2018-11-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Tyvärr så tror jag inte att folk härinne kan förstå vilken destruktiv kraft som finns om man har ett namn härinne även om man har fuskat eller inte.
Jag försvarar inte fuskare men just nu så låt för helvete åklagaren utreda skuld, eller ska unga människor ta livet av sig för att de har fuskat på ett prov?
Är fusk på HP ett dödsstraff eller vad faan håller ni på med?!?!?!?

Säg mig, vem tar livet av sig för att någon skriver ens namn på ett forum? Troligtvis lär inte ens personen märka det.

Dessutom är jag så jävla trött på folk som "janten" och "rumsregler" som är typical fuskare som ska hålla med allt som går i deras riktning. Försvarar fuskare och skyller på "Det finns värre saker som våldtäkt och mord..."
Citera
Medlem
Citat:
Tyvärr så tror jag inte att folk härinne kan förstå vilken destruktiv kraft som finns om man har ett namn härinne även om man har fuskat eller inte.
Jag försvarar inte fuskare men just nu så låt för helvete åklagaren utreda skuld, eller ska unga människor ta livet av sig för att de har fuskat på ett prov?

Välkommen till flashback. Där idioter leker moralpolis trots att de inte är en bättre medmänniska själva.
Alla gör fel någon gång i sitt liv. Jag försvarar absolut inte de jävlar som fortsätter med sina utbildningar trots att de är avslöjade nu.
Men däremot tycker jag att de borde få en rättvis rättegång lik alla andra misstänkta.
Det de borde göra är att hoppa av sina utbildningar direkt och fortsätta med livet.
Det blir knappast bättre om vi driver en häxjakt och skriver att de ska dö. Det är unga människor det handlar om trots allt.

Gör om, gör rätt.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:

Ja, det borde vara dödsstraff för alla inblandade. Först då kan vi få ordning på samhället igen. Det här beteendet förstör samhället i grunden. Jag är dock förvånad att inte fler svenskar insett potentialen av att fuska sig in på en attraktiv utbildning. 100 000 kr är billigt för att få bli läkare, om man nu kommer undan med det. I USA kostar en läkarutbildning typ 100 000++++ per termin. Att betala 100K för 1,9 på HP är som att få det gratis.
Citera
2018-11-21, 23:34
Medlem
Alwaysrights avatar
Snyggt jobbat Flashback! Någon som orkar sammanställa?

Hur går snacket i skolorna? Hoppar folk av självmant? Eller biter de sig fast?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Vi har fallet i Trollhättan tex, där man drog tillbaka två bröders resultat. Bevisningen då bestod i analyser från UHR. Svarsmönstret var typ 1 på miljarden eller något liknande.

Jomen bröderna dömdes också nu i 2018.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/bröder-fuskade-på-högskoleprovet-döms-1.5936827

Men jag tänkte på det du sa innan om domar om fusk på hp ända från år 2015....? Jag trodde de första tingsrättsdomarna kom först i år nämligen..... men vore självklart kul att läsa ännu äldre domar om fusk om det också finns.
Citera
Medlem
Känns lite som att man låter alla som fuskat fortsätta på universiteten...?
Citera
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Lyssna nu. Varje lärosäte har alternativa kvoter. Dessa alternativa kvoter bestämmer universiteten själva kring hur antagningen skall se ut; vilka krav man ställer på de sökande.

Vad jag säger: två lärosäten har satt i system att enbart ta emot nyanlända i denna kvoten när det gller läkarprogrammet.

Vad gäller andra lärosäten och andra program får någon annan uttala sig kring.

Kan tänka mig att det räknas som en "merit" på de där intervjuintagen. Programansvariga vill fylla sina godhetskvoter.
Citera
2018-11-21, 23:35
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Exakt! Nya konton är också en stor indikation på att folks alter ego kryper fram.

Fast personen var reggad november 2017...

Du har förpestat denna tråd med dina dumma frågor och hjärndöda svar från början tills nu. Kan du läsa alla dina inlägg två gånger innan du postar här?
Citera
2018-11-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damnist2
Känns lite som att man låter alla som fuskat fortsätta på universiteten...?

Stämmer ej. I de fall UHR har dragit tillbaka provresultat, och studenter antagits med hjälp av det, har studenten kastats ut från utbildningarna.

Och i detta ärende väntar som sagt alla lärosäten på tingsrättens dom och UHR:s egna utredningar.

Folk kommer kastas ut.
Citera
2018-11-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Ja, det borde vara dödsstraff för alla inblandade. Först då kan vi få ordning på samhället igen. Det här beteendet förstör samhället i grunden. Jag är dock förvånad att inte fler svenskar insett potentialen av att fuska sig in på en attraktiv utbildning. 100 000 kr är billigt för att få bli läkare, om man nu kommer undan med det. I USA kostar en läkarutbildning typ 100 000++++ per termin. Att betala 100K för 1,9 på HP är som att få det gratis.

Om jag inte minns fel fanns det en man från tidigare prov, runt 35 årsåldern som hade fuskat på provet. Visst finns det säkert de som har betalat för att byta yrke också. Men jag tror att de flesta är från de tidigare åren, alltså har man ingen information om de.
Citera
2018-11-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Fast personen var reggad november 2017...

Många nyreggade (sep-nov) konton härinne i tråden, som bara skrivit i denna tråd.
Citera
2018-11-21, 23:39
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Man kan ta studieavbrott och då läsa upp sin betyg eller försöka göra HP på ett riktigt sätt och därefter söka in igen. Då bör man rimligtvis får tillgodoräkna sig de redan lästa kurserna. Varför skulle man inte kunna ta tio års uppehåll och komma tillbaka och hoppa in på femte då man redan läst och fått godkänt i år1-4?

Självklart kan man inte tillgodoräkna sig poäng som man tagit utan att vara behörig på en utbildning. Du tänker som en fuskare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in