2018-11-25, 00:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hur dom hittades ?
Detta vågar jag inte hugga i sten, eller tatuera in på kroppen, men vad jag har fått till mig är....

Barnen låg i sina egna sängar, och det skall ha sett "fridfullt ut"
(Om nu döda barn kan se fridfulla ut.... fy fan)
Jag tror att dom nattade som vanligt, och föräldrarna var med när dom dog.
Min gissning är att det gick lugnt till, och att dom "bara somnade in"

Om jag fattat rätt så hittade man inte H vid första ögonblicket när man tittade in
i deras sovrum...... hon syntes inte direkt.
Men hon skall ha legat vid, eller i sängen.
Då hon är ganska kort och liten, så "gissar jag att hon låg exempelvis under ett "Upp-puffat" täcke.
Min slutsats är att O har lagt täcket över henne efter att hon har dött, men det är en ren gissning.
Personen som kikade in såg nog bara ett "ihop-puffat" täcke, och när dom sen lyfte på täcket
så fann dom H. (Ni fattar hur jag menar...ok)

Som sagt, detta har jag fått till mig, men jag kan inte säga med 100% säkerhet
att det är sant.

Eftersom barnen hittades i sina egna sängar, så tror jag som du; de nattades som vanligt och föräldrarna fanns med dem.

Har det kommit fram ungefär hur länge de fyra varit döda när de hittades? Vad jag förstår har det framkommit att O ska ha avlidit sist? Vet du om det stämmer?

Jag hoppas att de har alla har fått ro och finns någonstans där det inte finns sjukdomar, smärta och lidande - bara ljus, glädje och lycka.
Citera
2018-11-25, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Eftersom barnen hittades i sina egna sängar, så tror jag som du; de nattades som vanligt och föräldrarna fanns med dem.

Har det kommit fram ungefär hur länge de fyra varit döda när de hittades? Vad jag förstår har det framkommit att O ska ha avlidit sist? Vet du om det stämmer?

Jag hoppas att de har alla har fått ro och finns någonstans där det inte finns sjukdomar, smärta och lidande - bara ljus, glädje och lycka.

Vad jag har fått till mig, så dog O sist.
Och det kan ju verka logiskt, då han hittades hängd.
Jag tror inte att H & Barnen hittade O hängd först, och att dom sen tog "självmord"
Utan i min värld så dog O sist, och det är vad jag har fått till mig.

När dom andra dog vet nog bara polisen, efter att dom har fått rapporten från Rättsmedicin.
Där har jag tre olika uppgifter.
1. O dog sist, men bara några timmar efter H & barnen.
2. O dog sist, men bara några timmar efter H
3. Dom dog på olika dagar......

Jag tror att barnen dog först, och det kan ha varit så att dom dog på kvällen
innan kl tolv den 8/1, och föräldrarna dog efter kl tolv, alltså den 9/1.
Men det kan ju vara så att barnen dog nåt dygn innan föräldrarna.
Då hade dom ju tid på sig att skriva brev, filma video mm mm.
Har ingen aning faktiskt.
Min övertygelse är att barnen dog på kvällen den 8/1 och föräldrarna dog senare den natten.
Tidpunkten för dödsfallen har INTE läckt ut, vad jag vet.
Citera
2018-11-25, 01:01
Medlem
Citat:
Jag tror inte att H & Barnen hittade O hängd först, och att dom sen tog "självmord"

När dom andra dog vet nog bara polisen, efter att dom har fått rapporten från Rättsmedicin.

Min övertygelse är att barnen dog på kvällen den 8/1 och föräldrarna dog senare den natten.

Stort tack för en bra sammanfattning! Jag delar den. Jag tror på pkt 2.
Citera
2018-11-25, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja

Hemskt att bedriva en kamp när man är sjuk!

Eller hur. Även om det inte får någon annan att gemensamt ta död på sina barn så skapar det ett monumentalt lidande för alla som blir utsatta för det.

Hela vår välfärdsstat, hela vår skattefinansierade sjukvård bygger på att det finns en vårdapparat som tar hand om oss på ett kvalificerat och respektfullt sätt när vi är sjuka och svaga. Levererar inte sjukvården detta förlorar de sin legitimitet och vår tillit och då är det väldigt förståeligt att människor söker sig ifrån den.

Ska man få behålla sin auktoritet kräver det ödmjukt ansvar! Den auktoritet som inte förstår det har deslegitimerat sig själv och bör om den inte själva träder ner, detroniseras.
Senast redigerad av japanesa 2018-11-25 kl. 01:09.
Citera
2018-11-25, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Eller hur. Även om det inte får någon annan att gemensamt ta död på sina barn så skapar det ett monumentalt lidande för alla som blir utsatta för det.

Hela vår välfärdsstat, hela vår skattefinansierade sjukvård bygger på att det finns en vårdapparat som tar hand om oss på ett kvalificerat och respektfullt sätt när vi är sjuka och svaga. Levererar inte sjukvården detta förlorar de sin legitimitet och vår tillit och då är det väldigt förståeligt att människor söker sig ifrån den.

Ska man få behålla sin auktoritet kräver det ödmjukt ansvar! Den auktoritet som inte förstår det har deslegitimerat sig själv och bör om den inte själva träder ner, detroniseras.

Japanesa, du verkar vara en lärd kvinna.
Du kanske kan förklara den psykologiska vinkeln av detta:

Mor & Far-föräldrarna till barnen skall enl uppgift ha vetat om situationen i villan.
Dom har vetat om barnens sjukdomar, och förmodligen H cancer.
Jag är övertygad om att Mor & Far-föräldrar hade gjort allt i sin makt för att hjälpa
familjen om dom bara hade vetat hur illa det var.
Precis som skolan, så såg nog Mor & Far-föräldrarna att det var illa ställt, men att det skulle leda
till att hela familjen skulle dö, kunde dom nog inte ens fantisera om.
O & H har alltså mörkat detta på nåt outgrundligt sätt, och fått alla att tro att även om dom var
sjuka så fanns det ändå ett hopp.
ALLA trodde att familjen fick ihop det, trotts sin situation.
Från den psykologiska sidan - Varför släpper man inte in någon på djupet, och varför ber
man inte om hjälp ???
I detta fallet så var ju uppenbarligen det andra alternativet döden.
Varför ber man inte om hjälp i en sådan situation ???
Jag fattar inte !!
Citera
2018-11-25, 02:09
Medlem
Citat:
Jag säger det åter igen. Möttes familjen av den nedlåtande, inkompetenta och kränkande inställningen av döttrarnas sjukdom som en viss skribent genom hela tråden uppvisat, är jag helt säker på att denna typ av förhållningssätt bär en del av skulden till tragedin.

Om svensk sjukvård har en andel personal som är så fastlåst i sin egen övertygelse att de ignorerar när deras patienter vädjar om att de ska sluta med sin hätska retorik, behöver dessa utbildas i hur man bemöter människor. Annars är risken att de fortsätter att göra samma skada gång på gång, utan att lära av sina misstag.

Risken är dock att utbildning inte gör någon nytta då dylikt beteende ofta grundar sig i en narcissistisk personlighetsstörning, inte sällan återfunnen hos just läkare. Således bör mer kraftfulla insatser företas, innefattande såväl omfattande lämplighetsprövning och personlighetstester innan utbildning, utförda av psykologer, som förenklad deslegitimering om det ändå visade sig att några ruttna ägg lyckades lura sig igenom filtret.

Kanske hade dessa åtgärder gjort att familjen Henkow/Brenton och andra drabbade familjer fått ett bättre och mer kompetent och ödmjukt bemötande. Svårt att sia om det hade kunnat förändra något i denna historia, men jag är säker på att det i alla fall inte hade gjort den sämre.

Så du tror alltså att omvärldens syn på (läs sjukvården m fl) flickornas sjukdomar är en huvudorsak till att två föräldrar GEMENSAMT beslutar att mörda sina barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Välkommen med ditt första inlägg!
Instämmer!
Det är verkligen viktigt att vi förstår vad som gått snett och tar lärdom så vi känner igen tecknen om en annan familj lider mentalt skeppsbrott. Jag är rätt övertygad om att det har missats på flera håll och att hela familjen inte erbjöds den hjälp de enligt samhällets normer borde fått.
Man kan få precis all hjälp, men det kan ändå gå fel.

Men just här tror jag att flera instanser fallerat. Kanske därför som man vill försöka sopa det hela under mattan idag. Kommunen höll snabb unik presskonferens för skademinimering som var alldeles för indiskret, nya striktare rutiner kring skolfrånvaro och orosanmälan har införts och rektorn för Moas skola har avgått. Men det räcker det?

Personligen har jag svårt att tänka mig att en person som Oskar - som genomdrev hemundervisning för två barn - inte skulle sett till att få all hjälp som fanns tillgänglig enligt "samhällets normer".

Citat:
Anomalier låter sig svårligen dechiffreras. I följande artikel visar man hur generande lite vi kan om filicid, att forskningen egentligen inte lyckats påvisa en enda skyddsfaktor för att undvika filicid.

Att då tro att ett unikum skulle låta sig dechiffreras är naivt. Som vi tidigare visat i tråden är att fallet det första av sitt slag i Sverige och kanske det fjärde i världen. Det finns inte fler fall dokumenterade.

Det betyder förutom att man ingalunda kommer hitta några tillfredsställande svar på varför det hände, inte heller kommer kunna skapa någon potent skyddsfaktor för att det inte skulle kunna hända igen. Det sistnämnda spelar dock mindre roll i eftersom det inte lär hända igen i vilket fall som helst.

Det gör inte unikum.
Alldeles av sig självt.

Citat:
Du skulle inte bara aldrig ha förmågan att ta livet av dina barn. Du skulle aldrig ha förmågan att sluta kämpa för dina barn oavsett hur illa det stod till, oavsett vilket pris du var tvungen att betala. En förmåga du delar med alla föräldrar, men några få undantag.

Hade du tillhört den försvinnande lilla grupp som hade varit beredd att döda sitt barn (7 barn per år i Sverige) och modern till dina barn fått veta det hade hon gjort precis allt för att detta inte skulle ske, inklusive dödat dig. Detsamma gäller dig om det var det omvända förhållandet.

Hur det kom sig att alla proppar gick på två föräldrar samtidigt för första gången någonsin i Sverige, kommer vi aldrig förstå. Det går inte att förstå.

De går bara att bli bättre på att ta hand om varandra.

Lex Agnes och Moa

Så vi skall bara arkivera detta under "shit happens"?

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med dej, bra skrivet av Avd 9. Tror också att det är nära sanningen. Visst är det sorgligt.

Avd.9 - du har säkert 99,9% rätt om i stort sett allt. För oss "vanliga" agnostiker, ateister eller eg realister betyder död just död och ingen "andra chans" att "göra om och göra rätt" därför blir jag bara mer och mer övertygad om att denna familjen verkligen trodde på ett annat, bättre liv. Mitt i allt detta "ordbajseri" om sjukdomar, behandlingar, testamenten, husförsäljningar m m drunknar orsaken till VARFÖR man ansåg att döden var bättre än livet. Ingenting tyder på att föräldrarna missbrukade droger, var kollektivt spelberoende med stora skulder, var svårt psykiskt sjuka el dyl.

Jag tycker att det är viktigt att föra fram de incitament som påverkat föräldrarna till detta beslutet. Jag sätter en stor slant på sc, men det kan finnas andra faktorer. Denna kompakta tystnad som gäller i detta fallet gör också att jag får "vatten på min kvarn". Det kan röra sig om regelrätta hot mot att uttala sig, det kan röra sig om skam eller om "hänsyn" till inblandade. Min förhoppning är att ett "avslöjande" leder till att vi alla blir mer medvetna om faran att låta oss indoktrineras av strömningar i samhället såsom religioner, "ismer" el dyl som dribblar bort vårt sunda förnuft.
Citera
2018-11-25, 02:21
Medlem
Citat:

Håller med om att din beskrivning av familjens liv och död är målande och trovärdig. Tanken på att barnen kanske låg döda i sina sängar medan föräldrarna fixade med brev och video ger minst sagt kalla kårar. Och likaså tanken på att O eventuellt levde flera timmar efter att de andra dött.

Kan föräldrarna under några dagar gett barnen någon stark medicin för att försvaga dom och göra att det inte behövdes en jättestor mängd för att de skulle dö? Jag har svårt att förstå hur man fick i dom så mycket preparat på en gång - eller behövs det inte så mycket tabletter för att barn ska dö?

Vet du om man vid de första obduktionerna hittade spår av det de dött av i kroppen? Och vet du vilka prover man behövde få svar på för att veta vad barnen och mamman dött av?

Är det svårt att avgöra om en person är kvävd? Det verkar ha varit svårt att veta hur H dog.
Citera
2018-11-25, 05:17
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Japanesa, du verkar vara en lärd kvinna.
Du kanske kan förklara den psykologiska vinkeln av detta:

Mor & Far-föräldrarna till barnen skall enl uppgift ha vetat om situationen i villan.
Dom har vetat om barnens sjukdomar, och förmodligen H cancer.
Jag är övertygad om att Mor & Far-föräldrar hade gjort allt i sin makt för att hjälpa
familjen om dom bara hade vetat hur illa det var.
Precis som skolan, så såg nog Mor & Far-föräldrarna att det var illa ställt, men att det skulle leda
till att hela familjen skulle dö, kunde dom nog inte ens fantisera om.
O & H har alltså mörkat detta på nåt outgrundligt sätt, och fått alla att tro att även om dom var
sjuka så fanns det ändå ett hopp.
ALLA trodde att familjen fick ihop det, trotts sin situation.
Från den psykologiska sidan - Varför släpper man inte in någon på djupet, och varför ber
man inte om hjälp ???
I detta fallet så var ju uppenbarligen det andra alternativet döden.
Varför ber man inte om hjälp i en sådan situation ???
Jag fattar inte !!

Vem säger att de inte har gjort det?

Barn skaffar sig en relation tidigt med sina förädrar och lär sig snart vad som lönar sig och inte. Oscar och Hanna var inte unga och deras föräldrar kanske alltför gamla för att kunna hjälpa till.

I dagens samhälle får du inte hjälp. Det har Kristersson och Strandhäll sett till.

Ovanpå det så ser inte deprimerade människor klart. De får tunnelseende. I det här fallet blev väl föräldrarna psykotiska? De tappar ju totalt kontakten med verkligheten.
Citera
2018-11-25, 06:20
Avslutad
Det här fallet är så unikt så troligtvis har utländska socialstyrelser fått del av polisutredningen, eller socialstyrelsens konklusion.
Vem vet, kanske det redan forskas om det på nåt universitet i Långtbortistan
Citera
2018-11-25, 07:41
Medlem
Citat:
DEL 2.

Ungefär såhär tror jag att det gick till.

// Avd.9

Om man ser på bouppteckningen så får man en känsla av att tillgångar medvetet är omvandlade till kontanter. Så en del indicier pekar mot en lång planering. Men din sammanfattning pekar på ett besked i mellandagarna som det som utlöste händelsen. För det talar även det hastiga testamentet som krävde vittnen under mellandagarna. Det behöver kanske inte ligga en motsättning där, men man kan ändå fundera på hur det har förhållit sig med tidsaspekten. Undrar var dom tillbringade sin jul? A kanske inte ens orkade med något firande?

Stackars människor.
Citera
2018-11-25, 10:28
Medlem
Citat:
Hur dom hittades ?
Detta vågar jag inte hugga i sten, eller tatuera in på kroppen, men vad jag har fått till mig är....

Barnen låg i sina egna sängar, och det skall ha sett "fridfullt ut"
(Om nu döda barn kan se fridfulla ut.... fy fan)
Jag tror att dom nattade som vanligt, och föräldrarna var med när dom dog.
Min gissning är att det gick lugnt till, och att dom "bara somnade in"

Om jag fattat rätt så hittade man inte H vid första ögonblicket när man tittade in
i deras sovrum...... hon syntes inte direkt.
Men hon skall ha legat vid, eller i sängen.
Då hon är ganska kort och liten, så "gissar jag att hon låg exempelvis under ett "Upp-puffat" täcke.
Min slutsats är att O har lagt täcket över henne efter att hon har dött, men det är en ren gissning.
Personen som kikade in såg nog bara ett "ihop-puffat" täcke, och när dom sen lyfte på täcket
så fann dom H. (Ni fattar hur jag menar...ok)

Som sagt, detta har jag fått till mig, men jag kan inte säga med 100% säkerhet
att det är sant.
Kan tyvärr intyga att döda barn kan se både vackra och fridfulla ut.
Citera
2018-11-25, 10:29
Medlem
Rosamunds avatar
God morgon

Har läst lite till nu och tack till Avd.9 för sammanfattningarna. Jag saknar dock informationen om att familjen fick beskedet om att dottern inte skulle få ingå i den experimentella behandlingen utomlands. Den kom ungefär samtidigt som mamman fick veta att hennes cancer var tillbaka.

Innan dess hade familjen både hopp om att mamman var frisk och om att dottern skulle få påbörja behandlingen utomlands. De förberedde sig för att kunna flytta direkt när de blev erbjudna plats på behandlingen. Tyvärr var dottern alldeles för sjuk visade det sig, och detta besked knäckte deras sista hopp.

Jag kan tyvärr inte ange källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in