Citat:
Japp, det hade nog varit kreativt att försöka peka på solens aktivitet när det kommer till jordens klimat.
Jag tänkte inte på efterkrigstidens variationer utan det som hände på 16- och 1800-talet.
Även om det finns röster för och emot så känns det inte bra att det finns åsikter som berättar om masshunger anno 2030 med samma orsak...
Ja, det är nog en rätt utbredd uppfattning. Jag ville bara påminna om att *bollen är rund*.
Ett stort problem med att skicka upp elektronik i rymden är just att bli av med värme eller bibehålla dräglig temperatur. Osannolikt men inte omöjligt att vi endera blir ett nytt Venus (eller Mars).
Jag misstänker att det finns en hel del att förstå inom området, gör någon det redan eller gissar vi?
Jo, Xenonen var inne på det tidigare, Jag ville dock inte öppna ytterligare ett fönster med risk för korsdrag. Jag är ganska dålig på att hantera många bollar i luften samtidigt.
Haven är livets stora vän, utan dessa hade nog det inte varit så enkelt för *GUD* att säta igång hjulet.
När jag var liten undrade jag varför augusti var den varmaste månaden men midsommar inträffar i juni, samma med vabruari...
Inte nog med att +4 väger tyngast, vatten reglerar och stabiliserar bland annat.
Just nu talas det om att dess temperatur sjunker, kanske beroende på att isar smälter?
Jag tänkte inte på efterkrigstidens variationer utan det som hände på 16- och 1800-talet.
Även om det finns röster för och emot så känns det inte bra att det finns åsikter som berättar om masshunger anno 2030 med samma orsak...
Ja, det är nog en rätt utbredd uppfattning. Jag ville bara påminna om att *bollen är rund*.
Ett stort problem med att skicka upp elektronik i rymden är just att bli av med värme eller bibehålla dräglig temperatur. Osannolikt men inte omöjligt att vi endera blir ett nytt Venus (eller Mars).
Jag misstänker att det finns en hel del att förstå inom området, gör någon det redan eller gissar vi?
Jo, Xenonen var inne på det tidigare, Jag ville dock inte öppna ytterligare ett fönster med risk för korsdrag. Jag är ganska dålig på att hantera många bollar i luften samtidigt.
Haven är livets stora vän, utan dessa hade nog det inte varit så enkelt för *GUD* att säta igång hjulet.
När jag var liten undrade jag varför augusti var den varmaste månaden men midsommar inträffar i juni, samma med vabruari...
Inte nog med att +4 väger tyngast, vatten reglerar och stabiliserar bland annat.
Just nu talas det om att dess temperatur sjunker, kanske beroende på att isar smälter?
Det görs ganska bra sammanställningar över oceanernas enegriinnehåll.
Här är en bild:
https://climatedataguide.ucar.edu/sites/default/files/styles/node_lightbox_display/public/key_figures/climate_data_set/figure%202.png?itok=mgcPmon1
från den här sidan:
https://climatedataguide.ucar.edu/climate-data/ocean-temperature-analysis-and-heat-content-estimate-institute-atmospheric-physics
Om du har läst om att temperaturen i haven sjunker så ska du nog kolla upp den källan ordentligt. Det låter inte som vetenskap.
Kolla upp, om du inte har det aktuellt, vilka energimängder som åtgår och avges när vatten passerar mellan aggregationestillstånden. Det är mer än dom flesta tänker på till vardags. Så visst kyl is. Men den "kylkraften" upphör ju när isen smält. Å andra sidan krävs det enorma mängder energi om haven ska värmas hela vägen och inte bara på ytan.
Det finns uppgifter om och man kan räkna på:
– Hur mycket energi som krävs för att värma haven 1°C ända ner till botten.
– Hur lång tid det skulle ta innan haven är bottenfrusna om Solen slocknar plötsligt.
Hypotetiska händelser, men lärorikt att räkna på!

–