Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Okej, så man ska inte förstå det som att operatören anger att denne hör skriket över telefon?
Och detta stämmer med dalaans uppgift att han, om han var inringaren, åkte runt och letade med bil, efter samtalet (antar jag)?
Det där med att Anders Klarström på SOS sa att det hördes skrik i bakgrunden har stört mig sen jag såg citeringen på SVT:s artikel 14 juni. Jag har mailat journalisterna (det var två namn under artikeln) och bett om bekräftelse på att de har citerat alt. uppfattat Klarström fel. De har fortfarande inte svarat på min fråga, dock.
Citat från SVT-artikel 14 juni där man utläser att Anders Klarström på SOS sagt:
"I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.
– Ja, det gjordes med anledning av det man hörde i samtalet och det som sades. Jag kan inte gå in på detaljer vad som sades under de 30 sekunderna, men vi uppfattade att det var ett polisiärt ärende."
För egen del tyckte jag att uppgiften om att larmsamtalet till SOS som sades pågå 30 sek innan det kopplade vidare till polisen, lät som en ovanligt snabb bedömning och talade för att det faktiskt hördes skrik i bakgrunden.
Larmsamtalet som inkom kl 23.47 är en viktig del av förundersökningen i mordutredningen och inspelningen lär inom sinom tid bli offentlig om åklagaren får till ett åtal mot en eller flera gärningsmän.
Sambon till den som ringde samtalet till SOS säger i tråden att de åter ringde om skriken på fredagen den 18:e och att de var på förhör ca 1,5 timma vardera på söndagen den 20:e för att redogöra vad de hört, var de letat runt med bilen o s v. Hen har vidimerat i tråden att citeringen i media är fel/missuppfattad.
Polisen har iaf med samtalet kunnat fastställa den troligaste tiden för mordet.
Det jag tyckte var lite konstigt med "skrikvittnet" var att hen så överdetaljerat beskrev i tråden om skriken, var de befann sig, gjorde, hur de tog sig ut med bilen och letade o s v. Jag tänkte att det var information som skulle vara enkom för Polisen eftersom den var så viktig.
Nåväl, alla är vi olika och jag har fått be skrik-vittnet om ursäkt för min misstänksamhet tidigare i tråden.