2018-11-21, 17:38
  #1837
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Även om många ungdomar med funktionshinder, missbrukare, långtidssjukskrivna som behöver omskolas så att säga hamnar i något av AFs program så är det ju inte så att alla dessa hamnar på samma kurs eller praktikplats. Ett företag kan ju inte ha särskilt många praktikanter, JF skulle ju hamnat bland vanliga människor. Vilket djälvklart inte håller någon garanti att de är bra människor men är man så ängslig för hans utveckling kan han väl knappast vara i öppenvård? Om man nu tycker att stökiga fjortisar är ett problem för JF. Man undrar ju hur pass störd terapeuten ansåg JF vara.

Det är ju inte heller bara studierna vid högskolor och universiteten som är pressande. Det blir ju ofta en ganska anonym tillvaro, det krävs att man tål att ha långtråkigt. Många flyttar hemifrån första gången. Är kanske van att vara bäst i klassen och nu konkurrerar bland andra som vari bäst i klassen och plötsligt får finna sig i att vara en medelmåtta. Ens uppgifter kanske kritiseras på ett sätt man inte är van vid. Även om det sociala livet och föreningarna kan vara intensivt så kan det bli ensamt för den som är skör.

Jag har nästan ingen kunskap om AF och hur de jobbar så jag har ingen värdering eller åsikt i den frågan och varför just det alternativet valdes bort.
Men är det som du säger låter det faktiskt inte så farligt, om man kan "skräddarsy" grupperna.
Citera
2018-11-21, 17:59
  #1838
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har nästan ingen kunskap om AF och hur de jobbar så jag har ingen värdering eller åsikt i den frågan och varför just det alternativet valdes bort.
Men är det som du säger låter det faktiskt inte så farligt, om man kan "skräddarsy" grupperna.

AF är ju en sådan instans som det är populärt att kanske slentrianmässigt klaga på. Målsättningen är ju att även människor med handikapp och funktionshinder så långt möjligt skaklarasig själv, utöver det psykosocialt positiva med någon slagssysselsättning. Många funktionshondrade faller väl så att säga mellan stolarna om de inte har något slags koordinator som pushar in dem till rätt instans. Men det förutsätter ju att man uppmärksammat problemet i exempelvis skolan.
Jag har inte heller direkt personlig erfarenhet av AF men när jag var i slutet på utsluss från behandlingshemmet jagvar LVUad till så fick jag under entid lite koordinatorsuppgifter för några som var på väg till utsluss och inte hade vare sig utbildning eller arbetslivserfarenhet. Jag fick intryck att de var proffsiga när man tog kontakt och bra respons när man hittat något företag som var villig att ta emot en praktikant, vilket också var en positiv överraskning många företagare var intresserade av att göra en social insats på så sätt.
Citera
2018-11-21, 18:16
  #1839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men herregud, dämpa dig i ditt skuldbeläggande. Det är minimal insyn i hans liv från föräldrarnas håll, de har inte fått komma till tals. Du vet verkligen ingenting vad som hänt i framtiden, han kan lika gärna ha mördat nån annan oavsett kontakt med BUP eller psyk.

OJoj då...men nu är det så att jag får tycka o tänka som jag vill

Jag skrev TROLIGTVIS, må bättre eller bo på ett stödboende ,när jag skrev ner mina tankar om Johan.

Jag fortsätter och tror på BUP när barn mår dåligt.

Ett ex. En liten tonåring har lämnat kvar sin pipa och tobak hemma hos Johan och sen skickar Johan ett sms
"Jo förresten , du måste ta bort din pipa och tobak från min lägenhet. Min syster såg nästan förut. På lördag kommer min farsa förbi och han kommer att upptäcka den. Då blir det hus i helvete . Så du måste ta bort dom"

Det är för mig är så sjukt att en 28- årig kille blir behandlad som en 13 åring...han är 28 år!!

Står fortfarande att föräldrar har största och första ansvaret att hjälpa sina barn. Vet att många tycker att förskolor och skolor skall uppfostra deras barn.
Citera
2018-11-21, 18:18
  #1840
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag vill inte på något sätt försvara denna terapeuts metoder eller bedömningar, men hon är inte på något sätt en representant för samhället eller någon sorts myndighetsutövare. Hon ger råd, hjälp och vägledning mot betalning. Hon har inte på något sätt ansvar för vad hennes klienter eller kunder ställer till med eller gör mot andra människor. Hon har en skyldighet att anmäla till myndigheterna om hon hör talas om att något far illa, och den uppgiften verkar hon av allt att döma ta på allvar.

Däremot måste jag erkänna att när jag läste FUP så blev jag inte särskild överraskad över något som varken JF eller den yngre gärningsmannen sagt i förhör, men när jag läste samtalet med terapeuten så höll jag verkligen på att sätta kaffet i halsen. Hon verkar ju för fan inte ha alla hemma.
För att klargöra då diskussionen riskerar segla snedd stundom rent generellt:
Jag anser inte att hon varken är skyldig till att förutse mord eller har ett huvudansvar för honom.
Däremot anser jag att det nog var bland det märkligaste i resonemang och slutsatser jag läst utifrån hur hon tolkar vilket skick han är i relaterat till rekommenderade insatser:
- att brodern får huvudansvar.
- att hon förkastar övriga insatser i samhället med ett märkligt resonemang kring AF.
- att hon enbart konstaterar att det inte finns typ nån annan att samtala med.
- att han ska flytta utan att det finns etablerad aktivitet, större skyddsnät osv.
- att han är omogen men ska klara en lägenhet plötsligt efter 28 år i hemmet.

... förutom att hon då i polisförhör har ett ytterst märkligt resonemang rent generellt om Palme, Kapten klänning, att han erkänt falskt för att få en vän osv osv.
Citera
2018-11-21, 18:33
  #1841
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det var ett svar till en skribent som verkade tro att Monica inte skulle ha haft kunskap om att även JF kan ställa till det.
Vart framgår detta mer konkret i förhör samt journalanteckningar?
Jag vill gärna ha hänvisning till fakta (uttalande i förhör eller journalant), det blir betydligt enklare för diskussionen än antaganden eftersom det mesta utgör kritik på omgivningen.
Att hon tänker anmäla till soc gällande ungdomarna som är minderåriga är givetvis en korrekt insats.
__________________
Senast redigerad av develi 2018-11-21 kl. 18:48.
Citera
2018-11-21, 18:47
  #1842
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
OJoj då...men nu är det så att jag får tycka o tänka som jag vill

Jag skrev TROLIGTVIS, må bättre eller bo på ett stödboende ,när jag skrev ner mina tankar om Johan.

Jag fortsätter och tror på BUP när barn mår dåligt.

"Står fortfarande att föräldrar har största och första ansvaret att hjälpa sina barn. Vet att många tycker att förskolor och skolor skall uppfostra deras barn."
Tyck vad du vill, jag ifrågasätter då det finns bristande sakfakta i ämnet gällande uppväxt fram till sen tonåring.
Jag tror likaväl på BUP, jag anser att han skulle ha haft annan hjälp efter domen, jag anser givetvis att föräldrar har ett huvudansvar - men jag undrar likaväl NÄR han ballade ur totalt, om det var lika problematiskt innan hans beteende framkommer vid 18 års ålder.
Han går gymnasieutbildning, han har fått jobb inom vården.
När han ballar ur är han så pass gammal att han inte kan skickas iväg på föräldrarnas direktiv. Hans far reagerar och får iväg honom till läkare och psykolog och med tanke på kommentar om att det inte skulle ske nån journalföring så verkar det som om detta ingått som argument för att få honom dit.
Citat:
Ett ex. En liten tonåring har lämnat kvar sin pipa och tobak hemma hos Johan och sen skickar Johan ett sms
"Jo förresten , du måste ta bort din pipa och tobak från min lägenhet. Min syster såg nästan förut. På lördag kommer min farsa förbi och han kommer att upptäcka den. Då blir det hus i helvete . Så du måste ta bort dom"
Det är för mig är så sjukt att en 28- årig kille blir behandlad som en 13 åring...han är 28 år!!
Det är Johan själv som försöker mörka - smset du hänvisar till är strax innan mordet och de har fått upp ögonen för att han langar (alkohol, snus, tobak) och har minderåriga i lägenheten.
__________________
Senast redigerad av develi 2018-11-21 kl. 19:06.
Citera
2018-11-21, 18:56
  #1843
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart framgår detta mer konkret i förhör samt journalanteckningar?
Jag vill gärna ha hänvisning till fakta (uttalande i förhör eller journalant), det blir betydligt enklare för diskussionen än antaganden eftersom det mesta utgör kritik från omgivningen.
Att hon tänker anmäla till soc gällande ungdomarna som är minderåriga är givetvis en korrekt insats.


Jag tolkar det som att hon vet (eller misstänker) och därför inte vill utsätta JF för AF. Vet inte om jag kommer på fler exempel just nu. Hinner inte gå igenom förhör och journalanteckningar f n.
Citera
2018-11-21, 19:00
  #1844
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tolkar det som att hon vet (eller misstänker) och därför inte vill utsätta JF för AF. Vet inte om jag kommer på fler exempel just nu. Hinner inte gå igenom förhör och journalanteckningar f n.
Som sagt. Hennes tyckande, påstående och tolkningar är exakt vad jag ifrågasätter (rörig organisation, missbrukare) men det är inte det samma som att hon diskuterar Johans ansvar eller problematik i det hela vilket var vad jag konkret frågade om.
Citat:
Det var ett svar till en skribent som verkade tro att Monica inte skulle ha haft kunskap om att även JF kan ställa till det.
Citera
2018-11-21, 19:26
  #1845
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Däremot måste jag erkänna att när jag läste FUP så blev jag inte särskild överraskad över något som varken JF eller den yngre gärningsmannen sagt i förhör, men när jag läste samtalet med terapeuten så höll jag verkligen på att sätta kaffet i halsen. Hon verkar ju för fan inte ha alla hemma.
Kolla priset och kompetensen.
Citera
2018-11-21, 20:39
  #1846
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kolla priset och kompetensen.

Det är bara en grundläggande utbildning. Krävs flera års studier till för att eventuellt få leg.
__________________
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-21 kl. 20:41.
Citera
2018-11-21, 20:45
  #1847
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är bara en grundläggande utbildning. Krävs flera års studier till för att eventuellt få leg.
Suck.
Jag reagerar på att hon står som handledare utifrån att jag finner hennes tillvägagångssätt som ytterst märklig gällande JF. Antal år, utbildning eller leg är tyvärr inte alltid det samma som kvalité per automatik, även om det borde vara så.
Citera
2018-11-21, 20:52
  #1848
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Suck.
Jag reagerar på att hon står som handledare utifrån att jag finner hennes tillvägagångssätt som ytterst märklig gällande JF. Antal år, utbildning eller leg är tyvärr inte alltid det samma som kvalité per automatik, även om det borde vara så.


Okej jag läste igen och det är en fortbildning för de som redan är utbildade läkare, psykologer m.m.

Hon bör vara kompetent annars hade de högutbildade som hon är handledare åt reagerat omedelbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in