2018-11-22, 01:32
Medlem
Kaj får gärna svara på mitt inlägg tidigare om att han kanske är anställd....?
Citera
2018-11-22, 01:33
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag kikade lite närmare på ett namn något slumpmässigt, där det kunde vara lätt att identifiera personen bakom, och det visade sig uppdaga en lite kinkig situation som nog inte blir så lätt att hantera och som väl kan bli grund för personlig tragedi, oaktat hur hänsynslöst fusket är och hur egoistiskt det är att ta en plats för någon annan på en utbildning.

En S*fia T*rnef*rs (*=o) har enligt fup:en betalat 94000 för 1,9 på högskoleprovet. Jag hittar henne inte på fejjan, så det går inte att se där vilken utbildning hon går. Men en sökning på namnet visar att hon nu säljer kurslitteratur i juridik på en sajt för sådan handel.

Hon visar sig vara 29 år och bo hemma hos föräldrarna i Vallentuna (i en fin ny villa i kitschig herrgårdsstil). Fadern Ch*iste* (*=r) visar sig också han ha gått en utbildning till jurist och sedan dess avancerat till rådman och en av Stockholms tingsrätts "mer erfarna domare när det gäller ekobrott". Han bör vara pensionerad nu, men gjorde avtryck i media i samband med rättegången där Girjas sameby processade för sina jakt- och fiskerättigheter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6197378

Det kan nog bli ganska jobbig stämning i den familjen och i det fina umgänge de bör ha på orten när dottern har varit mer angelägen att följa i faderns fotspår än hon haft intellektuell begåvning för och därför fuskat sig till en plats på juristlinjen på – gissningsvis – Stockholms universitet. Hon har väl inte tagit examen än.

Jag kan inte se från vilket år den länkade listan är. Kan någon som laddat ned hela fup:en hjälpa till?
Citera
2018-11-22, 01:36
Medlem
Jag fattar jag inte kan rentvå mig. Jag hadee sagt jag var intresserad för att få veta lön och allt sånt, men det var inte en möjlighet att jag skulle vara skrivare åt dem då de fick reda på att jag hade dyslexi och skrev med förlängd skrivtid. De dissade mig. Har inte kvar mailen, var ju flera år sedan. Inte aktiv på flashback, tänkte bara skriva det här. Ni får spekulera. Jag kan inte bevisa att mina bilder inte är manipularade. Det är svårt att utreda fall över nätet, låt bara polisen göra sitt jobb så kan de kolla ordentligt och ta reda på vilka som är skyldiga och oskyldiga.

Kul att fuskarna åkte fast. De gjorde det nog mycket svårare för mig att få bra resultat. Undra om HP blir lättare nu?
Senast redigerad av AtTheSpeedOfLight 2018-11-22 kl. 01:42.
Citera
2018-11-22, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag kikade lite närmare på ett namn något slumpmässigt, där det kunde vara lätt att identifiera personen bakom, och det visade sig uppdaga en lite kinkig situation som nog inte blir så lätt att hantera och som väl kan bli grund för personlig tragedi, oaktat hur hänsynslöst fusket är och hur egoistiskt det är att ta en plats för någon annan på en utbildning.

En S*fia T*rnef*rs (*=o) har enligt fup:en betalat 94000 för 1,9 på högskoleprovet. Jag hittar henne inte på fejjan, så det går inte att se där vilken utbildning hon går. Men en sökning på namnet visar att hon nu säljer kurslitteratur i juridik på en sajt för sådan handel.

Hon visar sig vara 29 år och bo hemma hos föräldrarna i Vallentuna (i en fin ny villa i kitschig herrgårdsstil). Fadern Ch*iste* (*=r) visar sig också han ha gått en utbildning till jurist och sedan dess avancerat till rådman och en av Stockholms tingsrätts "mer erfarna domare när det gäller ekobrott". Han bör vara pensionerad nu, men gjorde avtryck i media i samband med rättegången där Girjas sameby processade för sina jakt- och fiskerättigheter.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6197378

Det kan nog bli ganska jobbig stämning i den familjen och i det fina umgänge de bör ha på orten när dottern har varit mer angelägen att följa i faderns fotspår än hon haft intellektuell begåvning för och därför fuskat sig till en plats på juristlinjen på – gissningsvis – Stockholms universitet. Hon har väl inte tagit examen än.

Jag kan inte se från vilket år den länkade listan är. Kan någon som laddat ned hela fup:en hjälpa till?

Fint gräv =) Flashback at its best!

Frågan är om fadern vetat om det hela, och kanske till och med bekostat fusket?
Citera
2018-11-22, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Samuel
DU gör ett fantastiskt arbete! Sammanställ all information om alla dessa vedervärdiga fuskare, och maila varje enskilt institut, med information. Jag tror inte att åklagare mm tar sig denna tiden, men om tips kommer in, kommer utbildningsansvariga ta en titt kanske.

Tack för Ditt arbete med det här. Du kanske borde bli jurist istället för somliga, på den lista...

Rättvisa skall skipas.

Jag håller med om att rätt ska vara rätt, dansen om att köpa intelligens är slut.
Det som händer är att åklagaren läser av transaktionen och uttag de senaste åren som en karta så ser man vad som har hänt. Det hela är som en öppen bok och det är dumt och illa så man blir konfunderad.
Citera
2018-11-22, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtTheSpeedOfLight
Jag fattar jag inte kan rentvå mig. Jag hadee sagt jag var intresserad för att få veta lön och allt sånt, men det var inte en möjlighet att jag skulle vara skrivare åt dem då de fick reda på att jag hade dyslexi och skrev med förlängd skrivtid. De dissade mig. Har inte kvar mailen, var ju flera år sedan. Inte aktiv på flashback, tänkte bara skriva det här. Ni får spekulera. Jag kan inte bevisa att mina bilder inte är manipularade. Det är svårt att utreda fall över nätet, låt bara polisen göra sitt jobb så kan de kolla ordentligt och ta reda på vilka som är skyldiga och oskyldiga.

Kul att fuskarna åkte fast. De gjorde det nog mycket svårare för mig att få bra resultat. Undra om HP blir lättare nu?

Enligt mig verkar du trovärdig.

Enligt mig är det lättast att någon begär ut dina HP-resultat från UHR (offentlig handling). Har du så många höga resultat som du säger så talar det extremt starkt för att du talar sanning.
Citera
2018-11-22, 01:46
Medlem
1000001s avatar
Hur blir det med personerna som bevisligen fuskat och nu studerar på sitt drömprogram? Kommer dom att få stanna eller blir dom avstängda?
Citera
2018-11-22, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Den andra (Herman - 40 KSEK) är "mattekung".
Så de är definitivt inte klienter.
Medhjälpare? Troligen med tanke på summorna. Finns det någon info om dem i andra bilagor?
Tack för informationen.
Vad jag vet finns dom inte med ordagrant någon annanstans iFUP. Men en av spökskrivarna i vårens fuskomgång gick under namnet "H".

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
XxDrag0N-Sl4y3RxX borde dock ha talat om i det ursprungliga inlägget!

XxDrag0N-Sl4y3RxX var lite hemlighetsfull med dom namnen, och sade inte rakt ut att dom var fuskare. Han väntade på svar sade han. Men det var kanske bra att det gick som det gick, då fick vi svar i tråden från en av dom.
Citera
2018-11-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Hur blir det med personerna som bevisligen fuskat och nu studerar på sitt drömprogram? Kommer dom att få stanna eller blir dom avstängda?

De blir utslängda. Kolla prejudikaten. I samtliga bevisade fall har de fått lämna sina platser.
Citera
2018-11-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtTheSpeedOfLight

Om jag ska vara ärlig tror jag inte att du har fuskat. Jag tror dock att du är medhjälpare till fusket d.v.s löst frågorna vilket nog kan förklarar 30k bredvid ditt namn (din ersättning). Dessutom spelar det ingen roll om du behöver 80 min för HP. Din kunskap visar ändå att du kan lösa kanske 25-35 frågor felfritt. plus att det rekryterat fler än dig för att säkra 100% de rätta svaren
Citera
2018-11-22, 01:50
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt

Tack! Det var inte mycket till gräv, men jag bidrar gärna.

Och ja, jag frågade mig också om fadern stått för fiolerna. Han verkar vara inblandad i en hel del lukrativa fastighetsaffärer, så medel saknas nog inte. Samtidigt är den fuskande dottern så pass gammal att hon kan ha sparat ihop sina 100 papp.

And the plot thickens…

Tydligen utsågs i somras fadern och rådmannen till suppleant i Stockholms universitets disciplinnämnd.
Citat:
Rektor beslutar att utse f.d. chefsrådmannen [RL] till ordinarie lagfaren ledamot och f.d. rådmannen Christer Tornefors till suppleant i Disciplinnämnden vid Stockholms universitet för perioden 2018-07-01 – 2021-06-30.
https://www.su.se/polopoly_fs/1.384425.1525350829!/menu/standard/file/Protokoll%20RF%20180503.pdf

Nu vet jag förstås inte i detalj vad en disciplinnämnd gör, men det låter som något som kan ha hand om fusk och sån't.
Dessutom är det som sagt ännu oklart var dottern studerat juridik.
Citera
2018-11-22, 01:50
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt

Det ska inte uteslutas, fasaden om en lyckad familj kan vara ovärderlig för vissa, klart dottern ska bli jurist som pappsen!

Edit: Mer troligt är väl dock att hon har känt en sådan enorm press från hemmet att också bli lyckad, dvs gå i pappsens fotspår och bli jurist, och själv fixat det här fusket utan hans inverkan. Men allt det här är givetvis ren spekulation.
Senast redigerad av Neofyten 2018-11-22 kl. 01:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in