2018-11-22, 09:05
Medlem
Så, Kaj är oskyldig och Lovisa med A i efternamnet likaså, båda uthängda här av XxDrag0N-Sl4y3RxX trots att de inte har gjort något fel.

Hoppas du är stolt över dig själv XxDrag0N-Sl4y3RxX. Du horade runt här och sög åt dig uppmärksamheten som en liten fjortis samtidigt som du har försäkrat dig om att två oskyldiga personer kommer dyka upp i googlesökningar resten av livet. Du äcklar mig lika mycket som fuskarna, usch!

Om du har någon skam alls i kroppen så rapporterar du varenda jävla inlägg där deras namn finns med och skriver en utförlig förklaring till varför de ska tas bort eller editeras.
Citera
2018-11-22, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det kan mycket väl vara förtal att påstå att någon har fuskat på HP, även om den personen faktiskt har fuskat, och blir dömd för det.
Dumheter å nonsens. Finns ingen åklagare som åtar sig uppdraget. Anmälan skrivs av, fortare än att det tar att släppa en fis...
Citera
2018-11-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskil-Prasert
Dumheter å nonsens. Finns ingen åklagare som åtar sig uppdraget. Anmälan skrivs av, fortare än att det tar att släppa en fis...

Nej, jag har rätt juridiskt. Sen kanske du har rätt i att det inte är ett högprioriterat brott men förtal i dom fall där uppgifterna är falska är inte heller ett högprioriterat brott så det är inte det minsta relevant.

Om du inte håller med så tycker jag att du ska dela med dig av den formulering i lagen som specifierar att förtal inte är förtal om uppgifterna är sanna.
Citera
2018-11-22, 09:17
Medlem
Trigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathgrip
K kanske kan screenshota sin mejlkonversation med en av fuskarna?

Det är fan riktigt illa att en oskyldig hängs ut..

Oskyldig? Det står ju tydligt 30 KSEK efter hans namn.

Ingen kan väl vara så dum att man inte förstår att det är en ersättning på 30000 för utfört fusk.

Om polisen hittar en lapp hos en langare med ditt namn och 20 g skrivet efter, hur tror du att det skulle tolkas? Att du bara hade råkat ringa fel nummer?

Herre Gud vilken naivitet i denna tråden.
Citera
2018-11-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trigglypuff

Ingen kan väl vara så dum att man inte förstår att det är en ersättning på 30000 för utfört fusk.

Om polisen hittar en lapp hos en langare med ditt namn och 20 g skrivet efter, hur tror du att det skulle tolkas? Att du bara hade råkat ringa fel nummer?

Bra förtydligande om K*j T
Citera
2018-11-22, 09:26
Medlem
Trigglypuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Ja, det stämmer. Trots att det egentligen är ganska ologiskt att betala 70-200 tusen för något och sen inte använda det. Men det kan ju även vara så att personerna bara inte hunnit börja plugga än, att de kanske skjutit på det. Ett HP-resultat är trots allt giltigt i 5 år, så det är såklart inget krav att börja studera direkt efter man skrivit provet.

En del program börjar bara en gång per år. Kan också vara en anledning.
Citera
2018-11-22, 09:33
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Kan någon förklara för mig en sak som jag inte förstod i tillvägagångssättet av fusket...
Om proven delas ut förpackade i ett kuvert och oöppnade, hur kan provassisten/provledaren öppnat kuvertet och fotat frågorna?

Det fanns troligen ett extra prov, en provskrivare var där enbart för att ge någon möjlighet att smita undan ett par minuter och fotografera provet.
Citera
2018-11-22, 09:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Finns olika svar på det. Det kan vara en gammal lista, personen har inte köpt fusket själv utan åt en släkting eller bekant, en annan fuskare har utnyttjat hennes identitet eller så är hela listan falsk.

Kan tänka mig att det finns personer som ser ett högt resultat på HP som en statusmarkör. Att hon inte behövde det egentligen.

På hennes bilder på Insta syns hon med en Labradoodle-valp av mindre storlek för cirkus 45 000. Labradoodle-valpar av city-size har dessutom kö hos uppfödarna, så har hon köpt sig före i kön har hon betalat mer.

Uppenbarligen är status viktigt för henne.
Citera
2018-11-22, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trigglypuff

Behöver inte vara naivitet, utan kanske lite insyn i fallet?

Har du läst FUP så upptäcker du att flera av paketen med utrustning som ligan skickar går till adresser där det inte finns folk bosatta som är anmälda till högskoleprovet, eller ens har ett konto på UHR.

Dessutom hittar polisen vid husransakan flera gamla kartonger som har gått i retur, för att posten inte har hittat någon mottagare.

Sedan vet HP-Hjälpen om att konkurrerande ligor vill köpa en plats med falskleg, för att garantera tillgången av svar. HP-Hjälpen har själva gjort så vid flera tillfällen. Det finns bild på ett pass i en av OG datorer, där dom har bytt namn och personnummer mellan VG och en annan oskyldig(?) stackare.
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-22 kl. 09:45.
Citera
2018-11-22, 09:40
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Lite humor att en av medhjälparna har pseudonymen "Travis Bickle" i mailadressen.

Citat från Taxi Driver:

Citat:
Personnel Officer: How's your driving record? Clean?
Travis Bickle: It's clean, real clean. Like my conscience.

Citat:
Travis Bickle: Listen, you fuckers, you screwheads. Here is a man who would not take it anymore. A man who stood up against the scum, the cunts, the dogs, the filth, the shit. Here is a man who stood up.

Verkar inte stämma in på denne Travis Bickle.
Citera
2018-11-22, 09:56
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Nej, jag har rätt juridiskt. Sen kanske du har rätt i att det inte är ett högprioriterat brott men förtal i dom fall där uppgifterna är falska är inte heller ett högprioriterat brott så det är inte det minsta relevant.

Om du inte håller med så tycker jag att du ska dela med dig av den formulering i lagen som specifierar att förtal inte är förtal om uppgifterna är sanna.

Du menar att de kan bli kränkta? LOL på dej.
Citera
2018-11-22, 10:14
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag kikade lite närmare på ett namn något slumpmässigt, där det kunde vara lätt att identifiera personen bakom, och det visade sig uppdaga en lite kinkig situation som nog inte blir så lätt att hantera och som väl kan bli grund för personlig tragedi, oaktat hur hänsynslöst fusket är och hur egoistiskt det är att ta en plats för någon annan på en utbildning.

En S*fia T*rnef*rs (*=o) har enligt fup:en betalat 94000 för 1,9 på högskoleprovet. Jag hittar henne inte på fejjan, så det går inte att se där vilken utbildning hon går. Men en sökning på namnet visar att hon nu säljer kurslitteratur i juridik på en sajt för sådan handel.

Hon visar sig vara 29 år och bo hemma hos föräldrarna i Vallentuna (i en fin ny villa i kitschig herrgårdsstil). Fadern Ch*iste* (*=r) visar sig också han ha gått en utbildning till jurist och sedan dess avancerat till rådman och en av Stockholms tingsrätts "mer erfarna domare när det gäller ekobrott". Han bör vara pensionerad nu, men gjorde avtryck i media i samband med rättegången där Girjas sameby processade för sina jakt- och fiskerättigheter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6197378

Det kan nog bli ganska jobbig stämning i den familjen och i det fina umgänge de bör ha på orten när dottern har varit mer angelägen att följa i faderns fotspår än hon haft intellektuell begåvning för och därför fuskat sig till en plats på juristlinjen på – gissningsvis – Stockholms universitet. Hon har väl inte tagit examen än.

Jag kan inte se från vilket år den länkade listan är. Kan någon som laddat ned hela fup:en hjälpa till?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Tack! Det var inte mycket till gräv, men jag bidrar gärna.

Och ja, jag frågade mig också om fadern stått för fiolerna. Han verkar vara inblandad i en hel del lukrativa fastighetsaffärer, så medel saknas nog inte. Samtidigt är den fuskande dottern så pass gammal att hon kan ha sparat ihop sina 100 papp.

And the plot thickens…

Tydligen utsågs i somras fadern och rådmannen till suppleant i Stockholms universitets disciplinnämnd. https://www.su.se/polopoly_fs/1.384425.1525350829!/menu/standard/file/Protokoll%20RF%20180503.pdf

Nu vet jag förstås inte i detalj vad en disciplinnämnd gör, men det låter som något som kan ha hand om fusk och sån't.
Dessutom är det som sagt ännu oklart var dottern studerat juridik.

Det här är riktigt intressant. Om Polisen är intresserade så kan de ju kolla upp var pengarna som dottern tog ut för att betala för fusket, kom ifrån. Det skulle ju kunna vara så att pappan överfört motsvarande belopp till dotterns konto strax innan eller t.o.m. så att beloppet togs ut från pappans eller mammans konto. Hur som helst tror jag att föräldrarna vet om att hon fuskade sig in.

Att pappan sitter i disciplinära nämnden på Stockholms universitet skulle ju få konsekvenser om betalningen kan länkas till honom. Dessutom är han ju jävig om han får sin dotters ärende på bordet, om det är så att hon pluggar på SU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in