Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag menar att alla Iphone-modeller bara är förbättringar av Iphone 3. Ganska små också måste jag säga. Med en ny produkt menar jag en NY produkt, som Iphone 3 var när den kom.
Min förutsägelse är att Apple aldrig mer kommer att göra någon sådan produkt eftersom Jobs legacy blir mindre och mindre.
Jag tror iphone 3 är en av de 10 största produkterna som kommit, någonsin, typ i klass med "bil med bensinmotor" eller glödlampan. Så Apple är naturligtvis värt att hyllas. Alltså Jobs.
Ok, då förstår jag hur du tänker, och där kan jag nog hålla med.
Det är ju så att Apple och Jobs faktiskt lyckats med något som är väldigt unikt, nämligen att få fram i alla fall minst tre olika produkter som i princip genomgripande förändrar hela branschen, sätter ribban som alla andra sen försöker nå. iPod, iPhone och iPad, men vi kan nog även räkna PCn dit med, då Apple betydde väldigt mycket för hur persondatorer spreds bland folk och hur den skulle vara beskaffad i sitt tidiga skede.
Att prestera flera så stora produkter är helt unikt, få eller ingen har klarat det på så kort tid, och därför är det såklart ännu svårare att lyckas med samma bravad ännu en gång av samma företag.
Men, jag kan inte alls hålla med om att iP3 var så speciell i sig sett till andra modeller, eller att inga modeller efter iP3 skulle vara annat än förbättringar av den, för det är ju så att man gjort mycket stora ändringar mellan varje generation, även om det för den ”halvblinde” tycks vara ”samma”.
Annars måste vi nog säga att alla andra tillverkare inte heller kommit med så mycket mer än förbättringar på sina modeller genom åren.
Att Apple sen kört med lika designspråk länge är inget som bara ska ses som nackdel. Se på Porsche 911 som för den oinvigde kan se väldigt lika ut sen 1963 fram till idag, fast det är en totalt omgjord bil många gånger om. Men för stora ändringar från det ursprungliga designarvet har skapat ramaskri från entusiasterna. Därför vårdar Porsche designspråket noga, precis som Apple gör.