2018-11-21, 08:28
Medlem
dotslashs avatar
Det här var den fattigaste tråden jag läst på FB. Ett dåligt försök till fan boy war. Apple går bevisligen hur bra som helst vilket är enkelt att förstå om man kan läsa siffror alla. Första bolaget att värderas över 1000 miljarder dollar. Har över 90% av intäkterna på mobilsidan globalt. Försök med något annat.
2018-11-21, 08:28
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför skulle folk som köper Apple vara fanatiska, eller mer fanatiska än andra som hittat det de gillar? Du som fastnat för gaming, är inte det en form av fanatism i så fall?

Kan det inte vara så enkelt att folk generellt sett ofta fortsätter välja samma tillverkare, modell etc, som de varit nöjda med och vana vid? Att vara fäst vid Windows-PC och hacka på Mac är väl också fanatiskt i så fall?

Det verkar svårt för vissa att förstå att folk kanske bara är nöjda och glada med de Apple-prylar de köpt, för att det är väldigt bra produkter, och utan att de bryr sig i vad andra väljer.

Att det sen ändå finns ett antal rediga fanatiker är sant, men det gäller ju alla branscher tillverkare etc, vilket kan visa sig på olika sätt. Men de är garanterat väldigt få sett till alla ”normala” användare oavsett pryl eller märke.
Vilken annan telefon väntar folk i dagar utanför affärerna? SKA SKA SKA vara först och så vidare. Ja visst det har hänt med andra märken idag också, men förut var det endast apple som var så.

Jag ber dig inte försvara något, det är bara så det ser ut. Märker att du också är fanatisk som måste hoppa på mig direkt även fast du håller med!

Gamear folk på appledatorer någonsin? Har nog typ aldrig sett det om jag ska vara ärlig?
2018-11-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Det här var den fattigaste tråden jag läst på FB. Ett dåligt försök till fan boy war. Apple går bevisligen hur bra som helst vilket är enkelt att förstå om man kan läsa siffror alla. Första bolaget att värderas över 1000 miljarder dollar. Har över 90% av intäkterna på mobilsidan globalt. Försök med något annat.

Du har nog flera poänger i det du skriver, men man ska även ha klart för sig att inget är för evigt, inte ens Apple. Och då marknader förr eller senare mättas och/eller förändras med tiden och med hur teknik utvecklas och hur vi använde denna, så kan företag få jobba hårt för att behålla sin position och det är inte självklart att alla lyckas hänga med.

Men Apple är högst sannolikt väldigt säkra ett bra tag till, och man ska ha klart för sig att det genererar slantar att spotta ut rubriker artiklar YT-videos av alla slag om stora kända förtag, och då är ju Apple ett av de mest tacksamma.

Därför blir man vara rejält källkritisk och inte svälja allt som påstås, och gärna låta rubriker och påståenden mogna en tid för att se om det verkligen finns nån substans i det som påstås.

T ex så påstås det nästan varje år att det går dåligt för Apple (they are doooomed....) för de sålt mindre antal lurar i Q3 och Q4, men det är ju liksom naturligt då Q3 infaller mot den tidpunkt då Apple förväntas släppa nya lurar och folk håller i plånboken i väntan på detta, och Q4 ligger så i tiden att de nyss släppta modellerna inte hinner påverka så mycket. Och när nästa Q1 etc redovisas så ser man att det kanske hade varit bra att inte tro på olyckskorpsartiklarna tidigare, och förstå att de skrivs för att få en stund i rampljuset och genererar klirr i fickan för de som skriver.

Det är synd att så många skriver så mycket dynga och skit om Apple som bevisligen är bara skrönor lögner okunnighet och överdrifter. För det gör att den kritik som verkligen är sann och berättigad lätt kan drunkna i sörjan av all annan skit. Apple har ju gjort en del saker som man kan tycka de skulle gjort annorlunda, men man ska då även ha klart för sig att olika personer kan ha olika prioriteringar. Så det Apple tycker är rätt val för dem och för deras kunder kan andra tycka är fel.
2018-11-21, 09:11
Medlem
BassReevess avatar
Citat:

Därför aktien stupar..?
De har till och med slutat att redovisa försäljningssiffrorna.
2018-11-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Vilken annan telefon väntar folk i dagar utanför affärerna? SKA SKA SKA vara först och så vidare. Ja visst det har hänt med andra märken idag också, men förut var det endast apple som var så.

Jag ber dig inte försvara något, det är bara så det ser ut. Märker att du också är fanatisk som måste hoppa på mig direkt även fast du håller med!

Gamear folk på appledatorer någonsin? Har nog typ aldrig sett det om jag ska vara ärlig?

Det är ett diskussionsforum, så jag diskuterade det du skrev, det var inget påhopp. Vill du inte ha en diskussion?

Visst köas det för Apple-produkter, men det är ju inte automatiskt detsamma som att det är fanatism. Det kan ju vara så enkelt att man bara vill få tag i en lur etc innan det tar slut. Sådant förekommer för många andra produkter. Dessutom är det totalt sett en extremt liten del folk som köar vid släpp av ny iPhone etc jämfört med hur många som sen köper den nya luren. Och förköp finns ju för konkurrenterna med och för andra produkter sedan länge. Så man ska väl inte döma alla för fanatism bara för att en liten klick köar?

Vi kan också se att folk kan vara ungefär lika upphetsade och nyfikna på när konkurrenter släpper nya lurar, det diskuteras, ivras och ryktas hit o dit då med för folk är förväntansfulla. Vad är det för fel med det? Har inte du varit nyfiket ivrig och förväntansfull när det sägs komma ett nytt häftigt grafikkort?

Klart folk Gamear på Mac, varför skulle man inte göra det?
Jodå, jag vet att Mac inte är nån optimal gamingdator, långt ifrån. Men det betyder ju inte att gaming alltid måste vara 8 ziljoner fpr med alla inställningar på max. Gaming är att spela, och man kan spela på en massa olika nivåer, från att bara ha kul till att kriga på toppnivå. Så har man inte väldigt höga ambitioner att spela så kan man såklart ha kul även på Mac med spelande. Har man högre nivåer som mål så bör man, precis som med all annat, skaffa rätt verktyg för uppgiften. Man kan stycka en gris med morakniv och det blir ok, men ska du stycka ofta och länge köp bättre knivar etc...

Sen får vi heller inte glömma, att det finns oändligt mycket mer att göra med en dator än att gamea, så man måste inte ha en dator som är kapabel till maxade gamingprestanda för att ha stor nytta och nöje av en dator. Det betyder också att för vissa kanske den häftigaste ROG, Razer laptop av färgsprakande modell är en våt dröm, medan andra får kväljningar av dylika ”monster” och istället vill ha en enligt dem mer stilfull MBP för det bättre passar deras behov och smak. Och inget av det är fel i sig.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-11-21 kl. 09:20.
2018-11-21, 10:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du tänkte på det här?
Citat:
https://www.cnbc.com/2018/11/20/gold...g-nowhere.html
Weaker demand for Apple products as well as a lackluster reception for the iPhone XR outside the United States will prevent shares from advancing over the next year, according to Goldman Sachs.

"In addition to weakness in demand for Apple's products in China and other emerging markets it also looks like the balance of price and features in the iPhone XR may not have been well-received," Goldman analyst Rod Hall said in a note Tuesday.

"Our estimates remain at the lower end of Apple's guidance range at this point as we believe the company likely included this more negative scenario in its provided range," Hall said.

Apple har sjunkit 20% sedan toppen och Microsoft närmar sig som mest värdefulla företag. Men de sjunker också.

Jag skulle köpa en Iphone till min dotter. Gick och kollade i affären. Apple 7, såg ut som en Samsung från 2005 och kostade 8000 kr, höll på att garva på mig. Apple X över 10.000 kr fast det är förra årets modell. jag tror skeppet börjar sjunka nu. Köpte en Huawai pro lite 64GB för 2800 kr istället. Såg toppmodern ut.
2018-11-21, 10:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
1) Att de bytte för varje modell trodde jag var helt uppenbart en överdrift. Men eftersom du tagit det ordagrant: det var en överdrift.

2) Apple har i högre grad än andra tillverkare i samma bransch begränsat användare på olika sätt. Detta innefattar, men begränsas inte till:

- att byta laddningskontakt mellan olika generationer av samma produktserie. Apple har också använt egna kontakter, som inte fungerar för någon annan produkt, när en bransch i övrigt enades om att använda USB-standard. Syftet är att göra tredjepartsladdare värdelösa.

- att ändra spänning och/eller effekten på laddarna (du säger att du kan använda laddaren ändå men ladda långsammare, vad du inte vet är kanske att garantin inte gäller längre då). Syftet är att göra tredjepartsladdare värdelösa.

- att vara pionjärer när det gäller att försvåra reparationer. Men inte bara försvåra utan förbjuda (garantin gäller ej). Men inte heller bara förbjuda, utan att stänga av användares telefoner om de reparerat de själva (detta har sedermera funnits vara olagligt och har mig veterligen upphört). Syftet är att förhindra reparationer helt för att du ska köpa nytt och om inte det går reparera själva till maximal kostnad för kunden. I detta sista steg har Apple inte bara varit tidigare än konkurrenterna utan också ensamma.

- att medvetet sänka prestandan på telefoner genom programvaruuppdateringar. Syftet är att få kunden att köpa ny telefon.

Det i särklass mest sålda Apple-tillbehöret är en Lightning till USB-adapter. Detta enda faktum borde nästan i sig själv vara tillräckligt för att förklara Apples filosofi.

Nu när du läst ovanstående kanske du förstår bättre varför det görs parodier på ämnet med Apple och inte med Huawei eller Google.

Håller med om kritiken, och litet rått uttryckt kan man säga att Apple-prylar är till för:
1) folk som inte klarar att konfigurera sin egen dator, att själv installera sitt OS eller antivirus osv, och som stönar inför tanken att lära sig tillräckligt för att kunna göra det (nej, man behöver inte vara programmerare...)

2) sådana som vill ha snabba och enkla förvalda lösningar för varje program och som är beredda att offra en rätt stor del av möjligheten att adaptera ett program för olika ändamål. Safari t ex är rejält begränsande jämfört med de webbläsare som finns för Windows.

3) folk som premierar "flott varumärke" över funktion och teknisk livslängd

Säg inte detta öga mot öga till vänner som jobbar i media och har en mängd Apple-prylar!
Senast redigerad av HepCat-X 2018-11-21 kl. 10:32.
2018-11-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du tänkte på det här?

Apple har sjunkit 20% sedan toppen och Microsoft närmar sig som mest värdefulla företag. Men de sjunker också.

Jag skulle köpa en Iphone till min dotter. Gick och kollade i affären. Apple 7, såg ut som en Samsung från 2005 och kostade 8000 kr, höll på att garva på mig. Apple X över 10.000 kr fast det är förra årets modell. jag tror skeppet börjar sjunka nu. Köpte en Huawai pro lite 64GB för 2800 kr istället. Såg toppmodern ut.

iPhone X säljs inte längre, den som säljs idag är XS och den är inte alls förra årets modell. Den är rejält uppdaterad i hårdvaran. Att iPhone har högt pris är sant, men en Huawei för 2800kr kan är inte lika bra på alla punkter, men kan såklart ändå vara en mer än nog bra lur för många och därmed ett alternativ. Valet är fritt liksom.

Att skeppet börjat sjunka har vi hört i många många år nu, och hittills har alla haft fel. Men visst, upprepar man det länge nog så får man väl rätt någon gång, och utan att säga när det sker så kan man ju klappa sig för bröstet och säga ”vad var det jag sa....” om det sker om vare sig 2 eller 50 år....
2018-11-21, 10:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Att skeppet börjat sjunka har vi hört i många många år nu, och hittills har alla haft fel. Men visst, upprepar man det länge nog så får man väl rätt någon gång, och utan att säga när det sker så kan man ju klappa sig för bröstet och säga ”vad var det jag sa....” om det sker om vare sig 2 eller 50 år....
Skillnaden mot tidigare spekulationer är att Jobs varit död längre och längre. Han och enbart han är Apple. Det kommer inte att komma en ny produkt utan honom.

Iphone X är fantastisk i detaljerna jämfört med Huawei pro lite. Den kostar också 4 gånger så mycket, ungefär som om att jämföra vanligaste Volvon med normal-Ferrarin.
2018-11-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Håller med om kritiken, och litet rått uttryckt kan man säga att Apple-prylar är till för:
1) folk som inte klarar att konfigurera sin egen dator, att själv installera sitt OS eller antivirus osv, och som stönar inför tanken att lära sig tillräckligt för att kunna göra det (nej, man behöver inte vara programmerare...)

2) sådana som vill ha snabba och enkla förvalda lösningar för varje program och som är beredda att offra en rätt stor del av möjligheten att adaptera ett program för olika ändamål. Safari t ex är rejält begränsande jämfört med de webbläsare som finns för Windows.

3) folk som premierar "flott varumärke" över funktion och teknisk livslängd

Säg inte detta öga mot öga till vänner som jobbar i media och har en mängd Apple-prylar!

Hur många av alla vanliga svenssons som har en dator klarar att konfigurera sin egen dator, installera sitt OS etc etc? Jag kan lova dig att det väldigt många som inte kan eller vågar ge sig på sådant ute i villorna, utan tar hjälp av andra.

De flesta använder inte ens mycket av alla dessa möjligheter att configga sin Win-dator för de helt enkelt inte bryr sig, eller inte kan/vågar.

Dessutom kan man göra en hel del inställningar även på en Mac om man vill, och installera nytt OS kan knappast göras enklare, ett par knapptryck typ.

Det är märkligt så många som har negativa synpunkter på Apple och deras produkter är så okunniga på dessa, men ändå ska påstå de mest märkliga saker, eller kasta fram de så otroligt uttjatade gamla klyschorna om att Apple är för otekniska människor etc etc, och att man får dubbelt så bra för ha,va priset. Dessa påståenden är nästan aldrig sanna utan oftast rena skrönor och överdrifter.

Dessutom är det väl bara en fördel om en dator eller annan teknikprodukt är gjord så att den underlättar för användaren, gör det enkelt att utföra avancerade uppgifter, inställningar eller annat? Det är väl i grunden hela idén med teknik och ett mål när tekniken utvecklas? Annars skulle vi väl hellre sitta med kulramar block och penna än, eller såga mer träd med primitiva verktyg etc etc...?
2018-11-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Skillnaden mot tidigare spekulationer är att Jobs varit död längre och längre. Han och enbart han är Apple. Det kommer inte att komma en ny produkt utan honom.

Iphone X är fantastisk i detaljerna jämfört med Huawei pro lite. Den kostar också 4 gånger så mycket, ungefär som om att jämföra vanligaste Volvon med normal-Ferrarin.

Oj, visst var Jobs en mycket viktig person för Apple, men de stora framgångarna har ju skett efter Jobs dog, och det har redan kommit ett flertal nya produkter utan honom....
2018-11-21, 11:12
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Oj, visst var Jobs en mycket viktig person för Apple, men de stora framgångarna har ju skett efter Jobs dog, och det har redan kommit ett flertal nya produkter utan honom....
Öh, nej, Apple har inte en enda produkt efter Iphone 3 som nått upp till ens 1% av Apples årsomsättning. Det du talar om är kosmetiska förändringar på produkter där Jobs la upp den geniala huvuddesignen och utseendet.
Senast redigerad av Paris24 2018-11-21 kl. 11:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in