2018-11-22, 03:30
Medlem
Jag vet inte om jag kommer att se Uppdrag Granskning, men tydligen är det en kille vid namn "Hadi" som intervjuas där -anonymt förstås - och som erkänner att han har fuskat på högskolesprovet och därigenom kommit in på en attraktiv utbildning. Själv reagerade jag på "Hadis" kaxiga sätt att tala om vad han hade gjort - det var till 100% värt det, och jag bryr mig inte om att jag har tagit en högskoleplats som skulle ha gått ill någon annan.

Kan en sån som "Hadi" stängas av i efterhand? Vore det bra? Tror ni att politikerna kommer att agera för att fuskare som har tagit sig in på högskolan med ojusta metoder ska kunna bli avstängda i efterhand?
Citera
2018-11-22, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse

Hittar förut en kvinna som har "arkitektdrömmar" i börja på sin email-adress, som nu studerar till arkitekt på Kungliga Tekniska Högskolan.

Varför hänger du inte ut?

Camilla Ålhed ( https://se.linkedin.com/in/camilla-%C3%A5lhed-b6a7ba40 ) har köpt 1,8 på högskoleprovet för 74000 och läser nu på KTH till arkitekt, omöjligt att misstolka. Någon stackare fick reservplats pga henne. Fyfan.

Syns tydligt i listan från förundersökningen. https://cdn-04.minfil.com/i477scl7b1/8b61b723-1542853691/Aktbil_258_s299.jpg
Citera
2018-11-22, 04:05
Medlem
heriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Det ska inte uteslutas, fasaden om en lyckad familj kan vara ovärderlig för vissa, klart dottern ska bli jurist som pappsen!

Edit: Mer troligt är väl dock att hon har känt en sådan enorm press från hemmet att också bli lyckad, dvs gå i pappsens fotspår och bli jurist, och själv fixat det här fusket utan hans inverkan. Men allt det här är givetvis ren spekulation.
Sofia Tornefors bravader kommer att bli en intressant följetong på Fb
Citera
2018-11-22, 04:08
Medlem
norther1s avatar
Asså förlåt, men 75 000:- för 1,8 på HP låter ju jävligt misslyckat. Pluggar man riktigt jävla hårt i två veckor lär nog snittsvensken kunna nå ett sånt resultat.
Citera
2018-11-22, 04:53
Medlem
kukflashs avatar
Hur kommer det sig att vissa får betala olika summor trots samma resultat?
Citera
2018-11-22, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Asså förlåt, men 75 000:- för 1,8 på HP låter ju jävligt misslyckat. Pluggar man riktigt jävla hårt i två veckor lär nog snittsvensken kunna nå ett sånt resultat.

Har dålig koll, men 1,8 kommer man väl in på rätt bra utbildningar på tex handels? Tror inte det är så lätt att skriva så högt bara man pluggar i två veckor då hade det nog krävts högre för att komma in på dessa utbildningar?
Sen är ju 75000 inte speciellt mycket pengar hellre för en vanlig Svensson att komma in på sin drömutbildning.
Men betala för 1,4? Hur svårt är det att få? Kan inte vara allt för svårt att få själv eller? 😬
Senast redigerad av RallarKalle1 2018-11-22 kl. 05:15.
Citera
2018-11-22, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Har dålig koll, men 1,8 kommer man väl in på rätt bra utbildningar på tex handels? Tror inte det är så lätt att skriva så högt bara man pluggar i två veckor då hade det nog krävts högre för att komma in på dessa utbildningar?
Sen är ju 75000 inte speciellt mycket pengar hellre för en vanlig Svensson att komma in på sin drömutbildning.
Men betala för 1,4? Hur svårt är det att få? Kan inte vara allt för svårt att få själv eller? 😬

Om du inte har svenska som modersmål lär det vara mycket svårt att få 1,4.

Folk klagar på att invandrare fuskar men hela systemet är som gjort för att lotsa fram svenskar till utbildningsplatserna. Hur relevant är det att kunna ovanliga ord i svenska om du ska bli civilekonom eller läkare?

Förövrigt kan man fråga sig meningen med att ha högskoleprovet över huvud taget, om nu hundratals söker på fuskade provresultat varje termin. Lägg ner högskoleprovet imo tills det finns förutsättningar att kunna genomföra det på ett rättvist sett.

Ali Fegan var alldeles för snäll i sina frågor till högskoleverket. Han tycks tyvärr inte förmögen att fylla tomrummet efter Josefsson.

"Kan ni garantera att ingen fuskar?"
Allvarligt talat, vad är det för fråga?
Senast redigerad av Mafia 2018-11-22 kl. 05:46.
Citera
2018-11-22, 06:30
Medlem
De som sålt svaren kan också vara ideologiskt drivna i sin handling genom att hjälpa folk som inte riktigt kommit in i samhället. Har du sedan samma ideologiska krafter på arbetsplatsen så är devisen "det lär vi upp", som också går under betäckningen vi krigar för de som vi accepterar och antikrigar för de som vi tycker är dumma.
Citera
2018-11-22, 06:33
Medlem
Utdodochforkastads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Om du inte har svenska som modersmål lär det vara mycket svårt att få 1,4.
Folk klagar på att invandrare fuskar men hela systemet är som gjort för att lotsa fram svenskar till utbildningsplatserna. Hur relevant är det att kunna ovanliga ord i svenska om du ska bli civilekonom eller läkare?

Är det sant att dom som kan språket har större chans att få högre betyg? :O Vilken jävla chock!
Är det så att man kanske vill kunna kommunicera bra med sin läkare och slippa missförstånd? Hmm :thinking:
Är det så att man vill ha vältaliga människor som kan göra sig förstådda har hand om ekonomin? Mycket märkligt det här! Nej att kunna språket åtminstone så pass att man förstår innebörden av det man läser eller ska säga/göra sig förstådd borde ju vara en regel innan man ens får medborgarskap. Nu lämnar vi ju ut medborgarskap i cornflakespaketen, sen ser vi ju hur bra det går med det också.
Hur många procent var det nu igen av dessa stjärnläkare som kommit hit som klarade av ett simpelt läkarprov? Tror det var hela 15% eller något i närheten av det. Jag ser nog hellre att jag får en läkare som både har genomgått svensk utbildning och dessutom kan göra sig förstådd/förstår vad jag säger.
Det här med ovanliga ord är ju lite mer ett intelligent test än att just kunna dessa ord utantill resten av livet. ^^ Menar du sedan det här med att slopa provet helt tills det blir mer rättvist, att man då ska ha det på 14 olika språk med? Vad jag vet så är språket endast en del av provet och inte allt dessutom. Menmen...
Citera
2018-11-22, 06:38
Medlem
Umeå Universitet är underättade med uppgiften om att det kan finnas en student inom en av deras utbildningar som kan ha agerat ohederligt. Personens namn har inte angivits eftersom jag själv kan bli dömd för ärekränkning. Det är nu upp till universitetet att bestämma hur de skall agera.
Det bör dock ligga i universitetets intresse att göra en uppföljning eftersom det kan påverka lärosätets och institutionens förtroende.
Senast redigerad av bananchoc 2018-11-22 kl. 06:40.
Citera
2018-11-22, 07:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtTheSpeedOfLight
Tja, kaj här. Har mailat dem, är nog därför jag är med i mail-listan. De ville rekrytera mig som skrivare då jag fått 2.0 (offentliga uppgifter). Tror de försökte rekrytera unga personer på topplistan över resultat. Tackade nej.

Tvungen att stänga ner FB för att folk anklagar mig. Fusk är en jävligt seriös anklagelse för någon som går på högskola. Var snäll lägg ner häxjakt. I, alla fall på de som inte har någon mer direkt länk. Kan du typ ta bort mitt namn innan mina släktingar och klasskompisar börjar fråga om jag fuskat? Klart jag kan övertyga dem att jag inte har då jag skrivit riktigt bra på provet tre gånger (1.8; 1.9 och 2.0) Men fortfarande jobbigt.

Nu gör ni fuskare allt för att så tvivel här att listan stämmer.

Ditt försök är det mest kreativa hittills. Det måste jag ge dig!
Citera
2018-11-22, 07:15
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Då ska det bli intressant vad samhället gör med fuskarna, om de ens gör nåt. De lär nog få gå kvar trots fusket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in