2018-11-22, 10:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Alla ni som håller ryggen om fuskare och tycker att de knappt ska straffas alls (dagsböter är inget straff för det här), skulle ni vilja ha en kirurg som ska skära i er, som fuskat på hs-provet? Eller tandläkare?

Ska vi börja tillåta fusk i tävlingar också? Diverse hjälpmedel?

Ni är roliga.
Citera
2018-11-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag kikade lite närmare på ett namn något slumpmässigt, där det kunde vara lätt att identifiera personen bakom, och det visade sig uppdaga en lite kinkig situation som nog inte blir så lätt att hantera och som väl kan bli grund för personlig tragedi, oaktat hur hänsynslöst fusket är och hur egoistiskt det är att ta en plats för någon annan på en utbildning.

En S*fia T*rnef*rs (*=o) har enligt fup:en betalat 94000 för 1,9 på högskoleprovet. Jag hittar henne inte på fejjan, så det går inte att se där vilken utbildning hon går. Men en sökning på namnet visar att hon nu säljer kurslitteratur i juridik på en sajt för sådan handel.

Hon visar sig vara 29 år och bo hemma hos föräldrarna i Vallentuna (i en fin ny villa i kitschig herrgårdsstil). Fadern Ch*iste* (*=r) visar sig också han ha gått en utbildning till jurist och sedan dess avancerat till rådman och en av Stockholms tingsrätts "mer erfarna domare när det gäller ekobrott". Han bör vara pensionerad nu, men gjorde avtryck i media i samband med rättegången där Girjas sameby processade för sina jakt- och fiskerättigheter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6197378

Det kan nog bli ganska jobbig stämning i den familjen och i det fina umgänge de bör ha på orten när dottern har varit mer angelägen att följa i faderns fotspår än hon haft intellektuell begåvning för och därför fuskat sig till en plats på juristlinjen på – gissningsvis – Stockholms universitet. Hon har väl inte tagit examen än.

Jag kan inte se från vilket år den länkade listan är. Kan någon som laddat ned hela fup:en hjälpa till?

Jag hade för mig att jag kände igen namnet och kollade runt lite på våra kurshemsidor, och fann att en person med samma namn finns med på några moment under T2 på SU, så kan nog bli lite stelt med pappsen framöver..😁
Citera
2018-11-22, 10:22
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drMunchhausen
Varför hänger du inte ut?

Camilla Ålhed ( https://se.linkedin.com/in/camilla-%C3%A5lhed-b6a7ba40 ) har köpt 1,8 på högskoleprovet för 74000 och läser nu på KTH till arkitekt, omöjligt att misstolka. Någon stackare fick reservplats pga henne. Fyfan.

Syns tydligt i listan från förundersökningen. https://cdn-04.minfil.com/i477scl7b1/8b61b723-1542853691/Aktbil_258_s299.jpg

Är det ingen som har mer info om henne? Arkitektutbildningen är riktigt attraktiv, men tyvärr numera en flumutbildning som nästan vem som helst klarar. Typ leka med kuber i cad-program och bygga med Lego. Häng ut henne rejält!
Citera
2018-11-22, 10:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
kan man bli utslängd från utbildning pga fusk på HP?
Det borde man bli, ögonaböj.
Citera
2018-11-22, 10:23
Medlem
discomusens avatar
Har man fått veta hur polisen lyckades finna personern bakom, mer än att inledningsvis börja chatta med dem? Jag såg ju UG och förstod hur Samir bar sig åt med en annan liga, men inte denna?
Citera
2018-11-22, 10:25
Medlem
iloveyouimgoingtoblowupyrschools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Tack för informationen.
Vad jag vet finns dom inte med ordagrant någon annanstans iFUP. Men en av spökskrivarna i vårens fuskomgång gick under namnet "H".

XxDrag0N-Sl4y3RxX var lite hemlighetsfull med dom namnen, och sade inte rakt ut att dom var fuskare. Han väntade på svar sade han. Men det var kanske bra att det gick som det gick, då fick vi svar i tråden från en av dom.

I en PDF så kan du söka, på t.ex. namn.
Citera
2018-11-22, 10:27
Bannlyst
Fusk eller inte, kommer alltid finnas dom som mutar lärarna direkt med flera hundra tusen kronor liksom.
Citera
2018-11-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det här är riktigt intressant. Om Polisen är intresserade så kan de ju kolla upp var pengarna som dottern tog ut för att betala för fusket, kom ifrån. Det skulle ju kunna vara så att pappan överfört motsvarande belopp till dotterns konto strax innan eller t.o.m. så att beloppet togs ut från pappans eller mammans konto. Hur som helst tror jag att föräldrarna vet om att hon fuskade sig in.

Att pappan sitter i disciplinära nämnden på Stockholms universitet skulle ju få konsekvenser om betalningen kan länkas till honom. Dessutom är han ju jävig om han får sin dotters ärende på bordet, om det är så att hon pluggar på SU.

Det namnet ni diskuterar är en av dom svagaste uthängningarna i listan, där endast en emailadress och svårläst telefonnummer förekommer. Rutorna med namn, personummer eller adress är tomma. Det kan lika gärna vara en kompisförsäljning av en fuskplats som ligan har maskat på det sättet.

Det är t.ex allmänt känt att en av leadarna i ligan, LKG, användet "Tuula Kuosmanen" som nick. Tuula Kuosmanen är i verkligheten den blonda kvinnan som är avdelningschef för UHR. Hon intervjuas bl.a. i alla avsnitt om högskolefusket av SVT Dold och UG.

Inte för att jag säger att dom är oskyldiga, men vi vet inte.
Citera
2018-11-22, 10:30
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtTheSpeedOfLight
Jag fattar jag inte kan rentvå mig. Jag hadee sagt jag var intresserad för att få veta lön och allt sånt, men det var inte en möjlighet att jag skulle vara skrivare åt dem då de fick reda på att jag hade dyslexi och skrev med förlängd skrivtid. De dissade mig. Har inte kvar mailen, var ju flera år sedan. Inte aktiv på flashback, tänkte bara skriva det här. Ni får spekulera. Jag kan inte bevisa att mina bilder inte är manipularade. Det är svårt att utreda fall över nätet, låt bara polisen göra sitt jobb så kan de kolla ordentligt och ta reda på vilka som är skyldiga och oskyldiga.

Kul att fuskarna åkte fast. De gjorde det nog mycket svårare för mig att få bra resultat. Undra om HP blir lättare nu?

Om jag vore oskyldig så skulle jag t. ex. inte stänga ned mitt Facebook-konto, som du sa i ett inlägg att du gjort.. Jag skulle istället i ett offentligt inlägg tala om för mina vänner, att jag blivit oskyldigt anklagad pga av att fusk-arrangörerna kontaktat mig. Jag skulle skriva sanningen. Du kan ju ändå inte hindra ryktesspridningen. Däremot, som andra påpekat i tråden, så förekommer det motstridiga uppgifter från dig. I ett inlägg säger du att du tackade Nej till dem. I ett annat inlägg säger du att de inte ville ha dig pga av din påstådda dyslexi.
Citera
2018-11-22, 10:31
Medlem
discomusens avatar
Jag har pluggat färdigt etc, men om vi leker med tanken - är inte det enda trygga tillvägagångssättet att använda en spökskrivare i form av en riktig person som skulle kunna likna dig? ALLA andra tillvägagångssätt är riskabla, likt nu. Skulle aldrig vara helt trygg.
Citera
2018-11-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discomusen
Jag har pluggat färdigt etc, men om vi leker med tanken - är inte det enda trygga tillvägagångssättet att använda en spökskrivare i form av en riktig person som skulle kunna likna dig? ALLA andra tillvägagångssätt är riskabla, likt nu. Skulle aldrig vara helt trygg.

Jag vet en som läst till läkare där en vän skrev HP åt honom och det är säkert mest safe men svårt att ordna för många.
Citera
2018-11-22, 10:37
Medlem
Den här tjejen Libin Hassan Ali lär väl platsa på listan, var lite svår att kartlägga men verkar stämma bra allting.
(FB) Norrköping: 3 häktade misstänkt för ha sålt svar till högskoleprov mellan 2015-2018
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in