Citat:
Om man ser på bouppteckningen så får man en känsla av att tillgångar medvetet är omvandlade till kontanter. Så en del indicier pekar mot en lång planering. Men din sammanfattning pekar på ett besked i mellandagarna som det som utlöste händelsen. För det talar även det hastiga testamentet som krävde vittnen under mellandagarna. Det behöver kanske inte ligga en motsättning där, men man kan ändå fundera på hur det har förhållit sig med tidsaspekten. Undrar var dom tillbringade sin jul? A kanske inte ens orkade med något firande?
Stackars människor.
Stackars människor.
Ja, ekonomin såg ju fantastisk ut i bouppteckningen.
Det fanns ju massor med pengar på flera olika konton.
Minns jag rätt, när jag säger att dom sålde en del grejor på Blocket.
Har för mig att vi snackade om det i början av tråden.
Mitt minne kan svika mig.
Jag får också känslan av att det "slutgiltiga beslutet" togs i en hast.
Testamentet, som du säger, känns hastigt påkommet och lite slarvigt skrivet.
Dom syntes ju utanför villan runt julledighet på ett normalt sätt, pappa dotter... julavslutning mm
På nåt sätt känns det ologiskt att dom redan efter sommaren bestämde att vi dör den 9/1.
Nej, om dom hade tagit "beslutet" i höstas, så hade dom hittat ett datum i höstas.
Däremot så tror jag att fröet såddes i höstas.
Nu orkar vi inte mer..... händer det här, eller det här, så orkar vi inte mer.
Sen "hände det som inte fick hända" nånstans runt jul, och då fattade dom "det slutgiltiga beslutet" och i all hast fixade med testamente, skrev brev till kollegor och vänner mm mm.
Så fröet såddes nog, dom har pratat om det, båda kanske "innerst inne" har vetat att det skulle bli så här, men när chocken kom, så fattades beslutet i all hast.
Även detta kan vi ju bara spekulera i, men jag tror att du "Armen" har rätt.