vänner - som kan avleda från mörka tankar och släpa en till psyk vid behov.
Andra intressen - man har något utanför det mörka som glädjer och ger stimulans och avledning
Klarsyn - man ser allt i svart, men det stämmer egentligen inte, och man inser det.
Hoppfullhet - det blir bättre
Fatalism - det kan i varje fall inte bli värre

Nej det är inte sjukvårdens fel att barnen är mördade. Det är endast mördarnas ansvar som valde den vägen. De hade när som helst var för sig kunnat besinna sig och avbryta planerna eller hindra den andre.
Att föräldrarna däremot när de levde, kan ha upplevt hopplöshet och förtvivlan och inte erhållit rätt behandling och stöd för detta, kan möjligen vara sjukvårdens fel - eller föräldrarnas eget val.
Men att föräldrarna själva gick alldeles för långt över gränsen till det totalt förbjudna och mördade sina barn hellre än att ropa på hjälp, är enbarta deras eget ansvar.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-26 kl. 18:41.
Citera
2018-11-26, 18:56
Medlem
[quote=Solglittret|65946638]Förslag på suicicid och fillicidskyddsmekanismer:

Andra barn - för vilka man lever vidare.
Moral - man mördar helt enkelt inte - då lever man vidare för levande barns skull.
Partner - den andra föräldern som kan hålla en under armarna eller en partner som älskar en
Vänner - som kan avleda från mörka tankar och släpa en till psyk vid behov.
Andra intressen - man har något utanför det mörka som glädjer och ger stimulans och avledning
Klarsyn - man ser allt i svart, men det stämmer egentligen inte, och man inser det.
Hoppfullhet - det blir bättre
Fatalism - det kan i varje fall inte bli värre

Nej det är inte sjukvårdens fel att barnen är mördade. Det är endast mördarnas ansvar som valde den vägen. De hade när som helst var för sig kunnat besinna sig och avbryta planerna eller hindra den andre.
Att föräldrarna däremot när de levde, kan ha upplevt hopplöshet och förtvivlan och inte erhållit rätt behandling och stöd för detta, kan möjligen vara sjukvårdens fel - eller föräldrarnas eget val.
Men att föräldrarna själva gick alldeles för långt över gränsen till det totalt förbjudna och mördade sina barn hellre än att ropa på hjälp, är enbarta deras eget ansvar.[/
QUOTE]

Jag som har "fetat". Då menar du alltså att föräldrarna inte enbart var offer - offer som utsattes för en dålig sjukvård, vilket ledde dem rakt in i mörkret och så småningom i döden? De var egentligen både objekt och subjekt i sina liv...samtidigt? De utsattes (kanske) för dåligt bemötande och dålig behandling inom sjukvården - men de hade ändå ett aktivt val i fråga om hur de ville reagera på den (förmodade) dåliga sjukvården?
Citera
2018-11-26, 19:05
Medlem
Citat:
Jo. De avled till följd av psykiska sjukdomar hos föräldrarna.
Tror du att flickorna hade varit döda idag om alla i familjen varit kärnfriska?

Tänker du dig att det var den dåliga ME-vården som familjen upplevde (om den nu var dålig, med dåligt bemötande osv) som gjorde föräldrarna psykiskt sjuka? Och att det därför indirekt är sjukvården som bidragit till barnens död? Utan dåligt behandling av Me hos barnen - ingen psykisk sjukdom hos föräldrarna - inga mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in