2018-11-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Visst var det flera i ligan som kom undan?
I början var det flera misstänkta och inblandade.
Kärnan av ligan har dom fatt på, men det saknas några sidopersoner. Spökskrivare och leverantör av provet och eventuellt en manlig springare som LKG hade en period.

Det var fyra spökskrivare som hjälptes åt i HP-Hjälpen, och LKG är en av dom. Dom andra går under namnen "geniet", "Johan" och "H". Jag hittar inget erkännande i FUP om vem dom skulle vara.

Sedan finns det troligen en provledare till som hjälpet ligan med kopior av högskoleprovet. Den personen går som bekant under namnet "Tintin". I början trodde jag att VG var Tintin, främst för att vittne som skulle identifiera VG påpekade att han såg ut som Tintin.

Tintin får skit under provdagen för att denne levererar bilder på provet väldigt sent. Och vad jag förstår är VG och dennes far väldigt snabba på att få upp bilder på provet till spökskrivarna.

Men när LGK börjar klaga på Tintins slöa leverans och vill bryta dealen, så ryter VG till att LKG inte skall lägga sig i. Det beslutet skall VG och OG ta. Om det är för att VG själv är Tintin, eller för att han skyddar Tintin är svårt och säga. Vad tror ni?

Sedan finns det ett litet halvintressant inlägg här på FB, där en av fuskarrangör beskriver fotoutrustningen dom använder för att fota av proven. Och då nämner denne att telefonen som kameran är kopplad till, lätt kan gömmas i BH:n. Detta kopplat till att Tintin är ett unisex-namn gör att man funderar lite.
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-23 kl. 18:31.
Citera
2018-11-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Förstår din tanke, men njäh. Inom MENA eller ja främst typ syrianer, iranier etc är och förblir läkare för alltid absoluta toppyrket.
Ligger mycket i det. Har jobbat ihop med en syrier i några år, och den senaste tiden när vi har pratat om barnen så säger han att den äldste pojken är så smart. Han skall bli läkare. Grabben är 14 år nu.
Citera
2018-11-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Kärnan av ligan har dom fatt på, men det saknas några sidopersoner. Spökskrivare och leverantör av provet och eventuellt en manlig springare som LKG hade en period.

Det var fyra spökskrivare som hjälptes åt i HP-Hjälpen, och LKG är en av dom. Dom andra går under namnen "geniet", "Johan" och "H". Jag hittar inget erkännande i FUP om vem dom skulle vara.

Sedan finns det troligen en provledare till som hjälpet ligan med kopior av högskoleprovet. Den personen går som bekant under namnet "Tintin". I början trodde jag att VG var Tintin, främst för att vittne som skulle identifiera VG påpekade att han såg ut som Tintin.

Tintin får skit under provdagen för att denne levererar bilder på provet väldigt sent. Och vad jag förstår är VG och dennes far väldigt snabba på att få upp bilder på provet till spökskrivarna.

Men när LGK börjar klaga på Tintins slöa leverans och vill bryta dealen, så ryter VG till att LKG inte skall lägga sig i. Det beslutet skall VG och OG ta. Om det är för att VG själv är Tintin, eller för att han skyddar Tintin är svårt och säga. Vad tror ni?

Sedan finns det ett litet halvintressant inlägg här på FB, där en av fuskarrangör beskriver fotoutrustningen dom använder för att fota av proven. Och då nämner denne att telefonen som kameran är kopplad till, lätt kan gömmas i BH:n. Detta kopplat till att Tintin är ett unisex-namn gör att man funderar lite.

Hmm, Tintin kan mycket väl vara VG eller nån brud som han kanske har emotionell koppling till?
Citera
2018-11-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Hmm, Tintin kan mycket väl vara VG eller nån brud som han kanske har emotionell koppling till?
Enligt både VG och LKG skall Tintin komma från gamla HP-guden, och vara backup för HP-Hjälpen. Och man ser i LKGs bokföring att Tintin får runt 100000kr per prov.

Samtidigt hotas VG av "stockholms-ligan" som antagligen är gamla HP-guden. Kan vara därför VG skyddar Tintin, för att hoten mot honom skulle bli ännu värre om Tintin får kicken?

Men VG är en "slug jävel", och Tintin kan vara en fuling han kör mot LKG för att kunna ta dubbelt betalt?

I förhör påpekar VG hela tiden att Tintin kommer från stockholms-ligan. Som om han vill skjuta Tintin ifrån sig

I FUP framkommer 2 telefonnummer som kan kopplas till Tintin. Slår man in dom i hitta.se så är dom oregistrerade. Men hitta.se har en finess som visar vartifrån folk kommer som har sökt på nummren.

Jag sökte tidigt på dom telefonnumren och ett nummer var utan träffar. Men det andra numret hade 12 träffar från Örebro och några träffar från Stockholm. Så det verkar som att Tintin ringer upp Örebroare och Stockholmare.

Slår man dom telefon-nummren i hitta.se idag, så verkar det som att halva Sverige letar efter Tintin!
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-23 kl. 19:10.
Citera
2018-11-23, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Nej, det är bättre att slöa i skolan och sedan fuska sig in på utbildningar!

De som sliter och får välförtjänta betyg är INTE ALLs upprörda över att MÅNGA fuskare (ofta från icke skidåkande nation) trängt sig förbi i kön.

Jag är förvånad över volymen och hur spritt fuskandet varit. Och då är förmodligen inte hpängeln mfl andra avslöjade heller.

Kul att tråden tog fart när jag började ta namn från ”excel-listan” och tack alla som byggde vidare och granskade!

Jag lämnar nu tråden för att ägna mig åt annat!

En sista reflektion: VARFÖR reagerade inte UHR!? Hela historien rullades upp genom ett tips från försmådd pojkvän där hela ligan serverades på silverfat till EBM. Polisen/UHR har under många år underlåtit att göra ngt effektivt. Hela polisoperationen är mot sittning ducks! Det handlade bara om att dra alla inför skranket med handen i syltburken!

Utredningen är på 1GB !!! och det har gått åt alldeles för mycket resurser för denna ganska enkla brottslighet.

Vad hade (inte) hänt om läckan till EBM inte skett? År från år tillät man hphjälpen bygga upp sin kapacitet utan att göra något effektivt!!!
Bunp

Bra fråga, tror att ekobrottsmyndigheten endast slog till för att det rörde sig om pengar (vilket är självklart). Men om läckan aldrig hade skett och om de inte hade marknadsfört så hårt hade det nog aldrig hänt.
Citera
2018-11-23, 19:32
Medlem
https://imgur.com/a/pSR87RO

Från Linköpings Universitets intranät där man kan söka efter studenter. Bekräftelse att denne går på läkarprogrammet
Citera
2018-11-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
https://imgur.com/a/pSR87RO

Från Linköpings Universitets intranät där man kan söka efter studenter. Bekräftelse att denne går på läkarprogrammet

Kan du kolla Amina Alimi? Tror hon myglat sig in där efter att ha blivit utslängd från KI.
Citera
2018-11-23, 20:01
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Låter kanske som ett högt skadestånd för den som fuskat. Men den som fuskat gjorde ett medvetet val att göra en brottslig handling och får då vara beredd på att det kan bli konsekvenser.

Men om man hade pratat med personen och den typ hade försökt komma in på det programmet i tre år (teoretiskt) och verkligen drömt om att komma in där, och gråtit sig till sömns över att ha stannat på första reserv, borde han inte då kunna utkräva något sådant? Känns ju inte helt fel att fuskaren ska bekosta det. Tycker det låter som ett klent straff dessutom med tanke på att de i så fall i t.ex. USA hade kommit undan gratis i princip då tuition alltid kostar där. Tycker det hade varit vettigt med skadestånd till reserver om de kan uppvisa trovärdigt att de gärna kom in, typ.
Citera
2018-11-23, 20:08
Medlem
Imalosers avatar
Also, var fan får de pengarna att lägga på fusket? Jobbar de ihop dem? Brott?
Citera
2018-11-23, 20:12
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser

Mycket möjligt. Jag kollade på några av fuskarnas facebookprofiler och en av dem såg ut som en ghettogangster som får pengar från ett kriminellt liv.
Senast redigerad av lighten-up 2018-11-23 kl. 20:33.
Citera
2018-11-23, 20:13
Medlem
Citat:
Många har ju inte betalat hela summan, därför det finns skuldlistor.
Avbetalningar var tydligen möjligt hos hp-hjälpen.
Citera
2018-11-23, 20:14
Medlem
Citat:

Att sitta och plugga 1000 timmar för att nå 1.8 eller betala 100 000 för det och jobba 1000 timmar istället är ungefär samma sak rent ekonomiskt.

Då har vi inte ens nämnt att det förmodligen är omöjligt för många att få 1.8 även med så mycket plugg. Kort sagt, det är ingen dålig affär att betala 100 lax för läkarlinjen.

Man kan alltså lika gärna fråga sig hur folk har råd att plugga ihop 1.8.
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-11-23 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in