2018-11-22, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
OP känns alltmer oseriösa för var dag som går.
Både i det hör här fallet och ”byggarbetaren i tornet”-fallet känns ju rapporteringen aningen oseriös. En underentreprenör som håller på att gå i konkurs har inte avslutat sina jobb, men kräver betalt ändå. Att hålla inne betalningen för att jobbet inte är klart är ju något ALLA företag gör.

Och i fallet norra tornen så har en ensam byggarbetare gnällt om att det aldrig kommer gå att bygga klart i tid - ändå har inflyttningen hittills gått helt enligt plan. Om det var så illa som det beskrevs i artikeln hade skyddsombudet stoppat arbetet, men så har uppenbarligen inte skett. I alla större projekt finns ju en massa tomtar långt ner i organisationen, utan någon faktisk överblick, som går runt och gnäller om hur illa allt är och hur inget kommer gå.

OP är tacksamt att skriva den här typen av artiklar om, ”vanligt folk” vill gärna att det ska gå dåligt för sprätt-Oscar och hans överbelånade stockholmsjävlar-kunder, så det genererar många klick.

Det kan visa sig att jag har fel i båda fallen (i fallet norra tornen lär det bli tydligt om bara en månad när de övre planen ska flyttas in), men känns som man får ta en hel del av rapporteringen i ämnet med en nypa salt...
2018-11-22, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
En av de mest obskyra finansieringsuppläggen av alla nybyggen faktiskt. De som går på detta i nuläget finansierar ju de framtida lägenhetsköpsarna i en sån förening. Du betalar en svinhög avgift som i takt med amorteringen går ner. När lånet är avbetalt blir lägenhetens avgift mycket låg och värdet säkert betydligt högre på lägenheten. Men ingen kommer att bo i sin 1:a i The block tills dess.

Hade det inte varit för att du även ska lägga runt 4-500 000 i insats dessutom är det ingen skillnad mot hur hyresrätter finansieras, så ur den aspekten är det inget konstigt.

Ser dock inte behovet av såna här ”hyr-köp” av lägenheter. För entreprenörerna är det pengar direkt i handen. För köparna är det pengar om 20 år - i bästa fall.
Jag räknade på det där för ett tag sedan, och har för mig belåningen hamnade på typ 70kkr/kvm, vilket gav totalpris på lägenheterna i nivå med innerstaden (jag kan minnas fel, någon får gärna kontrollera).
2018-11-22, 06:54
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456

Och i fallet norra tornen så har en ensam byggarbetare gnällt om att det aldrig kommer gå att bygga klart i tid - ändå har inflyttningen hittills gått helt enligt plan. Om det var så illa som det beskrevs i artikeln hade skyddsombudet stoppat arbetet, men så har uppenbarligen inte skett.

Här måste jag dock inflika att planen hela tiden ändrats. Så visst sker Inflyttning enligt den plan som gäller just nu. Det är bara att Inflyttningtiden varken stämmer med planen från början, planen halvvägs genom projektet eller vad som sades i våras. Källor är OPs kvartalsrapporter, uttalanden och mäklarannonser. Orkar inte länka.
2018-11-22, 07:04
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Jag räknade på det där för ett tag sedan, och har för mig belåningen hamnade på typ 70kkr/kvm, vilket gav totalpris på lägenheterna i nivå med innerstaden (jag kan minnas fel, någon får gärna kontrollera).

Det blir oundvikligen ungefär samma priser per kvm. Det har ju med produktionskostnaderna att göra och visst är marken dyrare i innerstan men bygget kostar detsamma inklusive 15-20% vinstmarginal för byggaren (helt sjuka marginaler i jämförelse med andra branscher). Innerstadspriset kan mycket väl vara 30-40% högre till följd av markpriset. En god intäkt för kommunen att spendera på välgörenhet till världsmedborgare och löner till kommunpersonal. Allt finansierat av bolånetagarna.
2018-11-22, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Här måste jag dock inflika att planen hela tiden ändrats. Så visst sker Inflyttning enligt den plan som gäller just nu. Det är bara att Inflyttningtiden varken stämmer med planen från början, planen halvvägs genom projektet eller vad som sades i våras. Källor är OPs kvartalsrapporter, uttalanden och mäklarannonser. Orkar inte länka.
Jag menade förstås efter artikeln.

Men Q4 2018 gällde åtminstone sedan delårsrapporten för Q1 2017. Vid byggstart var det Q3.
2018-11-22, 07:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Varför skall man försöka ändra sentimentet? Utveckla orterna på ett sätt som gör att innerstaden växer istället och att staden hänger ihop, då kan fler välja att bo i den typen av miljöer om dom vill det.

Edit: I Stockholm skulle man tex(i teorin) få plats med väldigt mycket stad om inte nationalstadsparken blockade utvecklingen. Det är enorma areal.
Däckar man över essingeleden i än högre grad så får man åtminstone delar av Vasastaden att sitta ihop med Solna.
Huvudsta är ett område med stor potential, idag är det ett förortsområde med det ena fulare 60/70/80 tals punkthuset efter det andra. Med lite rivningar och klassisk arkitektoniska byggnader i slutna kvarter så skulle området kunna bli väldigt attraktivt om 20 år.
Sen bör nationalstadsparken ändras så att gräsfläcken mellan gärdet och värtahamnen kan bebyggas. Djurgården och Norra Djurgården får gärna lämnas ifred.
Så nog har Sthlm möjligheter att expandera sin innerstad på ett smakfullt sätt.
2018-11-22, 08:02
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelTorgny
Ang 30+ i liten lya. Tänk familj 2 vuxna och en 6 och en 8åring på 50m2 för 4 mille och lån på 3.5.. tycker det är deprimerande. Har svårt att förstå det. Hemskt att behöva leva så med tanke på att man ändå köpt nåt för 4 miljoner. Priserna är absurda. 30 000 kr per kvadrat i Amsterdam, Bryssel och många andra städer.....

Synd och synd.. bäddsoffa för de vuxna i vardagsrummet, våningssäng i sovrummet för barnen eller dela av det med skiljevägg för att göra två mindre barnrum. 50kvm är ganska mycket med en smart planlösning. Inte optimalt men fungerar.

Svensken är extremt bortskämd och van med mycket boarea per person, utomlands är trångboddheten betydligt värre. En tvåbarnsfamilj i Tokyo skulle vara glada för 50kvm.
2018-11-22, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Däckar man över essingeleden i än högre grad så får man åtminstone delar av Vasastaden att sitta ihop med Solna.
Huvudsta är ett område med stor potential, idag är det ett förortsområde med det ena fulare 60/70/80 tals punkthuset efter det andra. Med lite rivningar och klassisk arkitektoniska byggnader i slutna kvarter så skulle området kunna bli väldigt attraktivt om 20 år.
Sen bör nationalstadsparken ändras så att gräsfläcken mellan gärdet och värtahamnen kan bebyggas. Djurgården och Norra Djurgården får gärna lämnas ifred.
Så nog har Sthlm möjligheter att expandera sin innerstad på ett smakfullt sätt.

Norra Station var mysigare förut.
Låt bli nationalstadsparken!
Låt Gärdet förbli de där gräsbeklädda kullarna.
Tack för mig.
2018-11-22, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad säger panelen om Well fastigheters förslag om BRF 2.0? Går ut på att BRF tar lån på 20 år. Insatsen blir låg, avgiften hög.

Minns att det fanns sådana föreningar redan på 70-talet. Då sa man att det var bättre att ta lån om man fick då man kunde dra av hela räntan. Bra avdrag för de som hade ordentlig lön. Men det var nog en hel del som hakade på låg insats också.

Presenteras av huvudägaren Christofer Carlsson i podden här.

Lyssna

https://podtail.com/da/podcast/fastighetsprofilerna/christofer-carlsson/
Jag har ett nytt förslag.

BRF 3.0. Ett revolutionerande koncept där köparnas insats står för finansieringen. De boende får ta över en skuldfri förening.

Alla kan ha ultralåga avgifter till en början, eftersom det bara ska täcka drift. Och därför finns det utrymme för höjning i framtiden, när underhåll börjar göra sig gällande.
2018-11-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picknmix
En lite personlig fråga men relevant i tråden

Hur känner du inför det faktum att vara 30+ och sikta in sig på att bo i en liten etta?

Alt. Etta med sängen inklämd i en liten garderob/köket = ”minitvåa”.

Menar inte att du är ensam om detta eller så, utan bara intressant att höra hur du/andra ser på fenomenet.

Förstår exakt vad du menar! Självklart skulle jag också vilja ha en 2:a på 70kvm men det är tyvärr omöjligt. Även fast jag lägger 35% i kontantinsats och har ett bra jobb med hyfsad lön så är mitt tak 3.8milj.

Jag resonerar som så att jag bor hellre mindre centralt än större utanför tullarna, tex Bromma.
Sedan är jag egentligen inte jättekräsen med ytan. Jag behöver tex inte 60kvm även fast jag gärna skulle ha det. Det viktiga för mig är att sovrummet är ett ”riktigt” rum och inte som du säger, typ inklämt i köket eller något som ska likna en sovalkov i hallen tex.

MVH
2018-11-22, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Förstår exakt vad du menar! Självklart skulle jag också vilja ha en 2:a på 70kvm men det är tyvärr omöjligt. Även fast jag lägger 35% i kontantinsats och har ett bra jobb med hyfsad lön så är mitt tak 3.8milj

Ni snackar flertalet miljoner. Varför inte köpa hus och bil på landet strax utanför Uppsala eller Södertälje?
2018-11-22, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har ett nytt förslag.

BRF 3.0. Ett revolutionerande koncept där köparnas insats står för finansieringen. De boende får ta över en skuldfri förening.

Alla kan ha ultralåga avgifter till en början, eftersom det bara ska täcka drift. Och därför finns det utrymme för höjning i framtiden, när underhåll börjar göra sig gällande.

Det krävs lagstiftning för att nå dit. Poängen med att lägga lån på föreningen är ju att byggherren kan ta ut mer betalt av köparna.

Egentligen är det lite löjligt att föreningar inte drabbas av amorteringskrav och liknande. Skulle man exempelvis kräva en amorteringstakt på 15 år på föreningens lån från dag 1 och att lägenhetens andel av föreningslånen räknades in i bankens lånetak på 4.5ggr årsinkomsten så skulle det inte vara lika roligt att lägga lånen i föreningen längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in