Jag kikade lite närmare på ett namn något slumpmässigt, där det kunde vara lätt att identifiera personen bakom, och det visade sig uppdaga en lite kinkig situation som nog inte blir så lätt att hantera och som väl kan bli grund för personlig tragedi, oaktat hur hänsynslöst fusket är och hur egoistiskt det är att ta en plats för någon annan på en utbildning.
En S*fia T*rnef*rs (*=o) har
enligt fup:en betalat 94000 för 1,9 på högskoleprovet. Jag hittar henne inte på fejjan, så det går inte att se där vilken utbildning hon går. Men en sökning på namnet visar att hon nu säljer kurslitteratur i juridik på en sajt för sådan handel.
Hon visar sig vara 29 år och bo hemma hos föräldrarna i Vallentuna (i en fin ny villa i kitschig herrgårdsstil). Fadern Ch*iste* (*=r) visar sig också han ha gått en utbildning till jurist och sedan dess avancerat till rådman och en av Stockholms tingsrätts "mer erfarna domare när det gäller ekobrott". Han bör vara pensionerad nu, men gjorde avtryck i media i samband med rättegången där Girjas sameby processade för sina jakt- och fiskerättigheter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6197378
Det kan nog bli ganska jobbig stämning i den familjen och i det fina umgänge de bör ha på orten när dottern har varit mer angelägen att följa i faderns fotspår än hon haft intellektuell begåvning för och därför fuskat sig till en plats på juristlinjen på – gissningsvis – Stockholms universitet. Hon har väl inte tagit examen än.
Jag kan inte se från vilket år den länkade listan är. Kan någon som laddat ned hela fup:en hjälpa till?