Citat:
Ursprungligen postat av
yokisuci
Jag är ledsen, men Apple har försökt försvåra t.ex. reparationer av sina produkter, och har envisats med att använda sina egna kontakter på t.ex. iPhone. Ibland har det varit motiverat, som i fallet med MBP där de mig veterligen var först med en kontakt som släppte om man snubblade över kabeln, men i andra fall så har det faktiskt inte varit det.
Här försökte Apple stämma en norsk reparatör som inte köpte sina delar från Apple.
Här är artikel om att Apple försöker förhindra tredjeparts reparationer av t.ex. logikkortet.
Sedan har vi det faktum att Apple lödar fast både SSD och minnet på MacBook Pro, vilket helt förhindrar möjlighet till uppgradering i framtiden. Vissa menar att det gör det möjligt för Apple att göra datorerna tunnare, men man kan också misstänka att det tvingar konsumenterna att köpa mer RAM eller SSD än de annars hade gjort p.g.a. det hindrar framtida uppgradering.
Sedan finns det lite småsaker, som det kanske inte är så konstiga. Men...
Varför fick nya Mac Mini en prisändring från $499-$799?
Varför tappade nya MacBook Pro så gott som alla anslutningar till förmån för enbart Thunderbolt 3? (Skulle jag gissa, så var det för att göra den kompaktare samt pusha övergången till USB Type-C. De har gjort liknande grejer tidigare, och fått skit för det. För egen del anser jag att det kan vara motiverat att göra så för att pusha utvecklingen åt ett visst håll.)
Jag har argumenterat för Apple i en annan tråd, och är knappast en "Apple hatare", men man måste kunna se när ett företag gör saker som inte är rimliga. Att försvåra uppgradering av datorer och reparationer från tredje part är enligt mig inte rimligt.
Godmorgon.
Du ska inte vara ledsen, istället ska du läsa vad jag faktiskt skrev, börja gärna med andra meningen i det du citerade av mig. Jag skriver att det
mesta var skrönor spekulationer och faktafel utan seriösa bevis, inte att allt var det.
Att företag mycket väl kan försöka försvåra för kreti o pleti att rota runt i deras produkter är inte ovanligt, sådant har förekommit frekvent inom många branscher i många år. Vi kan se det inom fordonssidan, industrin, elektronik, sjukvården etc etc. Det är inte alls ovanligt och orsaken till det kan vara flera än att det enbart handlar om att man försöker få kunderna att köpa nytt igen och igen som konspirationsteorin så ofta påstår. Det kan handla om att man vill säkerställa att reparation utförs på ett korrekt sätt så kvaliteten och säkerhet behålls (detta kan vi t ex se exempel på när det måste bytas en hel modul fast det kanske bara är en komponent i modulen som fallerat).
I fallet med Apple och de två exempel du själv gav, så kan det finnas dessa komponenter i grunden, alltså att Apple vill säkerställa att kvaliteten på deras produkter bibehålls, för om det är fritt fram att knåpa med deras produkter och det börjar resultera i att mängden Apple-produkter i omlopp som intevuppför sig som förväntat, som de ska, så kan det i förlängningen skada Apples varumärke. Det är ju liksom inte säkert att alla förstår att felaktigt beteende etc på iPhones kan bero på bristfällig reparation.
I det andra exemplet du ger så kan det ju mycket väl handla om att Apple vill ha kontroll på säkerheten p g a att det finns komponenter på t ex moderkortet som handhar TouchID och därmed inte är lämpligt för vem som helst att fippla med (samma sak gäller ju för iPhone/iPad där det varit liv om att enheter slutat funka som de ska efter byte av Hemknapp hos icke auktoriserade verkstäder).
Att det även kan finnas med att Apple vill se till att tjäna pengar är jag inte alls främmande för, men det jag försöker visa är att det kan finnas fler och väldigt viktiga argument för det Apple gör än att det bara handlar om att jävlas och dra in kosing.
Sen behöver man såklart inte gilla allt de gör, jag gör det inte, men jag kan se andra eller fler möjligheter till förklaringar än bara de vanliga påståendena som kläcks under foliehattarna.
Samma sak med fastlödda prollar och RAM. Orsakerna till Apples beslut kan vara flera klart legitima än att det enbart handlar om att tjäna pengar. Dessutom så är det väldigt få datoranvändare som någonsin brytt sig om att knåpa med att byta processor och/eller RAM på sina datorer, det ör bara nån ynka liten procent. De allra flesta köper en dator och har den i rört skick, möjligen byter till större lagring, till den går sönder eller ändå är så gammal att man vill ha en ny. Dessutom kan möjligheten att byta dessa komponenter själv öppna för att systemets integritet och funktion inte blir så som tillverkaren testat ut, då det ökar risken att komponenter där prestanda etc inte är känd kan råka användas.
Apple var vad jag vet inte världens första med sin MagSafe, vill minnas att de hittade den idén hos nån kinesisk våffeljärnsmodell, vattenkokare eller liknande, och efter lite snidande anammade den på sina MacBook.
Du skriver sen själv att Apple kan driva på utvecklingen i någon riktning, på gott och ont (i alla fall under en övergångsperiod som i fallet med USB-C) och det är väl generellt sett bra, även om det inte alltid gillas av alla.
De andra sakerna du nämner.
Varför Mac Mini fick en prisökning? Tja, är det ovanligt att tillverkare justerar priser uppåt när de släpper nya modeller? Nä, knappast då det är mycket vanligt. Och folk har väl aldrig gillatvdetvutan nästan alltid gnällt över det och att ”det var bättre förr...”
Varför det bara blev Thunderbolt3/USB-C på nya MBP? Ja du ger ju själv en sannolik förklaring på det och t o m visar förståelse för det.
Ser vi till de saker jag skrev i svaret till kaffedrickaren, så var det om hans felaktiga påståenden om kablar och laddare till iPhone/iPad etc, att Apple skulle ha bytt till varje ny modell etc. De felaktiga påståendena om att Apple skulle ha skitit i den överenskommelse om USB som alla andra mobiltillverkare enades om. Dessa påståenden var direkta faktafel som folk ofta kastar fram i sin indignation mot Apple, utan att ha kollat upp fakta i saken. Då skriver jag och förklarar saken, och då blir folk sura för inte fan ska man få förklara att de har fel, för allt elände som sägs om Apple måste ju vara sant....
Jag gillar Apple, och en del av deras produkter. Därmed inte sagt att jag okritiskt gillar allt Apple gör men det anklagar ju folk en för direkt om man vågar säga att nån har fel i det de påstår om Apple, eller inte helt håller med i den klagan och skitkastning mot Apple som ”pöbeln” håller på med...
Det finns en hel del saker Apple gör eller har gjort som jag inte gillar, i vissa fall kan jag ändå förstå deras agerande men behöver ju inte gilla det för det.
Ser inte dig som nån Applehatare men du ska inte heller svälja påståenden i media om hur Apple gjort si eller så, om det inte finns väldigt klara bevis. För det kan finnas fler orsaker än bara att Apple jävlas och ska dra in mer pengar.
Och för mig är det helt ok om folk väljer nåt annat än Apple, men tragiskt om de gör det valet efter att ha lyssnat på skrönor och skitkastande som inte stämmer och dessutom är lätta att kolla upp verkliga fakta om.