2018-11-24, 09:49
Medlem
Finns det någon som har koll på vad som hänt från rättegången eller är den sekretessbelagd nu?
Citera
2018-11-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolservice
Lovisa Hellberg heter hon.

Väldigt passande caption på hennes instagram: "I need to think about my image"

Citera
2018-11-24, 10:20
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Nej, det har jag inte påstått. Jag funderade bara på hur de fick tag på det? Är de kids som verkligen drömmer om en viss utbildning och ändå har tålamod att jobba ihop en så stor summa, eller är de kriminella skitungar som jag borde hata ännu mer än jag redan gör, förstår du?

Det är inte "kriminella skit ungar" som köpt provresultat. Det är unga som inte fått tillräckligt bra betyg för att komma in på högstatusutbildningar, och som inte vill nöja sig med att plugga något med lägre status. Många vill bli läkare men få kommer in. En del nöjer sig med att bli apotekare eller socionom, men inte alla. Vissa vägrar ge upp sina drömmar (eller minst lika ofta: förväntningar utifrån). De samlar ihop pengar genom att jobba och spara i nåt år, samt kanske hjälp från föräldrar.

Kriminella ungdomar har knappast godkända betyg i rätt för att bli behöriga till läkar-, juridik-, civilingenjörsprogram. Dessutom har de varken disciplinen eller grundkunskaperna för att kunna läsa såna utbildningar.

Det är inte förvånande att det är en stor majoritet med invandrarbakgrund. Unga med invandrarbakgrund brukar ha mycket mer press på sig från familjen och släktingar att bli läkare, advokat, civilingenjör etc jämfört med svenskar.

Det är en helt annan sak i de länderna jämfört med i Sverige, det är väldigt vanligt att unga som inte har ett högstatusyrke ses som misslyckade.

Sen vågar jag även påstå att invandrare/folk med invandrarbakgrund rent moraliskt har klart mindre problem att fuska på prov, bryta mot regler etc. Drar inte alla över en kam, det finns förstås många undantag, men i det stora hela ser det ut så.
Citera
2018-11-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epoxer
Finns det någon som har koll på vad som hänt från rättegången eller är den sekretessbelagd nu?
Har undrat samma sak, jag tror att rättegången ska fortsätta vara bakom ständga dörrar nu. Första dagen var det inte så.
Citera
2018-11-24, 10:30
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Lovisa Hellberg har ju pojkvän i Stockholm som hon bor hos. Jag såg på hennes Facebook innan hon gjorde den privat, att hon gick läkarlinjen i Linköping 2015. Då kan hon knappast vara inne på fjärde året på läkarlinjen på KI nu. Kanske folk har missförstått? Det är nog fjärde terminen. Det är nämligen inte tillåtet att byta högskolesäte. Man måste söka om.

Det finns kurslista på att hon ska börja T9 efter nyår.
https://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05586/published/1542979150079/resourceId/25231658/content/UploadedResources/Placering%20kursval%20termin%209-10%20start%20vt-19.pdf

Citat:
Placering kursval termin 9-10 start vt-19
Efternamn Förnamn Lottnummer AlternativBenämning Alternativkod

...
Hellberg Lovisa 105 Bas Danderyds sjukhus Alt 2b-n reg NO
Citera
2018-11-24, 10:31
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjapodejja
Blir så äcklad av att hamna på dessa sidor så jag var tvungen att skriva ett inlägg. HUR kan människor vilja hänga ut personer som flera gör på detta sätt i denna tråd? Allt från personnummer och adresser läcker, det är INTE OK! Att de berörda som anses skylda kommer att bli dömda i tingsrätt och förlora sina utbildningsplatser, ingen tvekan om detta. Ni som inte har mer liv än att sitta och hänga ut personer borde granska er själva.

Det svenska rättsväsendet är otillräckligt. Straffen är inte tillräckliga. Den allmänna rättskänslan i landet säger att dessa äckliga fuskande individer bör få mycket hårdare straff. Ett sätt att bestraffa dessa är genom uthängning. Och det är det vi gör i den här tråden. Så att dessa äckliga individer straffas ad infinitum.

Dessa äckliga fuskande individer har tagit HEDERLIGA människors plats på prestigeutbildningar.

Jag hoppas innerligen att framtida arbetsgivare googlar deras namn och denna tråd kommer upp.
Citera
2018-11-24, 10:33
Medlem
heriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
Det är inte "kriminella skit ungar" som köpt provresultat. Det är unga som inte fått tillräckligt bra betyg för att komma in på högstatusutbildningar, och som inte vill nöja sig med att plugga något med lägre status. Många vill bli läkare men få kommer in. En del nöjer sig med att bli apotekare eller socionom, men inte alla. Vissa vägrar ge upp sina drömmar (eller minst lika ofta: förväntningar utifrån). De samlar ihop pengar genom att jobba och spara i nåt år, samt kanske hjälp från föräldrar.

Kriminella ungdomar har knappast godkända betyg i rätt för att bli behöriga till läkar-, juridik-, civilingenjörsprogram. Dessutom har de varken disciplinen eller grundkunskaperna för att kunna läsa såna utbildningar.

Det är inte förvånande att det är en stor majoritet med invandrarbakgrund. Unga med invandrarbakgrund brukar ha mycket mer press på sig från familjen och släktingar att bli läkare, advokat, civilingenjör etc jämfört med svenskar.

Det är en helt annan sak i de länderna jämfört med i Sverige, det är väldigt vanligt att unga som inte har ett högstatusyrke ses som misslyckade.

Sen vågar jag även påstå att invandrare/folk med invandrarbakgrund rent moraliskt har klart mindre problem att fuska på prov, bryta mot regler etc. Drar inte alla över en kam, det finns förstås många undantag, men i det stora hela ser det ut så.
För mig är dessa människor som fuskat på detta vis och förstört för ärliga ungdomar att komma in på önskad utbildning kriminella skitungar
Citera
2018-11-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Har undrat samma sak, jag tror att rättegången ska fortsätta vara bakom ständga dörrar nu. Första dagen var det inte så.

Ja det verkar nog så, väldigt restriktivt med information från nyhetsflöden och liknande.
Senast redigerad av Epoxer 2018-11-24 kl. 10:41.
Citera
2018-11-24, 10:41
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drMunchhausen
Hittade en till läkarstudent på KI.

Ida Samira Linnea Hajitaheri. Köpt 1,75 på högskoleprovet för 74000.

Grupp 4 längst upp:
https://pingpong.ki.se/public/pp/public_file_archive/archive.html?publishedItemId=22234473&courseId=177 28&fileId=23161442

Fuck you Ida.

Man slås av hur få svenskklingande namn det är. Ungefär lika som bland de som köpt fusk. Intresset för naturvetenskapliga ämnen verkar lika på fler nivåer av intelligens, syftar på att de allra flesta inte lär ha fuskat sig in.
Citera
2018-11-24, 10:43
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Dessa äckliga fuskande individer har tagit HEDERLIGA människors plats på prestigeutbildningar.
Citat:
Ursprungligen postat av herik
För mig är dessa människor som fuskat på detta vis och förstört för ärliga ungdomar att komma in på önskad utbildning kriminella skitungar
Jag vill inte dra tråden OT, men jag kan förstå att fusk uppstår i detta hänsynslösa konkurrenshelvete. Så länge det finns "prestigeutbildningar" (och därmed prestigelösa diton) innebär det "prestige" att fuska, så länge man kommer undan. Många av fuskarna skiter nog högaktningsfullt i vilket straff som än drabbar dem; de sätter allt på ett kort. Ganska begripligt.
Citat:
Ursprungligen postat av herik
Idioter som med pengar fuskar sig förbi kön till
atraktiva utbildningar på ärligas bekostnad
förtjänar att brinna i helvetet ! Att bli uthängda här är lindrigt
"Attraktiva", stavas det. Åtskilliga av de studenter som kommit in "ärligt" har andra fördelar och privilegier, t.ex. föräldrar med mycket pengar.
Senast redigerad av Condottieri 2018-11-24 kl. 10:50.
Citera
2018-11-24, 10:47
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Man slås av hur få svenskklingande namn det är. Ungefär lika som bland de som köpt fusk. Intresset för naturvetenskapliga ämnen verkar lika på fler nivåer av intelligens, syftar på att de allra flesta inte lär ha fuskat sig in.

Ja, det kan ju faktiskt vara värt att nämna, särskilt tandläkarprogrammet och läkarprogrammet i synnerhet lockar många opportunistiska och statussökande iranier. Då är det alltså rimligt att andelen med utländskt ursprung som fuskar faktiskt jämförs med de som normalt sätt blir antagna. Har man stor överrepresentation av iranier på utbildningen är det alltså inte osannolikt att de som fuskar för att ta sig in på tandläkarprogrammet också är iranier, etc.
Citera
2018-11-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Det finns kurslista på att hon ska börja T9 efter nyår.
https://pingpong.ki.se/public/pp/public_courses/course05586/published/1542979150079/resourceId/25231658/content/UploadedResources/Placering%20kursval%20termin%209-10%20start%20vt-19.pdf

Får hon fortsätta studera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in