2018-11-24, 14:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Vaddå "tror inte det"?
Har de planterat in friska gener i lönndom på något mystiskt vis eller vad menar du?
Jag var oklar - jag menade att det inte var troligt att folket på ön skulle utsättas för represalier - när det gäller inaveln kan det ju vara så att de har stora problem med detta, ja, men å andra sidan kan det också vara så att "dåliga" gener rensats ut genom den långa tid denna befolkningsgrupp har varit isolerad, så att inavelsproblemen är mindre än vad man skulle tro vid första anblicken. Jämför exempelvis med laboratoriedjur. De är i regel mycket inavlade, men på ett sådant sätt att sjukdomsgener rensats ut (utom i de fall att man faktiskt vill ha laboratoriedjur med specifika sjukdommar!).
Citera
2018-11-24, 14:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men syftet att nämna Beaufort (som långt ifrån var från någon lågutbildad trashanksmiljö, tvärtom) var inte att försvara barnäktenskap, utan att illustrera att inslaget var frekvent förekommande i vår del av världen förr. Jag vet inte om du är bekant med Maslows behovspyramid? Mycket av det som vi ser som självklara rättigheter idag har man väl mer sällan äkta behov av innan andra mer basala behov är tillfredställda. Det är väl också relevant när man funderar om det är vi som har behov at sentineleserna (ära och berömmelse för att omvända dem?) eller om de verkligen behöver oss och våra liberala demokratiska värderingar?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maslow%27s_hierarchy_of_needs

Vem sa något om "lågutbildad trashanksmiljö"? Tvärtom som sagt, de hade så bråttom att avla på henne för att få till en tronarvinge, att de inte kunde vänta tills hon var mogen. Vanliga bönder, handelsmän etc. hade ingen anledning att gifta bort sina döttrar så tidigt. Och det var INTE frekvent förekommande, det var ett mycket ovanligt undantag. Ibland kunde föräldrar gifta bort en dotter vid 13-14 för att säkra hennes framtid, i en tid då man inte kunde veta om man skulle leva tills alla barnen blev vuxna - men hon fördes inte över till makens hus och inget sexliv inleddes, förrän hon var minst 15-16.

Sedan tappar jag dig helt och hållet, är jag rädd... Jag vet inte om någon av grupperna har "behov" av varandra direkt, men visst skulle sentineleserna kunna lära sig lite av oss, och vi kanske också något litet av dem..? Det som är lite tråkigt att tänka på, är att barn förmodligen dör på den där ön av orsaker som den västerländska medicinen lätt skulle kunna bota; tänk blue babies t.ex. där det bara behövs en rutinmässig hjärtoperation för att barnet ska bli helt friskt. Men för mig får de vara ifred så länge som de önskar det...
Citera
2018-11-24, 14:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fast nu dra du upp onödiga ex. Det är onödigt med tanke på att jag tycker det är fel oavsett tidsepok och samhälle.

Men mer uppenbart att du tycker det är ok eftersom du tror att det inte skadar om dom är vana vid det eller om dom får någon form av kompensation.

Men varför ska vi åka och rota i om sentineleserna har barnsex och incest innan vi ens kan utrota det hemma?
OT men Jag tror ju inte det är särskilt långsökt att anta att en hel del av de ensamkommande tonåringarna i 20-årsåldern har någon typ av bacha hazi bakgrund och väl lever upp till teorin att ett offer i nästa steg är förövare.
Citera
2018-11-24, 14:37
Medlem
R.Bloodworths avatar
Nu har jag inte läst hela händelsen, vet bara att stackarn dog, men hur blir det med kroppen? Går amerikanska regeringen in dit och håller på eller så skiter man bara fullständigt i den ön?

Är ju infödingarnas land så de får göra som de vill där, men denna ö borde väl vara hur enkel som helst att "ta över" eller kolonisera. Inte för att jag vill att de ska rensas ut, men borde inte 20 amerikanska soldater ta över den ön på någon timma haha?

Edit: Vad är det för ras på dessa människor egentligen? Ser ju inte ut som typiska indier, bengaler eller "hindufolk". Är de av afrikansk ursprung eller mer lik Australiens inhemska?
Senast redigerad av R.Bloodworth 2018-11-24 kl. 14:39.
Citera
2018-11-24, 14:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth
Nu har jag inte läst hela händelsen, vet bara att stackarn dog, men hur blir det med kroppen? Går amerikanska regeringen in dit och håller på eller så skiter man bara fullständigt i den ön?

Är ju infödingarnas land så de får göra som de vill där, men denna ö borde väl vara hur enkel som helst att "ta över" eller kolonisera. Inte för att jag vill att de ska rensas ut, men borde inte 20 amerikanska soldater ta över den ön på någon timma haha?

Edit: Vad är det för ras på dessa människor egentligen? Ser ju inte ut som typiska indier, bengaler eller "hindufolk". Är de av afrikansk ursprung eller mer lik Australiens inhemska?

De är tydligen något slags hottentotter från början, men sedan har de förändrats under årtusendena så att de inte riktigt ser ut som hottentotterna i södra Afrika längre. De har smalare ansikten bland annat (vad jag kunde se). Fast fortfarande lika svarta i färgen.
Citera
2018-11-24, 14:45
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Bloodworth

"Ras"gruppen kallas Negritos. Småväxta mycket mörkhyade människor som kan påminna ganska mycket om svarta afrikaner, men inte är jättenära släkt med dem. Har funnits längs hela Sydasien, men är assimilerade med andra grupper på de flesta områden.

Hursomhelst, får man hoppas att den obalanserade Trump inte skickar dit flottan eller gör något annat dumt. Tror indiska regeringen linje att låta folket där vara fullständigt ifred är det bästa.
Citera
2018-11-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag tror inte det, risken hade nog funnits om de fått för sig att göra nån trofé av honom men nu så grävde de ner hans färska lik i sanden så de kan mycket väl vara medvetna om smittorisken utlänningar för med sig. Deras stam måste ju ha fört vidare i generationer via mun sen tidigare möten att utbölingar är smittospridare.

Så länge ingen aktivt lever i stammen eller någon av dem tas till vår "civilisation" så är nog inte faran alltför stor, risken finns absolut men just att de grävde ner honom avskilt kan ha räddat dem.
Framtiden lär väl utvisa vilken smittorisk som finns. Jag har fått bilden av att hans kropp inte var "begravd" som vi föreställer oss en begravning, utan ligger på stranden i någon grop, med lite sand över.
Citera
2018-11-24, 15:46
Medlem
Underbart!
Han får helt enkelt skylla sig själv då han invaderade ön med främmande virus/bakterier/patogener.
Självförsvar i mina ögon...
T.ex om jag eller någon annan bryter sig in i ett skyddsobjekt så riskerar man att bli skjuten. Då är det ens eget ansvar för soldaten som skjuter en har gjort det i enlighet med lag.

Så öborna gjorde rätt "döda 1 för att rädda 400"
Citera
2018-11-24, 15:47
Medlem
ekerilars avatar
Jag har försökt att sätta mig in i ämnet, och efter vad jag har förstått är det ingen i det här som begått något brott. Det verkar som om Indien tidigare detta år avkriminaliserat såväl att besöka ön som att sätta iland någon där, vilket tidigare gav 3-års fängelse. Öborna verkar dock ha någon slags frikort på att knacka ihjäl eventuella inkräktare. Tragisk händelse, men ingen av parterna verkar ha gjort något brottsligt.
Citera
2018-11-24, 15:55
Medlem
Guds vilja är uppenbart. Låt dem vara i fred. Jäkla kristna som ska rodda med skit de inte har att göra med.
Citera
2018-11-24, 16:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har försökt att sätta mig in i ämnet, och efter vad jag har förstått är det ingen i det här som begått något brott. Det verkar som om Indien tidigare detta år avkriminaliserat såväl att besöka ön som att sätta iland någon där, vilket tidigare gav 3-års fängelse. Öborna verkar dock ha någon slags frikort på att knacka ihjäl eventuella inkräktare. Tragisk händelse, men ingen av parterna verkar ha gjort något brottsligt.

Nej, då har du nog misslyckats ordentligt med att sätta dig in i ämnet. Vissa öar med särskilda folkslag eller fauna kräver fortfarande specifikt tillstånd.
Citera
2018-11-24, 16:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var vanligt bland våra styrande klasser. Och självklart fanns ett inslag av ekonomiskt utbyte och lojalitetsförväntningar bakom inslaget. Bönder och vanliga handelsmän var inte överhuvud över x hundra eller tusentalet stridsmän i deras hushåll som högreståndsfamiljerna disponerade så deras söner och döttrar var inte lika mycket värda.
Särskilt i England sände adelsfamiljerna iväg barnen redan vid tidig ålder för att inackorderas för allmänna studier och militärutbildning. Edward IV var väl 15-16 år när han fick tjänstgöra i Calais då ansågs han som fullt tubildad militär. De sågs inte som barn som vi uppfattar barn idag. Jag tror inte heller att de barnen hade större behov av att leka om man började ge dem utbildning och uppgifter i väldigt tidiga år. Folk dog som flugor, hög som låg, så det var inte rationellt att bygga stark känslomässig anknytning mellan föräldrar och barn. De bör med nödvändighet vara utbytbara.
Lite som det kanske är i såkallade primitiva kulturer idag.

Men 15-16 åringar räknas väl som barn idag i vår äktenskapslagstiftning?

Vet du, jag tror aldrig någonsin att barn har varit utbytbara. I alla fall inte för sina mödrar. Kanske för sina fäder ibland, om de var borta mycket (t.ex. i krig eller på handelsresor) och inte hade hunnit lära känna barnen så mycket.

Ja, och 17-åringar också. Tidigare kunde man gå till Regeringen (och ännu tidigare Kungen) för att få dispens, om en 16-17-åring blivit gravid. Så att det unga paret kunde gifta sig och barnet slapp oäktingstämpeln. Men detta togs bort för inte så länge sedan, för att det inte skulle missbrukas av invandrare. Samtidigt tillåter man att äktenskap som ingåtts utomlands får fortsätta när paret flyttar till Sverige, samt att samhället inte har någon koll alls på alla unga muslimska flickor som egentligen är flera år yngre än den ålder som föräldrarna uppgett, när de gifts bort. (Föräldrarna ljuger om detta för att kunna ta dem ur grundskolan före 16 och gifta bort dem.) Stor dubbelmoral.

Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Guds vilja är uppenbart. Låt dem vara i fred. Jäkla kristna som ska rodda med skit de inte har att göra med.

Håller i princip med, men samtidigt var det tråkigt eftersom den unge mannen hade ett gott syfte, enligt det sätt att se som han var uppfostrad med. Han rådde inte för att det blev så fel. Det hade varit en helt annan sak om det hade varit någon som hade tagit sig dit för ekonomisk vinning, akademisk ära eller annat egoistiskt skäl. Då hade väl ingen fällt en tår över personen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in