Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Japanesa, du verkar vara en lärd kvinna.
Du kanske kan förklara den psykologiska vinkeln av detta:
Mor & Far-föräldrarna till barnen skall enl uppgift ha vetat om situationen i villan.
Dom har vetat om barnens sjukdomar, och förmodligen H cancer.
Jag är övertygad om att Mor & Far-föräldrar hade gjort allt i sin makt för att hjälpa
familjen om dom bara hade vetat hur illa det var.
Precis som skolan, så såg nog Mor & Far-föräldrarna att det var illa ställt, men att det skulle leda
till att hela familjen skulle dö, kunde dom nog inte ens fantisera om.
O & H har alltså mörkat detta på nåt outgrundligt sätt, och fått alla att tro att även om dom var
sjuka så fanns det ändå ett hopp.
ALLA trodde att familjen fick ihop det, trotts sin situation.
Från den psykologiska sidan - Varför släpper man inte in någon på djupet, och varför ber
man inte om hjälp ???
I detta fallet så var ju uppenbarligen det andra alternativet döden.
Varför ber man inte om hjälp i en sådan situation ???
Jag fattar inte !!
Ja, varför väljer man att döda sina barn och sig själv istället för att ta hjälp av sina närmaste. Det är väl miljonkronorsfrågan i det här fallet och ett svar från mig är rena spekulationer. Men det är märkligt eftersom tillräckligt tillspetsade livssituationer kan hela den allra sämsta föräldra-barnrelation och genera ett fint stöd.
Och att incitamenten onekligen räckte och blev över - att rädda livet på sina barn - för att svälja ev. stolthet eller tillfälligt glömma gammalt groll råder det ju ingen tvekan om. Möjligen, och det finns det verkligen inga belägg för, om föräldrarna djupt kränkt Oskar och Hanna, antingen under deras uppväxt eller i nutid, hade det kunnat leda till en avanknytning. Grova övergrepp i barndomen, om föräldrarna anklagade O o H för att simulera flickornas symtom eller tom generera dem, hade väl kunnat föranleda ett starkt avståndstagande. Men som sagt, nu diskuterar jag endast utifrån teorin.
I annat fall får man väll lägga det på tillkortakommanden hos föräldrarna, tex utifrån den diagnosuppställning jag tidigare skrev. OM det fanns autistiska drag i Os och Hs familjer - anknytning är ett resultat av
både barnets och förälderns förmåga - så var kanske anknytningen svag från början och med pålagringar av långvarig stress, oro, kris och depression till följd av olyckliga livsomständigheter, gick det inte att docka tillbaks navelsträngen.
Eller så var föräldrarna inte med i samma sekt som O och H och skulle aldrig fatta ändå...
Sen handlar det ju inte bara om varför de inte tog hjälp av sina föräldrar. Samhället har skyddsnät även för de som saknar anhöriga. Särskilt när det kommer till barn och att föräldrarna gemensamt valde döden istället för att i alla fall först utesluta alla andra möjligheter är som jag tidigare beskrivet ett obegripligt unikum. Vi kommer aldrig få ett acceptabelt svar på den frågan.