Citat:
Ursprungligen postat av
Mafia
Om du inte har svenska som modersmål lär det vara mycket svårt att få 1,4.
Folk klagar på att invandrare fuskar men hela systemet är som gjort för att lotsa fram svenskar till utbildningsplatserna. Hur relevant är det att kunna ovanliga ord i svenska om du ska bli civilekonom eller läkare?
Är det sant att dom som kan språket har större chans att få högre betyg? :O Vilken jävla chock!
Är det så att man kanske vill kunna kommunicera bra med sin läkare och slippa missförstånd? Hmm :thinking:
Är det så att man vill ha vältaliga människor som kan göra sig förstådda har hand om ekonomin? Mycket märkligt det här! Nej att kunna språket åtminstone så pass att man förstår innebörden av det man läser eller ska säga/göra sig förstådd borde ju vara en regel innan man ens får medborgarskap. Nu lämnar vi ju ut medborgarskap i cornflakespaketen, sen ser vi ju hur bra det går med det också.
Hur många procent var det nu igen av dessa stjärnläkare som kommit hit som klarade av ett simpelt läkarprov? Tror det var hela 15% eller något i närheten av det. Jag ser nog hellre att jag får en läkare som både har genomgått svensk utbildning och dessutom kan göra sig förstådd/förstår vad jag säger.
Det här med ovanliga ord är ju lite mer ett intelligent test än att just kunna dessa ord utantill resten av livet. ^^ Menar du sedan det här med att slopa provet helt tills det blir mer rättvist, att man då ska ha det på 14 olika språk med? Vad jag vet så är språket endast en del av provet och inte allt dessutom. Menmen...