2018-11-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Kan någon förklara för mig en sak som jag inte förstod i tillvägagångssättet av fusket...
Om proven delas ut förpackade i ett kuvert och oöppnade, hur kan provassisten/provledaren öppnat kuvertet och fotat frågorna?

De hade någon sorts maskin med sig som och kuvert från gamla prov som de förslöt det hela med tror jag det var.
Citera
2018-11-22, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Hur kommer det sig att vissa får betala olika summor trots samma resultat?

Priset var förhandlingsbart. Någon av de åtalade fuskarna berättar att han prutade 10.000kr på priset. Sedan hade dom kompispriser och så kunde du få rabatt om du fixade en eller flera kunder till åt ligan. Det är affärsverksamhet vi pratar om!
Citera
2018-11-22, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det kan mycket väl vara förtal att påstå att någon har fuskat på HP, även om den personen faktiskt har fuskat, och blir dömd för det.
Tänker att det är ganska lätt hänt att folk fuskar när tillgänglighetsgraden är så hög som i detta fall. Tyvärr måste du fuskare nu stå ditt kast. Du valde det ohedliga framför det hedliga, dina drag av narcissism gjorde att du ansåg dig ha rätt att börja på en utbildning du antingen var för korkad eller för lat för att kvalificera in till, på legitim väg. Många har väntat på detta avslöjande länge och mycket energi som byggts upp under den tiden. Ni är alla över 18 år och får stå till svars för era handlingar. Ni hängs ut av samma anledning som en erfarad pedofil hängs ut här på FB, ni är en fara för samhället. Skyldiga eller inte i lagens mening, är ni med all rätt nu brännmärkta. Det som dock känns lite orättvist är att ni nu kommer vara brännmärkta av ALLA seriösa rekryteringsfirmor för all framtid, även om ni får en karriär som inte fått någon skjuts att ert HP-resultat, även ni som nu byter namn, allt sånt reggas. Där kan jag känna att det blir lite orättvist.

Men det kanske var värt det? Kan bara tänka mig endorfinkicken ni måste fått när mi loggade in och såg ert köpa resultat för första gången
Citera
2018-11-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
https://www.metro.se/artikel/ni-beh%C3%B6ver-inte-vara-sexiga-p%C3%A5-halloween-tjejer-xr

L hellb*rg verkar dessutom vara en sann batikhäxa.

Blir dock inte klok på varför hon skulle börjat linköping 2014 och sen fuskat för att börja ki?

Finns olika svar på det. Det kan vara en gammal lista, personen har inte köpt fusket själv utan åt en släkting eller bekant, en annan fuskare har utnyttjat hennes identitet eller så är hela listan falsk.
Citera
2018-11-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nu gör ni fuskare allt för att så tvivel här att listan stämmer.

Ditt försök är det mest kreativa hittills. Det måste jag ge dig!

Kolla in listan så förstår du att den personen är oskyldigt utpekad.
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-22 kl. 08:45.
Citera
2018-11-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Finns olika svar på det. Det kan vara en gammal lista, personen har inte köpt fusket själv utan åt en släkting eller bekant, en annan fuskare har utnyttjat hennes identitet eller så är hela listan falsk.

Känns som en extremt stor risk att fuska om man redan har kommit in och redan tagit sig igenom flera terminer, undrar vad utfallet blir i denna process.
Citera
2018-11-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolservice
Tänker att det är ganska lätt hänt att folk fuskar när tillgänglighetsgraden är så hög som i detta fall. Tyvärr måste du fuskare nu stå ditt kast. Du valde det ohedliga framför det hedliga, dina drag av narcissism gjorde att du ansåg dig ha rätt att börja på en utbildning du antingen var för korkad eller för lat för att kvalificera in till, på legitim väg. Många har väntat på detta avslöjande länge och mycket energi som byggts upp under den tiden. Ni är alla över 18 år och får stå till svars för era handlingar. Ni hängs ut av samma anledning som en erfarad pedofil hängs ut här på FB, ni är en fara för samhället. Skyldiga eller inte i lagens mening, är ni med all rätt nu brännmärkta. Det som dock känns lite orättvist är att ni nu kommer vara brännmärkta av ALLA seriösa rekryteringsfirmor för all framtid, även om ni får en karriär som inte fått någon skjuts att ert HP-resultat, även ni som nu byter namn, allt sånt reggas. Där kan jag känna att det blir lite orättvist.

Men det kanske var värt det? Kan bara tänka mig endorfinkicken ni måste fått när mi loggade in och såg ert köpa resultat för första gången

Ta det lugnt nu bror, jag sökte på betyg och jag går inte en utbildning som är så eftertraktad att man behöver fuska sig in.

Jag bara upplyser folk om juridiken, förtal tar inte hänsyn till om uppgifterna är sanna, eller inte.
Citera
2018-11-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse

Olika svar? Tills någon visar att hon kvalificerade in även till KI när hon började studera, är det ju uppenbart fusk. Hon ville komma in på Sveriges mest prestigefulla medicinska skola, hon köpte ett HP-resultat. Inte konstigare än så? Eller missar jag något?
Citera
2018-11-22, 08:58
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
https://www.metro.se/artikel/ni-beh%C3%B6ver-inte-vara-sexiga-p%C3%A5-halloween-tjejer-xr

L hellb*rg verkar dessutom vara en sann batikhäxa.

Blir dock inte klok på varför hon skulle börjat linköping 2014 och sen fuskat för att börja ki?

Ja, hur kunde hon flytta från Läkarprogrammet i Linköping till KI i Sthlm? Riktig tokfeminist är hon också. Det ironiska är dock att hon raljerar i artikeln över sexismen mot kvinnor i samhället, och att de uppmanas att "klä av sig". Tittar man på hennes instagram så klär hon dock själv av sig frivilligt. Finns massor av bilder där hon är lättklädd. Så trist med dessa unga pantade brudar som är duperade av feminism. Det ska bli underbart att se när hon åker ut från KI med fittan före.
Citera
2018-11-22, 08:59
Medlem
somlowzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Har dålig koll, men 1,8 kommer man väl in på rätt bra utbildningar på tex handels? Tror inte det är så lätt att skriva så högt bara man pluggar i två veckor då hade det nog krävts högre för att komma in på dessa utbildningar?
Sen är ju 75000 inte speciellt mycket pengar hellre för en vanlig Svensson att komma in på sin drömutbildning.
Men betala för 1,4? Hur svårt är det att få? Kan inte vara allt för svårt att få själv eller? 😬

Resultatet på högskoleprovet beräknas utifrån en normalfördelning vilket betyder att det endast är cirka 2-3% av alla provdeltagare som får ett resultat på 1.8 eller högre. Enligt min uppfattning kan ett sådant resultat inte uppnås av vem som helst, oavsett hur mycket man pluggar. Man måste ha en viss fallenhet för matematik och dessutom kunna lösa problem mycket snabbt under hög press. Därtill kommer den verbala delen som inte heller är helt enkelt, ett stort vokabulär samt en mycket god läsförståelse krävs.

För att uppnå ett resultat på 1.4 eller högre krävs att man är bland de 15% bästa på provet. Detta resultat skulle antagligen de flesta normalbegåvade kunna uppnå om man lägger lite tid på att plugga och skriver provet ett flertal gånger. Men ett sådant resultat räcker knappast för att komma in på de mest prestigefyllda utbildningarna i landet. Läkare, psykolog, handels, och en stor del av civilingenjörsprogrammen kan du glömma. Men det räcker för att komma in på en del av juristprogrammen, ekonomi/socionom kommer du också in på med största sannolikhet.

För att svara på din fråga, jo det kan vara svårt att uppnå 1.4. Speciellt om man är en svagbegåvad slacker som helt saknar moral, och sånna finns verkar det finnas gott om i vårt avlånga land. Med det sagt kan jag på ett sätt förstå de personer som fuskat på provet. Det är en enkel genväg till drömutbildningen för en inte allt för stor peng. Man får ändå hoppas på att hela bunten blir avstängda från sina utbildningar. De måste skämmas något oerhört såhär i efterhand, eller vad tror ni?
Citera
2018-11-22, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Ta det lugnt nu bror, jag sökte på betyg och jag går inte en utbildning som är så eftertraktad att man behöver fuska sig in.

Jag bara upplyser folk om juridiken, förtal tar inte hänsyn till om uppgifterna är sanna, eller inte.

Blev syftningsfel om man ser hela den texten som ett svar på ditt inlägg, som bara var en liten del. Blev mer ett inlägg riktat till fuskarna som själva är aktiva i tråden)
Citera
2018-11-22, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolservice
Blev syftningsfel om man ser hela den texten som ett svar på ditt inlägg, som bara var en liten del. Blev mer ett inlägg riktat till fuskarna som själva är aktiva i tråden)

Jag förstår, lätt hänt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in