2018-11-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Det är viktiga och nödvändiga frågor att ställa och få svar på, eftersom det är något som man hade kunnat förändra inför framtiden.

Med det sagt är det ändå självklart föräldrarna som bär det ytterst ansvaret för flickornas död. Men att denna historia har avslöjat en vårdskandal av en enorm magnitud, har blivit allt mer tydligt med tiden! I det perspektivet vill jag ändå tacka Solglittret som representant för sjukvården, som varit tillräckligt ostrategisk för att inte hålla igen på orden, utan låtit oss alla bevittna hur illa man kan resonera.

Lex Agnes och Moa

Vet du om någon journalist gräver i detta?

Vad är skandalen? Jag frågar inte av sarkasm och jag hör till dem som inte betvivlar att me kan medföra ett enormt lidande.

Om jag förstått pm:et rätt hade Agnes varit sjuk länge, men blev kraftigt försämrad strax före jul. Moa hade insjuknat under våren 2017 och snabbt försämrats under hösten så att hon också var sängliggande till stora delar i december. I mitten av augusti lämnades hennes läkarintyg in till skolan. Är det möjligt att den läkare/klinik som gett Moa diagnos i mitten av augusti plötsligt nekat henne vård, ifrågasatt hennes diagnos och nekat hjälp till familjen om hennes mående drastiskt försämrades i sept-okt-nov trots anpassad skolgång? Har du fått info att det var så?
Citera
2018-11-26, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vet du om någon journalist gräver i detta?

Vad är skandalen? Jag frågar inte av sarkasm och jag hör till dem som inte betvivlar att me kan medföra ett enormt lidande.

Om jag förstått pm:et rätt hade Agnes varit sjuk länge, men blev kraftigt försämrad strax före jul. Moa hade insjuknat under våren 2017 och snabbt försämrats under hösten så att hon också var sängliggande till stora delar i december. I mitten av augusti lämnades hennes läkarintyg in till skolan. Är det möjligt att den läkare/klinik som gett Moa diagnos i mitten av augusti plötsligt nekat henne vård, ifrågasatt hennes diagnos och nekat hjälp till familjen om hennes mående drastiskt försämrades i sept-okt-nov trots anpassad skolgång? Har du fått info att det var så?

Hej.
Någon annan kanske minns detta bättre än vad jag gör, så rätta mig gärna......
Om jag minns rätt så skrevs ett preliminärt intyg till Moa i augusti.
Sen kom ett slutgiltigt i November.
Jag är inte helt 100 på detta, men så är det arkiverat långt långt i mitt bakhuvud.
Jag kan ha fel.
Någon ?????
(fan, börjar visst bli gammal och glömsk)
Senast redigerad av Avd.9 2018-11-26 kl. 13:15.
Citera
2018-11-26, 13:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelram
/.../

Att dem orkar: fantiserar ihop det mest
ologiska tankar och idéer om alla sjukdomar händelser ljuga om Oskars arbetskamrater och ”allt” annat dem ljuger om. Sen tror dem på sig själv det säger en hel del.

Dem borde granska sig själv först och deras noveller. Hjärtlösa människor som beter sig
så här.

// BT
Hej, jag skulle vilja ställa en enda fråga: var ö h t någon i familjen drabbad av fysisk sjukdom?
Citera
2018-11-26, 13:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Hur kommer det sig att du så säkert känner till omfattningen av studerandet?

Nuförtiden så googlar alla (nästan) om sina eventuella sjukdomar, och/eller ansluter sig till grupper på sociala medier som diskuterar de sjukdomar man har, eller i vissa fall tror sig ha. Så att sjuka eller anhöriga till sjuka, letar efter information t.ex. via nätet förekommit för att hitta bot/behandling och mer information, är knappast kontroversiellt.

Att utan medicinsk utbildning kunna sovra bland allt, vetenskapligt likväl som ytterst "alternativt" som finns att nå via internet, är svårt.

Det är väldigt lätt hänt när man huvudsakligen googlar, att hamna där man istället för att finna hopp, fastnar på alla de hopplösa beskrivningarna av symtom och framtidsscenarios, i synnerhet om man inte får, eller inte vill, ta emot skolmedicinens hjälp. Det händer också, att sjuka personer, via internetstuderande, vägrar att godta vissa diagnoser man "inte gillar", eller tvärsäkert bestämmer sig för vilken diagnos man har, och sedan inte godtar att sjukvården/skolmedicinen inte godtar den uppfattningen.

Instämmer till fullo i detta.
Det är inte lätt för någon att sovra bland allt som kan hittas i media, på näten eller som bekanta och vänner berättar.
I dag sker utvecklingen så fort att kunskapsmängden hela tiden måste uppdateras.
Inte ens en mycket erfaren läkare inom en närliggande specialitet, kan särskillt mycket om den sjukdom vederbörande drabbats av, utan måste lägga sitt omhändertagande i händerna på annan expertis.

Hur ska det då inte ha varit för icke medicinskt utbilldade föräldrar, som Oskar och Hanna, när media och nätet var fullt med skräckhistorier?
Jag tror att de blev väldigt påverkade av denna mediabild.
Succesivt tror jag att deras hopp och framtidstro slogs sönder och det går inte att frigöra sig från att
det månaderna innan familjen dog, skrevs väldigt många skräckrepotage om de allra sjukaste ME-sjuka.

Media håller, enligt en överenskommelse, en väldigt stor distans till rapportering kring suicid - just för att vi vet att detta påverkar folk och kan tippa någon över kanten.
På samma sätt kan naturligvis någon tappa allt hopp om framtiden när det publiceras reportage om hur plågsam och hemsk en sjukdom är och att någon hellre avslutar sitt liv än lever med sjukdomen.
Vem av oss skulle inte sova dåligt med den informationen snurrande i huvudet om ens barn just fått diagnosen??

Det ska naturligtvis rapporteras om en sjukdom liksom det ska forskas och avdelas resurser.
Men bilden man framställer måste vara mer nyanserad och även innehålla korrekta uppgifter om att någon har ett bra liv med sjukdomen eller blivit frisk. Inte bara en bild av det allra värsta, till för att skrämmmas.

Allra helst som sjukdomsbilden är så varierande mellan olika sjuka individer och prognosen inte bara är dålig, utan att folk faktiskt också tillfrisknar och många mår betydligt bättre.

Av alla personer som just i dag, en måndag i november, söker en läkare och omtalar att de är oförklarligt trötta, orkeslösa och har ont någonstans - hur många har ME?
Svar: En mikrospiskt andel, någon promille.

En del av dessa är bara slutkörda och stressade, en del är deprimerade, en del har en obehandlad infektion eller bakomliggande annan sjukdom och en del vill helt enkelt bara få en tids betald ledighet från jobbet.
Därför måste man utreda dessa. Det säger sig självt att om man inte hittar något enda fel på vederbörande är det lätt att denne mistänks för att tillhöra den där andra gruppen som bara vill ha sjukskrivning. Alldeles särskillt som gruppen som vill ha "fejksjukskrivning" är så enormt stor.

Tyvärr hamnar sjuka därför lätt snett i dialogen med Försäkringskassan och sjukvården.
Vi har helt enkelt inte råd och resurser att betala alla de icke-sjuka för att vara lediga.

Så är det någon grupp vi verkligen borde lasta för misstron mot ME-sjuka - är det alla de som försöker sko sig på vårt sammhällssystem och vill sno åt sig sjukskrivning för att slippa ta semester eller byta jobb. Alldeles särskilt som dessa vet att de symptom de uppger är väldigt svåra att utreda och ligger nära beskrivningern for ME.
Tyvärr är denna grupp väldigt stor i dag - mycket större än gruppen som fått en ME-diagnos - det är därför FK satt ner foten. Det har tyvärr drabbat de verkligt behövande.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-26 kl. 14:11.
Citera
2018-11-26, 14:02
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Någon annan kanske minns detta bättre än vad jag gör, så rätta mig gärna......
Om jag minns rätt så skrevs ett preliminärt intyg till Moa i augusti.
Sen kom ett slutgiltigt i November.
Jag är inte helt 100 på detta, men så är det arkiverat långt långt i mitt bakhuvud.
Jag kan ha fel.
Någon ?????
(fan, börjar visst bli gammal och glömsk)

Jag känner inte riktigt igen den beskrivningen,( jag har bildminne och brukar därför minnas läst text bra) men det här minns jag inte. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan ha varit så¨
Såvitt jag minns sa rektorn att skolan till uppstarten av Moas hemundervisning, som startade när skolan körde igång efter sommaren, hade fått in ett läkarintyg på Moa.
Hurvida det var preliminärt eller vad som kan ha stått, har såvitt jag vet inte offentliggjorts.
Däremot sa rektor tydligt att båda flickorna hade samma sjukdom - en trötthetssjukdom.
Ofattbar enligt rektorns beskrivning.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-26 kl. 14:06.
Citera
2018-11-26, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag känner inte riktigt igen den beskrivningen, jag har bildminne och brukar därför minnas läst text bra, men det här minns jag inte. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan ha varit så¨
Såvitt jag minns sa rektorn att skolan till uppstarten av Moas hemundervisning, som startade när skolan körde igång efter sommaren, hade fått in ett läkarintyg på Moa.
Hurvida det var preliminärt eller vad som kan ha stått, har såvitt jag vet inte framgått.
Däremot sa rektor tydligt att flickorna hade samma sjukdom.

Jag kan absolut blandat ihop det med något annat.
Fan vet, varför jag minns det så...…
Ja ja, läkarintyg fanns i alla fall.
Citera
2018-11-26, 14:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag kan absolut blandat ihop det med något annat.
Fan vet, varför jag minns det så...…
Ja ja, läkarintyg fanns i alla fall.
#31725: "Nytt möte i Augusti där ännu inget inget intyg fanns och M hade påbörjat sin undervisning hemma på ett preliminärt beslut.
Ett senare möte i Okt- November skiftet kom ett intyg in och beslut fattades."
Citera
2018-11-26, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
#31725: "Nytt möte i Augusti där ännu inget inget intyg fanns och M hade påbörjat sin undervisning hemma på ett preliminärt beslut.

Jag visste det !!!!
Tjohooo !! (gubben har inte blivit senil.. he he)

Tack snälla,
Och från Elli09 också.
Jag visste att jag fått det från nånstans.

Sen om det är korrekt från Elli09 vet jag/vi såklart inte, men jag har heller
ingen anledning att inte tro på den uppgiften.
Det är säkert sant.
Citera
2018-11-26, 14:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vid ett möte Inför höstterminen 2017 misstänkte H och O att M drabbats av samma symptom som A, men något intyg fanns inte.
De så att utredning pågick.
Nytt möte i Augusti där ännu inget inget intyg fanns och M hade påbörjat sin undervisning hemma på ett preliminärt beslut.
Ett senare möte i Okt- November skiftet kom ett intyg in och beslut fattades.
Kan väl vara detta rektorn syftar på när hon säger att det finns alltid en risk man lyssnar för mkt på föräldrarna
Rektorn vet säkert att det finns oegentligheter kring besluten och dess förfaringssätt.
De baserade sitt preliminära beslut endast på föräldrarnas misstankar och As intyg.
Men det viktigaste är väl en dock att intyg kom in.

I detta inlägg.
Citera
2018-11-26, 14:29
Medlem
Solglittrets avatar
Jag trodde du avsåg officiella uppgifter, typ från rektorn, kommunens presskonferens eller polisen.
"Ellis" trovärdighet fick sig tyvärr en törn tidigare när fakta kontrollerades.
Men det är väldigt synd att "Elli" inte deltar i tråden längre. Även om man mitt i denna enorma tråd skrivit fel någon gång, betyder det ju inte att man inte kan ha korrekta uppgifter för övrigt.
Blandar ihop saker gör vi ju alla ibland.

"Jag har aldrig kommit med felaktiga påstående och Rockungen är absolut ingen släkting. Och för övrigt så är det inte som ni tror. O är fortfarande djupt saknad och dog en tragisk död."

"Hs bror skilde sig men dottern som fortfarande bor i Gbg har kontinuerlig kontakt med farfar i Båstad vilket aldrig Os och Hs töser har haft trots nära avstånd."

"Hon(Hanna)har både brorsdotter och brorsson."

"Min väninna bor inte långt från L och G heller så även de pratas vid då och då."

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ok du har nog faktiskt kommit med en del märkliga påståenden ovan.
Hanna hade i verkligenheten bara en enda bror, Mag**s, som aldrig skilt sig och som har en 15-årig son tillsammans med sin hustru - ingen dotter. L och G är och har inte, varit tillsammans.
L ,som är Hannas pappa, var gift med Hannas mamma K. G är deras svägerska.

Men låt oss strunta i det, det är överspelat. Varför inte i allt detta virrvarr äntligen tala klarspråk. Vad är det som ”inte är som vi tror”?

Agnes och Moa är mördade, Hanna och Oskar är också döda. Huset är sålt, arvet skiftat och begravningarna har skett. Snart kommer årsdagen och ingen kommer någonsin att åtalas för familjens död.

Försök hjälpa oss alla att försöka få ett avslut på våra grubblerier och tankar. Det är faktiskt egentligen inte så viktigt vem som gjorde vad - gjort är gjort och bandet går inte att backa.
Berätta vad som egentligen hände. Låt oss strunta i om det var modern eller fadern som drev på, låt oss bara försöka få reda på varför det blev så här.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-26 kl. 15:00.
Citera
2018-11-26, 14:31
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag visste det !!!!
Tjohooo !! (gubben har inte blivit senil.. he he)

Tack snälla,
Och från Elli09 också.
Jag visste att jag fått det från nånstans.

Sen om det är korrekt från Elli09 vet jag/vi såklart inte, men jag har heller
ingen anledning att inte tro på den uppgiften.
Det är säkert sant.

Har läst i media att läkarintyget kom innan hemundervisningen började hittade bara en källa nu.

" Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson"

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/
Citera
2018-11-26, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har läst i media att läkarintyget kom innan hemundervisningen började hittade bara en källa nu.

" Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson"

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vid diagnosticering av ME/CFS kan en prelimimär diagnos sättas efter tre månader på barn och den slutgiltiga efter 6 mån. Detta för att anpassningsinsatser ska kunna initieras snabbare eftersom ansträngning kan förvärra sjukdomen. Det preliminära beslutet som tidningarna skrev om kan ha syftat på denna preliminära diagnos.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-26 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in