2018-12-25, 19:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
ALLA banker tillåter det, om du fortfarande uppfyller kalkylen. Så som det alltid har varit.

Det går inte att uppfylla kalkylen då det nya amorteringskravet från 2018 förstör bankernas KALK.

Edit: Förutsätter då att en maxbelånar sig.
2018-12-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det går inte att uppfylla kalkylen då det nya amorteringskravet från 2018 förstör bankernas KALK.
Det är klart det går. Hos SBAB kan du med en lön på 35000 kr/mån exempelvis köpa för nästan 1.8 miljoner med 0kr i egen insats enligt deras egen kalkyl, bara du tar privatlånet först och bolånet sedan (och alltså fyller i att du redan har privatlånet när du ansöker om bolånet).
2018-12-25, 19:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Det är klart det går. Hos SBAB kan du med en lön på 35000 kr/mån exempelvis köpa för nästan 1.8 miljoner med 0kr i egen insats enligt deras egen kalkyl, bara du tar privatlånet först och bolånet sedan (och alltså fyller i att du redan har privatlånet när du ansöker om bolånet).

I vilken värld lever du i? Så fort du tar privatlånet har du en skuld, det skuldbeloppet kommer påverka utlåningsgraden på bolånet.

SBABs kalkyl på deras hemsida är också ett skämt och stämmer inte för 5 öre när det går vidare till en HL.

Testa länsförsäkringar istället och jämför det med SBAB så får du se själv hur fel ute SBABs är.
2018-12-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
I vilken värld lever du i? Så fort du tar privatlånet har du en skuld, det skuldbeloppet kommer påverka utlåningsgraden på bolånet.

SBABs kalkyl på deras hemsida är också ett skämt och stämmer inte för 5 öre när det går vidare till en HL.

Testa länsförsäkringar istället och jämför det med SBAB så får du se själv hur fel ute SBABs är.
SEB och Swedbanks kalkyler ger samma resultat... på LF hamnar man ”mitt på gul”, dvs ”ser mindre bra ut” vid 1.8 miljoner, men på grönt vid 1.5 miljoner (orkade inte testa alla däremellan för att se exakt var grön-gränsen går, de andra bankerna ger en siffra direkt).

Jag har naturligtvis inkluderat blancolånet i kalkylen, och antagit Br med 4000kr/mån i avgift.

Därmed inte sagt att det är en bra idé, men poängen är att det går, om man nu tvunget vill...

SBABs handläggning har jag för övrigt personlig erfarenhet av, och blev förvånad över hur lättsinnigt de tog på hög belåning. Hela deras process verkar vara automatiserad med samma kalkyl som finns på hemsidan.
Senast redigerad av apa123456 2018-12-25 kl. 19:47.
2018-12-25, 20:00
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men att gå in i dagens marknad gör bara en idiot eller någon som absolut måste.

Trenden är ju positiv sedan priserna bottnade för ett år sedan. Hur är det möjligt att priserna går upp under en period på 12 månader om allt är så jävla nattsvart?
2018-12-25, 20:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Trenden är ju positiv sedan priserna bottnade för ett år sedan. Hur är det möjligt att priserna går upp under en period på 12 månader om allt är så jävla nattsvart?
Trenden är negativ sedan 3 mån tillbaka.
2018-12-25, 20:08
Medlem
Citat:
Finns å andra sidan rätt många perioder de senaste 15 åren då vi haft 3 eller fler negativa månader i sträck.
2018-12-25, 20:26
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Och? Trenden sedan botten 2017 är fortfarande positiv även om senaste 3 mån visar negativt, det är väldigt konstigt om vi nu har en sådan solklar björn-bomarknad som du påstår att vi har.
2018-12-25, 20:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaha kan du peka ut ett antal tillfällen i grafen när du anser att det var bra tillfällen att köpa: https://valueguard.se/indexes

Citat:
1994 var inget dumt år att köpa, 2017 var inget bra år att köpa.

Så vad tror du de minskade obligationsköpens effekt på marknaden?
Hur påverkar en bromsande konjuktur och OP’s kommande KK under 2019?

Citat:
Jag bad dig att peka ut ett antal tillfällen i grafen och den sträcker sig till 2005, du har alltså inte något tillfälle att peka ut alls?

Jag väntar fortfarande Sonnenwende, kan du verkligen inte peka ut ett enda bra köptillfälle sedan 2005?
2018-12-25, 20:35
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Den lilla nedgången vi haft kan rimligen inte vara den bubbla tråden har pratat om så länge eftersom priserna nu är på ungefär den nivå som gällde i början och i slutet av 2017 och under 2018 har det mest gått sidledes.

Men jag förstår att du fortfarande tror att den stora nedgången ska komma "snart". det är samma visa vi hört 10 år i tråden, är "snart" här "snart"? Undrar bara varför "snart" inte kom redan förra året då trenden bröts redan 2017.

Den är ju här nu. Vad är det du inte fattar?

Du kan inte se det slutgiltiga resultatet av den spräckta bubblan förrän det är ”över”, precis som jag sagt nu i tre inlägg på raken.

Herregud
2018-12-25, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90

Du kan inte se det slutgiltiga resultatet av den spräckta bubblan förrän det är ”över”, precis som jag sagt nu i tre inlägg på raken.

Herregud
Hur kan du då veta att den är här nu?

Herregud
2018-12-25, 20:46
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90

Herregud

Det som diskuteras är ju i princip att man inte ska försöka tajma marknaden, och det är vad man försökt göra i den här tråden i typ 10 år. Man försöker hävda "köp inte bostad nu för att marknaden kommer krascha någon gång", vissa tycker detta är ett bra resonemang och andra inte.

Det är nästan lite komiskt att vissa aldrig förstår hur grundläggande fel det är att försöka tajma marknaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in