2018-11-21, 12:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag blir inte klok på den här terapeuten. Hon säger att hon träffade Johan första gången 170209 i Fagersta. Har hon haft egen praktik där, eller? Hittar inga sådana uppgifter på nätet iaf. Inte kan hon väl tagit Johan till FagerstaHälsan AB (som Secotools är anslutna till för företagshälsovård) om nu brodern haft henne som terapeut genom sitt jobb? Ser att hon har ett företagsengagemang i Söderbärke, där brodern bor. Nu ska väl tråden iofs inte handla om henne men kan inte låta bli att lägga in ytterligare ett uttalande av henne:

M*onicas teori för det som hänt var att det varit flera skadade människor som träffats och en social och psykiatrisk verksamhet som inte fungerar. M tillade att på en annan plats hade detta inte hänt.

Jag menar, vad har hon för koll på soc och psykiatrin i Fagersta? Hon säger att soc varit inblandade ang ungdomarna som han umgicks med. Är det något Johan sagt eller har hon gjort orosanmälan?
Nej, det kan jag knappast tro.
Såg hon verkar stå i flera företag, jag antar det är hon.
https://www.solidinfo.se/person/Monika_Viola_Westman/e53ba35e6786e0d39982d48e258aaecf

Samma åsikter som om AF egentligen? Där är det missbrukare som skulle förstöra honom...
Det som stör mig är att hon genomgående blundar för hans kapacitet att ställa till det och likaväl vara delaktig/skyldig om det så är langning eller relationer, letar fel i omgivningen. Har faktiskt aldrig sett en så konstig approach. Herre gud, hon göder ju narcissism och offerroller..

"om det funnits nån i Fagersta som arbetade som Monica så hade de kunnat gå upp till den här personen så att den på plats hade kunnat jobba med Johan, men nu fanns inte det alternativet."
Senast redigerad av develi 2018-11-21 kl. 12:56.
Citera
2018-11-21, 13:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
https://www.solidinfo.se/person/Monika_Viola_Westman/e53ba35e6786e0d39982d48e258aaecf

Samma åsikter som om AF egentligen? Där är det missbrukare som skulle förstöra honom...
Det som stör mig är att hon genomgående blundar för hans kapacitet att ställa till det och likaväl vara delaktig/skyldig om det så är langning eller relationer, letar fel i omgivningen. Har faktiskt aldrig sett en så konstig approach. Herre gud, hon göder ju narcissism och offerroller..

"om det funnits nån i Fagersta som arbetade som Monica så hade de kunnat gå upp till den här personen så att den på plats hade kunnat jobba med Johan, men nu fanns inte det alternativet."

Låter ju lite charlatanaktigt på något sätt. Fast hon kanske får bra betalt att fungera som typ av enskilt vuxendagis? Om hon avvisar instanser var han skulle kunnat få en professionell bedömning av behov och förmåga med hänvisning till att han skulle kunn råkaa hamna i "dåligt sällskap" i väntrummet till den adekvata hjälpen? Det låter inte riktigt navlat någonstans?
Citera
2018-11-21, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Låter ju lite charlatanaktigt på något sätt. Fast hon kanske får bra betalt att fungera som typ av enskilt vuxendagis? Om hon avvisar instanser var han skulle kunnat få en professionell bedömning av behov och förmåga med hänvisning till att han skulle kunn råkaa hamna i "dåligt sällskap" i väntrummet till den adekvata hjälpen? Det låter inte riktigt navlat någonstans?
Det är fel på föräldrarna (i generationer..ehum..), arbetsförmedlingen, de "vingklippta" tonåringarna, bristande insatser socialt och psykiatriskt i kommunen.
.. hade han bott nån annanstans hade det inte hänt?
Måtte vara underbart att ligga på en divan hos denna och och snyfta ut om att det är alla andras fel.
Citera
2018-11-21, 14:19
Medlem
Citat:
Det är fel på föräldrarna (i generationer..ehum..), arbetsförmedlingen, de "vingklippta" tonåringarna, bristande insatser socialt och psykiatriskt i kommunen.
Måtte vara underbart att ligga på en divan hos denna och och snyfta ut om att det är alla andras fel.

För säkert dryga tusenlappen per timme..., föräldrarnas eventuella negativa inställning till psyk m. m. är något begriplig, särskilt om han var utagerande mot dem, och den aspekten att hans morsa jobbade inom vården, på en mindre ort kanske tröskeln blir högre till att begära hjälp från psyk?
Citera
2018-11-21, 15:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Det är när en klient kan ställa till det för sig och bli medskyldig (i dina ord) som kontakt och umgänge med somliga individer och grupper begränsas.
Citera
2018-11-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är när en klient kan ställa till det för sig och bli medskyldig (i dina ord) som kontakt och umgänge med somliga individer och grupper begränsas.

Nu vet jag inte om jag uppfattade dig rätt men om terapeuten ansåg att JF inte ens borde "utsättas" (jag antar hon har sin hållning utfrån att "skydda" honom) för att gå någon praktik via AF och någon efterföljande utvärdering för att han knte ska umgås med missbrukare?

Men om ambitionen är högre studier så sups det ju rätt friskt på studentföreningarna också, vilket väl kan vara problematiskt om man menar någon individ vara så skör? Oroar man sig för JFs skull att han driver omkring med fjortisar så borde han väl vara inlåst?
Citera
2018-11-21, 16:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Jag vill inte på något sätt försvara denna terapeuts metoder eller bedömningar, men hon är inte på något sätt en representant för samhället eller någon sorts myndighetsutövare. Hon ger råd, hjälp och vägledning mot betalning. Hon har inte på något sätt ansvar för vad hennes klienter eller kunder ställer till med eller gör mot andra människor. Hon har en skyldighet att anmäla till myndigheterna om hon hör talas om att något far illa, och den uppgiften verkar hon av allt att döma ta på allvar.

Däremot måste jag erkänna att när jag läste FUP så blev jag inte särskild överraskad över något som varken JF eller den yngre gärningsmannen sagt i förhör, men när jag läste samtalet med terapeuten så höll jag verkligen på att sätta kaffet i halsen. Hon verkar ju för fan inte ha alla hemma.
Citera
2018-11-21, 16:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nu vet jag inte om jag uppfattade dig rätt men om terapeuten ansåg att JF inte ens borde "utsättas" (jag antar hon har sin hållning utfrån att "skydda" honom) för att gå någon praktik via AF och någon efterföljande utvärdering för att han knte ska umgås med missbrukare?

Men om ambitionen är högre studier så sups det ju rätt friskt på studentföreningarna också, vilket väl kan vara problematiskt om man menar någon individ vara så skör? Oroar man sig för JFs skull att han driver omkring med fjortisar så borde han väl vara inlåst?

Det var ett svar till en skribent som verkade tro att Monica inte skulle ha haft kunskap om att även JF kan ställa till det.

En del studenter super rejält och festar på helgerna men brukar studera ordentligt övrig tid. Studier är tecken på sunda mål och ambitioner inför framtiden. Det är färre andel kriminella och missbrukare i den gruppen.
Citera
2018-11-21, 16:23
Medlem
Citat:
Det var ett svar till en skribent som verkade tro att Monica inte skulle ha haft kunskap om att även JF kan ställa till det.

En del studenter super rejält och festar på helgerna men brukar studera ordentligt övrig tid. Studier är tecken på sunda mål och ambitioner inför framtiden. Det är färre andel kriminella och missbrukare i den gruppen.

Jo, fast det skribenten avsåg, som jag håller med om är att det verkar som en lite udda variant av "damage control" att verka ha ambitionen att rädda honom genom att försöka isolera honom från någon kategori av människor som mycket väl kan finnas överallt. Han kan få en alkis som arbetskamrat även om han får tjänst som vaktmästare på psykologmottagningen.

Akademiska studier kan vara pressande för en som är skör där det också är lättare att vara "osynlig" jämfört med en arbetsplats eller gymnasiet var man har mer schemabunden undervisning m. m. En hel del utvecklar såväl alkoholism och psykisk ohälsa under sina akademiska studier. En del så illa att de inte klarar att slutföra dem.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-21 kl. 16:48.
Citera
2018-11-21, 16:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jo, fast det skribenten avsåg, som jag håller med om är att detverkar som en lite udda variant av "damage control" att verka ha ambitionen att rädda honom genom att försöka isolerahonom från någon kategori av människor som mycket väl kan finnas överallt. Han kan få en alkis som arbetskamrat även om han får tjänstsom vaktmästare på psykologmottagningen.

Akademiska studier kan vara pressande för en som är skör där det också är lättare att vara "osynlig" jämfört med en arbetsplats eller gymnasiet var man har mer schemabunden undervisning m. m. En hel del utvecklar såväl alkoholism och psykisk ohälsa under sina akademiska studier. En del så illa att de inte klarar att slutföra dem.

Akademiska studier är pressande, därför tror jag inte JF hade klarat av det. Utifrån det perspektivet förstår jag inte hur Monica tänkte.

Ja, jag förstår vad du menar angående att det finns individer överallt som kan ha dåligt inflytande på jag-svaga individer. Men om man kan välja mellan olika grupper med olika risknivåer så tar man den/de med lägst risk i.

Man tänker också att även om det finns en minoritet med högrisk individer i en lågrisk grupp, så väger majoritetens positiva inflytande på klienten tyngre än minoritetens negativa.
Citera
2018-11-21, 16:50
Medlem
Grandiosos avatar
Innan JF fann för gott att falla till föga och erkänna vad han gjort svarade han för den här tabben:

Adv: Jag har egentligen bara en fråga, du säger att du inte känner igen den här mördade
kvinnan, har du sett bild på henne?

Mt: Nej jag har inte sett någon bild överhuvudtaget.

Adv: Hur kan du då säga att du inte har träffat henne?

Mt: Nej alltså jag.

Det skulle till en advokat för att pressa på om den saken. Det kunde man annars tyckt att nån
av förhörsledarna borde kommit på att fråga om.

När han sen då väl har erkänt så bara flödar det från honom. Förefaller inte ha några som helst
problem med att "dyka ner i" det sjuka han gjort tillsammans med en kille fjorton år yngre än
honom själv. Närmast i uppspelt tillstånd befattar han sig med det hela och någon ånger eller
skam ger sig knappast till känna under det att han detaljrikt redogör för händelseförloppet.
Som om det handlade om vilken vardaglig händelse som helst. Han tycks riktigt trivas i
situationen. Skojar med förhörsledarna och har sig.
Det blir rätt bisarrt att ta del av.

Vid ett tillfälle nämner han att NO var ett "bra första mål" vilket då en av förhörsledarna
självklart reagerar på. Det fanns tankar på att döda igen kanske?
JF försöker krångla sig ur vad han nyss sagt; det blev fel, så menade han inte egentligen.
Men vem vet - om han klarat sig undan här så kanske man snart haft ett nytt bestialiskt
lustmord begånget i trakten?

Något annat som kan vara värt att nämna är att JF säger att han "inte längre är stolt" över det
skedda. Det kan då bara tolkas som att han ett tag verkligen just varit STOLT.
Och hur sjukt blir inte det?
Det är allt en riktigt skruvad jävel det här onekligen. Mörkret inom honom är av inte lite
kusligt slag.

Nu skulle han egentligen åter farit till Gotland detta år och gått någon förberedande kurs
eller vad det var för nånting. Hamnat på samma skola där han tidigare med brodern varit
en vecka och verkligen tycks ha uppskattat de dagarna, han trivdes där.
Där han träffat på personer om vilka han kommer att säga att han inte trodde det fanns så
fina människor. Det var möten som han mådde riktigt bra av. Här fanns inga mobbare, inga
som ville honom illa. Han fick upptäcka att det fanns goda människor också i denna värld,
inte bara illvilliga och elaka skithögar.

Om han ändå förmått tygla sina mörka drifter och gett sig iväg igen dit till ön.
Till något sunt, till meningsfulla studier, till fortsatta möten med människor som gjorde honom
gott. Då kanske han hade haft en framtid vilket han nu inte kan anses ha.
Den har han mördat bort för sig nu.

Och utöver att vara en mördare, en renodlad lustmördare, är killen också en sketen vandal:

Fhl2: Jag tänker på Hamnkrogen, varför slå sönder Hamnkrogen fanns det någon anledning?

Mt: Nej jag tyckte bara att det var kul att ha sönder vilket är väldigt taskigt men just då
kände jag väl inte så mycket heller bara rent nöje, jag hade väldigt kul, vi skrattade.
Senast redigerad av Grandioso 2018-11-21 kl. 17:31.
Citera
2018-11-21, 16:58
Medlem
Citat:
Akademiska studier är pressande, därför tror jag inte JF hade klarat av det. Utifrån det perspektivet förstår jag inte hur Monica tänkte.

Ja, jag förstår vad du menar angående att det finns individer överallt som kan ha dåligt inflytande på jag-svaga individer. Men om man kan välja mellan olika grupper med olika risknivåer så tar man den/de med lägst risk i.

Man tänker också att även om det finns en minoritet med högrisk individer i en lågrisk grupp, så väger majoritetens positiva inflytande på klienten tyngre än minoritetens negativa.

Även om många ungdomar med funktionshinder, missbrukare, långtidssjukskrivna som behöver omskolas så att säga hamnar i något av AFs program så är det ju inte så att alla dessa hamnar på samma kurs eller praktikplats. Ett företag kan ju inte ha särskilt många praktikanter, JF skulle ju hamnat bland vanliga människor. Vilket djälvklart inte håller någon garanti att de är bra människor men är man så ängslig för hans utveckling kan han väl knappast vara i öppenvård? Om man nu tycker att stökiga fjortisar är ett problem för JF. Man undrar ju hur pass störd terapeuten ansåg JF vara.

Det är ju inte heller bara studierna vid högskolor och universiteten som är pressande. Det blir ju ofta en ganska anonym tillvaro, det krävs att man tål att ha långtråkigt. Många flyttar hemifrån första gången. Är kanske van att vara bäst i klassen och nu konkurrerar bland andra som vari bäst i klassen och plötsligt får finna sig i att vara en medelmåtta. Ens uppgifter kanske kritiseras på ett sätt man inte är van vid. Även om det sociala livet och föreningarna kan vara intensivt så kan det bli ensamt för den som är skör.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-21 kl. 17:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in