2018-11-22, 11:46
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Vad vill du ha sagt med det utöver det jag redan har skrivit? Jag tyckte jag redan la fram bevis på att hon hade en tandhygienistexamen och att hon inte studerade tandläkarprogrammet som personen påstod som länkade dokumentet, även fast jag råkade skriva "Tandhygienist som hon läser" istället för "har läst".

Du inser väl att din felskrivning gör en rejäl skillnad på vad du menar?

Citat:
EDIT: Som du ser i din egna länk så framkommer det att urvalet till påbyggnadsutbildningen inte baseras på HP och därför är det irrelevant om du tror att hon behövde bra HP-poäng för att få gå denna påbyggnadsutbildning.

Och nej, jag tror inte det. Jag ville bara bringa klarhet i vad det var för slags utbildning det handlade om när det gällde hennes examensarbete. 😉
Citera
2018-11-22, 11:59
Medlem
discomusens avatar
Tycker det är intressant att det hels börjat med en sjukt illojal pojkvän som tjallat på sin sambo, som tydligen också haft koppling till bröderna?

”Utredarna vid Ekobrottsmyndigheten började med att följa upp ett tips från en man som misstänkte att hans sambo var en del av ett av fusknätverk. Kvinnan hade gjort högskoleprovet flera gånger och fått 1,1 som högsta resultat – tills den sjunde gången då hon plötsligt fick 1,9 och kom in på läkarutbildningen”

Hänger inte riktigt med sorry, men utan detta tips hade de alltså inte funnit dem?
Citera
2018-11-22, 11:59
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Du inser väl att din felskrivning gör en rejäl skillnad på vad du menar?

Och nej, jag tror inte det. Jag ville bara bringa klarhet i vad det var för slags utbildning det handlade om när det gällde hennes examensarbete. 😉

Det är en mindre felskrivning som man uppenbart ser är ett slarvfel eftersom man vet att en påbyggnadsutbildningen inte är möjlig om man inte erlagt en examen i yrket tandhygienist. Det är betydligt allvarligare att du själv påstår med dina tidigare inlägg om att hon studerade tandläkarprogrammet som du inte tycks ha några belägg för?

Jag har bevisat mitt varför hon har studerat tandhygienist och gjort ett examensarbete inriktat för tandhygienist. Jag väntar spänt på dina bevis som kan bringa klarhet om att hon studerar tandläkare.

EDIT: Den här häxjakt som bedrivs bland annat av dig tycks ha felaktiga punkter, är det rimligt att hänga ut exempelvis den här individen som jag tycks ha funnit bevis för inte använt sig av resultatet från HP?
Senast redigerad av Sellingyourself 2018-11-22 kl. 12:04.
Citera
2018-11-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Stämmer ej. I de fall UHR har dragit tillbaka provresultat, och studenter antagits med hjälp av det, har studenten kastats ut från utbildningarna.

Och i detta ärende väntar som sagt alla lärosäten på tingsrättens dom och UHR:s egna utredningar.

Folk kommer kastas ut.

3 pers av 500-tals fuskare har blivit utslängda?
Citera
2018-11-22, 12:05
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur123
Jag hade för mig att jag kände igen namnet och kollade runt lite på våra kurshemsidor, och fann att en person med samma namn finns med på några moment under T2 på SU, så kan nog bli lite stelt med pappsen framöver..😁
Stockholms universitet alltså. Då kan det ligga något så trivialt bakom det här som att hon ville studera på hemmaplan istället för att tvingas flytta till Karlstad eller Örebro för att gå i faderns fotspår.

Jag kontrollerade antagningspoängen för juristprogrammet och de är inte överdrivet höga, men något högre för de mer renommerade universiteten. Som lägst 1,25 i Örebro och som högst 1,60 i Lund. 1,45 i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Det namnet ni diskuterar är en av dom svagaste uthängningarna i listan, där endast en emailadress och svårläst telefonnummer förekommer.
Det är riktigt att få fält är ifyllda för just henne, men det gör i praktiken ingen skillnad. Det som saknas är 1. kön, 2. förnamn, 3. efternamn och 4. personnummer. De första tre är kända genom mejladressen och den fjärde uppgiften behövs inte då namnet är unikt.
Telefonnumret är inte svårläst och det är detsamma som anges på sajten där hon själv säljer sin gamla kurslitteratur eller för den delen på Hitta.se.
Citera
2018-11-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Var ju väl Lucas svärmor?
Nej
Citera
2018-11-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Tycker det är intressant att det hels börjat med en sjukt illojal pojkvän som tjallat på sin sambo, som tydligen också haft koppling till bröderna?

”Utredarna vid Ekobrottsmyndigheten började med att följa upp ett tips från en man som misstänkte att hans sambo var en del av ett av fusknätverk. Kvinnan hade gjort högskoleprovet flera gånger och fått 1,1 som högsta resultat – tills den sjunde gången då hon plötsligt fick 1,9 och kom in på läkarutbildningen”

Hänger inte riktigt med sorry, men utan detta tips hade de alltså inte funnit dem?

Utan det tipset hade det nog tagit en eller två terminer till innan dom hade fått fast HP-Hjälpen.
Citera
2018-11-22, 12:23
Medlem
Kan någon som är i samma sociala kretsar som dessa individer dela med sig av hur snacket går bland nära och kära just nu?

Gud va nyfiken jag är på att veta vad dessa individer känner i just denna stund. Hade gärna velat veta vad det tänker och hur de mår...
Citera
2018-11-22, 12:24
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Stockholms universitet alltså. Då kan det ligga något så trivialt bakom det här som att hon ville studera på hemmaplan istället för att tvingas flytta till Karlstad eller Örebro för att gå i faderns fotspår.

Jag kontrollerade antagningspoängen för juristprogrammet och de är inte överdrivet höga, men något högre för de mer renommerade universiteten. Som lägst 1,25 i Örebro och som högst 1,60 i Lund. 1,45 i Stockholm.

Det är riktigt att få fält är ifyllda för just henne, men det gör i praktiken ingen skillnad. Det som saknas är 1. kön, 2. förnamn, 3. efternamn och 4. personnummer. De första tre är kända genom mejladressen och den fjärde uppgiften behövs inte då namnet är unikt.
Telefonnumret är inte svårläst och det är detsamma som anges på sajten där hon själv säljer sin gamla kurslitteratur eller för den delen på Hitta.se.

Jag är på samma linje. Sofia Tornefors står ju tydligt och klart med i FUP:en på listan över de som köpt fusk. Hon har dessutom valt att köpa 1,9 på HP trots att antagningspoängen för Juristlinjen på Stockholms Universitet är betydligt lägre. Att ta till i överkant på det viset trots att det kostar 10000-tals kronor extra gör man bara om man vill vara väldigt säker på att komma in och har gott om pengar. Därav kan man anta att tillgången på pengar inte var något problem i det här fallet. Som sagt: Jag önskar verkligen att Polisen utreder var hennes pengar kom ifrån.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2018-11-22 kl. 12:35.
Citera
2018-11-22, 12:25
Bannlyst
Nu har Lovisa Hellberg gjort sin instagram privat. Så hon har nog läst det hon har anklagats för.
Citera
2018-11-22, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Nu har Lovisa Hellberg gjort sin instagram privat. Så hon har nog läst det hon har anklagats för.
Det var ju massa knäppgökar som gick in på hennes sida och trakasserade.
Citera
2018-11-22, 12:35
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Jag är på samma linje. Sofia Törnefors står ju tydligt och klart med i FUP:en på listan över de som köpt fusk. Hon har dessutom valt att köpa 1,9 på HP trots att antagningspoängen för Juristlinjen på Stockholms Universitet är betydligt lägre. Att ta till i överkant på det viset trots att det kostar 10000-tals kronor extra gör man bara om man vill vara väldigt säker på att komma in och har gott om pengar. Därav kan man anta att tillgången på pengar inte var något problem i det här fallet. Som sagt: Jag önskar verkligen att Polisen utreder var hennes pengar kom ifrån.
Precis min tanke också, men det är förstås bara väldigt svaga indicier.

Jag såg inte programmet när det först sändes, men ser nu reprisen. Där framgår det ju att det är ekobrottsmyndigheten som hanterar brottsligheten. Som sagt så var fadern en erfaren domare i ekobrottsmål, så även där kan det bli ansträngd stämning. Nu är han förstås pensionerad, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in