2018-11-24, 18:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
(…)
Jag sätter frågetecken för den där antropologen ...

Arkeologer gräver. Antropologer gräver inte utan studerar befintliga nutida kulturer. Visuellt. Han hade tur som kom undan med livet i behåll. Jag tror inte han finns. Det måste vara en konstig jävel som så genomgripande missförstår sin yrkesroll så han tar spade med sej och vad värre är börjar gräva.

Mot bakgrund av ämnet för denna tråd måste det betraktas som en smärre sensation att han kom undan med blotta förskräckelsen och med livet i behåll.
...
Instämmer i stort. Det är hur som helst inte vetenskapligt hållbart med utsagorna från endast en antropolog för 50 år sedan, endast en observatör i forskningens tjänst. Han kan (om han nu finns) ha haft personligt intresse, någon form av vinning, i att framställa dem så som han gjorde. Om än det bara gällde fördelar i den egna karriären. Nä, minst en forskare till som bekräftar hans rön bör till innan man kan anse att något är känt om sentineleserna.
Citera
2018-11-24, 18:20
Medlem
NirvanAs avatar
Kommer negroiderna åtalas för mord?
Citera
2018-11-24, 18:23
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Det var ju det jag kommenterade?
Din länk visade ett stort fartyg?
Citera
2018-11-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA

Nej, rättvisa har redan skipats i det här fallet.
Citera
2018-11-24, 18:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Kloka ord om imperialisten och inkräktaren: https://hedniskatankar.com/2018/11/2...itt-eget-land/

Verkligen. Många intressanta betraktelser i den bloggen, tack för att du länkade till den.
Citera
2018-11-24, 18:38
Medlem
Mad monks avatar
Citat:

Tror du de har domstol där i djungeln?
Citera
2018-11-24, 18:51
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Nej, dom är skyddade enligt indisk lag och kan inte åtalas.
Citera
2018-11-24, 19:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Kloka ord om imperialisten och inkräktaren: https://hedniskatankar.com/2018/11/2...itt-eget-land/
Det är väl ändå grannön han snackar om?
De har haft kontakt med civilisationen, inte sentineleserna.
Citera
2018-11-24, 20:04
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko
Din länk visade ett stort fartyg?

Inlägget jag kommenterade berättade om 2 fiskare och länkade sedan till google maps där de visades ett fartyg och skrev "det är nog den här båten".

Jag länkade youtubeklippet och sa "Nej det är den här båten" sedan visade det sig att i klippet efter i samma youtubeklipp så visades fiskarnas båt ut.

Skitsamma. Onödig diskussion som verkar gå OT.

Ha en bra helg
Citera
2018-11-24, 20:48
Medlem
Hegamons avatar
12:37 så visar indier en slags dans för sentilese-befolkningen. Samma konstiga dans gjorde den här amerikanen som blev ihjälskjuten. Det jag finner märkligt är att sentilese-folket också dansar så men för dom tolkar jag det som en försvarsdans, eller en fientlig manöver/rörelse. Se här 12:37:
https://www.youtube.com/watch?v=j7BNwmVvk6g

Här 8:57 syns indianerna/sentineleserna dansa "försvarsdans":

Samma gjorde denna konstiga (för mig misstänkt psyksjuka) amerikanen, han dansade också så. Kan det av misstag (med rätta) ses som en fientlig handling från sentinel-folket?

Likaså så gapade och härjade denna (galna?) amerikanen bibelfraser och sjöng för sentileserna under ett par dagar innan dom sköt ihjäl han med pil.
Senast redigerad av Hegamon 2018-11-24 kl. 21:13.
Citera
2018-11-24, 21:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
12:37 så visar indier en slags dans för sentilese-befolkningen. Samma konstiga dans gjorde den här amerikanen som blev ihjälskjuten. Det jag finner märkligt är att sentilese-folket också dansar så men för dom tolkar jag de som en försvarsdans, eller en fientlig manöver/rörelse. Se här 12:37:

Här 8:57 syns indianerna/sentileserna dansa "försvarsdans":

Samma gjorde denna konstiga (för mig misstänkt psyksjuka) amerikanen, han dansade också så, kan det av misstag (med rätta) ses som en fientlig handling från sentilese-folket?

Likaså så gapade och härjade denna (galna?) amerikanen bibelfraser och sjöng för sentileserna under ett par dagar innan dom sköt ihjäl han med pil.

Intressant tankegång, jag reflekterade också över sentinelesernas dans, om den har andra syften än fåfänga. Exempelvis som ett slags strisåtgärd, eller att uppbringa mod, skärpa fokus? Kanske samma funktion som en kata kan ha inom exempelvis karate?
Citera
2018-11-24, 21:06
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Välkommen till FB och grattis till att ha stiftat bekantskap med denna fantastiska ö med dess underbart primitiva, våldsamma, rasistiska och intoleranta invånare! Vi som hängde här på forumet redan 2004-05 minns oron över hur det gått med sentineleserna när tsunamin svepte fram över deras fagra holme. Sedan visade sig det sig att infödingarna med sina mångtusenåriga kunskaper om naturen kunnat se på havet att flodvågen skulle komma. De hade i tid dragit upp sig i högre belägen terräng, och klarade sig av allt döma galant. Då en indisk militärhelikopter gjorde en spaningstur över North Sentinel, hälsades den med pilskott.

(FB) North Sentinel, Andamanöarna, folkslaget som försvann?

Taggar: North Sentinel - sentineles - sentineleser - sentineleserna - Sentinelese - Andamanörarna - Andamanerna

Hehe, de har en fruktansvärd värdegrund, "de hälsades med pilskott" . Om man jämför med krigiska stammar i Amazonas så är de kända för att ge sig ut på rövartåg och kidnappa flickor vilket gör att de undviker inavel.
Vad gäller den här amerikanen så visste han mycket väl vad det var för stam, man hamnar inte där av en slump. Han var äregirig.., ville bli den förste som lyckades bli vän med vildarna och göra en dokumentärfilm om de och kanske omvända till kristendomen. Han har förläst sig på böcker om de stora äventyrarna/antropologerna som polacken Malinowski och ville bli känd.
Senast redigerad av rex144 2018-11-24 kl. 21:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in