2018-11-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Säger inte att alla är välutbildade, likväl som att alla svenskar är inte akademiker direkt. Visst finns det ohyggliga invandrare också. Dock är det fel att dra alla över en kam. Finns också massvis med ohyggliga svenskar.
Känner många invandrare som arbetar på ett hederligt sätt och därmed blir en tillgång till landet genom att betala skatt osv.

Men skillnaden är exceptionell. 80 % av somalierna t.ex är arbetslösa. Sug på den siffran. Det är en helt bisarr skillnad på folk från sådana länder och t.ex en tysk. Varför försöker du få det att låta som om det "finns några svenskar, på samma sätt som några från de länderna" när det inte alls är förankrat i verkligheten? Att det FINNS folk som jobbar är så självklart att påstå att en femåring förstår det.
Citera
2018-11-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
"Dra ditt rasist-kort"? Uttrycket "rasist-kort" är något man säger att apor drar, inte rasister. Tänk om, tänk rätt.

Min enda fundering angående ämnet är, om man är för dum för att få toppbetyg på gymnsasiet, hur ska man då klara en läkar- eller jurist-utbildning som man kommit in på med köpta HP?

Jag inser nu att jag uttryckte mig lite fel. Men du förstår det jag menar.

Åter till din fråga, det gör de inte. De flesta har nog problem med att klara av utbildningen. Sedan finns det säkert fuskare som faktiskt är duktiga men inte kom in på sin drömutbildning. De orkade inte lägga ner tid för att läsa upp betygen / träna på HP och valde att köpa en plats! De har nog klarat sig ganska bra skulle jag tro.
Citera
2018-11-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Och vad skulle han ha betalat 30,000 kronor för? Om han skrev 1.9 2015 och exempelvis skulle ha fuskat till sig 2.0 något år efter hade det kostat honom 100+.

Om nu inte det han laddade upp här nyss var manipulerat?
Citera
2018-11-22, 00:59
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt

Ja, då är han väl skyldig.. Om nu inte hela FUP:en manipulerades innan någon skärmdumpade och delade den här? Sluta tramsa nu. Varför redovisas alla andra misstänka fuskare på ett väldigt specifikt sätt i excel-arket men han inte?

Sanningen kommer förr eller senare fram, jag tror inte att Kaj har gjort någonting bedrägligt här annat än att möjligtvis ha besvarat deras mail.
Citera
2018-11-22, 01:00
Medlem
FlashyBears avatar
Kajs förklaring låter faktiskt trolig.

Någon bör begära ut hans utprövningspass.
Han borde också lägga ut hans mail-konversation med fuskarna.

Mods borde kanske radera inlägget där han exponeras än så länge?
Citera
2018-11-22, 01:01
Medlem
Citat:

Jag börjar nästan tro att han jobbar för dem. Enligt NG så var det studenter från bland annat HHS som jobbade för HP-Hjälpen. 30K kan vara han ersättning för att han hjälpte dem på provet. Han har säkert fått de resultaten men han kan nog jobba för dem.

Här är artikeln: https://ng.se/artiklar/de-hjalper-dig-att-fuska-pa-hogskoleprovet
Citera
2018-11-22, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Jag tänker inte lägga ner någon ytterligare tid för att få dig förstå. Om du importerar analfabeter från Somalia är det en självklarhet att de inte är utbildade och har svårt att ta sig ut i arbetslivet. Jag blundar inte för det problemet, jag tycker att Sverige måste skärpa till sig och se till att vi driver en integrationspolitik som verkligen visar effekter.
Det jag menar med det hela är att man inte ska dra alla över en kam. Förutom de somalierna du syftar på finns det invandrare som lär sig språket och skaffar ett jobb. Herregud, så svårt är det inte att förstå. Lägg av med tunnelseendet.

Tack.

Man ska inte dra alla över en kam, nej. Men det uttrycket är så självklart. Vart vill du komma? Invandrare från vissa delar av världen är helt enkelt inte en nettovinst för samhället. Sen kan man blanda in humant kapital och "allas lika värde-mantrat" hur mycket man vill. Du verkar drivas mycket av känslor och sådär. "Det finns invandrare som skaffar ett jobb", ja. Det finns också ställen på jorden där det regnar. Vart vill du komma med dina robotpåståenden?

OnT: Kan vi försöka oss på en ordentlig sammanställning? Eller sammanfattning?
Citera
2018-11-22, 01:05
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Så är det Alterntivt urval, en kvot där lärosätet gör lite som de vill. Vet två lärosäten som har satt i system att ge i princip samtliga av dessa platser till nyanlända. Med katastrofala följder; nästan samtliga hoppar av.

Jisses, vilket struntprat Håll din felinformation ifrån tråden, tack.
Alternativt urval hos t.ex. Ki är intervjuer, betalande studenter och/eller utbyten med andra universitet.
Citera
2018-11-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jisses, vilket struntprat Håll din felinformation ifrån tråden, tack.
Alternativt urval hos t.ex. Ki är intervjuer, betalande studenter och/eller utbyten med andra universitet.

Ja. Och alternativt urval skiljer sig åt mellan lärosäten och program. Ki har ett, Linköping ett annat osv...
Två lärosäten har satt i system att ge sina platser i den kvoten till nästan uteslutande nyanlända/invandrare. Hur det ser ut på andra lärosäten och program får någon annan svara för.
Du får helt enkelt tro vad du vill.
Citera
2018-11-22, 01:11
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ja. Och alternativt urval skiljer sig åt mellan lärosäten och program. Ki har ett, Linköping ett annat osv...
Två lärosäten har satt i system att ge sina platser i den kvoten till nästan uteslutande nyanlända/invandrare. Hur det ser ut på andra lärosäten och program får någon annan svara för.

Du får helt enkelt tro vad du vill.

Det är ju inte sant. Urvalet baseras inte på ex. ursprung eller etnicitet. Alltså är dina påståenden ren rappakalja.

Jag tror inte, utan jag vet. Den som tror något här är du. Sluta upp med off-topic snacket här eller gå till I&I och fortsätt med dina historier där istället.
Citera
2018-11-22, 01:15
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Det är en färgglad cirkel i nedre högra hörnet på det bladet. Du får sedan zooma in ordentligt för att se texten.

Där står 3 mailadresser i en klump för sig, alla med stora tal efter.

Den andra (Herman - 40 KSEK) är "mattekung".

Så de är definitivt inte klienter.
Medhjälpare? Troligen med tanke på summorna. Finns det någon info om dem i andra bilagor?

XxDrag0N-Sl4y3RxX borde dock ha talat om i det ursprungliga inlägget!
Senast redigerad av FlashyBear 2018-11-22 kl. 01:32.
Citera
2018-11-22, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det här är långt ifrån alla namn men det är en del: (FB) Norrköping: 3 häktade misstänkt för ha sålt svar till högskoleprov mellan 2015-2018

DU gör ett fantastiskt arbete! Sammanställ all information om alla dessa vedervärdiga fuskare, och maila varje enskilt institut, med information. Jag tror inte att åklagare mm tar sig denna tiden, men om tips kommer in, kommer utbildningsansvariga ta en titt kanske.

Tack för Ditt arbete med det här. Du kanske borde bli jurist istället för somliga, på den lista...

Rättvisa skall skipas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in