2018-11-24, 08:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Fast om 300 öbor, husdjur och myror delat på soppan hade de nog klarat sig med en vanlig besöksdiarre trots det förgiftade huvudet på sonen. Jag såg en youtube video om folk som kom i kontakt med den galna världen och det var inte direkt en skopa ris de åt utan ett korn i taget.

Fast de kanske har tillräckligt med mat på ön och fisk omkring så de kan ha en etisk inställning om att inte äta andra människor ?
Citera
2018-11-24, 08:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
60 000 år isolerade. 50-300?? män och kvinnor. Dom måste ju vara nåt enormt inavlade. Och nu kommer säkert varenda antropolog att försöka sig på att närma sig dom. Dom kommer nog att försvinna inom snart, tyvärr.
Tror inte det faktiskt.... Folket har varit känt sedan lång tid, och Indiens regering har en klar och genomtänkt policy (vettig efter omständigheterna som jag ser det), så jag tror inte att några antropologer kommer att härja runt, inte heller tror jag någon av folket kommer att ställas inför rätta. "Missionären" begav sig ju med vett och vilje in i en mycket farlig och uttryckligen förbjuden situation. T.o.m. USA kommer att förstå detta. Sedan finns ju risken att uppmärksamheten leder till att äventyrare beger sig dit.
Citera
2018-11-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast de kanske har tillräckligt med mat på ön och fisk omkring så de kan ha en etisk inställning om att inte äta andra människor ?

Tror de äter det mesta som smakar bra utan de egna och nu hade dom nog med mat så de riskerar inget okänt kött då en infektion slår hårt. Mota bort honom var deras avsikt men som en korsfarare vägrade han att respektera deras land och sedvänjor. Bra ärligt folk till skillnad från hypokratiska uppumpade svenskar!

Etik 2018 hahaha, vad är det?
Citera
2018-11-24, 09:33
Medlem
Citat:
Tror de äter det mesta som smakar bra utan de egna och nu hade dom nog med mat så de riskerar inget okänt kött då en infektion slår hårt. Mota bort honom var deras avsikt men som en korsfarare vägrade han att respektera deras land och sedvänjor. Bra ärligt folk till skillnad från hypokratiska uppumpade svenskar!

Etik 2018 hahaha, vad är det?

Fast enligt de indiska utredarna verkar det tveksamt om han var en "korsfarare" utan snarare något slags äventyrare. Vissa uttryck han svängt sig med verkar ju något övertydliga. Det kanske bara var en fasad för hopp om att bli bättre mottagen, en förväntan att andra ska ha överseende med den religiösa knasbollen?

Men jag ser att du också gärna koketterar med din ignorans, etik innebär ju att man uppfattar något som bra eller dåligt av vissa premisser (som kan vara fel eller inte, mycket av det vi vet är fel idag har tidigare hållits för sant av vetenskap i historiskt tid och rum) och självfallet kan ett naturfolk ha uppfattningar som kan vara etiskt betingade.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-24 kl. 09:38.
Citera
2018-11-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Nej, det är så att Andamanerna och Nicobarerna bebos av infödingar som inte alls vill ha kontakt med utlänningar. De dödas direkt. Det finns inget känt om någon någonsin har kommit levande därifrån faktiskt. Ett av få naturfolk som lever sitt eget liv
För många år sedan så ska en indisk fiskebåt ha strandat där, men besättningen dödades förstås, Det finns fler sådana stories om indiska fiskare som dödats där

De flesta blir attackerade men absolut har det varit människor där. Denna stam fick även gåvor fram till 1996.

T. N. Pandit, an anthropologist who visited North Sentinel several times between 1967 and 1991, said the Sentinelese people — who officially number around 50 and who hunt with spears and arrows fashioned from scraps of metal that wash up on their shores — were more hostile to outsiders than other indigenous communities living in the Andamans.
Citera
2018-11-24, 09:49
Medlem
Citat:
Fast enligt de indiska utredarna verkar det tveksamt om han var en "korsfarare" utan snarare något slags äventyrare. Vissa uttryck han svängt sig med verkar ju något övertydliga. Det kanske bara var en fasad för hopp om att bli bättre mottagen, en förväntan att andra ska ha överseende med den religiösa knasbollen?

Men jag ser att du också gärna koketterar med din ignorans, etik innebär ju att man uppfattar något som bra eller dåligt av vissa premisser (som kan vara fel eller inte, mycket av det vi vet är fel idag har tidigare hållits för sant av vetenskap i historiskt tid och rum) och självfallet kan ett naturfolk ha uppfattningar som kan vara etiskt betingade.
Jaha är det på detta viset, oj vad du vet mycket! Skön helg!
Citera
2018-11-24, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tror inte det faktiskt.... Folket har varit känt sedan lång tid, och Indiens regering har en klar och genomtänkt policy (vettig efter omständigheterna som jag ser det), så jag tror inte att några antropologer kommer att härja runt, inte heller tror jag någon av folket kommer att ställas inför rätta. "Missionären" begav sig ju med vett och vilje in i en mycket farlig och uttryckligen förbjuden situation. T.o.m. USA kommer att förstå detta. Sedan finns ju risken att uppmärksamheten leder till att äventyrare beger sig dit.
Vaddå "tror inte det"?
Har de planterat in friska gener i lönndom på något mystiskt vis eller vad menar du?
Citera
2018-11-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Jag är inte sjuk för att jag kan tänka längre än vad du kan. Det är inget land, de här personerna vet inte vad ett land är. Du kan jämföra dem med människor från förr som försvarar sitt revir. Så fungerar de.

Om du inte kan tänka dig in i skillnaden på hur ett urfolk isolerade ute på en ö fungerar och moderna människor i samhället så får det stå för dig. Är jag för mord i övriga världen? Nej. Är jag för att de dödar människor som kommer in på deras rivir? Nej, men jag har full förståelse varför de gör det och tycker att de personerna som åker dit får skylla sig själva om de blir dödade

Vad de gör ute på sin ö är deras ensak. Låt dem sköta sitt ifred som det är sagt att de ska få göra.
Finns inget att göra åt det, så fort någon utifrån får nära kontakt med dem dör majoriteten av dem. Hur många av deras liv är en kristens mupps liv värt? 10, 50, 150, 200 kanske? Är det okej att vi dödar dem men inte att de dödar personer utifrån?

Skärp dig nu och sluta fantisera ihop massa scenarion som inte fungerar i verkligheten

Jo, det är du. Du fortsätter ju försvara dom.

Jo det kan jag eftersom jag har läst i ämnet och det var allt jag rada upp för dig men du tycker uppenbart att det är okej med sådant.

Men det är klart att lika folk känner igen varandra bäst annars hade du aldrig försvarat det vidriga.

Sluta upp med att dom kommer dö om man tar kontakt med dom, för 100 år sen kanske nu har vi modern medicin som löser så ingen behöver dö.

Jorå min ex händer hela tiden att folk råkar ut för olyckor med mera och ibland händer att folk blir räddade, vilken tur då att vi inte slakta dom då.
Citera
2018-11-24, 10:03
Medlem
Citat:
Sverige bryr sig inte nämnvärt i andra länders äktenskap så länge inget svenskt rättssubjekt är inblandad. I många länder har de inte efterlevandepension varför man har konstruktioner att det är möjligt att ärva en fru med barn där familjeförsörjaren avlidit.

Om någon eller några sentineleser inte trivs i sitt samhälle så kan de väl försöka paddla ikapp någon fiskebåt för att försöka fly och i så fall får väl något annat land överväga om man ska bjuda in den flyende till sitt samhälle som andra asylanter. Men man kan väl inte förutsätta att de har det dåligt och åka dit och härja med dem på grunden av att vi minsann inte vet allt om hur de gör och har det?

Men just amerikaner är väl inte nödvändigt bäst på att ta itu med våldtäkter, incest, barnprostitution etc:
https://youtu.be/_h6TXJBDj9o

Problemet är att det finns barnäktenskap i Sverige där svenska staten tillåter det enbart för att dom gifte sig i sina hemländer.
Det är vidrigt och sjukt.

Jag förutsätter inte att dom har det dåligt men jag har läst om hur det fungerar i deras samhälle och incest, våldtäkter, pedofiler, mord, kannibalism var vanligt bland grottmänniskor. Tänk dig själv dom när dom är en liten grupp människor, det är ju inavel efter inavel.
Dessa saker är ju självklart naturligt för dom och dom ser säkert inget fel med det.

Har inte nämnt Amerikaner men på tal om dom tycker inte deras bestraffnings system funkar så bra.
Dom jagar sexförbrytare resten av livet. Sexförbrytare kan man vara om man har sex med sin flickvän som är 1 år yngre men ej myndig. För det ska man stämplas för resten av livet. Det känns lite overkill tycker jag.

Som sagt inget land är perfekt och det gäller även Sverige som hela tiden försöker vara präktig men brister i väldigt mycket. En viss hyckleri kan tyckas om vi åker dit och tala om för dom hur man ska leva men inte lever efter det själva.

Men jag tycker ändå inte det finns några skäl för att låta dom vara och ge dom fria kort att göra vad dom vill.
Citera
2018-11-24, 10:05
Medlem
Citat:
Jaha är det på detta viset, oj vad du vet mycket! Skön helg!

Det finns inget som indikerar att de är kannibaler, inte heller att de skulle svälta så varför insistera på något slags saga att de borde ha ätit honom istället för att bara begrava honom som de gjorde som man typiskt också gör i "civiliserade" länder om man dödar motparten i konflikt? Långt tillbaka var Sverige jäkligt lortigt och fattigt men inte käkade vi danskar och ryssar för det.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-24 kl. 10:08.
Citera
2018-11-24, 10:06
Medlem
Det verkar som tråden handlar om de som tycker att det handlar om livets okränkbarhet och de som hävdar motsatsen. Att livet skulle vara okränkbart är ju något som hör till Västerlandet och dess i grunden kristna inställning till tillvaron. Men inte ens hos oss i Västerlandet ses livet som något som alltid är okränkbart. I krig får vi ju som bor här medaljer om vi dödar. Det är alltså om någon sagt åt oss att "honom får ni döda".

Det finns alltså i den västerländska kulturen ett mörkt drag i vårt oftast altruistiska synsätt. "Det är okay att döda ibland. Om det tjänar våra syften är det ännu bättre. "Det duger ju absolut inte att man sitter på ett hotellrum i Las Vegas i skjuter alla man ser på gatan bara för att det är kul. Det ska finnas ett syfte.

Har inte sentileneserna rätt att betrakta världen på samma sätt som vi gör här i Västerlandet?
Citera
2018-11-24, 10:18
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Var står det att dom har sin fått familj kidnappad och reducerat?
Tyckte min ex var slående likt.

Vi dödar alla som sätter sin fot här, precis vad dom gör. Alla nötter som ändå kommer hit får skylla sig själv. Är man ond så förtjänar man att dö. Ond är man när man dödar folk hur som helst.
"Incidenten" jag syftade på:
(FB) Amerikansk kristen missionär död efter att ha besökt North Sentinel Island 21/11-18

[...ett inlägg 3-4poster efter ditt]

För kan urinvånare i Australien (tex) hålla sina skapelse-berättelser & traditioner i liv under tusentals år genom sånger ect kan nog fan dessa Sentineller minnas vad som hänt 100år bak i tiden.

Är det verkligen så oförsvarbart & ofattbart att dessa människor försvarar sig mot nya besökare med alla medel som står till förfogande?
Senast redigerad av Tuvtramp 2018-11-24 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in