2018-11-24, 16:32
Medlem
Apollinaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
"Ras"gruppen kallas Negritos. Småväxta mycket mörkhyade människor som kan påminna ganska mycket om svarta afrikaner, men inte är jättenära släkt med dem. Har funnits längs hela Sydasien, men är assimilerade med andra grupper på de flesta områden.
”Negrito” betyder ”liten neger” eller ”lillneger” på spanska
Citera
2018-11-24, 16:33
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så här slutade det vid ett tidigare besök.

"Invånarna attackerar alla som kommer dit, vilket två fiskare fick erfara 2006. De hade förtöjt sin båt för att sova, då den slet sig och drev in till Norra Sentinel.
Fiskarna dödades direkt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4dkvbG/isolerad-stam-dodade-amerikansk-inkraktare

Jag antar att detta är båten.

https://www.google.se/maps/@11.5946232,92.2120239,492m/data=!3m1!1e3

Hamnade på youtube och hittade denna. Det måste väl vara den båten snarare? 2.10 in
https://www.youtube.com/watch?v=j7BNwmVvk6g

Haha, såg klart klippet och de confirmade att de var den båten du länkar. Klippet därefter handlade om fiskarna
Senast redigerad av trattfan 2018-11-24 kl. 16:37.
Citera
2018-11-24, 16:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vet du, jag tror aldrig någonsin att barn har varit utbytbara. I alla fall inte för sina mödrar. Kanske för sina fäder ibland, om de var borta mycket (t.ex. i krig eller på handelsresor) och inte hade hunnit lära känna barnen så mycket.

Ja, och 17-åringar också. Tidigare kunde man gå till Regeringen (och ännu tidigare Kungen) för att få dispens, om en 16-17-åring blivit gravid. Så att det unga paret kunde gifta sig och barnet slapp oäktingstämpeln. Men detta togs bort för inte så länge sedan, för att det inte skulle missbrukas av invandrare. Samtidigt tillåter man att äktenskap som ingåtts utomlands får fortsätta när paret flyttar till Sverige

Håller i princip med, men samtidigt var det tråkigt eftersom den unge mannen hade ett gott syfte, enligt det sätt att se som han var uppfostrad med. Han rådde inte för att det blev så fel . Det hade varit en helt annan sak om det hade varit någon som hade tagit sig dit för ekonomisk vinning, akademisk ära eller annat egoistiskt skäl. Då hade väl ingen fällt en tår över personen...

Beaufort verkar inte ha farit speciellt illa av att hennes son fick leva som en lusfattig landsflyktig trashank i Frankrike. Men man räknade inte med att människor skulle finnas till speciellt länge. Barnadödlighet var hög liksom det var ganska vanligt att någon förälder dog. Man hade inte privatliv eller familjeliv på sätt som kanske började framträdaförst under 1800-talet.

Det fetade: Jo John Chau rådde ensam själv för att "det blev så fel". Han kom från vår del av världen där allsköns kunskap finns ett skärmtryck borta, den värld en del vill hålla som överlägsen i alla aspekter. Och likförbannat så sket han i att meddela sina planer, att söka relevant tillstånd för att göra det han avsåg. Han skrev att han trodde Gud hjälpte honom att undgå upptäckt av kustbevakningen. Han var alltså fullt medveten om att han bröt mot lagen som han väl verkat känna till och även varför lagen var som den var. Han rådde i högsta grad själv för att "det blev som det blev", det var väl jävligt tråkigt att han omformade skyddsreglerna för sentileserna till att betyda att Satan patrullerar ön men Gud har ju rätt att döda sina söner så varför inte?

Men nuförtiden godkänns inte vigslar där en part var underårig. Vi tvingar inte isär dem och inte säkert det är åtalbart om ingen var ett svenskt rättsubjekt (bosatt eller medborgare här) när giftermålet med den underårige skedde.

".. samt att samhället inte har någon koll alls på alla unga muslimska flickor som egentligen är flera år yngre än den ålder som föräldrarna uppgett, när de gifts bort. (Föräldrarna ljuger om detta för att kunna ta dem ur grundskolan före 16 och gifta bort dem.) Stor dubbelmoral."

Vad menar du, det är jävligt svårt att förändra ett givet personnummer/födelsetid i Sverige. Är det inte lite överambitiöst att förvänta sig att svenska socialkontor ska ha koll på varenda flickebarn i Afghanistans bergsbyar?
Har du någon källa på att många 16 åriga flickor i svenska skolor egentligen är typ 12?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-24 kl. 17:10.
Citera
2018-11-24, 16:48
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Hamnade på youtube och hittade denna. Det måste väl vara den båten snarare? 2.10 in
https://www.youtube.com/watch?v=j7BNwmVvk6g

Haha, såg klart klippet och de confirmade att de var den båten du länkar. Klippet därefter handlade om fiskarna
Det var två fiskare i en vanlig liten båt, inte två fiskare i ett stort fraktfartyg.

Här finns en matnyttig länk med mer info om stammen och vad som finns att äta i och runt ön.

Många tjuvfiskare och jägare har jagat runt ön genom åren och till och med kommit dit med skjutvapen och decimerat stammen.

https://www.survivalinternational.org/news/1367

Länk med bild på båten

https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/india/1509987/Stone-Age-tribe-kills-fishermen-who-strayed-on-to-island.html
Senast redigerad av Witko 2018-11-24 kl. 16:51.
Citera
2018-11-24, 16:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Beaufort verkar inte ha farit speciellt illa av att hennes son fick leva som en lusfattig landsflyktig trashank i Frankrike. Men man räknade inte med att människor skulle finnas till speciellt länge. Barnadödlighet var hög liksom det var ganska vanligt att någon förälder dog. Man hade inte privatliv eller familjeliv på sätt som kanske började framträdaförst under 1800-talet.

Det fetade: Jo John Chau rådde ensam själv för att "det blev så fel". Han kom från vår del av världen där allsköns kunskap finns ett skärmtryck borta, den värld en del vill hålla som överlägsen i alla aspekter. Och likförbannat så sket han i att meddela sina planer, att söka relevant tillstånd för att göra det han avsåg. Han skrev att han trodde Gud hjälpte honom att undgå upptäckt av kustbevakningen. Han var alltså fullt medveten om att han bröt mot lagen som han väl verkat känna till och även varför lagen var som den var. Han rådde i högsta grad själv för att "det blev som det blev", det var väl jävligt tråkigt att han omformade skyddsreglerna för sentileserna till att betyda att Satan patrullerar ön men Gud har ju rätt att döda sina söner så varför inte?

Tror du inte? Jag tror det måste ha gjort ont i henne. Som Karin Månsdotter och hennes son, när hon fick träffa honom hastigt i Polen, efter många års skilsmässa. Hon kunde ge honom lite pengar, men det hjälpte ju bara för stunden...

Jo, det låter fånigt, men intentionen var god. Och det är tanken som räknas. Jag antar att han kände sig besjälad av något större... men tyvärr var det väl bara inbillning i detta fall.
Citera
2018-11-24, 16:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollinaire
”Negrito” betyder ”liten neger” eller ”lillneger” på spanska
Exakt, men i rasbiologiska samanhang skiljer man mellan negrito och svarta afrikaner. Namnet kommer naturligtvis av att de är mycket mörkhyade och småväxta - vilket stämmer överens med öbornas utseende. Nå detta är väl mindre viktigt, relaterat till trådens ämne, vilket är nog så komplicerat - bör man kontakta och civilisera folket på öarna oavsett att det kan leda till många dödsfall? Jag lutar åt att svaret tills vidare bör vara nej, och att missionären gjorde ett svårt misstag. Som det vittnats om i tråden, finns det anledningar för öborna att misstro främlingar. Bästa vore nog om man överlät åt indiska regeringen att sköta alla kontakter och hålla dessa på ett minimum tills man uppnått förtroende mellan öborna och indierna. Det kan nog ta minst en generation är jag rädd.
Citera
2018-11-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jo, det är du. Du fortsätter ju försvara dom.

Jo det kan jag eftersom jag har läst i ämnet och det var allt jag rada upp för dig men du tycker uppenbart att det är okej med sådant.

Men det är klart att lika folk känner igen varandra bäst annars hade du aldrig försvarat det vidriga.

Sluta upp med att dom kommer dö om man tar kontakt med dom, för 100 år sen kanske nu har vi modern medicin som löser så ingen behöver dö.

Jorå min ex händer hela tiden att folk råkar ut för olyckor med mera och ibland händer att folk blir räddade, vilken tur då att vi inte slakta dom då.

Självklart försvarar jag deras agerande då jag kan tänka mig in i deras situation. De reagerar som resten av världen, vi använder oss bara av makt, politik och större vapen idag.
Jag vet inte vilken bubbelgums bubbla du lever i

Du har väldigt dålig allmänbildning.

Du borde läsa på om hur mediciner fungerar, de här personerna kan dö av en för oss vanlig förkylning. Det finns ingen medicin mot förkylning.
Antibiotika fungerar på bakterier, men inte mot virus. Det är därför vi vaccineras när vi är små, för att ha bättre och starkare motstånd mot virus sjukdomar.
Det är därför människor med lågt immunförsvar, sjuka, gamla, spädbarn osv kan dö av virus sjukdomar, som en förkylning eller influensa. För vi har ingen medicin mot det.
Pågrund av tidigare idioti använde de antibiotika i tid och otid, även mot virus, utan effekt. Det har bara lett till att vi fått resistenta bakterier, antibiotika tar inte på det längre och fler och fler människor kommer att dö i sjukdomar som vi tidigare kunde medicinera.

Så igen, sluta fantisera runt när du uppenbarligen är så dåligt påläst
Citera
2018-11-24, 17:23
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Det var en artikel av en antropolog länkad här igår, och enligt honom är det utan tvekan bevisat att de i alla fall var där för 30 000 år sedan, och inget motbevisar att de var där för 60 000 år sedan. Och JA han hade varit på ön och grävt, och de hade daterat kol i kolgropar med Kol-14-metoden, bland annat. Minns inte exakt, du får leta efter artikeln själv. Verkar som om de blivit aggressivare och mer främlingsfientliga på senare år (kanske av goda skäl) - numera släpper de ju "ingen jävel över bron". Men egentligen är detta inte så intressant, eftersom redan 30 000 år är en mycket lång tid - även evolutionärt.

Ja, såklart att människor lämnade Afrika i omgångar. Att våra förfäder gjorde det tidigt, kan man utläsa av att skillnaden mellan oss och negrerna är så väldigt stor. Vi har evolverat enormt, medan de har förblivit som de var för 100 000 år sedan. Andra folk (t.ex. semiter och asiater) har evolverat en del, men inte lika mycket som vi kaukasier - därför kan man dra slutsatsen att deras förfäder lämnade Afrika senare än våra. Hur-eller-hur har detta inte så mycket med kriminalfallet att göra.

Jasså? Du är kaukasier och har "evolverat enormt"? Då har du ditt ursprung i Kaukasus då? Vi andra har vårt ursprung i Afrika och har inte "evolverat" hälften så mycket ens. Reptilhjärna och hela kittet sägs vara kvar enligt hjärnforskare.

Enligt bioforskningen har vi samma genuppsättning som dina negrer bortsett från att vi vita har två % nehandthalgener som lök på laxen. Det innebär att vi i motsats till dina negrer har begått tidelag nån gång under historiens lopp eftersom nehanderthalaren var en annan art.

Var försiktig med vad den gamla mossiga antropologin tutar i dej. Följ i stället modern genomforskning som mycket säkrare håller reda på folkslag och omflyttningar på jordytan över årtusendena. Jag sätter frågetecken för den där antropologen som du säger har grävt på ön.

Arkeologer gräver. Antropologer gräver inte utan studerar befintliga nutida kulturer. Visuellt. Han hade tur som kom undan med livet i behåll. Jag tror inte han finns. Det måste vara en konstig jävel som så genomgripande missförstår sin yrkesroll så han tar spade med sej och vad värre är börjar gräva.

Mot bakgrund av ämnet för denna tråd måste det betraktas som en smärre sensation att han kom undan med blotta förskräckelsen och med livet i behåll. Du hänvisar till en länk som lyser med sin frånvaro. Länken tack. Jag tror inte den finns. Är du säker på att han inte blev uppäten?
Senast redigerad av Starback 2018-11-24 kl. 17:28.
Citera
2018-11-24, 17:30
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Det var två fiskare i en vanlig liten båt, inte två fiskare i ett stort fraktfartyg.

Här finns en matnyttig länk med mer info om stammen och vad som finns att äta i och runt ön.

Många tjuvfiskare och jägare har jagat runt ön genom åren och till och med kommit dit med skjutvapen och decimerat stammen.

https://www.survivalinternational.org/news/1367

Länk med bild på båten

https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/india/1509987/Stone-Age-tribe-kills-fishermen-who-strayed-on-to-island.html

Det var ju det jag kommenterade?
Citera
2018-11-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Ja, det är en skön gammal ö. Indien har ju gett upp försöken att civilisera invånarna och hade infört besöksförbud sist jag hörde. Några fulla fiskare drev iland och blev mördade, och ett större fartyg som gick på grund höll på att gå samma öde till mötes. Helikoptrar och liknande möts av pilar från skogen.

Helt klart tycks vara att invånarna inte vill ha kontakt med den moderna civilisationen, och jag tycker dom gör helt rätt, även om dom förmodligen lever ett rätt torftigt liv.

Fast de förnimmer säkert inte sina liv som torftiga alls. De kanske lever 40-45 år, där varje dag är meningsfull och livsbejakande.

Du och andra moderna människor lever kanske 85 år. Ett liv blandat av tvivel, ångest,
livskriser och olika grader av depressioner
och en skopa dödsångest.

Så nej, det går inta att bestämt säga att de lever ett torftigt liv till skillnad från oss.
Citera
2018-11-24, 18:03
Medlem
Om jag läste rätt så ansåg han att ön tillhörde djävulen och skulle fixa det. I så fall fick han vad han förtjänade. Respektlös jävel.

För övrigt så har lagen om barnäktenskap precis skärpts.

Citat:
Vet du, jag tror aldrig någonsin att barn har varit utbytbara. I alla fall inte för sina mödrar. Kanske för sina fäder ibland, om de var borta mycket (t.ex. i krig eller på handelsresor) och inte hade hunnit lära känna barnen så mycket.

Ja, och 17-åringar också. Tidigare kunde man gå till Regeringen (och ännu tidigare Kungen) för att få dispens, om en 16-17-åring blivit gravid. Så att det unga paret kunde gifta sig och barnet slapp oäktingstämpeln. Men detta togs bort för inte så länge sedan, för att det inte skulle missbrukas av invandrare. Samtidigt tillåter man att äktenskap som ingåtts utomlands får fortsätta när paret flyttar till Sverige, samt att samhället inte har någon koll alls på alla unga muslimska flickor som egentligen är flera år yngre än den ålder som föräldrarna uppgett, när de gifts bort. (Föräldrarna ljuger om detta för att kunna ta dem ur grundskolan före 16 och gifta bort dem.) Stor dubbelmoral.

Håller i princip med, men samtidigt var det tråkigt eftersom den unge mannen hade ett gott syfte, enligt det sätt att se som han var uppfostrad med. Han rådde inte för att det blev så fel. Det hade varit en helt annan sak om det hade varit någon som hade tagit sig dit för ekonomisk vinning, akademisk ära eller annat egoistiskt skäl. Då hade väl ingen fällt en tår över personen...
Citera
2018-11-24, 18:13
Medlem
urverksapelsins avatar
Kloka ord om imperialisten och inkräktaren: https://hedniskatankar.com/2018/11/22/god-anda-pa-andamanerna-med-vapen-i-hand-forsvarar-de-sitt-eget-land/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in