Citat:
Ursprungligen postat av
Superlistig
Jag noterar dock att du är enig med mig om att närheten till solen helt kan förklara skillnaden i temperatur (vid samma tryck) mellan Jorden och Venus: 20-50 Kelvin.
Fast där hade Lasternasumma fel eftersom Venus absorberar mindre solljus än jorden.
Citat:
Xenonen har ju också medgivit att det är det höga trycket som förklarar varför tempetaturen skiljer sig så mycket vid jordytan jämfört med Venusytan.
Nej, jag skrev inte högt tryck utan tjock atmosfär, de må vara korrelerade men det är ändå bra att ha klart för sig varför mer atmosfär kan ge större växthuseffekt, och det handlar inte om trycket. Oberoende av hur ogenomskinlig för värmestrålning en atmosfär är kan den inte ha högre temperaturgradient än att konvektion sätter in, vilket på både jorden och Venus är ca 1 grad/100 meter. Storleken på växthuseffekten blir då approximativt proportionell mot hur högt upp i atmosfären denna blir så genomskinlig för IR att strålning kan försvinna ut i rymden. Denna nivå kan flyttas uppåt antingen genom att man ökar totala mängden atmosfär eller att man ökar andelen växthusgaser.
Citat:
Om vi nu bara kunde få Xenonen att förstå att tryck inte i sig värmer,
Du blandar nog ihop mig med hbphys, för något så tokigt har jag aldrig skrivit.
Jag förstår inte ens vad du försöker argumentera för här i tråden. Det verkar ju vara du som tror att värmen har att göra med trycket och inte med någon växthuseffekt, när i verkligheten om Venus atmosfär var genomskinlig för IR planeten skulle vara lika kall som om den helt saknat atmosfär. Att vi får konvektion och därmed en adiabatisk temperaturgradient beror bara på att värmen inte kan ta sig ut som strålning.